Muistatteko opettajien lakon 80-luvulla?
Taisi kestää aika pitkään ja oli joskus kevätpuolella. Mä olin ala-asteella varmaan kolmannella luokalla ja se lakko näin lapsesta oli vain ihanaa. Sai olla vapaasti vapaana ja leikkiä pihalla kavereiden kanssa kesken lukukauden.
Kommentit (32)
En tosiaan muista vuotta. Olisiko lakko kestänyt jopa kuukauden? Ei muuten yksikään vanhempi surkutellut, kun lapsensa oli yksin kotona. Pihalla tosiaan oli paljon kavereita ja me leikimme kirkonrottaa ym. muita kivoja leikkejä yhdessä. Oli kun olisi ollut toinen kesäloma.
Miten minä en yhtään muista tuollaista, vaikka olen ollut koululainen tuolloin. Minä vuonna se on ollut? Oliko joka puolella Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Huhtikuu se varmaan oli.
Taisi olla Joo.
Oi, se oli ihanaa aikaa! Nyt omat lapseni toivovat, että opettajien lakko tulisi.
Muistan minäkin. Koulut on turhia niin kuin mustalaisetkin toteavat. Parempi tehdä omia juttuja.
Keväällä se lakko tosiaan oli, suoraan jonkun loman jatkeena. Olimme ulkomailla ja jäimme sinne lakon takia pidemmäksi aikaa. Lakosta luimme Helsingin sanomista, joka piti käydä ostamassa jostain Champs Elyseen kioskista.
Olin opettajana Espoossa keväällä 1984. Lakko kesti 2 viikkoa ja päättyi Vappuna.
Vierailija kirjoitti:
Miten minä en yhtään muista tuollaista, vaikka olen ollut koululainen tuolloin. Minä vuonna se on ollut? Oliko joka puolella Suomea?
En muuten tiedä. Mä olen pääkaupunkiseudulta. Kestikö se tosiaan kuukauden, niin kuin muistelen?
Ap.
Oliko se muualla kuin pääkaupunkiseudulla? Kun en minäkään muista täällä Keski-Suomessa olleen.
Vierailija kirjoitti:
Olin opettajana Espoossa keväällä 1984. Lakko kesti 2 viikkoa ja päättyi Vappuna.
Ahaa. Mitenkähän se aika tuntui muistoissani pidemmältä.
Ap.
Vierailija kirjoitti:
En tosiaan muista vuotta. Olisiko lakko kestänyt jopa kuukauden? Ei muuten yksikään vanhempi surkutellut, kun lapsensa oli yksin kotona. Pihalla tosiaan oli paljon kavereita ja me leikimme kirkonrottaa ym. muita kivoja leikkejä yhdessä. Oli kun olisi ollut toinen kesäloma.
Ihmettelin koronan koulusulkujen alussa, että mikä vidun kiire niillä oli hössöttää sen etäopetuksen kanssa? Meillä oli kuukausi ylimääräistä lomaa, eikä kukaan hysterisoitunut siitä. Minusta koululaisille olisi pitänyt koronan takia antaa se eka kevät vain vapaata myös, ehkä sitten seuraava jakso ois voinut olla KUNNON etäopetusta tasokkaasti ja valmistautuneina. Mutta ei.
Tosin jos nyt tulee vielä lakkokin päälle, niin olisihan siitä jäänyt hirveästi pois opetusta osalla. Että ehkä sit hyvä näin.
Meillä ois silloin pitänyt olla itäblokin maat maantiedossa, ei ehditty pahemmin perehtyä, ne jäivät pääkaupunkeineen itselle vähän ikuisiksi mysteereiksi :D
Meinaan, kun muutenkin olivat rautaesiripun takana, ilottomia, harmaita paikkoja, joihin ei tutustunut edes kenenkään tutun lomilla…
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kuin joissain kunnissa. Muutamassa kunnassa kesti 5 viikkoa, osassa vähemmän. Suurimmassa osassa kuntia ei ollut lakkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Mä väitän myös, että se alkoi tyyliin 3. tai 4.4. (edellä ehkä viikonloppu). Vappuna loppui, se oli niin kuin tasan kuukauden, noin.
Keväällä se lakko tosiaan oli, suoraan jonkun loman jatkeena. Olimme ulkomailla ja jäimme sinne lakon takia pidemmäksi aikaa. Lakosta luimme Helsingin sanomista, joka piti käydä ostamassa jostain Champs Elyseen kioskista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Helsingissä kesti kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Oliko se jotenkin kuntakohtainen? Helsingissä alkanut aiemmin?
Vierailija kirjoitti:
Varmaan pääsiäisloman. Minäkin muistan, miten aamulla menin keittiöön ja katsoin äidin vierestä Hesarista, kuinka siinä luki, että lakko alkaa! Jipii, ylimääräinen loma! Ja siitä tuli pitkä! 👍
Vierailija kirjoitti:
Muistan lakon. Oli mukavaa olla lomalla kuukauden. Pettymys oli suuri kun joutui vielä toukokuuksi kouluun. Silloin eläteltiin toiveita, että lakko kestäisi kesälomaan asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se jotenkin kuntakohtainen? Helsingissä alkanut aiemmin?
Juu, kuten tää nykyinenkin lakonuhka.
Muistan! Se oli IHANAA! Taisin olla viidennellä. Osa pihan ”lapsista” oli jo paikallisella yläasteella, eikä se ollut lakossa mukana, koska oli jotenkin ihmeellisesti yksityinen koulu! Siis Lauttasaaren yhteiskoulu. Mutta ala-aste oli, ja me saimme vapaata. Muistaakseni se oli koko huhtikuu, olisiko ollut 84? Vai 85?