Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppojen ”parasta ennen” merkinnät yleensä pitkään säilyvissä tuotteissa ovat lyhentyneet huimasti

Vierailija
27.03.2022 |

Olen ostanut tarvikkeita varastoon jo jonkun aikaa. Minulla on noin puolen vuoden varasto kaikkea niitä tarvikkeita, joita yleensä käytämme. Käytännössä meillä on kotona ylimääräinen huone tälle kaikelle. Kun otan huoneesta tarvikkeen, korvaan sen uudella seuraavalla kauppareissulla, näin kiero on jatkuvaa, eikä elintarvikkeet pääse vanhenemaan.

Tämä pelasti meidät viimeeksi kun koko perhe oli koronassa, käytännössä kaikkea löytyi kotoa.

Viime kuukausina olen kuitenkin herännyt siihen, kuinka esimerkiksi tomaattimurskan, tonnikalan, papujen ym säilykkeiden parasta ennen päiväys on käynyt lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Esimerkiksi monessa tuotteessa, jotka vuosi sitten ostin, parasta ennen päiväys on 2024-2025. Nyt näitä on yhä vaikeampi löytää ja kaupassa myytävillä säilykkeillä on lähes kaikilla parasta ennen päiväystä korkeintaan 2023 loppuun. Siis samoilla tuotteilla joita aikaisemmin on saanut jopa vuoden tai kahden pidemmällä käyttöiällä.
Olen ostanut useista marketeista tuotteita, en vain yhdestä lähikaupasta, joten otos on melko laaja. Asumme n 100 000 ihmisen kunnassa.

Oletteko muut huomanneet samaa ja jos, niin mistä tämä mielestänne kertoo?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet purkkiruoat on pakattu peltipurkkiin, jonka sisäpuoli on päällystetty elintarvikemuovilla. Näiden tuotteiden säilyvyysaika on nykyisin usein lyhyempi kuin ennen, koska flataattien mahdollisesta liukenemisreaktiosta on tultu tietoisiksi. Säilykkeiden valmistajat ovat vain reagoineet mahdolliseen (ei ehkä mitenkään todennäköiseen) ongelmaan.

Vierailija
22/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa. Mielestäni joskus 70-luvulla säilykkeissä oli paljon pidemmät säilymisajat, vai oliko niissä päiväyksiä ollenkaan?

Toisena seikkana epäilen, että konttikuljetuksia ei ole saatu ajoissa perille ja kaupoilla on tosi vanhaa varastoa. Tai niillä tukkureilla jopa, joilta kaupat nyt ostavat (jopa ulkomailla). Ainakin päärynäsäilykkeissä on ollut huonohkoja päiväyksiä.

Sen sijaan olen löytänyt tonnikalaa jopa ad 2027 asti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on kaksi mahdollista selitystä. Joko toisiaan on noin, että säilyvyysaika lasketaan varmuuden nimissä ja pareman katteen toivossa lyhyemmäksi kuin ennen. Tai suomalaisille myydään vanhempia varastoja.

Vierailija
24/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja teidän kotivarahysteriaa.

Vierailija
25/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on FTalaatti

Vierailija
26/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sitä miksi pienissä maitopurkeissa on pidempi päiväys kuin 1l maitopurkeissa.

Jos kyse on enemmän käsitellystä maitojuomasta, se säilyy noin 3 viikkoa. Suoraan meijeristä tuleva, ainoastaan pastöroitu (ja homogenoitu) maito säilyy vain noin viikon (avattuna 3-4pv).

Oikeasti maito säilyy kyllä ainakin oikein säilytettynä paljon pidempään. Olen monesti käyttänyt yli viikon avattuna ollutta maitoa eikä siinä ole ollut mitään vikaa.

Vierailija
27/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalostajan hernekeittossa näkyy olevan neljä vuotta aika. Del monte ananastölkki kaksi vuotta. Melko pitkät.

Kauheat säilöntäaineet sekoitettu! 

Vierailija
28/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tämä koske pelkästään metallitölkeissä myytäviä säilykkeitä. Kahvi ja makaroni säilyvät nykyään lyhyemmän ajan kuin ennen. Maito- ja mehutölkeissä luvataan vain 3-4 päivää käyttöaikaa avaamisen jälkeen.

Vierailija
29/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän on kaksi mahdollista selitystä. Joko toisiaan on noin, että säilyvyysaika lasketaan varmuuden nimissä ja pareman katteen toivossa lyhyemmäksi kuin ennen. Tai suomalaisille myydään vanhempia varastoja.

Veikkaan ensimmäistä.

Vierailija
30/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko mihinkään tahalliseen säilyvyysajan lyhentämiseen. Ennemminkin toi ftalaatti-syy oli mielenkiintoinen, enpä ole tiennytkään. Voi että kun kaikkea aina heikennetään huoltovarmuuden näkökulmasta! Onko ihmiskunta ihan tyhmä?!

Ostan juuri tuon pitkän säilymisen perässä pakastekuivattuja aterioita, niiden pitäisi kestää 25 vuotta. Vaikka siellä on päiväys 6-7 v eteenpäin.

Aion myös ftalaateista huolimatta syödä ylivanhoja säilykkeitä, jos shtf. En ole enää fertiili-iässä.

TOIVOTTAVASTI NE RUPEAISIVAT TEKEMÄÄN MUOVIPUNNOITTAMATTOMIA SÄILYKKEITÄ!!!

Vierailija
31/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä vaan yli 90 vuotta vanhaakin säilykettä voi edelleen syödä:

Vierailija
32/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sitä miksi pienissä maitopurkeissa on pidempi päiväys kuin 1l maitopurkeissa.

Jos kyse on enemmän käsitellystä maitojuomasta, se säilyy noin 3 viikkoa. Suoraan meijeristä tuleva, ainoastaan pastöroitu (ja homogenoitu) maito säilyy vain noin viikon (avattuna 3-4pv).

Oikeasti maito säilyy kyllä ainakin oikein säilytettynä paljon pidempään. Olen monesti käyttänyt yli viikon avattuna ollutta maitoa eikä siinä ole ollut mitään vikaa.

Ei säily. Itse en juo tai laita 5 pv avattuna ollutta maitoa kahviin, maku on jo selkeästi hapan tai ihan lehmäinen.

Vierailija
33/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää, kun haen reseptillä lääkettä ja kotona vasta tajuan katsoa päiväystä, etten millään ehdi niitä syömään. Siis vaikka keväälle allergia lääkkeet reseptillä ja siitä riittäisi seuraavaan kevääseen, mutta päiväys ei riitä.

Nykyään osaan olla tarkkaavaisempi jo apteekissa.

Vierailija
34/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tämä koske pelkästään metallitölkeissä myytäviä säilykkeitä. Kahvi ja makaroni säilyvät nykyään lyhyemmän ajan kuin ennen. Maito- ja mehutölkeissä luvataan vain 3-4 päivää käyttöaikaa avaamisen jälkeen.

Maito on aina säilynyt vain 3-5 pv avattuna. Myyjän on laitettava pikkuisen varoaikaa lupaamaansa, että se toteutuu tönterinkin perheessä, jonka purkki on pöydällä 2 h vuorokaudessa.

Vierailija
35/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on pieni kotivara, mutta aika-ajoin katson päiväykset ja käytän ne missä päiväys lähestyy. Joskushan oli lehdessäkin, että joku oli kaivanut avaamattoman spaghetti paketin kaapista, jossa oli parasta ennen päiväys mennyt 10 vuotta sitten. ( en etsi linkkiä, mutta muistan uutisen), syötävää se edelleen oli.

:) Taitaa meillä olla "parasta ennen'" päiväys olla jo .... :)))

Mutta vakavasti, jyräytin kahvit jtn. 2017 päiväyksestä (pressaa)... Eipä tullut normimpi gaga.

Vierailija
36/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää, kun haen reseptillä lääkettä ja kotona vasta tajuan katsoa päiväystä, etten millään ehdi niitä syömään. Siis vaikka keväälle allergia lääkkeet reseptillä ja siitä riittäisi seuraavaan kevääseen, mutta päiväys ei riitä.

Luuletko että se antihistamiini tajuaa mennä heti piloille kun päiväys on käsillä, tai edes kovinkaan nopeasti päiväyksen jälkeen? Päiväykset on vaan varmistamassa menekkiä, paitsi biologisissa lääkkeissä.

Vierailija
37/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on totta! Kannattaa asiakkaana kysellä niitä päiväyksiä, jos lääkettä kuluu hitaammin, kuin reseptin ohjeessa. Muutoinhan apteekki on velvollinen toimittamaan kestoajalla, joka toteutuu reseptinmukausella annostuksella.

t. apteekin täti

Vierailija
38/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei säily. Itse en juo tai laita 5 pv avattuna ollutta maitoa kahviin, maku on jo selkeästi hapan tai ihan lehmäinen.

Ok. Minä laitan, koska en huomaa maussa eroa.

Vierailija
39/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilyketetrat ovat parannus tölkkeihin verrattuna.

Vierailija
40/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko että se antihistamiini tajuaa mennä heti piloille kun päiväys on käsillä, tai edes kovinkaan nopeasti päiväyksen jälkeen? Päiväykset on vaan varmistamassa menekkiä, paitsi biologisissa lääkkeissä.

No ei mulla tulis mieleen vetää vanhalla päiväyksellä allrgiseen reaktioon lääkettä. Ottaako yks, vai varmuudeks kaks. Tepsii, ei tepsi..? Soitat apua, joo se on vetäny paletillisen pillereitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan