Jos asuisit yksin tai asut yksin, mitä löytyy viikon ruokalistaltasi?
Olen tällä hetkellä kurkkua myöten täynnä kokkaamista, ruokasuunnittelua ja ruokaostosten suorittamista.
Meillä kotoa löytyy lisäkseni kaksi teini-ikää lähestyvää poikaa ja mies.
Odotan sitä aikaa kunnes minun ei tarvitse enää tehdä koko ajan ruokaa.
Mikäli asuisin yksin, minun ruokalistaltani löytyisi lähinnä pussipuuroa, marjoja ja hedelmiä. Minulla ei koskaan tee mieli lämmintä "oikeaa" ruokaa, joten halvaksi tulisi!!
Kommentit (93)
En ehdi paljoa syömään päivän aikana :D Ikää 35v ja yksin asun. Aamulla tyhjällä mahalla treeniin, sitten töihin jossa ehdin juoda yhden mehun (2dl) "aamiaiseksi". Päivällä jos ehdin niin otan pöytälaatikosta jonkun vanhan suolakeksin pahimpaan hätään. Illalla treeniin ja sieltä nukkumaan suoraan. Cocis lightia kyllä menee aika paljon. Illalla kun palaan kotiin niin yleensä syön jonkun alle 500kcal ruoan, mutta mulla on pakko olla hiilihydraattia koska treenaan niin paljon. Joskus paistan kananmunan ja siihen lisukkeeksi mikroruoan (alle 400kcal). Ja juon cocis lightia.
Asun yksin ja syön lähinnä kotiruokia. En kokkaa joka päivä teen pakkaseen. Syön myös kasviksia ja marjoja , juon paljon kahvia mustana. Välillä leivon jotain hyvää. En jaksaisi joka päivä suunnitella monipuolisia aterioita lapsille mutta toki tekisin jos lapsia olisi.
- Kananrintaa
- Lohta
- Pekonia
- Naudan sisäfilettä
- Monijyväriisiä
- Kananmunia
- Tofua
- Nuudelia
- Silliä
- Kalapuikkoja
- Perunoita
- Kermaa
- Valkosipulia
- Kahvia
- Sipulia
- Teetä
- Berliinin munkkeja
- Lihapullia
- Kurkkua
- Tomaattia
- Paprikaa
- Tonnikalaa
- Pinaattia
- Omenoita
- Kiwiä
- Mangoa
- Ananasta
- Mansikoita
- Mustikoita
- Vaaleaa leipää
- Ruisleipää
- Hilloa
- Maapähkinävoita
- Pähkinöit
- Siemeniä
- Banaania
Viikossa tulee tuollaiset yleensä syötyä
Tänään Jauheliha-kasviskastike ja gluteeniton pasta.
Huomenna pakkasesta hernekeittoa (joulukinkusta)
Keskiviikkona itse tehtyä falafelia (pakkasesta), kreikkalaista jugurttia, sekä paistettua kesäkurpitsaa, paprikaa ja sipulia.
Torstaina syön lounaan ravintolassa.
Perjantaina taas falafelia jugurtilla, hedelmiä.
Viikonlopuksi teen todnäk lauantaina valkosipulikermaperunat jonkun lihan kera, ja sunnuntaina paistetut perunat ja makkara/nakit = pyttipannu.
Lisäksi pellillinen marjapiirakkaa viikonloppuna.
Tällä viikolla
Porkkanainkiväärikeittoa viikonlopulta ja sämpylöitä mitä tein
oliivitahna -pesto
kookoskanakeitto
Linssipihvit ja perunamuusi
viikonloppuna olisi tarkoitus grillata ystäviemme kanssa, ehkä ihan vain perunanyyttejä , makkaraa ja tomaatteja
En tekisi luultavasti ikinä ruokaa, jos asuisin yksin. Inhoan ruoanlaittoa. En saa siitä mitään. Osaan kyllä, olen kokki, mutta täysin väärällä alalla.
Kalapuikot+perunamuusi, jauheliha+makarooni/spagetti, perunasipulisekotus+kinkkusuikaleet, perunat+jotain lihaa
Perus ruuat ja syön 2-3 kertaa päivässä varsinkin jos on töissä ollut. Vapaa päivänä 1-2 kertaa. Leipää yms menee kanssa mutta en erikseen maininnut.
M30 sinkku
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kokkaamista, olen nainen ja asun yksin. En ole koskaan ollut valmisruoka fani tai roskaruoka fani. Jääkaapistani löytyy perustarvikkeet.
- oivariini
- suomalaista maitoa
- suolakurkkua/sinappikurkkua
- juustoa
- kanaa
- jogurttiaKuiva aine Kaapista löytyy
- nuudeleita
- pastaa/makaroonia
- leipää
- säilykkeitä/tomaattimurskaaPakasteessa jauhelihaa ja pakastemarjoja/ vihanneksia 😊
Aika paljon sinun ruokavalioosi sisältyy epäterveellisiä ruokia perustarvikkeista päätellen. En halua olla ilkeä, mutta vaihtaisin nuudelit, suolakurkut, oivariinin terveellisimpiin tuotteisiin. Syötkö ollenkaan tuoreita kasviksia? Hedelmiä?
Wokvihanneksia ja kanaa eri muodoissa. Joskus kanan sijaan kinkkusuikaleita tai vastaavaa. Kun kanan valmistaa uunissa pellillisen niin vihannekset ja kanan laittaa pannulla seuraavana päivänä noin 7-10min aikana. Nopeeta ja herkullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastan kokkaamista, olen nainen ja asun yksin. En ole koskaan ollut valmisruoka fani tai roskaruoka fani. Jääkaapistani löytyy perustarvikkeet.
- oivariini
- suomalaista maitoa
- suolakurkkua/sinappikurkkua
- juustoa
- kanaa
- jogurttiaKuiva aine Kaapista löytyy
- nuudeleita
- pastaa/makaroonia
- leipää
- säilykkeitä/tomaattimurskaaPakasteessa jauhelihaa ja pakastemarjoja/ vihanneksia 😊
Aika paljon sinun ruokavalioosi sisältyy epäterveellisiä ruokia perustarvikkeista päätellen. En halua olla ilkeä, mutta vaihtaisin nuudelit, suolakurkut, oivariinin terveellisimpiin tuotteisiin. Syötkö ollenkaan tuoreita kasviksia? Hedelmiä?
Olen allerginen tomaatille ja joillekin hedelmille, ihoni ei tykkää. On sellainen iho että rupeaa helposti kutittamaan ja siitä kutinasta ei tule loppua. Syön kyllä pakastekasviksia.
T: nainen joka kirjoitti tuon ensimmäisen.
Yksin asutaan. Löytyy hyvinkin vaihtelevasti,...esim kanaa riisillä eri vaihtoehtoja, hernekeitto,halpiskala keitto nam, kotletteja perunoilla tai riisillä tai nuudeleilla, siskonmakkarakeitto, jauhelihakeitto, toisinaan porsaanpihvejä, itsetehtyjä lihapullia makaronilla ja tomaattikastikkeella. kalapuikkojakin löytyy kun on oikein tiukkaa mut menee ne.. ne halvatkin. parsakaalikukkakaalikeitto, kiinalaisia wokkeja kanasta tai porsaasta, porkkanasosekeitto, tomaattikeitto katkaravuilla, borssi, itsetehdyt pizzat,jotkut hienot pataruuat varsinkin naudalihalla ikävä kyllä harvinaista herkkua. vois sen tosiaan tehdä possustakin. kyllä löytyy vaihtoehtoja ja oon vielä työtön köyhäkin. tai melko köyhä.
Jauheliha, lihasuikaleet, karjalanpaisti, peruna, kalapuikot,savukala, paistettu kala, kalakeitto, ruisleipä.
Hyvin pitkälle näillä mennään.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta puolet porukasta joutaisi marttojen ruuanlaittokurssille. Ei ihme, jos ei meinaa rahat riittää.
Kurssi voisi olla tarpeellinen monille. Mutta en ole varma tuleeko kotona tehty ruoka kovin halvaksi. Isommassa perheessä varmaan tulee, mutta yhden hengen taloudessa ei. Sitä joutuu ostamaan niin monenlaisia ruoka-aineita, joita kuluu yhden hengen taloudessa vain pieni määrä ja loppu jää kaappiin väljähtymään. Esimerkkinä kerron, että äskettäin heitin pois lisukepullon, jota sai avattuna säilyttää vain 6 viikkoa. Vain kolmasosa oli käytetty ajoissa. Siinä oli jotain majoneesikastiketta, mikä ei säily. Monet ruokapakkaukset on tarkoitettu perheille, ei niille miljoonalle hengelle, jotka asuvat yksin.
Olen yksineläjä. Ruokalistalla on tavallisia kotiruokia, siis perunaa eri muodoissa erilaisten kastikkeiden kanssa, erilaisia keittoja (usein kasvis-), laatikoita ja paistoksia, puuroja. Jos kyllästyn kokkailuun, saatan ostaa joko eineksiä tai kaupan tiskistä valmista ruokaa ja salaattia. Yleensä syön vain yhden lämpimän aterian päivässä, mihin olen tottunut jo nuorena.
Olen itse suurperheen äiti ja tykkään ruoanlaitosta. Minua pidetään myös tosi hyvänä kokkina ja leipurina, vaikka itse nyt vähän kehunkin. Työssäkäyvänä koen kuitenkin arkisin aika usein rasitteeksi sen, että ruokahuolto on minun ideoimaani ja aika lailla minun tekemääkin. Joku tuolla ketjun aluksi peräänkuulutti sitä, että pitää opettaa jo teinit laittamaan ruokaa. No meillä kyllä osataan, mutta kun ei arkisin ehditä. On urheilutreeniä ja töitä ja lukiolaisellakin pitkät päivät pitkine matkoineen.
Jos kuitenkin tulisi hetki, että olisin vaikka viikon itsekseni, niin en takuulla tekisi lasagnea, karjanlanpaistia tai mitään muutakaan tuhtia ruokaa, mitä normaalisti väännän jatkuvasti. Ehkä ainoa ruoka, mitä tekisin itselleni sinä aikana, olisi joku lohikeitto.
Muutoin söisin kurkkua, tomaattia, salaattia, tonnikalaa ja raejuustoa. Viikonloppuna herkuttelisin ostamalla jotain hyvää leipää, juustoja, hedelmiä ja en takuulla leipoisi pellillistä omenapiirakkaa tai kolmeakymmentä pullaa, vaan ostaisin kahvin kanssa bebe-leivoksen.
Vierailija kirjoitti:
Asun yksin ja nautin siitä että saan ostaa sitä ruokaa mitä itse haluan (minä, minä, minä!) ja nautin myös valmistaa maukasta ruokaa. Suosin yleensä yksinkertaisia ruokia. Viimeksi olen tehnyt kerma-juustoperunoita uunissa, söin salaatin kanssa. Marjoja on pakastimessa, niistä rahkajälkiruokaa. Valmiita kasvishöystöjä pakastimessa ainakin pariksi viikoksi vielä. En käy joka viikko kaupassa - yksin asuva voi pitkittää kaupassakäynnin väliä niin pitkälle kuin kantti kestää! Mitä pitemmälle aika kuluu, sitä kekseliäämmäksi sitä äityy. Aina löytyy kaapista jotakin, mistä saa lämpimän aterian aikaiseksi. Puurot (manna, riisi, kaura) maistuvat marjakeiton kanssa. Ennen vanhaan oli koulussakin joka viikko puuro-soppapäivä. Nykyään taitavat olla yök-ruokaa.
Leivon leipää, pullaa, muffineja, kakkuja. Paistan lättyjä ja pannaria.
Ikävää että hedelmät ovat nykyään tosi kalliita. Ostin viimeksi mandariineja, maksoivat maltaita, mutta en ymmärrä mitä lajiketta ovat kun eivät meinaa kuoret irrota! Kuorineenkaan ei viitsisi syödä...
Olivatko mandariinit Pirkka-merkkisiä? Jouduin käyttämään terävää veistä saadakseni niistä syötävän osan esiin. Kuori oli kuin liimattu päälle.
Asun yksin ja en jaksa panostaa viikolla hirveästi ruuanlaittoon joten yleensä mun ruoka on:
Pannulla paistetut kasvikset: Parsakaali, paprika, sipuli, luumutomaatti, babyporkkanat
Näiden kanssa sitten ostan yleensä palvelutiskiltä
Naudan ulkofileen, ahvenfileitä, savulohta, kalkkunan rintaa.
Lisäksi raejuustoa ja joskus joku jugurttikastike tms.
Tätä teen monesti illalliseksi.
Lounaaksi teen jotain helppoja keittoja tai vuokaruokia.
Aamupalaksi leipää ja keitetty kanamuna sekä marjasmootie.
Iltapalaa en syö.
Joku savukalapala ja salaattiaineksia, niistä varmaan söisin koko viikon. Viikonlopuksi pakastepitsa. Muutoin puuroa, leipää ja jugurttia tykötarpeineen. Juomaksi kivennäisvettä, kahvia, teetä. Olisin enemmän kuin tyytyväinen.
Nyt kokkaan neljälle lapselle ja kasvissyöjäpuolisolle vielä erikseen. Ja on rasittavaa.
Tässä muutama vaihtoehto joita olen syönyt viimeisen seitsemän päivän aikana.
Kanaa ja riisiä/pastaa/perunaa. Kinkkukesäkurpitsamunakasta. Tonnikalapastaa tomaattikastikkeessa. Kananmunaleipiä. Lauantaina meni pakastepitsa, josta puolet söin lounaaksi ja toisen puolen päivälliseksi.
Lisukkeena saattaa mennä pari näkkäriä/porkkanaa ym. kasviksia. Välipaloina yleensä pähkinöitä/hedelmä/kaurajukurtti.
Niin ja yksi suuri herkkuni on maustamatonta jukurttia, jonne sekaan pilkottu banaani ja mysliä.
Koskaan en syö itseäni täyteen. Vaan olen opetellut jättämään syömisen siihen, kun olo on kylläinen.