Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän asema on kaikken heikoin suomessa

Vierailija
11.09.2015 |

Mä työttömänä joudun olee näissä 9e/päivä töissä. Mulla ei ole lomia, palkkaa, työterveyshuoltoa ja eläkekkään ei kerry. Ei mitään oikeuksia mitä työssäkäyvällä. Siks mua vituttaa kuunnella duunarien ininää kun yhyy ei saa enää ensimmäiseltä sairas päivältä rahaa. Mitä se nyt tekee muutaman satasen vuodessa että onpas hirveestä. Olisitte kiitollisia että teillä on edes työpaikka. Puolella miljoonalla suomalaisella ei ole töitä.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:35"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:02"]Opiskelijan asema on vielä huonompi, ei sillä että työttömälläkään helppoa olisi.

Opiskelu on vapaaehtoista. Ei kukaan pakota opiskella vuosikausia yliopistossa. Vaihtoehtona on myös amiksen käynti ja valmistua sieltä 18-19v.

t. amiksen käynyt.

Ja amiksesta valmistuu varmemmin työttömäksi kuin yliopistosta.

Tämä ei pidä paikkaansa.

Jos nyt tulevaisuutta ajatellaan,niin kaikki infraa tukevat alat tulevat työllistämään. Jonkin verran korkeakoulutettuja, mutta lukumääräisesti enemmän ammattikoulusta valmistuneita.

Itse asiassa työllistyminen riippuu hyvin pitkälti opiskeltavaksi valitusta alasta, kummassakin asteessa.

Tällä hetkellä elämme historiallista aikaa akateemisten työttömyyden suhteen; se on kasvanut ja kasvaa edelleen. Sinun uskoosi tuudittautuminen voi olla vahingollista.

Höpö höpö. Tämä ei ole mikään mutu-asia vaan ihan fakta on se, että korkeasti koulutettujen työttömyys on pienempää kuin perusasteen tutkinnon suorittaneiden tai kaikkien työttömien kesken. Akavan sivuilta löytyy kuukausittain kylmää faktaa tästä ja tiedot perustuvat Työ- ja Elinkeinoministeriön tilastoihin, sitä ei muuta sinun mutuilusi.

Totta on ainoastaan tuo että koulutusalalla on väliä, niin ammatti- kuin korkeakoulussa, mutta fakta on se, että pienintä työttömyys on korkeasti koulutetuilla. Se, että työttömyys on kasvanut korkeasti koulutetuilla, vieläpä nopeammin kuin muilla koulutusasteilla, ei pois sulje sitä että korkeammin kouluttautuminen on edelleen varmin tapa parantaa työnsaantia.

Akavan sivuilta löytyy myös tietoa siitä, että akateemisten työttömyys on historiallisen suurta.

Aiemmin työttömyys on kohdentunut pääasiallisesti kouluttamattomiin ja alemmin koulutettuihin.

Tälläkin hetkellä suurinta työttömyys on ryhmässä (ja molemmissa sukupuolissa), joilla ei ole perusasteen jälkeistä koulutusta lainkaan. Koulutus siis kannattaa, oli taso mikä hyvänsä.

Maahamme on tullut muutama kymmenentuhatta uutta ihmistä, joista reilut kymmentuhatta (tähän mennessä) jää. Tämä tarkoittaa väkisinkin rakentamisen buumia, asuntoja on kiivaasti rakennettava lisää ja nimenomaan kasvukeskuksiin, joissa jo nyt on asuntopula. Tämä tulee työllistämään melkoisen joukon infran parissa työtään tekeviä ja uusia tarvitaan aivan varmasti, paljon.Siksi otin tämän esimerkiksi. Lyhyen aikavälin työllistäjänä tällä on suuri merkitys ja nimenomaan ammattikoulutasoisille osaajille. Vierastyövoiman työn laatu on ollut niin heikkoa, että jopa Kiinteistöliitto on antanut uudisrakentamiselle arvosanan heikko.

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että Suomen ja suomalaisten kannattaa panostaa koulutukseen. Tosin hallituksemme toimet eivät tätä tue, yliopistouudistus on tästä hyvä esimerkki.

On hämmästyttävää, että kansainvälisissä tutkimuksissa Suomen parhaimmaksi kilpailukykytekijäksi mainitaan koulutuksemme, mutta hallitus on valmis silti siitä leikkaamaan.

Vierailija
62/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varoitus paikallisesta sopimisesta: "Takaisin 1980-luvulle"

Talouselämä 16.12. 15:23

Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n uusi puheenjohtaja Heikki Kauppi uskoo, että suomalaista sopimusyhteiskuntaa saatetaan yrittää murentaa laman varjolla.

"EK:n tavoite näyttää olevan, että kollektiivisopimisesta ja liittoneuvotteluista siirryttäisiin kokonaan yksilökohtaiseen sopimiseen. Ylempien toimihenkilöiden sopimustoiminnassa siirryttäisiin silloin takaisin 1980-luvulle, jolloin palkkakehitys oli selkeästi muita henkilöstöryhmiä heikompaa", sanoo Kaupp tiedotteessa.

Kauppi huomauttaa, että ylemmistä toimihenkilöitä kolmanneksella ei ole lainkaan työehtosopimusta.

"Työehtosopimuksen olemassaolon on oltava ehdoton edellytys paikallisen sopimisen laajentamiselle, hän vaatii.

Kauppi valittiin YTN:n uudeksi puheenjohtajaksi eilen tiistaina järjestön vuosikokouksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne jotka ruikuttavat opiskelijoiden heikosta taloudellisesta asemasta, voisivat perehtyä hieman historiaan. Ei tarvitse mennä kuin 70-luvulle, kun opiskelijat eivät osanneet edes kuvitella saavansa ilmaista opintotukea. Silloin opiskeltiin pankkilainan turvin. Ainut helpotus oli, ettei tarvinnut mennä anelemaan sukulaisilta tai tuttavilta hattu kourassa nimiä takaamaan velkaa, sillä valtio takasi opintolainan. Näin ahneita me suuret ikäkuokat olimme! Eikä asuttu omissa yksiöissä tai kasioissa, vaan ankeissa alivuokralaishuoneissa.

Niin ja sitten oli töitä milla sai maksaa sen lainan.

Onko nyt?

Voiko nyt vain marssia rohkeana ja reippaana jonnekin firmaan ja vaikka nöyrästi aloittaa ihan sieltä pohjalta? EI VITTU  VOI! ET PÄÄSE SIIVOAMAANKAAN SAATANA!

Vierailija
64/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut tuollaisessa työkokeilussa.... Ensimmäisen kerran elämässään työttömänä loppuvuodesta 2014 ja elokuussa 2015 aloitti työkokeilussa osittain omasta toiveesta. Kyllähän tää orjatyötä on. Tekee 40 h/vko ja ihan täyttä työtä. Työtä tehdään pareittain siellä firmassa ja mies on yhden vakkarin parina. Tää vakkari on kovasti antanut hyvää palautetta ja sanonut pomoillekin, että jos tarvii joku palkata, niin mieheni olisi kuulemma ahkera ja osaa kaiken siinä kuin muutkin. Huvittavinta on, ettei saa edes jouluna mitään lomaa. Jos olisi oikeassa työssä, niin hänelle olisi sentään kertynyt jo muutama pekkanen ja lomapäivä, nyt ei saa mitään. On välipäivätkin töissä. Ja tästä kaikesta iloisesti saa reilut 900 Euroa käteen kuussa. Typeryyttään ei kuulunut kassaan, kun on ollut aina kova "kapitalisti" ("tekevälle töitä löytyy") ja saa siis vain peruspäivärahan lapsikorotuksella ja kulukorvauksella sekä sillä jollain aktivointikorvauksella.

Vierailija
65/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaisin mielelläni 70-luvulle. Silloin akateemiseen ammattiin valmistuminen tarkoitti lähes poikkeuksetta hyvää työpaikkaa ja turvallista loppuelämää. Ei kiinnosta paskaakaan jotkut opintotuet tai jos ne oli silloin tai nykyään muutaman prosentin isompia tai pienempiä... 

Mun mielestä on naurettavaa, että opiskelijajärjestöt huutavat näiden tukien perään. YLIVOIMAISESTI parasta mitä opiskelijoille voi tapahtua on parantaa työllistymistä opintojen jälkeen. Tämä taas ei kiinnosta opiskelijajärjestöjä paskaakaan. Ja miksi ei? No eihän vasurit, joita nämä opiskelijajärjestöt ovat täynnä, kykene ajattelemaan yhtään tulevaisuuteen vaan politiikka on vaan kaikkimulleheti tason taikaseinän kuppaamista.

Vierailija
66/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä työttömänä joudun olee näissä 9e/päivä töissä. Mulla ei ole lomia, palkkaa, työterveyshuoltoa ja eläkekkään ei kerry. Ei mitään oikeuksia mitä työssäkäyvällä. Siks mua vituttaa kuunnella duunarien ininää kun yhyy ei saa enää ensimmäiseltä sairas päivältä rahaa. Mitä se nyt tekee muutaman satasen vuodessa että onpas hirveestä. Olisitte kiitollisia että teillä on edes työpaikka. Puolella miljoonalla suomalaisella ei ole töitä.

Erittäin järkevä kommentti. Ay liitot ajaa vain työssäolevien etujen säilyttämistä, mutta eivät ole lainkaan kiinnostuneita työttömien saamisista töihin. Työttömän työllistäminen on hallituksen tehtävä ja sitä hallitus yrittää tehdä, mutta Ay liike pyrkii kaikin tavoin vaikeuttamaan tätä tavoitetta.

Vierailija
67/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varoitus paikallisesta sopimisesta: "Takaisin 1980-luvulle"

Talouselämä 16.12. 15:23

Ylemmät Toimihenkilöt YTN:n uusi puheenjohtaja Heikki Kauppi uskoo, että suomalaista sopimusyhteiskuntaa saatetaan yrittää murentaa laman varjolla.

"EK:n tavoite näyttää olevan, että kollektiivisopimisesta ja liittoneuvotteluista siirryttäisiin kokonaan yksilökohtaiseen sopimiseen. Ylempien toimihenkilöiden sopimustoiminnassa siirryttäisiin silloin takaisin 1980-luvulle, jolloin palkkakehitys oli selkeästi muita henkilöstöryhmiä heikompaa", sanoo Kaupp tiedotteessa.

Kauppi huomauttaa, että ylemmistä toimihenkilöitä kolmanneksella ei ole lainkaan työehtosopimusta.

"Työehtosopimuksen olemassaolon on oltava ehdoton edellytys paikallisen sopimisen laajentamiselle, hän vaatii.

Kauppi valittiin YTN:n uudeksi puheenjohtajaksi eilen tiistaina järjestön vuosikokouksessa.

Suomessa on noin 300000 työntekijää, jotka eivät ole työehtosopimusten piirissä ja heillä on täysi sopimusvapaus. Työehtosopimukset voisi unohtaa ja sopia muidenkin kohdalla asiat suoraa osapuolten kesken. Vaikka ei ole työehtosopimusta, on kuitenkin työntekin asema turvattu laissa.

Vierailija
68/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin järkevä kommentti. Ay liitot ajaa vain työssäolevien etujen säilyttämistä, mutta eivät ole lainkaan kiinnostuneita työttömien saamisista töihin. Työttömän työllistäminen on hallituksen tehtävä ja sitä hallitus yrittää tehdä, mutta Ay liike pyrkii kaikin tavoin vaikeuttamaan tätä tavoitetta.

Moni työtön ei tunnu ymmärtävän tätä, kun ihannoi vasemmistoa.

Vierailija
69/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla se ap vasta rahaa onkin. Mieheni on armeijassa alle 5€. Ja veljeni painaa 5x8h vammaistalossa samalla summalla sivarina. Että älä ees kehtaa. Loisija.

Vierailija
70/70 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinullahan on koko ajan lomaa. Voisit käyttää sitä vaikka oikeinkirjoituksen treenaamiseen. Ja etsiä näppäimistöstäsi pilkun (,).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi