17. päivä ilman alkoholia
Ja menee ihan hienosti. Olen niin helpottunut, että tämä onnistuu.
Kommentit (31)
Hyvä, itsellä 5 tipatonta vuotta takana. Ennen sitä juominen oli lähtenyt hanskasta, 1,5-2 pulloa viiniä joka ilta oli useamman vuoden ajan oli liikaa 50-kiloiselle.
Päätän joka aamu, että tänään en ota. Yhtään sen pitemmälle en suunnittele. Päivä ja askel kerrallaan. /ap
Hienoa! Itsellä menossa 9. kuukausi ilman alkoholia :)
3 ja 6, miten teillä on mennyt, onko ollut vaikeita aikoja jne.? /ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:46"]
Päätän joka aamu, että tänään en ota. Yhtään sen pitemmälle en suunnittele. Päivä ja askel kerrallaan. /ap
[/quote]
Kyllä se siitä lipsahtaa. Ja sitten lähtee viellä pahemmin hanskasta kun mitä aikasemin oli.
Hyvä 3. Todennäköisesti olet säästänyt henkesi.
Millä sait motivoitua itsesi lopettamaan alkon?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 13:58"]
Ei kovin hyvät ennusmerkit jos pitää laskea päiviä ja aikoja kuinka kauan on ollut ilman.
Viisainta olisi antaa mielihaluilleen vaan periksi ja marssia alkoon ja täysi lasti ja antaa mennä. Mitä kiusaat itseäsi. Olet jo osoittanut kykeneväsi olemaaa ilman. Lopeta joku toinen kerta.
[/quote]
Ei kun se on tyypillistä minulle. Lopetin tupakoinninkin niin, että laskin ja kerroin tosi ylpeänä, miten monta päivää/viikkoa/kuukautta olin ollut polttamatta. Kunnes en ajatellut enää asia aja nyt en ole edes varma, onko siitä 5,6 vai 7 vuotta. Ehkä 6?
Alkoholin kanssa on nyt ihan samanlaista, että haluan tietää ja olla iloinen, että niin monta päivää jo ilman. Se tsemppaa mua :)
Enkä kiusaa itseäni. Kun join, kävin helvetissä, joten alkoon marssiminen ja pullojen kanssa kotiin tuleminen olisi paluu sinne helvettiin. Arvaa, kiinnostaako?
Olen tosi iloinen, etten tarvinnut katkaisuhoitoa, eikä ollut vakavia vieroitushoitoja. Näytän jo paremmalta ja olo on terveempi.
Miten sain motivoitua? No, tajusin, että juominen on riistäytynyt hallinnasta, eikä ole enää kivaa, vaan aiheutti hirveitä morkkiksia ja psyykkistä pahoinvointia myös jiodessa, ei vain juomisen jälkeen. Menin AA-kerhoon ja kuulin niitä juttuja ja tietty tiesin olevani itsekin riippuvainen. En halunnut olla enää se, joka häpesi itseään ja se häpeä oli iso osa persoonaani. Nyt olen tervehtymisen tiellä, varmaan pitkällä ja joskus ehkä kivikkoisellakin, mutta kuitenkin sillä tiellä. AA-kerhossahan siihen ohjelmaan kuuluu, että päättää joka aamu olla sinä päivänä juomatta. Minusta se on tosi hyvä, ettei suunnittele hirveän ison vuoren ylitystä, vaan vain se yksi päivä, yksi ainoa askel.
Teille jotka kirjoititte viestit 8 ja 9, en oikein osaa sanoa mitään. Ehkä saatte tyydytystä tuollaisesta, kai sitten, joo.
Muille lämmin kiitos tsempeistä :) /ap
hyvä! olo on varmaan erilainen hyvällä tavalla ja lompakossa enemmän rahaa :)
Aluksi tuli tunne, että elämästä tulee tylsää. Olin kiukkuinen ja kärsimätön ja kuin ahdingossa. Mutta päivä päivältä alkoi tuntua paremmalta. AA-kerhossa on huipputyyppejä ja olen saanut paljon tukea sieltä. Käyn pari, kolme kertaa viikossa siellä näin alkuun. Ja voin soittaa yhdelle kerholaiselle vaikka keskellä yötä.
Tällä hetkellä olo on vakaa ja hyvä, enkä enää edes ajattele jatkuvasti asiaa. Alan päästä siitä akuutista jo pois, että Se on elämän suurin kysymys. Esim. tälle viikonlopulle on paljon kivoja suunnitelmia. Mieheni lopetti alkoholinkäytön myös, vaikkei alkoholisti olekaan. Ihan vain tueksi. /ap
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 14:03"]
Millä sait motivoitua itsesi lopettamaan alkon?
[/quote]
Ihan lasten parhaaksi tämän tein, nyt 2 v takana.
Ilman perhettä olisin joutunut ottamaan ihan eri asenteen hoitoon, terapioihin ym.
- Ohis.
Hyvin menee edelleen. Tähän mukaan on alkanut tulla suurta ylpeydentunnetta päihteettömyydestä. Ihanaa käydä kaupassa ilman siideriostoksia, ihanaa herätä aamulla raikkaana ja reippaana. Koko ajan jossain takaraivossa "hyvä minä"-fiilis ja itsetunto kohoaa kohoamistaan. Käsittämätöntä suorastaan, miten alkoholi heikensi sitä. Join usein ahdistukseen ja nyt tajuan, että se ahdistushan tuli alkoholista. Sitä paikkailtiin juomalla alkoholia, joka lievensi hetkeksi tullakseen entistä pahempana takaisin. Mikä surullinen kierre. /ap
Päivä 40 ja hyvin menee edelleen. Olen iloinen, että olen päässyt tänne saakka. Tsemppiä kaikille muillekin lopettaneille. /ap
Hieno saavutus ap, paljon onnea ja tsemppiä jatkoon :)
Itse en ollut varsinaisesti alkoholisti, mutta hyvää vauhtia matkalla sinne. Nyt melkein 10 selvää, kirkasta, raikasta ja värikästä vuotta takana! Enkä yhtenäkään päivänä ole katunut sitä, että lopetin :)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 22:46"]
Hieno saavutus ap, paljon onnea ja tsemppiä jatkoon :)
Itse en ollut varsinaisesti alkoholisti, mutta hyvää vauhtia matkalla sinne. Nyt melkein 10 selvää, kirkasta, raikasta ja värikästä vuotta takana! Enkä yhtenäkään päivänä ole katunut sitä, että lopetin :)
[/quote]
Onko niitä vuosia melkein 10 vai ovatko ne 10 vuotta olleet melkein selviä?
Kaksi kuukautta tuli täyteen tänään. /ap
Hienoa :)