Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen ihmisen asuminen Helsingissä – onko mitään vaihtoehtoja?

Vierailija
27.03.2022 |

Ystäväni on todella vähävarainen. Hänen pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, mutta onko tällaiselle kohderyhmälle jotain halvempaa asumismuotoa? Seurakunta? Olen niin huolissani hänestä ja hänen pärjäämisestään.

Kommentit (152)

Vierailija
61/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sinne Hekalle voi sitten yrittää. Ystäväni just kirjoitti mulle, että hän ei ole ostanut vessapaperiakaan viikkoihin, kun ei ole rahaa, joten ei tuollaiset asumisoikeusasuntoon tarvittavat summat oikein järjesty.

Ap

Onko hänellä ongelmia raha-asioiden hallinnassa? Tai onko hän osannut hakea kaikkia hänelle kuuluvia tukia? Jotenkin tuntuu että tässä on jotain muutakin, mitä et nyt kerro. Tai ehkä hän ei ole kertonut sinulle.

Vierailija
62/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sinne Hekalle voi sitten yrittää. Ystäväni just kirjoitti mulle, että hän ei ole ostanut vessapaperiakaan viikkoihin, kun ei ole rahaa, joten ei tuollaiset asumisoikeusasuntoon tarvittavat summat oikein järjesty.

Ap

Onko hänellä ongelmia raha-asioiden hallinnassa? Tai onko hän osannut hakea kaikkia hänelle kuuluvia tukia? Jotenkin tuntuu että tässä on jotain muutakin, mitä et nyt kerro. Tai ehkä hän ei ole kertonut sinulle.

Voi olla, että ei saa kaikkia tukia, en tiedä. En oleta, että hän kertoo kaikki asiansa minulle, enkä minä kyllä kertoisi kaikkia hänen asioitaan myöskään tänne.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on elämänhallinnan ongelmat jos ei rahat riitä vessapaperiin. Ei ole neuvoja Hekan asuntoja halvempiin. Itse muuttaisin pois Helsingistä vaikka Vantaalle. Polkisin pyörällä ystävien luokse.

Vierailija
64/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta saa Helsingissä neuvontaa Sosiaalineuvonasta. Se on varmaan ensimmäinen paikka minne kannattaa ottaa ystäväsi tapauksessa yhteyttä. Ihan varmasti hänellä on nyt jotain hakematta ja ymmärtämättä jos tilanne on tuollainen.

Vierailija
65/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalipalveluista, etuuksien tai tukien hakemisesta saa Helsingissä neuvontaa Sosiaalineuvonasta. Se on varmaan ensimmäinen paikka minne kannattaa ottaa ystäväsi tapauksessa yhteyttä. Ihan varmasti hänellä on nyt jotain hakematta ja ymmärtämättä jos tilanne on tuollainen.

Kiitos tuosta sosiaalineuvonta-vinkistä. 

Ap

Vierailija
66/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysyhdistys Helmestä voi pyytää ilmaista palveluohjausta. Tämä ei ole hoidollinen taho vaan työntekijä avustaa asiakasta tälle kuuluvien/sopivien palvelujen pariin, ihan käytännön tasolla. Ystäväsi voisi hyötyä siitä.

Vierailija
67/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralle Espalle. Sieltä yksiö 500 e/kk.

Vierailija
68/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä että onko aivan pakko asua Helsingissä... esim. pelkästään jo Vantaalla olisi edullisempaa... joo on niin kivaa jos voisi jäädä Helsinkiin mutta aina ei voi mennä sillä mikä on kivaa.

Hyvä pointti. Itselläni on asumiskokemusta sekä Vantaalta, Helsingistä että Espoosta. Kaikki OK, ei niistä kaupunkien rajoista tarvitse välittää, samaa pk-seutua kaikki, ja kaikissa on mukavia paikkoja elää ja asua. Ja ympäryskunnissa voi myös asua, jos ei kauemmaksi halua. 

Vierailija
69/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan 4h+k rivitaloasunnossa, 2000€/kk jaettuna neljään pekkaan.

Vierailija
70/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan voi harkita soluasumista ja tinkiä neliöistä.

Vierailija
71/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenterveysyhdistys Helmestä voi pyytää ilmaista palveluohjausta. Tämä ei ole hoidollinen taho vaan työntekijä avustaa asiakasta tälle kuuluvien/sopivien palvelujen pariin, ihan käytännön tasolla. Ystäväsi voisi hyötyä siitä.

Kiitos vinkistä!

Mä oon siis kirjoittanut näitä teidän konkreettisia neuvojanne kalenteriin ja aion selvittää nyt näitä asioita.

Ap

Vierailija
72/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on työkyvytön, voiko opintolainan saada anteeksi? Muistan kuulleeni tällaista. Toki jos Kelan mielestä ihminen on kykenevä töihin, se onkin sitten oma ongelmansa. Kelan asiantuntijalääkärit kun joskus luulee tietävänsä parhaiten - ihmistä koskaan tapaamatta.

Vierailija
73/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuulostaa, ettei tukiasiat kuitenkaan ole ihan niin kuin pitäisi, tai sitten se vuokran ylimenevä osuus on todella iso.

Ei se voi olla, kyseessä on pieni yksiö. Toki se on kantakaupungissa, mutta se on erään säätiön asunto ja sen takia perusvuokraa halvempi. On hän mulle sen summan joskus kertonut, mutta siitä on monta vuotta enkä muista enää. Voi tosiaan olla, että hänellä ei sitten ole kaikki nuo tuet haetuna. Mutta laitoin juuri hänelle viestin, jossa kerroin, että hänellä on oikeus saada kaikkia noita.

Onko nyt siis Kela se taho, johon otetaan yhteyttä? En oo pitkään aikaan hakenut mitään tukia ja kaikki on muuttunutkin, niin nämä on ihan vieraita juttuja.

Ap

Nuo tukiasiat voi olla vaikeita ihan selväpäisillekin ihmisille, saati sellaiselle, jonka toimintakyky on sairauden vuoksi heikentynyt. Tai joka ei vain ole tuttunut lukemaan viranomaistekstejä. 

Ehdottaisinkin, että katsoisit Kelan sivuilta näitä tukiasioita ja perehtyisit sen verran, että kun keskustelet kaverisi kanssa, osaisit neuvoa. Ja ehkä osaisit myös kysyä sellaisia kysymyksiä, joiden kautta voit arvioida mihin tukiin hän on oikeutettu. 

Opintolainan mainitsit ja sen maksuohjelman neuvottelu voisi olla yksi asia, minkä voisi ottaa työn alle. Eräs tuttuni sopi juuri alkuvuodesta opintolainan takaisinmaksusta ja hän oli jostain selvittänyt, että maksimi takaisinmaksuaika on 20 vuotta ja että sellaiseen takaisinmaksuaikaan on oikeus. Itse en tätä tietoa tarkistanut, mutta hän sanoi ettei pankki voi siinä väittää vastaan ja hän sopi itselleen pitkän maksuajan. Opintolainahan on ainoa laina, missä vielä marginaalista vähennetään se negatiivinen euribor ja monilla se korko on tällä hetkellä 0%. Pankki voi siis yrittää vetää siihen suuntaan, että laina maksettaisiin nopeasti pois, koska huonoa bisnestähän tuo pankille on. Mutta ota sinä tästä selvää ja katso onko tässä jotain, mitä olisi tehtävissä. 

Vierailija
74/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän kuulostaa, ettei tukiasiat kuitenkaan ole ihan niin kuin pitäisi, tai sitten se vuokran ylimenevä osuus on todella iso.

Ei se voi olla, kyseessä on pieni yksiö. Toki se on kantakaupungissa, mutta se on erään säätiön asunto ja sen takia perusvuokraa halvempi. On hän mulle sen summan joskus kertonut, mutta siitä on monta vuotta enkä muista enää. Voi tosiaan olla, että hänellä ei sitten ole kaikki nuo tuet haetuna. Mutta laitoin juuri hänelle viestin, jossa kerroin, että hänellä on oikeus saada kaikkia noita.

Onko nyt siis Kela se taho, johon otetaan yhteyttä? En oo pitkään aikaan hakenut mitään tukia ja kaikki on muuttunutkin, niin nämä on ihan vieraita juttuja.

Ap

Nuo tukiasiat voi olla vaikeita ihan selväpäisillekin ihmisille, saati sellaiselle, jonka toimintakyky on sairauden vuoksi heikentynyt. Tai joka ei vain ole tuttunut lukemaan viranomaistekstejä. 

Ehdottaisinkin, että katsoisit Kelan sivuilta näitä tukiasioita ja perehtyisit sen verran, että kun keskustelet kaverisi kanssa, osaisit neuvoa. Ja ehkä osaisit myös kysyä sellaisia kysymyksiä, joiden kautta voit arvioida mihin tukiin hän on oikeutettu. 

Opintolainan mainitsit ja sen maksuohjelman neuvottelu voisi olla yksi asia, minkä voisi ottaa työn alle. Eräs tuttuni sopi juuri alkuvuodesta opintolainan takaisinmaksusta ja hän oli jostain selvittänyt, että maksimi takaisinmaksuaika on 20 vuotta ja että sellaiseen takaisinmaksuaikaan on oikeus. Itse en tätä tietoa tarkistanut, mutta hän sanoi ettei pankki voi siinä väittää vastaan ja hän sopi itselleen pitkän maksuajan. Opintolainahan on ainoa laina, missä vielä marginaalista vähennetään se negatiivinen euribor ja monilla se korko on tällä hetkellä 0%. Pankki voi siis yrittää vetää siihen suuntaan, että laina maksettaisiin nopeasti pois, koska huonoa bisnestähän tuo pankille on. Mutta ota sinä tästä selvää ja katso onko tässä jotain, mitä olisi tehtävissä. 

Voin mäkin toki niitä tukiasioita katsoa, mutta luulen, että tuo sosiaalineuvonta tai tuo Helmi olisi taho, joka osaisi paremmin neuvoa.

Ap

Vierailija
75/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on työkyvytön, voiko opintolainan saada anteeksi? Muistan kuulleeni tällaista. Toki jos Kelan mielestä ihminen on kykenevä töihin, se onkin sitten oma ongelmansa. Kelan asiantuntijalääkärit kun joskus luulee tietävänsä parhaiten - ihmistä koskaan tapaamatta.

Hänellä oli määräaikainen työkyvyttömyyseläke, jota ei jatkettu, vaikka voinnissa ei tapahtunut muutoksia ainakaan parempaan. Eli ilmeisesti lainaa ei voi saada anteeksi.

Ap

Vierailija
76/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä!

Mä oon siis kirjoittanut näitä teidän konkreettisia neuvojanne kalenteriin ja aion selvittää nyt näitä asioita.

Ap

Ap, oot ihana ystävä. Mietin, kannattaisiko sun ystävän ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Saisi sieltä apua ja ohjausta.

Vierailija
77/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vinkistä!

Ap

Ap, oot ihana ystävä. Mietin, kannattaisiko sun ystävän ottaa yhteyttä sosiaalitoimeen. Saisi sieltä apua ja ohjausta.

En tiedä, aika riittämättömäksi tunnen oloni.

Hänellä siis on aikoinaan ollut oma sosiaalityöntekijä, mutta se loppui, kun määräaikainen eläke loppui. Mutta yritän nyt auttaa häntä selvittämään näitä juttuja.

Ap

Vierailija
78/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Voin mäkin toki niitä tukiasioita katsoa, mutta luulen, että tuo sosiaalineuvonta tai tuo Helmi olisi taho, joka osaisi paremmin neuvoa.

Ap

Tämä on mielestäni viisaasti ajateltu. Työskentelen itse sote-alalla ja minulla on pitkäaikaissairas läheinen, ja olen silti aika pihalla tukisysteemeistä. Kannattaa käyttää hyväkseen ammattilaisia joilla on kattava kuva koko palvelujärjestelmästä, ettei itse läheisenä uuvu auttamisen taakan alle. Ihanaa että haluat auttaa ystävääsi, vaikutat sydämelliseltä ihmiseltä.

Vierailija
79/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Tämä on mielestäni viisaasti ajateltu. Työskentelen itse sote-alalla ja minulla on pitkäaikaissairas läheinen, ja olen silti aika pihalla tukisysteemeistä. Kannattaa käyttää hyväkseen ammattilaisia joilla on kattava kuva koko palvelujärjestelmästä, ettei itse läheisenä uuvu auttamisen taakan alle. Ihanaa että haluat auttaa ystävääsi, vaikutat sydämelliseltä ihmiseltä.

Joo, mä oon tosi pihalla näistä!

Tuntuu ihan hirveältä, kun ystäväni on joutunut näin hirveään tilanteeseen. Kun asumme niin kaukana toisistamme, tuntuu, että auttaminen on niin vaikeaa, mutta kiitos teidän, oon nyt saanut hyviä vinkkejä.

Ap

Vierailija
80/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että sillei....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan