Jos pidät terveellistä ruokaa kalliina
niin minkälainen on käsityksesi terveellisestä ravinnosta?
Kommentit (81)
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:30"]
En pidä yleisesti, mutta sellainen terveellinen ruoka joka itselleni maistuu, on kallista. Eihän se toki kallista olisi jos tykkäisi järsiä juureksia ja kaalia sun muuta, mutta kun ne ei oikein omaan makuun maistu niin kallista on. Minua se ei tosin haittaa kuno n hyvät tulot ja olen sinkku. Mutta kyllä mun ruokalaskuni Välimeren ruokavalion noudattamisesta on sellaiset että moni kauhistuisi.
[/quote]
Kyllähän terveelliseen ruokaan kuuluu muutakin kuin juuresten ja kaalien järsimistä. Vähän halventavasti puhuit hyvistä raaka-aineista.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 11:30"]
En pidä yleisesti, mutta sellainen terveellinen ruoka joka itselleni maistuu, on kallista. Eihän se toki kallista olisi jos tykkäisi järsiä juureksia ja kaalia sun muuta, mutta kun ne ei oikein omaan makuun maistu niin kallista on. Minua se ei tosin haittaa kuno n hyvät tulot ja olen sinkku. Mutta kyllä mun ruokalaskuni Välimeren ruokavalion noudattamisesta on sellaiset että moni kauhistuisi.
[/quote]
Kyllähän terveelliseen ruokaan kuuluu muutakin kuin juuresten ja kaalien järsimistä. Vähän halventavasti puhuit hyvistä raaka-aineista.
[/quote]
Kuuluuhan siihen muutakin, mutta jos oikeasti haluaisi edullisesti päästä, täytyisi aika paljon painottua esim. kasvispuolella noihin edullisiin vaihtoehtoihin. Voisin itsekin siihen toki pakon edessä ryhtyä, jos vaikka työttömäksi jäisin, mutta kun ei ole pakko, mussutan sitten rucolaa, tuoreyrttejä, artisokkia, parsaa, pinjansiemeniä, pähkinöitä, käytän kallista oliiviöljyä jne.
Minulle esimerkiksi makaronilaatikko ei edusta terveellistä ruokaa, kuten ei myöskään mikään nakkikastike tai kinkkukiusauksaan. Monillehan terveellinen ruoka = kotona tehty ruoka, muttei se ihan niinkään mene... Monipuolisesti erilaisia kaloja, muitakin kasvikunnan tuotteita kuin kurkkua, banaania, perunaa ja porkkanaa, punaisten lihojen valikoimasta jotain muuta kuin sika-nautajauhelihaa, maustamattomia ja marinoimattomia lihoja, tuoreyrttejä mausteeksi, leivän päälle ja paistamiseen jotain muuta kuin halvinta Lidlin margariinia, paljon marjoja ja niin edelleen.
Mulle terveellinen ruoka on sellainen johon kuuluu hyvät hiilihydraatit, laadukkaat proteiinin lähteet ja pehmeä rasva.
Eli makaronit, pasta, peruna, riisi, leipä ja puurot ei siihen kuulu.
Meillä jokainen perheenjäsen syö vihanneksia, marjoja, juureksia ja sieniä liki kilon päivässä. Broileria, nautaa ja kalaa päivittäin.
Eli kaikki ns.perus ruoat on meidän ruokalistalta pois, ei se ihan halpaa lystiä ole verrattuna näihin makaronilaatikko, lihapullat ja muussi ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:28"]Mulle terveellinen ruoka on sellainen johon kuuluu hyvät hiilihydraatit, laadukkaat proteiinin lähteet ja pehmeä rasva.
Eli makaronit, pasta, peruna, riisi, leipä ja puurot ei siihen kuulu.
Meillä jokainen perheenjäsen syö vihanneksia, marjoja, juureksia ja sieniä liki kilon päivässä. Broileria, nautaa ja kalaa päivittäin.
Eli kaikki ns.perus ruoat on meidän ruokalistalta pois, ei se ihan halpaa lystiä ole verrattuna näihin makaronilaatikko, lihapullat ja muussi ruokaan.
[/quote]
Lisään että meillä menee päivittäin jo salaatteihin, kasviksiin, hedelmiin ja marjoihin kymmeniä euroja.
Viimeksi maksoi kuhafilee prismassa 39.90,- kilo. Pitäkää tunkkinne.
Viimeksi ostin päiväksi hedelmiä, salaattia yms. meni vajaa 20 euroa.
Kanankoipipaketti päiväksi 2-3 euroa. Onhan tuossa eroa.
Jotkut siemenet, kuten pinjan maksavat tuhottomasti. Samoin cashew pähkinät. Voi kun olisi miljonääri.
Aina tullaan pätemään että terveellinen ruoka ei ole kallista mutta esimerkkejä ei helpolla saa :( Ottaisin todella mielelläni vastaan. Kahden teinipojan äitinä olisi mukavaa tarjota terveellistä mutta nuo syö kun hevoset.
No kertokaa nyt joku halpa ja terveellinen ruoka? Jotain muuta kuin sosekeitot
Kalat ovat kalliita jos ei halua pelkkää silakkaa syödä. Paistijauheluha kalliimpaa kuin sika- nauta. Kunnollinen poro/hirvenliha törkykallista.
Terveellistä on minusta kala, vähärasvainen liha (=kalliimmat osat kuten file, paisti, lapa), vihannekset, kasvikset, hedelmät, marjat, täysjyvätuotteet, jne.
Toki kaalia ja porkkanaa saa halvalla, mutta hyvä liha ja kala ovat kalliita. Samoin monet kasvikset ja marjat, erityisesti talviaikaan, on kalliita. Jos haluaa syödä monipuolisesti kasviksia ympäri vuoden, se ei ole halpaa. Yrtit on kalliita.
Minulle terveellinen on myös gluteenitonta ja laktoositonta, mikä nostaa hintaa entisestään.
Lisäksi nykyään nämä terveelliset hyvät jutut ei juuri ole tarjouksessa. Kauppojen tarjouksissa mainostetaan lähinnä eineksiä ja esim. sokerisia perusjugurtteja. Laktoositon maustamaton jugurtti ei ole koskaan tarjouksessa. Tai hyvät, syöntikypsät avokadot ei ole koskaan halpoja. Pähkinät ja siemenet on aika kalliita.
Halpaa olisi syödä kaurapuuroa (mikä on kyllä terveellistä), ranskalaisia, kalapuikkoja, halpoja nakkeja, riisipuuroa, ranskanleipää, lauantaimakkaraa...
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:31"]
[/quote]
Possun lapa 3€/kg.
Meidän perheelle menee yhteen ruokaan 400g kuhaa = 16€ tai 600g (syötäväksi kelpaava osa n. 400g) lapaa = 1,8€. Keskimäärin siis 9€ ateria.
Luultavammin laparuokaa tehdään kerralla 2 päiväksi jolloin per päivä on 6,5€.
Eli käyttämällä edullisia ja kallita sopivassa suhteessa ei se yksi kallis kuhasatsi taloutta kaada.
Ja kyllä, olen karpin suuntaan kallellani, joten possunlapa on mielestäni terveellistä ruokaa.
Meillä syödään suht terveellisesti mutta halpaa se ei ole. Halpa ja terveellinen ei oikein kuulu samaan lauseeseen.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:52"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:31"]
[/quote]
Possun lapa 3€/kg.
Meidän perheelle menee yhteen ruokaan 400g kuhaa = 16€ tai 600g (syötäväksi kelpaava osa n. 400g) lapaa = 1,8€. Keskimäärin siis 9€ ateria.
Luultavammin laparuokaa tehdään kerralla 2 päiväksi jolloin per päivä on 6,5€.
Eli käyttämällä edullisia ja kallita sopivassa suhteessa ei se yksi kallis kuhasatsi taloutta kaada.
Ja kyllä, olen karpin suuntaan kallellani, joten possunlapa on mielestäni terveellistä ruokaa.
[/quote]
Meillä menee kuhaa kerralla se kilo.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:36"]
Aina tullaan pätemään että terveellinen ruoka ei ole kallista mutta esimerkkejä ei helpolla saa :( Ottaisin todella mielelläni vastaan. Kahden teinipojan äitinä olisi mukavaa tarjota terveellistä mutta nuo syö kun hevoset.
[/quote]
Tottahan ne nuoret syö kuin hevoset. Silloin heille on tarjottava kunnon evästä. Kerron vain esimerkkejä. Nyt saa kassleria 4euroo/kilo, lohi on usein tarjouksessa, jopa fileoidaan valmiiksi, roippeet voi käyttää sitten liemen keittoon. Silakoita, muikkuja saa halvalla. Kasvikset kauden mukaan, salaattia ei kannata ostaa. Kananmunat ei paljon maksa, voi on usein tarjouksessa. Ruoka kannattaa syödä normaalirasvaisena, myös maitotuotteet. Hedelmiä saa joskus eurolla.
Kaikkea ruokaa ei tarvitse olla kaikkina päivinä.
Kalaa söisin mielelläni mutta tuore kala maksaa meidän Prismassa ja Cittarissa 18-40€/kilo. Vasikanliha olisi kevyttä ja maukasta, ulkolaista saa 28€/kilo tarjouksesta. Karitsanliha samoin. Oikeaa kanaa tuon Tallinnasta siellä käydessäni, kokonainen kana maksaa 6,99€ kappale. Suomessa kanaa löytää vain pakkasesta. Riistasta vain haaveilen kun ei ole sukulaisia jotka metsästäisivät. Jauhelihaa inhoan mutta sitä tulee syötyä viikottain, pyrin ostamaan tiskiltä liikkeessä jauhettua. Oletan että se on vähän parempilaatuista kuin vakuumipakatut.
Salaattitarpeet on kalliita - 2 hengen lounassalaatti (sis muutakin kuin tomaattia ja kurkkua) maksaa hyvinkin 5€ ilman lisukkeita.
Onhan silti terveellisiä ruokia joiden valmistushinnat ei ole kalliita jos ostaa tarjouslihaa - pataruokiin käy onneksi halvemmat ja huonommatkin ruhonosat. On maukkaampiakin kuin paisti. Gulassi, stroganoff, merimiespihvi, kaalilaatikko, tagine, potkapata jne. Mutta olisihan se kiva jos voisi ostaa sitä laadukkaampaa.
Jos tällaisen keskituloisen ruokabudjetti on 20€/pvä niin eihän tuolla saa paljon muuta kuin lihan.... 2 päivän ruokaan menee kilo lihaa/kalaa.
Vähärasvaiset ruhonosat ovat kalliita. Tuore kala on kallista. Marjat ovat kalliita.
Soijarouhe on halpaa. Juurekset ja kaali on halpoja. Puuro on halpaa. Jotain hedelmää on aina tarjouksessa. Pakastekala on suht edullista.
Kyllä se vähän niin on, että "herkullinen, terveellinen ja halpa- valitse kaksi" on paikkansapitävä sanonta. Elikkä on suhteellisen helppoa tehdä pitkälläkin tähtäimellä ruokavaliosta herkullinen ja terveellinen, herkullinen ja halpa tai terveellinen ja halpa, mutta kaikkien kolmen toteuttaminen on paljon vaikeampaa. En ihmettele, että halvan ja terveellisen puputtaminen pidemmän päälle alkaa tympiä useimpia taviskokkailijoita.
Meillä on valittu vaihtoehto "herkullinen ja terveellinen". Vaikka kuinka koitetaan hyödyntää tarjouksia ja tähteitä ja syödä kauden mukaan, niin se vaan on että tuoreeseen kalaan, vähärasvaisiin lihoihin, luomuun, pähkinöihin ja kasviksiin uppoaa ihan kiitettävästi rahaa. Jos taloudessa tulisi väliaikainen notkahdus, olisi kiusaus tinkiä vähäsen terveellisyydestä kova sen sijaan että siirtyisi puuro ja porkkana-linjalle.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:44"]
Kalat ovat kalliita jos ei halua pelkkää silakkaa syödä. Paistijauheluha kalliimpaa kuin sika- nauta. Kunnollinen poro/hirvenliha törkykallista.
[/quote]
Jos sinä et halua syödä halpoja ruokia, niin se ei tee niistä ruuista epäterveellistä.