Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen ihmisen asuminen Helsingissä – onko mitään vaihtoehtoja?

Vierailija
27.03.2022 |

Ystäväni on todella vähävarainen. Hänen pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, mutta onko tällaiselle kohderyhmälle jotain halvempaa asumismuotoa? Seurakunta? Olen niin huolissani hänestä ja hänen pärjäämisestään.

Kommentit (152)

Vierailija
141/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaanko asuminen pitää ylikalliina todella suomessa. Osa joutuu vaihtamaan paikkakuntaa, mutta pikkukaupungeissa ei ole palveluja eikä kauppoja. Joita joku voi tarvita esim. hammaslääkärit ja yksityinen puoli jne. Entä elektroniikka, korjaus, kenkä, vaate, silmälasit.

Olisi kiinnostavaa nähdä millaisessa kuplassa elät. Elämää, elektroniikkaa, vaatteita ja silmälaseja on myös kehä kolmosen ulkopuolella. 

Vierailija
142/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos täällä Turengissakin on kunnallisen lisäksi yksityinen hammaslääkäriasema, niin missä sitten ei ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kalliissa Helsingissä asuminen ole mikään oikeus.

Just puhuttiin kuinka maaseudulla asuvat ostavat Helsingistä kaupunkiasunnon ja pitävät sitä tyhjillään. Ikä oikeus se on? Lisää hintoja ja asuntopula niille jotka oikeasti asuvat Helsingissä. Asunnot käyttöön, niin hinnat laskee ja asuntopula lievenee.

Vierailija
144/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis jos täällä Turengissakin on kunnallisen lisäksi yksityinen hammaslääkäriasema, niin missä sitten ei ole?

Ja kun nyt siis muistetaan, että ap:n tuttujen kaltaiset yksiköissä asuvat asuvat yleensä kerrostaloissa eikä missään ok-taloissa, niin kyse ei voi olla mistään ihan ns.puskasta.

Vierailija
145/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kun nyt siis muistetaan, että ap:n tuttujen kaltaiset yksiköissä asuvat asuvat yleensä kerrostaloissa eikä missään ok-taloissa, niin kyse ei voi olla mistään ihan ns.puskasta.

Siis yksiöissä...

Vierailija
146/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just puhuttiin kuinka maaseudulla asuvat ostavat Helsingistä kaupunkiasunnon ja pitävät sitä tyhjillään. Ikä oikeus se on? Lisää hintoja ja asuntopula niille jotka oikeasti asuvat Helsingissä. Asunnot käyttöön, niin hinnat laskee ja asuntopula lievenee.

Ei se olekaan "oikeus" vaan ansaittu ja omilla rahoilla maksettu?

Vierailija
147/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kimppakämppä, alivuokralaisasunto tai kauempaa kämppä. Ei kai sairas ihminen kuukausilippua tarvi, kun tuskin joka päivä reissaa? Tai jos jaksaa reissata, niin pystyskö sitten tekeen vähän töitäkin?

Ottaisitko itse samaan kimppakämppään vähävaraisen ja vaikeuksissa olevan ihmisen, jolla tuntuu olevan vaikeuksia elämässä?

Ihan kuule olen sitäkin tehnyt. Yhden asunnottoman alkoholistikin majoitin epämääräiseksi ajaksi (oli asuntohaku"jonossa) kaksioon.

Me kaikki emme ole erakoita. Ohis.

Vierailija
148/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se olekaan "oikeus" vaan ansaittu ja omilla rahoilla maksettu?

Silti se vääristää Helsingin markkinoita. Tyhjiä asuntoja kaupungissa jossa niistä on huutava pula. Sitä ei ehkä maalla asuva tajua. Joka ikisessä maailman kaupungissa tajutaan kuinka tyhjät asunnot vääristävät markkinoita.

Vierailija
149/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä ihminen pitäisi repiä kotiseudultaan muualle? Lievempi muoto pakolaisuudesta, paitsi kukaan ei auta tai tekisi tuttavuutta.

Vierailija
150/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mä varmaan menettäisin rahaa jos tekisin jotain 1500€/kk duunia. Saan tukia about sen verran (vuokra melkein 900€), loput jää sit itelle. Lomarahat ja veronpalautukset menisi siihen että maksan itse sähkölaskut, lääkärit ja lääkkeet, kotivakuutuksen, matkakortin, mitkä tällä hetkellä saan myös Kelalta.

Onpa heikkoa valehtelua koska Kelalta ei saa mitään matkakorttia ja kohtuuhintainen vuokra toimeentulotuessa Helsingin osalta on 694 euroa, asumistuessa se on vielä pienempi.

Ei ollut lainkaan valehtelua.

Matkakortti tulee harkinnanvaraisena tarpeellisiin liikkumisiin, on juossut nyt jo puolitoista vuotta (toki siihen pitää olla perustelut).

Kohtuuhintainen vuokra yhdelle hengelle on tuon verran. Kahdelle se on yli 800€. Olen lapsen etävanhempi, mutta lapsi on joka toisen viikonlopun minulla -> KELA hyväksyy mulle kahden ihmisen asumismenot (ja koska ero vuokran ja sen 2 ihmisen hyväksyttävän rajan välillä on niin pieni, niin maksavat kokonaan toimeentulotuesta), koska lapsen yöpymisen kannalta tarvitaan kuitenkin isompi (=kalliimpi) asunto, kuin täysin yksin asuessa.

Vierailija
151/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa mä varmaan menettäisin rahaa jos tekisin jotain 1500€/kk duunia. Saan tukia about sen verran (vuokra melkein 900€), loput jää sit itelle. Lomarahat ja veronpalautukset menisi siihen että maksan itse sähkölaskut, lääkärit ja lääkkeet, kotivakuutuksen, matkakortin, mitkä tällä hetkellä saan myös Kelalta.

Onpa heikkoa valehtelua koska Kelalta ei saa mitään matkakorttia ja kohtuuhintainen vuokra toimeentulotuessa Helsingin osalta on 694 euroa, asumistuessa se on vielä pienempi.

Sanoiko tuon kirjoittaja asuvansa yksin? Vastasi juuri äsken et sille huomioidaan kahden ihmisen asumiskulut.

Mitä matkakorttiin tulee, niin mä tunnen yhden raitistuneen alkoholistin joka saa kaupungilta matkakortin sitä varten, että käy AA-palavereissa ja A-klinikalla.

Vierailija
152/152 |
28.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoiko tuon kirjoittaja asuvansa yksin? Vastasi juuri äsken et sille huomioidaan kahden ihmisen asumiskulut.

Mitä matkakorttiin tulee, niin mä tunnen yhden raitistuneen alkoholistin joka saa kaupungilta matkakortin sitä varten, että käy AA-palavereissa ja A-klinikalla.

Jep,siis kelahan noita ei myönnä,vaan oman kaupungin sos.tsto johon hakemuksen siirtävät,jos hakee erityisellä harkinnalla jotain.

Itsekin tiesin erään alkoholistin(nyt kuollut),joka sai joka kk ilmaisen kk-lipun,että kävi muka aa-kerhoissa,joissa ei todellisuudessa ikinä käynyt.Kyllä vähän ärsytti,kun voin vaan kuvitella paljonko tollaisia myönnetään ihmisille,mitkä oikeasti eivät sitä tarvitsisi.Ja entä esim.tietyt ryhmät,jotka käyvät kuntosaleille "istumassa"...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä