Onko kotonasi siistiä nyt, meinaatko siivota?
Flunssan kourissa ollut pari viikkoa. Jos vähä siivoilisi ja illal nauttisi olosta kun paikat siistit. Lonkero ja alias tuotantokausi
Kommentit (28)
Keittiö ja vessa on siistejä ja puhtaita. Imuroida pitää ja lattiat voisin pestä myös, lakanan vaihtopäivä tänään on eli myös koneellinen pyykkiä. :)
Mies tekee vuorotyötä, aikaista aamua ja myöhäistä iltaa. Me siivoamme torstaisin, sillä sulan maan aikana me ollaan useimmiten viikonloput mökillä. Eikä kämppä sinä aikana sotkeennu. Viikonloppuisin on kivempaakin tekemistä kuin siivous. Perjantaisin otetaan monesti päiväunet ennen ajomatkaa (n. 1,5 tunnin ajo).
Työnjako on sovittu: Mies pesee pyykit, vessan ja tamppaa matot, minä imuroin ja pesen lattiat ja pakataan (mökkirytkyt on erikseen ja niille on oma pyykkikori, rummusta ne heitetään suoraan kassiin). Pölyjen pyyhkimistä on melko vähän, minulla on pölyallergia, ja meillä vältetään kaikkea pölyä keräävää. Tavarat on kaapeissa, eikä meillä muutenkaan saa liputtaa tai kertyä kasoja. Lapset siivoavat itse huoneensa, me ns. tarkkuussiivoamme ne silloin tällöin.
Mökillä siivotaan lähtöpäivänä. Se menee yleensä niin, että mies puistelee matot ja minä moppaan lattiat. Isompi siivous tehdään pääsiäisenä ja juhannuksena ja lokakuun alussa. Joulu- helmikuussa ei olla mökillä kuin ehkä kerran kuussa tarkistusreissulla - siivoustarpeet aika vähäiset.
Ei ole koiraa ja lapsetkin on pienestä pitäen ohjattu kykyjensä mukaan siivoamaan huoneensa ja korjaamaan jälkensä. Jos ollaan viikonloppuna kotona, maanantaisin on pakko vähän imurilla huitaista. Tiskikonetta emme omista, ja me vanhemmat tiskataan vuoroviikoin (mies aamuvuoroviikollaan, minä iltavuoroviikolla), tosin lapset (3 kpl 10-16 v.) osaa tiskata lautasensa ja mukinsa ihan ite.
En siivoa. Olen koko viikonlopun töissä pitkät päivät ja se tarkoittaa JOKA kerta sitä, että maanantaina saan tehdä suursiivot. Mies kotona lasten kanssa viikonlopun ja perussiivous kyllä sujuu, mutta sotkua on silti.
Kaksi isoa paksuturkkista koiraa ja joka paikassa koirankarvoja ja nyt myös hiekkaa. Pakko siivota tänään.
Ei ole. Meillä on alkamassa keittiöremontti ja uudet kaapit ovat olohuoneessa.
Siivouspäivä tänään. Mulla on ylityövapaata tämä päivä, joten aloitin aamulla jo pyykkien pesulla ja tavaroiden järjestelyllä. Yleensä kyllä kaikki laitetaan heti paikalleen käytön jälkeen, mutta tällä viikolla on ollut pelkkää lentoa illat töiden jälkeen, joten olohuoneen pöydällä oli manikyyritarvikkeet, eteisen lipaston päällä viikon postit ja keittiön lisätasolla hämmentävä valikoima kyniä, purkkaa, heijastimia, puhelimen latureita ja parkkilippuja.. Mies on töissä viikot toisella paikkakunnalla, joten ihan saan peiliin katsoa kun on päässyt kerääntymään tuota pikkusälää. Yleensä siivotaan yhdessä perjantaisin, mutta mulla kun on tämä vapaapäivä niin teen tämän tietenkin nyt että toinen saa tulla siivottuun kotiin :)
Lattiat pyyhkäisin öljyliinalla amulla ja nyt kun vauva nukkuu päikkäreitä järjestelin eteisen kaapit. Miten paljon rojua voikaan löytyä...! Tavaran vähenysurakka meneillään, yritän löytää kaikelle ylimääräiselle/turhalle tavarale uuden kodin antamalla tai myymällä torissa. Rikkinäiset tavarat (ei korjattavissa) lähtevät kierrätykseen. Tiskipöydän sain siistiksi, se auttaa jo paljon. Nyt hetken huilitauko ja taas jatkamaan järjestelyä.
Siivosin eilen jo, tänään saan nauttia elämästä :)