Mies raivosi tänään pelästyttäen..
Minut ja lapset rajusti. Lapset ei totelleet isää, ja olen tuhsnnesti sanonut etteivät tottele kun mies sanoo mutta ei lapset tietää että isä herkästi luovuttaa ja antaa periksi. No taas lapset temppuili, mies ärisi ja toinen lapsi tuli mulle itkemään. Toinenkin tuli siihen lattialle. Mies tuli sitten ja huusi täysillä että on se kumma kun häntä ei totella vaikka hän on yrittänyt olla kiltti (pienille lapsille puhui näin..) ja huusi hurjana naama punaisena. Pelkäsin käykö käsiksi meihin (ei ole koskaan sitä tehnyt). Pyysin että menee pois, lapset säikähti rajusti miestä.
Mies lähti ja meni sohvalle makaamaan pitkäksi aikaa. Menin puhumaan miten pelättiin häntä ja oli aika välnpitämätön.
Ihan hirveä olo jäi. Mies avuton ja sitten menee yli äyräitten, pelkäsin tosissaan. Kysyin olisko voinut satuttaa sanoi että milloin hän muka sellaista on tehnyt, ei ole. Mutta hän ei pyytele anteeksi kun mitään ei totella.
Kommentit (46)
Miehellesi tekisi hyvää vaikka vklp mittainen loma mäkättävästä vaimostaan ja kiukuttelevista lapsistaan. Menisi hotelliin rentoutumaan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:41"]
Eli mitään ei tapahtunut, ei ole koskaan tapahtunut, eikä ole syytä pelätä mutta pelkäsit? Ja keskustelit jo asiasta miehesi kanssa, sanoit hänen toimineen väärin, hän varmasti ymmärsi että nyt keitti yli. Eli mikäs enää on ongelma?
[/quote]
Miehen pitää mennä johonkin vihanhallintakurssille.
ja ketjussa muut samanlaiset kuuumakallet komppaa miestä :(
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:50"]
Kyllä ihmisellä saa välillä kiehahtaa ja se ei tarkoita että voisi läheisiään satuttaa vaikka kuinka vihasta tärisisi. Teillä ei taideta riidellä kamalan usein huutamalla? Ainakin mulla on taipumusta säikähtää huutamista tavallista enemmän koska se ei omassa lapsuudenkodissa ollut tapana ja tuntuu siksi edelleen pelottavalta. Nyt ajan myötä olen kuitenkin joutunut altistumaan ajatukselle että huutamien on ihan normaalia eikä mitään mitä tulisi pelätä (en puhu tietenkään mistään jatkuvasta ongelmakäyttäytymisestä vaan silloin tällöin riidan ohessa tapahtuvasta). Eli luulen että vähän ylireagoit säikähdyksi kanssa, mutta sellaista se elämä on.
[/quote]
Ei lapset pelkää esim. vanhempiensa alkoholinm käyttöä vaan sen aiheuttamaa riitaa ja huutoa.
Lapsia otetaan nykyään huostaan sen takia kun aikuiset huutaa heillle. Olen nähnyt kerran kuinka koiralta tuli pissa lattialle kun mies huuti sille niin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:57"]
Ja onko se normaalia huutoa jos lapset säikähtää niin että aivan paniikissa, tärisevät ja itkevät? Ap
[/quote]
Sano sille miehelle että saa olla viimeinen kerta.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:54"]Mies joskus tehnyt lapselle niin että puristanut leukapielisyä jos kenkkuillut hampaitten pesun kanssa tms ja sanonut sitten että otettava kovat keinot mikäli ei sana tehoa. Tuo väärin ja sillä en luota muussakaan tekemisessä kun noin puhuu. Ap
[/quote]
Kannattasko sun lukea omat kirjoituksesi ennenkuin keksit lisää? Avauksessa sanot ettei ole koskaan käynyt teihin käsiksi. Seuraavaksi varmaan avaat vähän lisää että onkin töninyt. Mitä tulee lasten itkuun ja paniikkiin niin on aikakin pistää ne kuriin jos meinaavat silmille hyppiä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:50"]
Kyllä ihmisellä saa välillä kiehahtaa ja se ei tarkoita että voisi läheisiään satuttaa vaikka kuinka vihasta tärisisi. Teillä ei taideta riidellä kamalan usein huutamalla? Ainakin mulla on taipumusta säikähtää huutamista tavallista enemmän koska se ei omassa lapsuudenkodissa ollut tapana ja tuntuu siksi edelleen pelottavalta. Nyt ajan myötä olen kuitenkin joutunut altistumaan ajatukselle että huutamien on ihan normaalia eikä mitään mitä tulisi pelätä (en puhu tietenkään mistään jatkuvasta ongelmakäyttäytymisestä vaan silloin tällöin riidan ohessa tapahtuvasta). Eli luulen että vähän ylireagoit säikähdyksi kanssa, mutta sellaista se elämä on.
[/quote]
Ei lapset pelkää esim. vanhempiensa alkoholinm käyttöä vaan sen aiheuttamaa riitaa ja huutoa.
Lapsia otetaan nykyään huostaan sen takia kun aikuiset huutaa heillle. Olen nähnyt kerran kuinka koiralta tuli pissa lattialle kun mies huuti sille niin.
[/quote]
En oikein usko, että tuo on huostaanoton ainoa syy. Toki, jatkuva huutaminen ei missään nimessä ole ok mutta äänen korottaminen on aivan luonnollista joskus jos lapsi ei todellakaan ota kuuleviin korviinsa.
No niin, ehkä ne penikat oppivat tottelemaan isääkin pikkuhiljaa! Eihän tuollainen peli vetele, että sinä ja lapset olette kimppa ja mies sen ulkopuolella.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:32"]
Ymmärrän, että pelotti.
Silti, jos kerroit totuuden, lapset eivät tottele isää. Miksi? Pystyn ymmärtämään, että jossain vaiheessa seinä tulee vastaan. Se ei ole hyväksyttävää, mutta ymmärrettävää se kyllä on.
[/quote]
Eihän nyt hyvänen aika pieni lapsi tottele mitään perheen pään "mahtikäskyjä" joita viljelee nähdäkseen itsensä auktoritteettinä jota kunnioitetaan. Tämmöinen vanhempi tekee itsestään vaan pellen jolle naurertaan eikä kunnioiteta koskaan.Ihmisluonto on semmoinen että se käsittää kaikki kasvatusohjeetkin väärin. Oikea tapa kasvattaa on on "olla" empaattinen ja kasvattaa joka hetkessä oikein ja luontaisen tajun varassa. Kasvatusoppaat on yleisohjeet yksinkertaisimmille , sääntöineen.
Se on niin että vanhemmat ei halua panostaa lasten kasvattamiseen ja sen takia sitten pelolla kasvatetaan. Mennään siitä mistä on aita matalin.
Nyt istut alas lasten kanssa ja mietitte kuinka paskamaista teidän käytös on ollut miestäsi ja lastesi isää kohtaan. Kun olette asian ymmärtäneet että häntäKIN pitää totella useimmiten, menette pyytämään anteeksi. Ihan itse olette kerjänneet verta nenästänne ärsyttämällä toisen äärirajojensa yli, mitä te kuvittelitte tapahtuvan kun yhtä mollataan ja pilkataan vuodesta toiseen, jätetään arvottomaksi, tehdään selväksi ettei hän ole mitään kun hän on yrittänyt rakastaa teitä ja olla hyvä teille? Mitä kuvittelet tapahtuvan kun alat vielä syyttämään häntä väkivaltaiseksi vaikka hän ei muuta kuin korotti ääntään, ei käynyt väkivaltaiseksi?
Minulla ja miehelläsi olisi paljon puhuttavaa aiheesta, olen ihan saman kokenut, myös sen viimeisen pisaran joka saa maljan vuotamaan yli. Me olemme eronneet, yhä kuulen että kaikki mitä teen on väärin tai arvotonta tai olen täysi paska, mutta en sentäs useita kertoja päivässä. Mikä helvetti siinä on niin vaikeaa arvostaa toista sen vertaa ettei koko ajan tarvitse olla mollaamassa? Luultavasti miehelläsi on viiden kilometrin pituinen lista missä kaikessa sinä olet täysi paska mutta koska rakastaa sinua hän jättää ne omaan arvoonsa ja keskittyy sinussa niihin hyviin puoliin, mutta eihän se sinua kiinnosta, sinähän olet itse täydellisyys ja vain muissa on vikaa.
Teksisi mieli sanoa sinulle ap että haista paska. Mutta tiedätkös, olen liian kiltti siihen. Haluan että kaikilla, myös minulla, on mukavaa. Haistattelu ei ole sitä että kaikilla on mukavaa. Mutta ehkä minun pitäisi opetella sanomaan. Eihän silläkään ole ollut väliä että minulla ei ole ollut mukavaa, kunhan kaikilla muilla on. Ehkä minun pitäisi oppia ymmärtämään että sanoo toiselle haista paska on mukavaa. Ap kerrohan miten jatkuva toisen mollaaminen ja vähättely tuntuu mukavalta?
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:50"]
[/quote]
[/quote]
No kyse ei varmasti ole ihan tuollaisesta.
Mä ainakin oikeen tunnen apn miehen tuskan. Ja ap vielä pahentaa tilannetta mässäilemällä ja kirjoittelalla "kauhumiehestään" nettiin. Miehes varmasti tajusi että teki väärin ja nyt on ap myös sun tehtävä auttaa että miehes ahdistus ei kasva enää. Te ootte tiimi ja vedätte yhtä köyttä. Älä ikinä enää sano lausetta et ei ne tottele isäänsä! Sellasta ei sanota eikä ees aatella. Kasva vähän ja yritä nähdä puun sijaan koko metsä.
Todella hyväksyvää meininkiä yhtäkkisille raivokohtauksille täällä. Ei, ne eivät todellakaan ole ok. Eikä lapsi kunnioita räjähtelevää vahempaansa, pelkää vaan. Ap ei ilmeiseti ole lapsilleen tuolla lailla räjähdellyt ja lapset kunnioittavat ja tottelevat häntä silt. Miehen tyyli ei toimi, mies tarvitsee fiksua ohjausta lastenkasvatukseen, toivottavasti hakee apua. Ahdistusta ei hoideta toisille ahdistusta luomalla. Siitä olen samaa mieltä että ap:n ja miehen tulisi olla tiimi lasten kasvatuksessa ja keskustella yhteisesti mikä on lapsilta ok käytöstä ja mikä ei ja millaset rajat asetetaan. T. Entinen llastenhoitaja, nykyinen opettaja
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:11"]
Todella hyväksyvää meininkiä yhtäkkisille raivokohtauksille täällä. Ei, ne eivät todellakaan ole ok. Eikä lapsi kunnioita räjähtelevää vahempaansa, pelkää vaan. Ap ei ilmeiseti ole lapsilleen tuolla lailla räjähdellyt ja lapset kunnioittavat ja tottelevat häntä silt. Miehen tyyli ei toimi, mies tarvitsee fiksua ohjausta lastenkasvatukseen, toivottavasti hakee apua. Ahdistusta ei hoideta toisille ahdistusta luomalla. Siitä olen samaa mieltä että ap:n ja miehen tulisi olla tiimi lasten kasvatuksessa ja keskustella yhteisesti mikä on lapsilta ok käytöstä ja mikä ei ja millaset rajat asetetaan. T. Entinen llastenhoitaja, nykyinen opettaja
[/quote]
Minusta taas on turha teilata ihminen yhden verbaalisen räjähdyksen takia. Ei kukaan ole sitä mieltä että lapsille saa jatkuvasti raivota. Ymmärretään vaan se, että joskus voi räjähtää ja lapsille on hyvä nähdä sekin että aikuinen ei jaksa loputtomiin venkoilua ja aikuisellakin voi pettää maltti. Tietenkin asia on tärkeä käsitellä.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:02"]
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:46"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:50"] Kyllä ihmisellä saa välillä kiehahtaa ja se ei tarkoita että voisi läheisiään satuttaa vaikka kuinka vihasta tärisisi. Teillä ei taideta riidellä kamalan usein huutamalla? Ainakin mulla on taipumusta säikähtää huutamista tavallista enemmän koska se ei omassa lapsuudenkodissa ollut tapana ja tuntuu siksi edelleen pelottavalta. Nyt ajan myötä olen kuitenkin joutunut altistumaan ajatukselle että huutamien on ihan normaalia eikä mitään mitä tulisi pelätä (en puhu tietenkään mistään jatkuvasta ongelmakäyttäytymisestä vaan silloin tällöin riidan ohessa tapahtuvasta). Eli luulen että vähän ylireagoit säikähdyksi kanssa, mutta sellaista se elämä on. [/quote] Ei lapset pelkää esim. vanhempiensa alkoholinm käyttöä vaan sen aiheuttamaa riitaa ja huutoa. Lapsia otetaan nykyään huostaan sen takia kun aikuiset huutaa heillle. Olen nähnyt kerran kuinka koiralta tuli pissa lattialle kun mies huuti sille niin. [/quote] No kyse ei varmasti ole ihan tuollaisesta. Mä ainakin oikeen tunnen apn miehen tuskan. Ja ap vielä pahentaa tilannetta mässäilemällä ja kirjoittelalla "kauhumiehestään" nettiin. Miehes varmasti tajusi että teki väärin ja nyt on ap myös sun tehtävä auttaa että miehes ahdistus ei kasva enää. Te ootte tiimi ja vedätte yhtä köyttä. Älä ikinä enää sano lausetta et ei ne tottele isäänsä! Sellasta ei sanota eikä ees aatella. Kasva vähän ja yritä nähdä puun sijaan koko metsä.
[/quote]
Tämä on kyllä totta että ap:n tekstistä voi lukea tuon liittoutumisen isää vastaan. Myös väheksyvän suhtautumisen isän kasvatuskykyihin.
Voin niin kuvitella ap:n miehen turhautumisen ja lopulta sen viimeisen höyhenen joka katkaisee kamelin selän. Anteeksi vaan, mutta ap vaikuttaa marttyyriltä, joka on vuosikaudet ensin lietsonut tilannetta (ja ehkä ollut jopa hyvillään, kun lapset tottelevat vain äitiä?) ja nyt sitten itkee ja liioittelee tapahtunutta, kun miehellä meni kuppi nurin. Lapsillekin on ihan tervettä oppia huomaamaan, että joskus joku on isillekin (ja kelle tahansa) liikaa ja sitä korottaa ääntään. Kukaan ei siitä rikki mene. Sinun taas pitäisi ap pyytää mieheltäsi anteeksi lasten kanssa ja ottaa hänet perheeseenne mukaan niinkuin kuuluukin.
Ehkä mies yritti vaan räjähtämisellään näyttää lapsille kuka on se perheen pää ja ketä pitää totella? Taisi vain epäonnistua. Minut on pienenä heitetty tukasta pitäen omaan huoneeseen jos en oo osannu käyttäytyä..
Kyllä muakin vituttais jos omat kakarat ei kunnioittais sen vertaa että tottelisivat. Tää oli kuitenki eka kerta ku mies tollee räjähti ja eihän se edes käynyt käsiks. Sun pitäs nyt pitää lapsille palopuhe että iskää pitää kunnioittaa ja totella ihan yhtälailla kuin äitiäkin. Sen jälkeen miehellä ei ole syytä kiehahtaa yli. Ei isää saa jättää ulkopuolelle.
Minusta AP vaikuttaa sellaiselta tyypiltä, jonka tekisi mieli vähän uhriutua ja haluaa päästä olemaan marttyyri. Mitään ei ole tapahtunut eikä nytkään tapahtunut, ja se että lapset meni paniikkiin ei tee hetkellisestä suuttumisesta ilman fyysistä aggressiota mitenkään epänormaalia.
-
Jos tuollaista olisi paljon, niin se olisi haitallista, mutta nyt sinä itse toimit haitallisesti, kun oikein yrität vielä syyllistää miestä tunteiden näyttämisestä sen jälkeen, kun olet ensin syyllistänyt häntä huonosta vanhemmuudesta.
-
Molemmilla on varmasti toiminnassaan petraamista, mutta sinulla eritoten asenteessasi. Ei varmaan ole helppoa olla sinun kumppanisi, kun ei saa tukea vaan pelkkää arvostelua.
Jotenkin creepy toi aloitus, eikö vaan? Sekavasti kirjoitettu ja täynnä kirjoitusvirheitä. Kummallista myös, että kirjoittaja ei yhtään avaa, mistä tilanne lähti eli mitä lapset tekivät.
Todella outo myös tuo ilmaisu "olen usein sanonut etteivät lapset tottele isää". Siis aloittaja kritisoi miestään auktoriteetin puutteesta mutta samalla romahtaa täysin kun mies tuota auktoriteettiaan käyttää.
Jotain aloittaja jättää kertomatta ihan varmasti.
Ei ole oikein huutaa pienille lapsille niin, että nämä pelästyvät pahasti, mutta sekään ei ole oikein, että vanhemmat ovat eri puolilla. Nythän lapset tietää, ettei isää tarvitse totella ja äitikin on samaa mieltä.
Ja joskus itse kukin saattaa suuttua tilanteeseen nähden liian paljon ja sekin on ihan normaalia. Normaalia on myös pyytää anteeksi tällaisen tilanteen jälkeen.
No siis voi iik. Miten ne lapset sitten oppii, jos normaali äänensävy ei auta. Minulle lapsena huutaminen oli ainakin paras rangaistuskeino, koska siitä tajusin olla kunnolla ja kunnioittaa vanhempiani.