VUOKRANANTAJAT HOI!!!
Miten olette määrittäneet asunnolle sopivan vuokran?
Olen seurannut tietyn alueen vuokratasoa, mutta se tuntuu kohtuuttomalta! Tilanteeni on se, että omistamaani muuttaisi mahdollisesti oma äitini, jolta en varsinkaan halua periä kohtuutonta vuokraa, mutta järkevä hinta asunnolle on määriteltävä.
Neuvoja keltanokalle?!?
Kommentit (9)
Katsoisin tuollaisessa tilanteessa yleisen hinta-tason ja alentaisin suunnilleen puoleen. Äitini maksukyvyn mukaan ja tietenkin siten, ettei omaan maksukykyyni tulisi kovin suurta aukkoa.
Ei kai siinä mitään sääntöä ole. Voithan sä pyytää vain vastikkeen ja veden sekä sähkön verran, ettet jää miinukselle. Vähän enemmän, jos jotain voittoa haluat.
Vuokraa otetaan niin paljon, kun markkinat maksaa. Itse suosin muutaman kympin huippuhintaa alempaa tasoa, jolloin vuokralaisen saa valita monesta ja se pysyy pitkään. Jos vuokraan tutuille, vuokran alentaminen olisi käytännössä menetettyä vuokratuloa, eli rahan antamista kaverille. Oma äiti on vähän eri asia. Riippuisi aika paljon maksukyvystä, paljonko haluaisin äitini asumista tukea. Vuokratulosta menee veroa ja äidiltäni ottaisin osan käteisenä, mikäli ei saa tukia. Vuokraovi.com on aika hyvä apu hintojen määrityksessä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:02"]
Katsoisin tuollaisessa tilanteessa yleisen hinta-tason ja alentaisin suunnilleen puoleen. Äitini maksukyvyn mukaan ja tietenkin siten, ettei omaan maksukykyyni tulisi kovin suurta aukkoa.
[/quote]
No tämä voisi toimia :) Kiitos!
Asunto on Helsingin Kalliossa. Neliöitä n. 40m2 (hieman yli). Vastike n. 150 euroa sis. veden.
Asunto on velaton, joten mitään aukkoa maksukykyyni ei oikeastaan tule...
Remontteja jossain vaiheessa tulee varmasti!
Onhan vuokralla merkitystä, mutta pitkällä tähtäimellä paljon suurempi merkitys on vuokralaisen luotettavuus ja miten hyvin hän pitää asuntoa ja aiheuttaako häiriöitä muille asukkaille, jos saa huonon vuokralaisen tuotot menevät helposti korjauskuluihin ja naapureiden valitusten hoitamiseen. Ja silläkin on merkitystä, miten nopeasti saat vuokralaisen pois, jos tarvitset asuntoa itse tai myyt sen.
Jos kysymyksessä olisi oma äiti, niin kulujen mukaan ja vähän päälle. Näin olen tehnyt myös omille sukulaisilleni.
Olen vuokrannut (tuntemattomalle) opiskelijaperheelle asunnon n. 30% alle vuokratason, kun ensivaikutelma oli todella hyvä, enkä edes tarkistanut luottotietoja, enkä ole ratkaisua katunut ja muiltakin asukkailta on tullut vain hyvää palautetta ja vuokrat tulleet aina ajallaan.
"Katsoisin tuollaisessa tilanteessa yleisen hinta-tason ja alentaisin suunnilleen puoleen. Äitini maksukyvyn mukaan ja tietenkin siten, ettei omaan maksukykyyni tulisi kovin suurta aukkoa.
[/quote]
No tämä voisi toimia :) Kiitos!
Asunto on Helsingin Kalliossa. Neliöitä n. 40m2 (hieman yli). Vastike n. 150 euroa sis. veden.
Asunto on velaton, joten mitään aukkoa maksukykyyni ei oikeastaan tule...
Remontteja jossain vaiheessa tulee varmasti!"
Jos haluaisin äitini lähemmäksi, joka tarvitsee apuani arkisissa asioissa, niin sillä olisi suurempi merkitys kuin vuokratasolla, koska se helpottaisi myös minun elämääni. Iäkkään omien vanhempien hoidossa ja auttamisessa on joitakin verohelpotuksia, myös alenevassa polvessa ja mietin, voisiko sitä käyttää vuokratuottojen verotuksessa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:23"]
Olen vuokrannut (tuntemattomalle) opiskelijaperheelle asunnon n. 30% alle vuokratason, kun ensivaikutelma oli todella hyvä, enkä edes tarkistanut luottotietoja, enkä ole ratkaisua katunut ja muiltakin asukkailta on tullut vain hyvää palautetta ja vuokrat tulleet aina ajallaan.
[/quote]
Onko sulla tapana jaella rahaa tuntemattomille, jos ne tekee hyvän vaikutelman? Ei harmita, vaikka jää 3000€ tuloja joka vuosi saamatta? Kun ne on niiiiin kivoja ihmisiä , vaikken mä niitä tunnekaan.
"] Olen vuokrannut (tuntemattomalle) opiskelijaperheelle asunnon n. 30% alle vuokratason, kun ensivaikutelma oli todella hyvä, enkä edes tarkistanut luottotietoja, enkä ole ratkaisua katunut ja muiltakin asukkailta on tullut vain hyvää palautetta ja vuokrat tulleet aina ajallaan. [/quote]
Onko sulla tapana jaella rahaa tuntemattomille, jos ne tekee hyvän vaikutelman? Ei harmita, vaikka jää 3000€ tuloja joka vuosi saamatta? Kun ne on niiiiin kivoja ihmisiä , vaikken mä niitä tunnekaan."
Tuo kolme tonnia on todella pieni summa, kun vuokralainen jäättää muutaman kuukauden vuokrat maksamatta ja on varaton, pahimmassa tapauksessa kämppä on kuin pommin jäljiltä, puhumattakaan mita vahinkoa on vuokralainen aiheuttanut taloyhtiölle ja asunnon omistaja on korvausvelvollinen. Puhumattakaan naapureiden kärsimyksessä, kun poliisit ovat ravanneet joka toinen ilta jne. jne. Ja pahillaan vuokralaista ei saa asunnosta edes pois tai ainakin se on kallista, koska vuokralaisen asunnosta häätäminen oikeusteitse on todella kallista, koska oikeudenkäynti kulut on maksettava etukäteen ja kukas muu ne maksaa, ellei vuokranantaja ja vain harvoin vuokralainen niitä maksaa myöhemmin vuokranantajalle.
Hyvät luottotiedot eivät myöskään ole tae hyvistä vuokralaista.
Katsottiin alueen hintataso, asunnon kuntotaso, asunnon vastike, tulossa olevat taloyhtiötä koskevat korjaukset, remontit jne. jotka luultavasti nostavat vastiketta tai vaikuttavat asunnon tason nousuun, asunnossa tarvittavat korjaukset ja perusparannukset jne. Kuluja tulee ja vuokranantaja vastaa.