Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kauppojen ”parasta ennen” merkinnät yleensä pitkään säilyvissä tuotteissa ovat lyhentyneet huimasti

Vierailija
27.03.2022 |

Olen ostanut tarvikkeita varastoon jo jonkun aikaa. Minulla on noin puolen vuoden varasto kaikkea niitä tarvikkeita, joita yleensä käytämme. Käytännössä meillä on kotona ylimääräinen huone tälle kaikelle. Kun otan huoneesta tarvikkeen, korvaan sen uudella seuraavalla kauppareissulla, näin kiero on jatkuvaa, eikä elintarvikkeet pääse vanhenemaan.

Tämä pelasti meidät viimeeksi kun koko perhe oli koronassa, käytännössä kaikkea löytyi kotoa.

Viime kuukausina olen kuitenkin herännyt siihen, kuinka esimerkiksi tomaattimurskan, tonnikalan, papujen ym säilykkeiden parasta ennen päiväys on käynyt lyhyemmäksi ja lyhyemmäksi. Esimerkiksi monessa tuotteessa, jotka vuosi sitten ostin, parasta ennen päiväys on 2024-2025. Nyt näitä on yhä vaikeampi löytää ja kaupassa myytävillä säilykkeillä on lähes kaikilla parasta ennen päiväystä korkeintaan 2023 loppuun. Siis samoilla tuotteilla joita aikaisemmin on saanut jopa vuoden tai kahden pidemmällä käyttöiällä.
Olen ostanut useista marketeista tuotteita, en vain yhdestä lähikaupasta, joten otos on melko laaja. Asumme n 100 000 ihmisen kunnassa.

Oletteko muut huomanneet samaa ja jos, niin mistä tämä mielestänne kertoo?

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että sinulla voi olla sairaus?

Vierailija
2/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalostajan hernekeittossa näkyy olevan neljä vuotta aika. Del monte ananastölkki kaksi vuotta. Melko pitkät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä käytä niitä varaston tarvikkeita. Jos käyt kuiten kaupassa, käytä se kaupasta ostettu tomaattimurska ja anna pitkällä päiväyksellä olla varastossa.

Vierailija
4/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ajatellut, että sinulla voi olla sairaus?

Kyllä minulla onkin, mutta ei ehkä sellainen jota sinä vihjailet. ;)

Lääkkeitä onneksi löytyy myös varastosta!

Vierailija
5/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo siitä että noiden tuotteiden valmistajat käyvät yhä ahneemmiksi. Mitä lyhyempi päiväys, sitä enemmän niitä heitetään pois ja sitä enemmän valmistajat saavat rahaa.

Vierailija
6/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, huomasin viimeksi ostamassani Rainbown tomaattimurskapaketissa olevan lyhyemmän parasta ennen -päiväyksen kuin viime vuoden puolella ostamissani. Uudessa oli päiväystä 11/2022 asti kun vanhoissa oli jonnekin v.2024 asti.

Vierailija
7/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muissakin tuotteissa on lyhyesti aikaa nyt.

Vierailija
8/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on se amerikan meininki tulossa tännekin joten yritykset varmistelee ettei vaan tule mitään oikeusjuttuja jos jonkun yksittäisen purkin kohdalla kävisikin niin ettei se pidempi päiväys pidäkään paikkaansa ja tuote on ehtinyt pilaantua.

Vierailija
9/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös kaikilla olisi hyvä olla kotivara, sehän on vain fiksua. Heti täällä huudetaan aapeeta hulluksi.

Vierailija
10/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuotanto- ja kuljetusongelmia, joten käyttävät ensin varastoja loppuun?

Vierailija
11/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet väärässä. "Parasta ennen" mekinnät ovat pidentyneet.

Syynä entistä hygienisempi tuotantoympäristö, automaatio > vähemmän mahdollisuuksia kontaminaatioon, paremmat kylmäsäilytystilat j.n.e.

Vierailija
12/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen miettinyt sitä miksi pienissä maitopurkeissa on pidempi päiväys kuin 1l maitopurkeissa.

Vierailija
13/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalostajan hernekeittossa näkyy olevan neljä vuotta aika. Del monte ananastölkki kaksi vuotta. Melko pitkät.

Säilykehedelmillä tuntuu olevan muita lyhyempi pvm. Minkähän takia? Ovat kuitenkin sokeriliemessä.

Vierailija
14/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki on hyvä olla kotivara. En kyllä tuollaista ole huomannut, ja muutenkin luotan omiin aisteihin. Kukaan meillä ei ole sairastunut. 

Vierailija
15/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koskaan katso säilykkeiden tai kuivatuotteiden päiväyksiä.

Vierailija
16/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globalisaatio. Samaa tapahtuu myös länsimaalaisissa naisissa.

Vierailija
17/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo siitä että noiden tuotteiden valmistajat käyvät yhä ahneemmiksi. Mitä lyhyempi päiväys, sitä enemmän niitä heitetään pois ja sitä enemmän valmistajat saavat rahaa.

Täähän menee just päin vastoin. Mitä pitempi myyntiaika, sen parempi.

Vierailija
18/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pieni kotivara, mutta aika-ajoin katson päiväykset ja käytän ne missä päiväys lähestyy. Joskushan oli lehdessäkin, että joku oli kaivanut avaamattoman spaghetti paketin kaapista, jossa oli parasta ennen päiväys mennyt 10 vuotta sitten. ( en etsi linkkiä, mutta muistan uutisen), syötävää se edelleen oli.

Vierailija
19/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen miettinyt sitä miksi pienissä maitopurkeissa on pidempi päiväys kuin 1l maitopurkeissa.

Jos kyse on enemmän käsitellystä maitojuomasta, se säilyy noin 3 viikkoa. Suoraan meijeristä tuleva, ainoastaan pastöroitu (ja homogenoitu) maito säilyy vain noin viikon (avattuna 3-4pv).

Vierailija
20/48 |
27.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilykehedelmillä tuntuu olevan muita lyhyempi pvm. Minkähän takia? Ovat kuitenkin sokeriliemessä.

Johtuiskohan siitä, että ovat happamia ja se happamuus voi syövyttää sitä säilyketölkkiä (sisäpuolen lakkausta/muovitusta)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi