Apua! Töissä vaikeaa :(
Työskentelen esimiehenä eräässä yrityksessä pienen henkilökunnan kanssa. Teen todella paljon ylitöitä jatkuvasti - ilmakseksi. Minulla on ollut hieman ongelmia omien työntekijöideni kanssa ja sekin on aiheuttanut stressiä. Töitä on jatkuvasti aivan liikaa resursseihin nähden. Tämä johtaa siihen että
en mitenkään pysty tekemään kaikkea etenkään laiskan henkilökunnan kanssa.
Ongelma on kuitenkin oma pomoni. Koskaan en saa kiitosta vaan ainoastaan haukkuja, viimeksi tänään. Vaikka kuinka paljon tekisin töitä niin mikään ei riitä. Aina jokin on huonosti ja mitään en osaa tehdä oikein. Ylityökorvauksien perään en ole koskaan kysellyt. Olen jatkuvasti väsynyt ja stressaantunut ja kiitoksen sanaa ei kuulu IKINÄ. Pelkkää lokaa tulee niskaan poikkeuksetta. Rakastan tekemääni työtä ja se on "unelmaduunini", mutta olen todella ahdistunut kun teen niin helvetisti mutta koskaan ei ole hyvä. Masentaa. Ehkä jollakulla olisi jotain vinkkejä? :/
Kommentit (32)
Ei läheskään kaikilla esimiehillä ole kokonaistyöaika. Sun on otettava järeämmät aseet, kunnolla porkkanaa ja keppiä alaisille. Tai sit vaan vaihdat duunia. Niin minä tein vastaavassa tilanteessa.
Mä sain uuden thön. Nyt potäisi vielä irtisanomisilmoitus toimittaa ja pelkään kuollakseni. Sellanen joka ei ole ilkeää, inhottavaa, sadistista paskapomoa kohdannut ei voi tietää minkälaista se on. Kävin eilen uudessa työpaikassani uuden pomon pyynnöstä ja minut otettiin halauksin vastaan. Työpaikan rouvat kilpailivat kuka tekee kakun uuden työntekijän kunniaksi. Vieläkin hääkellyttää..
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:27"]Ongelma on se että en suoraan sanottuna uskalla avautua aiheesta pomolleni. En uskalla juuri mitään sanoa vastaan. Nyökyttelen ja myötäilen kun hän työntekoani vähättelee, haukkuu ja arvostelee.
Joku kommentoi, että ehkä kyseinen yritys ei sovi minulle. Siihen en usko, sillä aivan aidosti ja vilpittömästi rakastan työtäni. Tässä firmassa on muitakin pomoja, joista tiedän, että ovat aivan mahtavia tyyppejä. Minulle vaan valitettavasti sattunut tämä kusipää... :( työsuhteeni on määräaikainen, ja jos sen lopettaisin kesken niin sitten joutuisin vielä itse maksumieheksi. Jos puhun asiasta pomolleni niin hän kyllä halutessaan onnistuu minut jollain keinolla savustamaan ulos, kun kyllästyy naamaani. Ei siis osaa yhtään ottaa vastaan kritiikkiä omista esimiestaidoistaan. Ap
[/quote]
Ala johtaa, käske alaisia jaa työtehtävät...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:36"]Ei kai esimiestasolla edes saa mitään ylityökorvauksia? [/quote] Mitenniin ei? Ei kai se ihan niin voi mennä että tekee jatkuvasti esimerkiksi 50 h/viikko ja sitä ei korvata mitenkään?
[/quote]
Nimenomaan voi mennä ja yleensä meneekin. Esimiehellä on tietty vastuu. Jos se ei kiinnosta niin voi pyytää alentamista alaisten joukkoon.
[/quote]
Ymmärrän tämän kyllä. Siksi olenkin tehnyt työni kuuliaisesti valittamatta yli menevästä ajasta. Tarvitsisin kuitenkin enemmän henkilökuntaa, jotta KAIKKI tarvittava työ tulisi tehtyä. Tätä en kuitenkaan saa. Ja kun en yksin pysty tekemään 2-3 ihmisen töitä, saan pelkkiä haukkuja. Ap
[/quote]
No, ala delegoida. Olet huono johtaja.
Olet esimies. Katso että hommat hoituu. Jaa duunit ja johda. Jos laiskoja on käske töihin ja nalkutus auttaa. Pitää sanoa ja monta kertaa.
[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 08:05"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:55"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:50"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:39"] [quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:36"]Ei kai esimiestasolla edes saa mitään ylityökorvauksia? [/quote] Mitenniin ei? Ei kai se ihan niin voi mennä että tekee jatkuvasti esimerkiksi 50 h/viikko ja sitä ei korvata mitenkään? [/quote] Nimenomaan voi mennä ja yleensä meneekin. Esimiehellä on tietty vastuu. Jos se ei kiinnosta niin voi pyytää alentamista alaisten joukkoon. [/quote] Ymmärrän tämän kyllä. Siksi olenkin tehnyt työni kuuliaisesti valittamatta yli menevästä ajasta. Tarvitsisin kuitenkin enemmän henkilökuntaa, jotta KAIKKI tarvittava työ tulisi tehtyä. Tätä en kuitenkaan saa. Ja kun en yksin pysty tekemään 2-3 ihmisen töitä, saan pelkkiä haukkuja. Ap [/quote] No, ala delegoida. Olet huono johtaja.
[/quote]
Ei työvoimavaje pelkällä delegoinnilla korjaannu.
Miksi minusta tuntuu, että toistan nyt itseäni kun kirjoitan tämän. Sama aloitus oli vissiin eilen, mutta vastaustani ei näy ainakaan tässä ketjussa?
Ongelmasi on huono itsetuntosi ja miellyttämishalusi. Et uskalla sanoa pomolle yhtään mitään etkä edes vaatia sinulle kuuluvaa palkkaa. Et tietenkään luulu mihinkään liittoon. Liity tänään, ja laita liiton juristi asialle vaatimaan ylityöpalkkojasi heti, kun jäsenyytesi on hyväksytty. Riidattomien palkkasaatavien periminen on monille ammattiliittojuristeille suorastaan leipälaji.
Unelmatyö, mutta pikkupomona sinä olet nyt niin pahasti puun ja kuoren välissä, että sinun luonteellasi siitä ei selviä. Sinun pitäisi olla joko isopomo tai sitten alainen, niin ei tarvitsisi huolehtia laiskoista alaisista.
Huomaatko sinä itse mitään ristiriitaa tässä kirjoittamassasi kohdassa:[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:27"] työsuhteeni on määräaikainen, ja jos sen lopettaisin kesken niin sitten joutuisin vielä itse maksumieheksi. Jos puhun asiasta pomolleni niin hän kyllä halutessaan onnistuu minut jollain keinolla savustamaan ulos...[/quote]
Ihan samalla tavalla työnantajan joutuisi maksumieheksi, jos savustaisi sinut ulos kesken määräaikaisen.
Tässä tulee se aloituksessa pyytämäsi hyvä neuvo ( kokemuksella narsistisesta esimiehestä ja laiskoista alaisista): Hoida kaikki asiat kirjallisesti. Tee itsellesi muistiinpanot pomon epäasiallisesti käyttäytymisestä. Niillä voit tarvittaessa todistaa, mitä on oikeasti tapahtunut ja mikä tärkeintä, saat itsellesi mielenrauhaa kun saat asiat kirjoihin ja kansiin, pois mielestä eikä niitä enää tarvitse märehtiä.
Minulla oma kokemus v-mäisestä pomosta.olin yhteydessä liittooni.sieltä en saanut mitään apua.käskivät vain neuvotella pomon kanssa.sen kanssa ei neuvottelut onnistuneet kun se oli mielestään aina oikeassa.tein sitten oman ratkaisuni kun terveys siinä rääkissä meni ja jäin sairauslomalle.toipuminen kesti pitkään.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:46"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:36"]Ei kai esimiestasolla edes saa mitään ylityökorvauksia? [/quote] Mitenniin ei? Ei kai se ihan niin voi mennä että tekee jatkuvasti esimerkiksi 50 h/viikko ja sitä ei korvata mitenkään?
[/quote]
Esimiehillä on kokonaistyöaika, eli työtä tehdään sen verran kun sitä on. "Ylitöitä" ei siis ole olemassakaan.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa kuin johtasopimuksessa ja niitä ei tehdä kuin yritysten toimitusjohtajille, ei tj johtajasopimukset on kerta toisensa jälkeen eri oikeusistuimissa rinnastettu normaaleihin työsipimuksiin, joita koskee myös työaikalaki. Mutta ap voisi hetken katsoa tuota tuon oman esimiehensä näkövinkkelistä: sua ei ole palkattu sinne tekemään niitä töitä itse vaan johtamaan niiden tekemistä niillä resursseilla jotka sulla sinä on ja siinähän sä nyt et ole sitten onnistunut ollenkaan, vai mitä? Eli palaute on käsitykseni mukaan aivan aiheelinen.
Ymmärrän ap sinua ihan täysin, olen ollut aika lailla samassa tilanteessa. Olen ollut nykyisessä työpaikassani 2,5 vuotta, koko ajan on työmäärä lisääntynyt ja esim. tekniset ongelmat ovat jatkuvia. Yhdellä alaisellani, joka on ollut työpaikassa jo ennen minun tuloani on suuria auktoriteettiongelmia minua kohtaan, on joskus jopa huutanut päin naamaa, kun hänelle on annettu joku tehtävä hoidettavaksi ja lähetelly pomolleni pitkiä sähköposteja, missä vähättelee minun osaamistani ja työpanostani.
Myös rekrytoinnin kanssa on ollut suuria ongelmia. Olen alusta asti tuonut esille halukkuuteni osallistua, olla mukana ja ottaa enemmän hoitaakseni rekryjä, mutta firman käytännön mukaan niitä on hoitanut pomoni. Hänellä ei ole oikein aikaa perehtyä aiheeseen, joten prosessi on ollut todella aikaavievää ja virherekrytointeja on tullut paljon. Uudet alaiseni olen yleensä siis tavannut vasta kun heidät on jo päätetty palkata ja ei ihan hirveästi motivoi perehdyttää ja ohjata työntekijää, josta itse miettii jo heti ensinäkemältä, että tämä ei todellakaan ole missään mielessä soveltuva kyseiseen työhön, asenne on väärä ja osaaminen ei riitä. On ollut oikeasti hyviäkin hakijoita, niin en ymmärrä, miksi palkataan joku jolla ei ole mitään edellytyksiä työhön. Viimeisin floppi oli kun (miespuolinen) pomo palkkasi yhden naisen ilmeisesti ihan muiden seikkojen kuin kokemuksen ja osaamisen perusteella, tästä tapauksesta onneksi päästiin eroon vielä koeajan puitteissa, kun pomokin myönsi menneensä halpaan haastattelussa.
Olen useasti pyytänyt lisäresursseja, sillä tällä hetkellä minun työkuvaani kuuluu esimiestyön lisäksi vähintään toisen ihmisen työt ja melko yksinkertaista, mutta aikaavievää hommaa, mitä alaisenikin tekevät ja mistä riittäisi helposti yksistään koko päiväksi. Usein olen ollut tunnollisesti työpaikalla tosi pitkiä päiviä, kun olen yrittänyt saada kaikkea kuntoon. Jos joskus on ollut joku tärkeä meno, mihin olisi pakko lähteä normaalin työajan puitteissa joudun jättämään taakseni kauhean kaaoksen ja saan haukut niskaani, että jätän työni hoitamatta, ja ne samat työt odottavat minua taas seuraavana päivänä.
Alkuvaiheessa työpaikalla oli suuria visioita ja minullekin lupailtiin vaikka mitä, mistä ei oikein mikään ole toteutunut. Olen jo pidemmän aikaa ollut tosi väsynyt ja kyllästynyt kaikkeen ja hermot ovat olleet tosi tiukalla. Onneksi asiat tulevat nyt muuttumaan, siirryn nimittäin töihin kilpailijalle ja irtisanoin itseni nykyisestä paikasta. Mietin asiaa hyvin tarkkaan, mutta nyt on kyllä hyvä fiilis ja tuntuu, että olen tehnyt niin oikean ratkaisun. Uudessa paikassa vaikuttivat erittäin tyytyväisiltä saadessaan minut ja olen kuullut paljon hyvää tästä yrityksestä työpaikkana: hyvät edut, palkka nousee ja asiat toimivat. Vielä nyt ilmeisesti joudun nykyisessä paikassa tappelemaan ylityökorvauksista ym, mutta ne kun saan hoidettua ei enää kovin paljon ekstraa kiinnosta panostaa täällä.
Suosittelisin ap keskittymään siihen, että olet nykyisessä paikassa määräaikaisuuden loppuun, mutta sen jälkeen jossain ihan muualla ja ottamaan valitukset toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Kun määräaikaisuus lähentelee loppuaan, hyvissä ajoin hakemuksia kiinnostaviin paikkoihin, niin tulee muutosta asioihin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 21:09"]Ap, sinun tehtäväsi on piiskata alaisistasi tarvittava työpanos irti. Ymmärrätkö? SINÄ olet henkilökohtaisesti vastuussa pomollesi siitä, että tiimisi hoitaa hommansa. Ei se mene niin, että jos alaisesi laiskottelevat, sinä menet kinuamaan pomoltasi lisää työntekijöitä. En yhtään ihmettele pomosi ärtyneisyyttä, jos olet toiminut näin. Sinun on tarkoitus olla pomollesi ratkaisu, ei ongelma. Kuulostat muutenkin vähän siltä, että itsetunnon kohotus ja yleinen ryhdistysliike olisivat paikallaan. Lopeta nyt ensi alkuun vauvapalstalla ruikuttaminen, hyvänen aika sentään.
[/quote]Piiskata? Aikuisia ihmisiä? Ok (potku perseelle niille pitäis antaa ja ottaa tilalle aktiivisempia ihmisiä)