Tulot nousee 78 euroa, kun aloitan työt
Työmatkoihin menee 2,5 tuntia / päivä ja bussilippu
Kommentit (109)
Eihän ne kaikki ole tuloja joihin vertaat.
Vierailija kirjoitti:
Suomi tuottavaksi lopettamalla työttömyystuet muilta kuin kassan jäseniltä joilla työuraa takana väh 5 v.
Näin verot alas, hoitsujen yms palkat ylemmäs jotta heitä riittäisi.
Älä nyt ainakaan oikeasti usko kokoomuspropagandaan, jossa tukien saajat ja pienpalkka-alat (tai keskiluokka) ovat jotenkin vastakkain. Sosiaalitukia halutaan laskea ja työttömien asemaa muutenkin kurjistaa, jotta voidaan laskea myös palkkoja ja heikentää työoloja. Yritystukiin menee yli tuplat työttömyystukiin nähden ja puolet niistä on arvioitu haitalliseksi, niistä ei kuitenkaan olla leikkaamassa. Veropohjaakin voisi vahvistaa esim. saattamalla yhteisöt kuten ay-liike verolle, mutta Kokoomus (ja Keskusta) vastustavat.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo täysin totta ap on, niin eihän tuossa yhtään mitään järkeä ole. 78 € menee bussiin ja eväiisiin...eikä siis varmasti riitäkään
Opista tulee pääministeri ja sosiaalitukia leikataan. Voit olla onnellinen, kun olet töissä. Onhan tuo rahakin yhden viikon ruokaraha. Onnea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo täysin totta ap on, niin eihän tuossa yhtään mitään järkeä ole. 78 € menee bussiin ja eväiisiin...eikä siis varmasti riitäkään
Oletatko että Ap ei työttömänä ollessaan syö?
Energinkulutus ei ole työttömänä yhtä isoa. Ja työttömällä on aikaa metsästää tarjouksia ja tehdä itse ruokaa, jolloin ruokakuluissa säästää.
Töissä 24h? Tunnen monia työssäkäyviä ihmisiä jotka itse laittavat ruokansa jopa tarjous tuotteista.
Onneksi olkoon työpaikastaan AP!
Työ kannattaa ottaa vastaan koska
1) ylenemismahdollisuus / helpompi hakea uutta parempaa paikkaa
2) kotona passivoituu
3) kunnioitus itseä kohtaan kasvaa
4) muutkin kunnioittavat enemmän
5) parisuhdemarkkinoilla työttömyyttä on iso miinus
6) työterveyshuolto (lakisääteinen myös pienessä työpaikassa)
7) työkaverit (useimmiten mukavia)
8) eläke karttuu
9) mistä tiedämme onko 20-30 v päästä mitään takuueläkkeitä?
10) mahdollisuus kehittyä työssä
11) monissa työpaikoissa muitakin etuja; henkilökunta-alennuksia, liikuntaseteleitä, joululahjoja, synttärilahjoja
Tässä nyt ne plussat jotka ekaksi tuli mieleen...
Vierailija kirjoitti:
Eli nyt kerrytät eläkettä, sehän on hyvä asia.
Minä käyn joka vuosi perunan lajittelussa.
4kk riittää töitä 9€/h, täysi työpäivä.
Mukava tietää, että eläke kertyy!
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin aikanaan työt ilmaisena harjoittelijana ja ottivat minut sitten harjoittelujakson jälkeen töihin. Sainkin sitä itselleni 25 vuoden työuran ja palkkakin nousi matkan varrella otteeseen. Hyvä, etten ajatellut lyhytnäköisesti vaan otin harjoittelupaikan vastaan, vaikken siitä rahallisesti heti hyötynytkään.
Samoin!
Tulin ns. tukityöllistettynä taloon, ja rahaa olisin tuolloin saanut enemmän pysymällä kotona.
Työn ohella opiskellen omaa alaani ja pätevöidyttyäni, sain myös ensimmäisen vapautuneen paikan kun se tuli hakuun. Palkassa näkyi välittömästi :D
Ketjun boomereille tiedoksi, että esim. työharjoittelu ei ole pitkään aikaan ollut takeena työpaikasta. Työkkäri joutui itseasiassa laittamaan stopin touhulle n. 10 vuotta sitten, koska firmat käyttivät sitä niin törkeästi hyväkseen: ensin otetaan yksi harjoittelija esim. puoleksi vuodeksi...sitten kun tulisi aika palkata hänet, valehdellaan ettei ole töitä, ja otetaan taas uusi! Näin kävi itsellenikin, työkaverit olivat varmoja että saan paikan (ns. löysin alani tässä kokeilussa), mutta ei, ei kuulemma ole tarvetta. Viikon päästä oli ilmoitus että etsivät uutta harjoittelijaa, ihan sattumalta vaan samoille tunneille kuin mitä itse olin tehnyt. Kyllä vitutti.
Vähän tuon harjoittelun jälkeen kun hain eri työpaikkoja, mainitsin (tyhmänä) olleeni harjoittelussa ja saaneeni sieltä erinomaisen todistuksen + (alalla nimekkään) suosittelijan. Kiinnostus maksaa minulle palkkaa lopahti joka kerta siihen, törkeimmät kysyivät heti, tulisinko heillekin "vähän harjoittelemaan, vaikka puoleksi vuodeksi alkuun?". Toisaalta kun en maininnut työharjoittelukokemusta, en saanut juuri yhteydenottojakaan. Kerran pääsin tavoitettani korkeammalle tasolle haastatteluun, ja sain kannustavaa palautetta, sanoivat että olisivat palkanneet vaikka heti jossei eräällä toisella hakijalla olisi ollut enemmän kokemusta.
Nykytilanne työmarkkinoilla on sellainen, että josset onnistu löytämään työpaikkaa suht pian työttömäksi jäätyäsi, et tule sitä löytämään myöskään myöhemmin- paitsi jos joku tuttusi palkkaa. Puolisoni on työllistynyt joka kerta pelkästään tällä, ketään ei ole kiinnostanut tutkinnot tms. suoritukset. Omat vaihtoehtoni ovat tässä vaiheessa lähinnä 9e/päivä ilmaisorjuus SPR:n hyväksi tai sitten kuntouttava työtoiminta, josta siirryn myöhemmin ilmaisorjaksi.
t. N 35 vuotta
Kyllä täysipäiväisestä työstä nyt ihan oikea palkka tulisi saada. Ei tuolla rahalla rakenneta elämää eikä tulevaisuutta vaan lietsotaan epätoivoa ja tullaan hyväksikäytetyksi - ja poltetaan itsensä loppuun.