Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähävaraisen ihmisen asuminen Helsingissä – onko mitään vaihtoehtoja?

Vierailija
27.03.2022 |

Ystäväni on todella vähävarainen. Hänen pitäisi muuttaa halvempaan asuntoon, mutta onko tällaiselle kohderyhmälle jotain halvempaa asumismuotoa? Seurakunta? Olen niin huolissani hänestä ja hänen pärjäämisestään.

Kommentit (152)

Vierailija
101/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kimppakämppä, alivuokralaisasunto tai kauempaa kämppä. Ei kai sairas ihminen kuukausilippua tarvi, kun tuskin joka päivä reissaa? Tai jos jaksaa reissata, niin pystyskö sitten tekeen vähän töitäkin?

Vierailija
102/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksanko vaivautua kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet uudet työttömät eivät ole tietoisia siitä että voivat ja kuuluukin hakea peruspäivärahaa JA asumistukea JA toimeentulotukea. Sähkölaskunkin voi maksattaa kela:lla. Esimerkiksi, kun olin työtön ja noitten kolmen tukien varassa, vuokrani oli 740e yksiössä ja yhteensä sain tukia about 1300e/kk. Joten epäilen, joko kaverisi ei ole hakenut noitta kaikkia kolmea, tai sitten hän törsää rahansa siideriin ja tupakkaan.

Mitä ihmettä? Käyn töissä kokopäiväisenä ja saan 160- 200€/ kk enemmän. Siitä pois auton kulut, julkisilla ei pääse. Pistää miettimään oikeasti miksi vaivaudun.

Itse en mieti lomarahapäivinä, veronpalautuspäivinä tai silloin, kun joku haluaa siirtää rahaa tililleni. Ja toki jos irtisanoutuisin olisin kolme kuukautta karenssissa, kuten myös aina silloin, jos en tekisi juuri sitä, mitä te-toimisto kulloinkin velvoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi vastannut siihen laittamaasi viestiin? -Hyvä että laitoit! Ja hänen kannattaa myös käydä kelan sivuilla ja käyttää asumistukilaskuria. Sillä hän huomaa itsekkin, että jos huvikseen laittaa siihen vuokramäärän joka on esim. 150e vähemmän kuin nykyinen vuokra, niin kela myöskin pienentää asumistukea samalla summalla. Halvempaan muuttamisessa on järkeä vain jos on palkkatyössä. Jos on työtön ja yksiössä(kela ei silloin vaadi muuttamaan halvempaan) niin siinä ei voita yhtään mitään.

Senhän pitäis vaan ilmoittaa pankille että nyt työttömänä ei ole varaa lyhentää opintolainaa. Jos valtio on takaajana niin silloinhan pankki saa rahansa valtiolta? Toki ystävältäsi menee luottotiedot mutta eipähän ainakaan kuole nälkään.

Kela ei välitä, onko yksiössä vai kaksiossa ehdottaessaan halvempaan asuntoon muuttoa. Merkitystä on ainoastaan vuokralla. Jos yksiö on liian kallis ja saa toimeentulotukea, Kela voi kieltäytyä huomioimasta koko vuokraa menona tukilaskelmissa. Kelalla on siis kuntakohtaiset vuokrarajat, joiden mukaan määrittelevät liian kalliit ja kohtuuhintaiset asunnot.

Vierailija
104/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin monet uudet työttömät eivät ole tietoisia siitä että voivat ja kuuluukin hakea peruspäivärahaa JA asumistukea JA toimeentulotukea. Sähkölaskunkin voi maksattaa kela:lla. Esimerkiksi, kun olin työtön ja noitten kolmen tukien varassa, vuokrani oli 740e yksiössä ja yhteensä sain tukia about 1300e/kk. Joten epäilen, joko kaverisi ei ole hakenut noitta kaikkia kolmea, tai sitten hän törsää rahansa siideriin ja tupakkaan.

Mitä ihmettä? Käyn töissä kokopäiväisenä ja saan 160- 200€/ kk enemmän. Siitä pois auton kulut, julkisilla ei pääse. Pistää miettimään oikeasti miksi vaivaudun.

Jääkö sinulle siis asumiskulujen jälkeen 514 e + 160 e?

Vierailija
105/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Tosin ei noilla 1300e tukirahoilla juuri muuta tee kyin pysyy hengissä. Ulkomaanmatkat, ravintolat ja spa:t voi unohtaa. Ongelma on enemmänkin se että Suomessa ei jollain aloilla makseta kunnollista palkkaa verratuna täällä elämisen kalleuteen. Tein joskus koulukäynnin avustajan työtä ja siitä maksettiin täysillä tunneilla about 1400e kuussa

Vierailija
106/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä Helsingissähän on ihan hyviä hotelleja. Kämp, Hesperia jne.

Sinne vaan.

Vierailija
107/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ystäväsi vastannut siihen laittamaasi viestiin? -Hyvä että laitoit! Ja hänen kannattaa myös käydä kelan sivuilla ja käyttää asumistukilaskuria. Sillä hän huomaa itsekkin, että jos huvikseen laittaa siihen vuokramäärän joka on esim. 150e vähemmän kuin nykyinen vuokra, niin kela myöskin pienentää asumistukea samalla summalla. Halvempaan muuttamisessa on järkeä vain jos on palkkatyössä. Jos on työtön ja yksiössä(kela ei silloin vaadi muuttamaan halvempaan) niin siinä ei voita yhtään mitään.

Senhän pitäis vaan ilmoittaa pankille että nyt työttömänä ei ole varaa lyhentää opintolainaa. Jos valtio on takaajana niin silloinhan pankki saa rahansa valtiolta? Toki ystävältäsi menee luottotiedot mutta eipähän ainakaan kuole nälkään.

Kela ei välitä, onko yksiössä vai kaksiossa ehdottaessaan halvempaan asuntoon muuttoa. Merkitystä on ainoastaan vuokralla. Jos yksiö on liian kallis ja saa toimeentulotukea, Kela voi kieltäytyä huomioimasta koko vuokraa menona tukilaskelmissa. Kelalla on siis kuntakohtaiset vuokrarajat, joiden mukaan määrittelevät liian kalliit ja kohtuuhintaiset asunnot.

Totta, mutta kuntakohtaiset vuokrarajat eivät ole kiveen hakattuja. Mulla oli Espoossa vuokra 740e, kuntakohtainen raja 697e, mutta huomioivat silti "koska vuokran määrä ylittää vain hieman kunnan asettamaa rajaa"

Vierailija
108/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaanko asuminen pitää ylikalliina todella suomessa. Osa joutuu vaihtamaan paikkakuntaa, mutta pikkukaupungeissa ei ole palveluja eikä kauppoja. Joita joku voi tarvita esim. hammaslääkärit ja yksityinen puoli jne. Entä elektroniikka, korjaus, kenkä, vaate, silmälasit.

Vierailija
109/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoli-ilmoitus? Voi ehkä hieman auttaa, jos hoitokontaktikin olemassa. Kokemusteni perusteella Kalasataman mielenterveyspalvelut ovat ala-arvoiset, mutta periaatteessa sielläkin on sosiaalityöntekijän apua saatavilla.

Asuntotilanne on aina vaikea. Olen monesti eri aikoina tuloksetta hakenut kiireellisenä kaupungin asuntoa. Jos asumiselle saa jo täysimittaiset tuet (asumistuki+toimeentulotuki kattaa loput) niin ei hyödytä asuntoa vaihtaa. Muutto on sitäpaitsi hyvin stressaavaa ja maksaa sekin. Jostain sosiaalitoimen puhelinpalvelusta sain aikoinaan helpoiten apua mm.säätiöitten yhteystietoja.

Minusta se "onko köyhän pakko asua Helsingissä" on loukkaavaa. Jos on syntynyt Helsingissä tai koti on aikoja sitten vakiintunut Helsinkiin, niin on vähän tasa-arvon kannalta kyseenalaista, että täältä häädetään köyhät pois. Samaan aikaan ajetaan tiettyjen väestöryhmien integraatiota ghettoutumispelossa mm. päihdeasuntoloitten merkeissä. Kenestä olisi mukavaa rankan elämäntilanteen ohessa vielä muuttaakin ja pois tutuilta kotikulmiltaan. Ellei sitten itse nimenomaan halua muutosta tai koe siitä tarpeeksi hyötyvänsä. Jos psyykkinen tai terveydellinen tilanne on hyvin vaikea, ei muuttoprosessi edes onnistu, ellei joku hoida sitä likipitäen kokonaisuudessaan.

Vierailija
110/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kimppakämppä, alivuokralaisasunto tai kauempaa kämppä. Ei kai sairas ihminen kuukausilippua tarvi, kun tuskin joka päivä reissaa? Tai jos jaksaa reissata, niin pystyskö sitten tekeen vähän töitäkin?

Jessusnäitä. Sinulla ei ole sitten yhtään kokemusta sairastumisesta tai käsitystä sairaista ihmisistä? Enkä puhu nyt mistään kevätflunssasta. Sitä yksinkertaista yksinkertaistamista, etenkin viimeisin lauseesi.

Vierailija
111/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseen kulminoituu koko Suomen asumistukijärjestelemä.

1. On täysin ok tukea pieni palkkaisia työntekijöitä asumistuella.

2. On väärin tukea eläkeläisiä ja työelämän ulkopuolella olevia asumistuella. Koskee erityisesti Helsinkiä, mutta osin myös muuta PK-seutua.

Jos nämä tukea tarvitsevat asumistukea niin ok, mutta jostain Mäntsälästä, Karjalohjalta jne.

👍👍

Vierailija
112/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä että onko aivan pakko asua Helsingissä... esim. pelkästään jo Vantaalla olisi edullisempaa... joo on niin kivaa jos voisi jäädä Helsinkiin mutta aina ei voi mennä sillä mikä on kivaa.

Vantaalla ei ole merkittävästi halvempaa asua vuokralla kuin Helsingin halvimmilla alueilla. Kaikki tykkää aina sanoa että onko pakko asua Helsingissä, mut jossain Mellunmäessä on ihan yhtä halpaa. Ja Hekan asunnot on halvempia kuin yksityisten asunnot paljon kauempanakin.

Vierailija
113/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

asumistukihakemus

Siis ystäväni on työkyvytön, mutta määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä ei jatkettu, vaan hän on ollut pitkään työttömän työnhakijan statuksella, vaikka vointi on mennyt vain huonompaan. Luulen, että kaikki on haettu, mitä saa.

En tiedä niin yksityiskohtaisesti noista työkkäriasioista, joten älkää kysykö niistä.

Ap

Se että elääkö peruspäivärahalla+asumistuki+toimeentulotuki on kiinni muutamasta asiasta. Kaverin kämpän pitää olla yksiö tai pieni kaksio, käytännössä vuokran tulee olla alle 800e/kk. Silloin noi tuet yhteensä hoitaa 100% vuokran määrästä ja käteen jää ~500e/kk ruokaan, nettiin, puhelimeen ja sähkölaskuun(minkä kela maksaa takaisin jos niille lähettää kuvan laskusta). Jos ystäväsi muuttaa sellaiseen asuntoon jossa on vaikka satanen vähemmän vuokraa, katsoo kela että sille on myöskin maksettava satanen vähemmän asumistuessa koska hänen menonsa ovat laskeneet. Jos aikoo pitkäaikaistyöttömänä olla niin silloin sitä on siinä loukussa, että käyttörahaa on aina vaan se vähän päälle 500e kuussa. Saa oppia kokkaamaan halvalla ja jättää kaljat ja röökit pois ellei ole jo. Sanot työkkäriasioista että älkää kysykö, mutta juurihan ne työkkäriasiat ratkaisevat, kysy kaverilta että onko se hakenut noita kaikkia 3 tukia? Ja onko tietoinen siitä että asumistuki laskee sillä samalla määrällä millä vuokrakin?

Jättää kaljat ja röökit pois? Vaikeaa kun en ole vielä 50-v ikää lähestyessä kumpaakaan edes aloittanut.

t. köyhä

Vierailija
114/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en mieti lomarahapäivinä, veronpalautuspäivinä tai silloin, kun joku haluaa siirtää rahaa tililleni. Ja toki jos irtisanoutuisin olisin kolme kuukautta karenssissa, kuten myös aina silloin, jos en tekisi juuri sitä, mitä te-toimisto kulloinkin velvoittaa.

Aika halvalla käyt töissä jos tekemättä mitään saisit suunnilleen saman, muttet lomarahoja/veronpalautuksia ja sun tilille voi laittaa rahaa.

En mä todellakaan kävisi töissä pelkästään sen takia et sais lomarahat ja veronpalautukset (jotka tulee kerran vuodessa, ja on muuten nekin aika saakelin pienet jos palkka on joku alle 1500).

Itse asiassa mä varmaan menettäisin rahaa jos tekisin jotain 1500€/kk duunia. Saan tukia about sen verran (vuokra melkein 900€), loput jää sit itelle. Lomarahat ja veronpalautukset menisi siihen että maksan itse sähkölaskut, lääkärit ja lääkkeet, kotivakuutuksen, matkakortin, mitkä tällä hetkellä saan myös Kelalta.

Ymmärrän hyvin että sapettaa, mutta don't hate the player, hate the game. Jos menisin 1500 liksalla töihin niin se olisi puhdasta hyväntekeväisyyttä työnantajalle, joka ei sitä tarvitse. Arvostan omaa aikaani sen verran, etten luovu siitä ilman kunnon korvausta.

Vierailija
115/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika halvalla käyt töissä jos tekemättä mitään saisit suunnilleen saman, muttet lomarahoja/veronpalautuksia ja sun tilille voi laittaa rahaa.

En mä todellakaan kävisi töissä pelkästään sen takia et sais lomarahat ja veronpalautukset (jotka tulee kerran vuodessa, ja on muuten nekin aika saakelin pienet jos palkka on joku alle 1500).

Itse asiassa mä varmaan menettäisin rahaa jos tekisin jotain 1500€/kk duunia. Saan tukia about sen verran (vuokra melkein 900€), loput jää sit itelle. Lomarahat ja veronpalautukset menisi siihen että maksan itse sähkölaskut, lääkärit ja lääkkeet, kotivakuutuksen, matkakortin, mitkä tällä hetkellä saan myös Kelalta.

Ymmärrän hyvin että sapettaa, mutta don't hate the player, hate the game. Jos menisin 1500 liksalla töihin niin se olisi puhdasta hyväntekeväisyyttä työnantajalle, joka ei sitä tarvitse. Arvostan omaa aikaani sen verran, etten luovu siitä ilman kunnon korvausta.

Niin ja sit jos joku haluaa laittaa vaikka tilille rahaa niin eipä olla koskaan kakkostilin perään kyselty.

Vierailija
116/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttoavustus kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keski-ikäinen mies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä että onko aivan pakko asua Helsingissä... esim. pelkästään jo Vantaalla olisi edullisempaa... joo on niin kivaa jos voisi jäädä Helsinkiin mutta aina ei voi mennä sillä mikä on kivaa.

Hyvä pointti. Itselläni on asumiskokemusta sekä Vantaalta, Helsingistä että Espoosta. Kaikki OK, ei niistä kaupunkien rajoista tarvitse välittää, samaa pk-seutua kaikki, ja kaikissa on mukavia paikkoja elää ja asua. Ja ympäryskunnissa voi myös asua, jos ei kauemmaksi halua. 

Se vaan, että millä maksat sen muuton, jos rahaa ei ole edes vessapaperiin....

Kelasta saa muuttoavustuksen jos muuttaa töihin tai opiskelee muualle.

Se muuttoavustus on reilu satanen, eli kattaa korkeintaan pakettiauton vuokran. Ja jos muuttavalla henkilöllä ei ole lähipiirissään pakettiautoa ajavia ja huonekaluja kantavia henkilöitä, täytyy palkata muuttofirma, jolloin muuton hinta on useita satasia, jopa yli tonnin jos muuttomatka on pitkä.

Vierailija
117/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Hekalla ei ole jonoa. Hakemukset käsitellään en mukaan, miten kova tarve asunnolle on. Millaiset asumiskustannukset hänellä on nyt?

Kansalaiset puhuvat yleisesti asuntojonosta, mutta sellaista ei tosiaan ole. On vain suuri joukko ihmisiä, jotka ovat ilmoittaneet tarvitsevansa asuntoa. Millä perusteella heidän joukostaan valitaan joku onnekas, kas, se on suuri arvoitus. 

Vierailija
118/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kalliissa Helsingissä asuminen ole mikään oikeus.

Vierailija
119/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähävarainen ja elänhän minäkin täällä vaikka vuokra on 800 euroa. Saan siihen asumituen ja toimeentulotuen, joten käteen jää se vajaa 500 euroa kuussa vuokran jälkeen. Kyllä sillä elää just ja just. Tietysti on niitä jotka tekee lapsia ja vetelee 5000 euron tukia. Se on aika uskomatonta.  Pitää olla asuntohakemus Hekalle että saa tukia kun ovat pyytäneet että minun pitää hakea halvempaa asuntoa. Jos ei löydy niin sitten ei käy mitään jos löytyy halvempi niin tuet tippuu, mutta silti jää käteen se vajaa 500 euroa. Käsittääkseni se on lakikin että tietty määrä pitää jäädä käteen.

Vierailija
120/152 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaanko asuminen pitää ylikalliina todella suomessa. Osa joutuu vaihtamaan paikkakuntaa, mutta pikkukaupungeissa ei ole palveluja eikä kauppoja. Joita joku voi tarvita esim. hammaslääkärit ja yksityinen puoli jne. Entä elektroniikka, korjaus, kenkä, vaate, silmälasit.

Kyllä ihan joka kaupungista löytyy nämä palvelut, ja asuminen on vain murto-osa Helsingin hinnoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi