Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pidätkö pettämistä aina absoluuttisen pahana asiana

Vierailija
12.09.2015 |

Joka tilanteessa? Vai onko mitään sinun mielestäsi lieventävää asianhaaraa? Mietityttää vain kun palstallahan haukutaan pettäjät aivan maanrakoon, vaikka ilmeisesti yllättävän suuressa osassa parisuhteista petetään.

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:29"]Pidän. Pettämiselle ei löydy yhtäkään hyvää syytä. Ihminen pystyy hillitsemään himojaan.
[/quote]

Niiin ymmärtämätöntä. Ystävästäni tuli sairauden myötä impotentti ja hänen vaimollaan on salasuhde johonkin mieheen. En oikein osaa paheksuakaan. Pitäisikö valita seksielämän ja oman rakkaansa välillä?

Vierailija
22/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä tuu mieleen tilannetta missä pettäminen ois hyväksyttävää. Ei muuten vaan, päissään, kostona tai edes "kuolleessa" parisuhteessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:06"]

Mä pidän alkoholia lieventävänä asiahaarana. Jos mun mies olisi järkyttävässä kännissä mennyt tuntemattoman (!) naisen kanssa sänkyyn, kertoisi asiasta mulle heti, katuisi ja olisi valmis muuttamaan tapansa, voisin antaa anteeksi. Luottamus menisi ja sen takaisin saamiseksi tulisi molempien tehdä paljon työtä. Ja antaisin anteeksi kerran.

[/quote]

Itse juuri olisin vihaisempi, jos mies olisi kännipäissään mennyt pettämään. Tuota humaltumistahan moni raiskarikin koittaa käytää tekonsa selittämiseen.

"Olin humalassa," ei koskaan ole mikään perustelu teolle -sehän kertoo vain tyhmyydestä, kun aikuinen mies ei tiedä kuinka paljon alkoholia pystyy nauttimaan. Miesten pitää oikeasti oppia ottamaan vastuu kännisekoiluistaan -kukaan ei juo itseään humalaan vahingossa, alkoholin nauttiminen on aina valinta.

Vierailija
24/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä absoluuttisen pahana aina. Petin aikaisemmassa suhteessani itse ja pystyin perustelemaan asian oikeuden itselleni, pystyn edelleen. Muille en edes yritä.

Silloin pidän asiaa pahana, jos omaa suhdetta ei ole aidosti ja vilpittömästi pyritty rakentamaan kumpaakin tyydyttäväksi.

Vierailija
25/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:02"]Joka tilanteessa? Vai onko mitään sinun mielestäsi lieventävää asianhaaraa? Mietityttää vain kun palstallahan haukutaan pettäjät aivan maanrakoon, vaikka ilmeisesti yllättävän suuressa osassa parisuhteista petetään.
[/quote]
Tottakai petos/pettäminen on aina vain ja ainoastaan tuomittavaa. Vieraissa käynti taas ei sitä ole, jos siis kyse ei ole pettämisestä. Itse seurustelun alussa sanoin, etten koskaan voisi antaa sellaista lupausta, etten koskaan milloinkaan missään olosuhteissa voisi käydä vieraissa, koska olen mies ja minulla on miehen geenit, mutta en myöskään tietoisesti tavoittele vierasta pillua. Se riitti vaimolleni. Pari kertaa olen saunaillan jälkeen vieraaseen sänkyyn päätynyt ja kummassakaan tapauksessa en itse ollut aktiivinen vonkaaja, vaan nainen teki aloitteen.

Vierailija
26/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulle ole mitään merkitystä millään 'lieventävillä asianhaaroilla' tai tekosyillä. Ainahan sitä löytää oikeutuksen mille tahansa teolle, kun oikein keksii ja kaivaa. Mutta mitään sellaista syytä pettämiselle ei löydy minkä ymmärtäisin ja antaisin anteeksi.

Vierailija
27/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sanotaan nyt joku tällainen, että pitkässä liitossa seksuaaliset mieltymykset alkaisivat mennä vahvasti eri suuntiin. Toinen haluaisi rajuja juttuja, toinen ns perusseksiä, eikä yhteistä linjaa löydy. Kumpikin kärsii, mutta toisaalta muuten kovasti toisesta välittää, ja on lapsiakin jne. Moni antaa luvan mennä vieraisiin, mutta kaikki ei. Ehkä joku tällainen syy voisi olla ymmärrettävä. Tai jos toinen halvaantuu eikä kykene ollenkaan, eikä toivoa parantumisesta ole.

Kyllä uskon että on tilanteita, joissa pienempi paha on käydä vieraissa, kuin rikkoa lasten koti. Tai kärvistellä seksuaalisen turhautumisen kanssa. Jos nyt muuten perheessä on tasapainoinen ilmapiiri. Ensisijaisesti tottakai asiat pitää kumppanin kanssa pyrkiä selvittämään.

Vierailija
28/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Minun "arvoasteikossa" pettäminen ei ole pahimmassa päässä. Mielestäni kumppanin tahallinen loukkaaminen esim vähättelemällä, halveksimalla tai fyysisellä väkivallalla on paljon pahempaa kuin ns pettäminen, jonka tarkoituksena harvoin tarkoituksella satuttaa toista. Olen tullut petetyksi, itse en ole pettänyt.

Vierailija
29/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkää suhdetta pidän pahana. Satunnaiselle hairahdukselle ehkä joku syy voi löytyä.

Vierailija
30/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vieraissa käynti sitten ikinä ymmärrettävää? Tässäkin ketjussa moni on sanonut että pettäminen on aina paha asia, mutta onko mikään syy pettämiseen ymmärrettävä, tai jopa hyväksyttävää?

Ja ei, en tehnyt ketjua jotta saisin itse vinkkejä kuinka perustella pettämistäni, kun joku kuitenkin alkaa sitä epäillä. En ole enää parisuhteessa, koska mieheni suuteli toista naista ja myönsi myös lähettäneensä seksiviestejä hänelle. Haluan kuulla muiden näkemyksiä pettämisestä, ymmärtääkseni tilannetta paremmin. AP

Vierailija
31/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pettäminen on aina väärin, senhän kertoo jo sanakin. En minä ainakaan tykkää jos joku pettää lupauksensa tai sopimuksen, missään asiassa. Mulle rakastelu on fyysistä rakkautta ihan kirjaimellisesti, en voisi rakastella ilman rakkautta, ja jos mieheni kykenisi rakastelemaan toista naista vaikka väittää minua rakastavansa, en uskoisi sekuntiakaan, vain sen kanssa harrastetaan seksiä jota rakastetaan, varsinkin parisuhteessa ja avioliitossa. Jos siinä vaiheessa kun intiimisti koskettelee ja suutelee jotakuta joka ei ole oma puoliso, ja mieleen ei tule se oma puoliso, niin ei todellakaan puolisoaan rakasta.

Vierailija
32/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:14"]

Onko vieraissa käynti sitten ikinä ymmärrettävää? Tässäkin ketjussa moni on sanonut että pettäminen on aina paha asia, mutta onko mikään syy pettämiseen ymmärrettävä, tai jopa hyväksyttävää? Ja ei, en tehnyt ketjua jotta saisin itse vinkkejä kuinka perustella pettämistäni, kun joku kuitenkin alkaa sitä epäillä. En ole enää parisuhteessa, koska mieheni suuteli toista naista ja myönsi myös lähettäneensä seksiviestejä hänelle. Haluan kuulla muiden näkemyksiä pettämisestä, ymmärtääkseni tilannetta paremmin. AP

[/quote]

Joo, kyllä siinä vaiheessa kun alkaa tehdä mieli lähettää toiselle naiselle seksiviesti, on rakkaus jo hänen puoleltaan kuollut, vaikka mitä väittäisi.

Vierailija
33/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:02"]No sanotaan nyt joku tällainen, että pitkässä liitossa seksuaaliset mieltymykset alkaisivat mennä vahvasti eri suuntiin. Toinen haluaisi rajuja juttuja, toinen ns perusseksiä, eikä yhteistä linjaa löydy. Kumpikin kärsii, mutta toisaalta muuten kovasti toisesta välittää, ja on lapsiakin jne. Moni antaa luvan mennä vieraisiin, mutta kaikki ei. Ehkä joku tällainen syy voisi olla ymmärrettävä. Tai jos toinen halvaantuu eikä kykene ollenkaan, eikä toivoa parantumisesta ole.

Kyllä uskon että on tilanteita, joissa pienempi paha on käydä vieraissa, kuin rikkoa lasten koti. Tai kärvistellä seksuaalisen turhautumisen kanssa. Jos nyt muuten perheessä on tasapainoinen ilmapiiri. Ensisijaisesti tottakai asiat pitää kumppanin kanssa pyrkiä selvittämään.
[/quote]
Jos sen halvaantuneen, haluttoman tms. puolison kanssa on puhuttu asiasta, eikä hän mitenkään ymmärrä tai hyväksy pettämistä vaan eroaisi ennemmin, eikö salassa pettäminen ja valehtelu ole silloin vielä pahempi?

Vierailija
34/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pettäminen on aina väärin, niin lupauksen pettäminen kuin fyysinen tai henkinen pettäminen kahden seksuaalisen ja tuntevan olennon välillä. Lieventäviä asianhaaroja kyllä löytyy, pyrin ajattelemaan laajasti ja muusta kuin omasta näkökulmastani muitakin eettisiä ja moraalisia kysymyksiä kuin tätä.

Erosta on niin helppo puhua ja on helppo tuomita se, joka ei noudata parisuhteen perussääntöjä. Eroaminen on kuitenkin iso juttu, jos on pitkä parisuhde, paljon tunnetta ja yhteistä historiaa, lapsia, velkaa, omaisuutta jne. Se ei ole tuosta noin vain sormia napsauttamalla tapahtuva juttu, vaikka ei avioliittoa olisi solmittukaan. Hyvin moni pari ei tahdo erota, vaikka toinen käyttäytyisi väärin. Tuhoavaa suhteelle on jatkuva salailu, henkinen tai fyysinen väkivalta, halveksunta ja välinpitämättömyys. Pettäminen voi olla parisuhteen kriisi, kuten läheisen kuolema tms., mutta sen ei tarvitse olla naula parisuhteen arkkuun, ellei jompi kumpi tai molemmat niin toivo. Ihmiset eroavat nykyään aivan liian herkästi.

Vierailija
35/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:29"]Pidän. Pettämiselle ei löydy yhtäkään hyvää syytä. Ihminen pystyy hillitsemään himojaan. [/quote] Ei pysty.

[/quote]

Enkä edes halua, silloin naidaan kun saumaa on. Vain kiinnijääminen loukkaa puolisoa, ei se että salaa naidaan.

Vierailija
36/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 12:18"]Kyllä pettäminen on aina väärin, senhän kertoo jo sanakin. En minä ainakaan tykkää jos joku pettää lupauksensa tai sopimuksen, missään asiassa. Mulle rakastelu on fyysistä rakkautta ihan kirjaimellisesti, en voisi rakastella ilman rakkautta, ja jos mieheni kykenisi rakastelemaan toista naista vaikka väittää minua rakastavansa, en uskoisi sekuntiakaan, vain sen kanssa harrastetaan seksiä jota rakastetaan, varsinkin parisuhteessa ja avioliitossa. Jos siinä vaiheessa kun intiimisti koskettelee ja suutelee jotakuta joka ei ole oma puoliso, ja mieleen ei tule se oma puoliso, niin ei todellakaan puolisoaan rakasta.
[/quote]
Eli sinun mielestä yksikään mies ei rakasta vaimoaan??? Teillä naisilla on aina sama ongelma. Te peilaatte miehen tekemisiä aina naisen näkökulmasta ja siksi menette aina totaalisesti metsään. Miehen ja naisen ajatusmaailma on totaalisen erilainen, koittakaa takoa se pieneen kalloonne.

Vierailija
37/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun on tosi vaikea uskoa, että joka ikisellä ihmisellä, joka syystä tai toisesta pettää kumppaniaan, olisi tunteet omaa rakastaan kohtaan totaalisen kuolleet. Miksi ihmeessä olisi? Kauhean mustavalkoista ajattelua.

Mies ei useinkaan ajattele yläpäällään eikä mieti tunteita, jos päätyy sänkyyn jonkun toisen naisen kanssa. Alapää silloin on käytössä ja yläpää jäissä. Pettävä nainen taas on usein turhautunut omaan parisuhteeseensa, kaipaa lämpöä ja läheisyyttä, jota ei omalta mieheltään saa. Mutta se rakkaus, mihin se sillä samaisella sekunnilla katoaisi?

Vierailija
38/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 14:06"]Mun on tosi vaikea uskoa, että joka ikisellä ihmisellä, joka syystä tai toisesta pettää kumppaniaan, olisi tunteet omaa rakastaan kohtaan totaalisen kuolleet. Miksi ihmeessä olisi? Kauhean mustavalkoista ajattelua.

Mies ei useinkaan ajattele yläpäällään eikä mieti tunteita, jos päätyy sänkyyn jonkun toisen naisen kanssa. Alapää silloin on käytössä ja yläpää jäissä. Pettävä nainen taas on usein turhautunut omaan parisuhteeseensa, kaipaa lämpöä ja läheisyyttä, jota ei omalta mieheltään saa. Mutta se rakkaus, mihin se sillä samaisella sekunnilla katoaisi?
[/quote]
Täällä pettävä nainen ja asia on juuri noin kuin kirjoitit. Rakastan silti miestäni yli kaiken.

Vierailija
39/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absoluuttisena pahana? En missään nimessä. Toisin kuin vaikka tappamista, kiduttamista ja raiskaamista.

Minusta se menee samaan kategoriaan kuin muut ihmissuhdemokat ja itsekäs pöljäily. Totta kai se on paheksuttavaa ja psykologisesti satuttavaa, mutta harvoinpa kukaan yksinomaan julmin aikein käy vieraissa. Ajattelee ehkä itsekkäästi saavansa itselleen jotain hyvää, paikkaavansa jotain tyhjiötä. Enemmän paskaa siitä yleensä seuraa aivan kaikille osapuolille, mutta sitä ei kaikki tajua ennen kuin on liian myöhäistä. Ei sitä tietenkään tarvitse antaa anteeksi ja on se ihan hyvä syy erolle. Mutta ei se ole absoluttisesti paha.

Jännä, miten ankarasti tällä palstalla siihen suhtaudutaan. Tiedän olevani vähemmistössä.

Vierailija
40/50 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 17:53"]

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 11:32"]Pettäminen voi olla myös uusi alku ja terve (vaikkakin tyhmä) irtiotto vanhasta suhteesta.[/quote]

Jos haluaa sen irtioton tai uuden alun, niin mihin siinä pettämistä tarvitaan? Miksi asioita ei voi selvittää vaikka ihan keskustelemalla kumppanin kanssa. Totta kai asia voi tulla kumppanille yllätyksenä, hajottaa hänen sydämensä ja viedä maton jalkojen alta ja olla kuin isku vasten kasvoja, jos hänellä ei kertakaikkiaan ole ollut minkäänlaisia aavistuksia toisen ajatuksista. Vaan eikö se pettäminen ole silti vieläkin pahempi ja raukkamaisempi tapa? Minä ainakin sanoisin että se satuttaa ja haavoittaa monta kertaa enemmän, kuin se että tultaisiin ihan rehellisin mielin sanomaan että haluaisin lähteä tästä suhteesta/saada omaa aikaa miettiä asioita tms.

[/quote]

Niinpä. Jos mies haluaisi erota ilman kolmatta osapuolta ja asiat keskusteltaisiin hyvässä hengessä läpi, niin jatkokin sujuisi sopuisasti. Jos pettämisen tielle lähtisi ja sitä kautta eroamaan, voin vannoa että helvetti olisi irti ja mikään ei sujuisi yhteistyössä. Se olisi erittäin harmillista lasten kannalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi