Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Operaatio ruokalaskun pienentäminen

Vierailija
10.09.2015 |

Olemme keskituloinen perhe, eikä (onneksi) tarvitse olla makaronilinjalla. Ruokaan menee kuitenkin valtavasti rahaa ja varmasti vähempikin riittäisi monipuoliseen ruokaan. Tavoite on 500 €/kk (nyt n. 800 €).

Ihan putkeen ei eka viikko mennyt.

Viikonloppuna kävin marketeissa ja hamstrasin aletuotteita (mm. banaani 0,49€/kg). Tein ruokalistan viikolle. Keitin 3 litraa siskonmakkarakeitto (ajatuksena, että riittää alkuviikon), leivoin sämpylöitä, tein lahjaomenista omenahyvettä X2.

Seuraus: siskonmakkarakeitto oli syöty sunnuntai-iltana, olin ihan poikki ja keittiö pommin jäljiltä.

Maanantaina piti käydä Valtussa hakemassa kiskurihintoisia puutoksia peruna-jauhelihalaatikkoon (mm. peruna, juusto)

Tiistaina savustettiin lohta

Keskiviikkona yksi lapsi söi kaverilla ja muut kaapista löytyvää

Torstaina eli tänään oli pakko hakea kaupasta eineslaatikko (-30%), koska tarjouksesta ostettu jauheliha oli pilalla, vaikka käyttöaikaa piti vielä olla.

Kaiken päälle sorruin alkuviikosta lievittämään stressiä Ärrältä ostetuilla suklaapatukoilla (en tajunnut, että Ärrän hinnat ovat moninkertaiset).

Lopputulos: jääkaappi tyhjä torstai-iltana, olen väsynyt ja vielä pitäisi huomiseksi nyhtää ruokaa. Kaupassa on tullur ravattua liikaa ja olen ostanut ylihintaisia tuotteita.

Uudella innolla ensi viikkoon. Miten te tarkan markan mimmit sen teette?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan edullista. Listaan tarvittavat. Listaan myös pieni määrä joskus herkkua niin ei tuu heräteostoksia. Mä oon ihan poikki kans niin en jaksa kirjottaa nyt enempää. Myöhemmin. Öitä!

Vierailija
2/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna on halpaa perus lisuketta, porkkanaa yms kasviksia esim voi piilottaa patoihin laatikoihin, täyttävää ruokaa tulee
Ruisleipää, piimää, maitoa, ei höttöleipää,koska jos ei juo mitään niin nälkäänsä saa syödä kun hevonen
Kauan teillä yleensä iso satsi kestää syötävänä, meneekö päivässä..?
Lidl, s-market, k-kauppa, halpahalli, pari kertaa ehkä ärrältä jotain jis muut kaupat jo kiinni, ennemmin ostan edullisesti ja suunnitellusti ilman heräteostoksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari kertaa vuodessa siis

Vierailija
4/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten oli jauheliha pilalla?
Onko mahollista pakastaa tuotteita...? Helpottaa kaupassakäyntirumbaa!
N25

Vierailija
5/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako syöjää ap:n perheessä on?

Vierailija
6/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:08"]

[/quote]

Syöjiä 4-5. Usein pakastan lihat ja kalat, mutta nyt oli tarkoitus käyttää bolognesekastikkeeseen. Oli kuitenkin ihan harmaata, sellaista pilaantuneen näköistä (ja minä en ole turhan tarkka).

Vierailija
7/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syöt vaan kerran päivässä, kasviksia, leipää ilman voita ja juot paljon vettä. ei mee ku joku 20e - lapsille ei varmaa mee läpi mut ite säästät. ellet sit tee syömisest jotai juhlaa ja tartte kokoajan jotain erikoist paskaa.

Vierailija
8/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti tarkka kauppalista! Kaupassa max. kahden päivän välein, eli pitää suunnitella ruoat, välipalat ym hyvin! Pikkuhiljaa alat muistaa, mitä mikäkin maksaa, jolloin voit arvioida laskun loppusumman jo listaa tehdessä. Jos tavoite on 500, ja kaupassa käyntejä olisi vaikka joka toinen päivä, onnistuu budjetissa pysyminen, kun tiedät, että yhdellä reissulla on rahaa n.33€ ja suunnittelet kauppalistan sen mukaan! Joskus pääset varmasti jopa halvemmalla, jolloin laitat ylijäävät rahat sivuun, ja ne voi sitten käyttää, jos yhtäkkiä puuttuukin jotain. Eli kauppaan mukaan mieluiten vaikka käteistä tuon verran, sitten ylijäävät rahat purkkiin, ja jos vaikka maito loppuu eikä ole kauppapäivä, voi purkista ottaa sen mitä tarvitsee ja hakea kaupasta. Suosittelen, meillä toimi! 

Vierailija
9/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön jälkkäris hedelmää jos ei kunnon ruualla ja ruisleivällä nälkä lähde. Silloin on kylläkin hotkimisessa vika..
Syökö lapset hoidossa/koulussa mitään?

Vierailija
10/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä! :) Meitä on kolme, ja yritän kiristää ruokamenot 50€/vko jatkossa. Tarkkana saa olla, tässä jotain vinkkejä:

Tee sesongin mukainen ruokalista (esim. nyt syksyllä kaalia saa halvalla, samoin juureksia), jossa on vähintään yksi keittoruoka ja yksi tai kaksi kasvisruokapäivää.

Tee AINA ostoslista ennen kuin menet kauppaan ÄLÄKÄ OSTA SEN ULKOPUOLELTA MITÄÄN, paitsi jos osuu todella hyvä tarjous tyyliin eurolla kolme jogurttilitraa tms. joissa vielä päiväystä.

Jos mahdollista, nosta viikon ruokaraha käteiseksi ja pelaa sillä. Sitten kun se loppuu, on pärjättävä pakastimen, kuivakaapin ym. antimilla loppuviikko.

Vierailija
11/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:09"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:08"]

[/quote]

Syöjiä 4-5. Usein pakastan lihat ja kalat, mutta nyt oli tarkoitus käyttää bolognesekastikkeeseen. Oli kuitenkin ihan harmaata, sellaista pilaantuneen näköistä (ja minä en ole turhan tarkka).
[/quote]

4-5, hassu määritelmä..meillä on aina vakiomäärä, harvoin on poikkeuksia

Vierailija
12/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täyttävä ruoka edullisesti, siinäpä pohdittavaa itsellekin. Mies sanoo ettei halua keittoja usein vaan "kunnon" ruokaa.

Vierailija
13/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se nyt on selvää ettei 3 litran keirto pitkään riitä. Tee ensi kerralla enemmän.
Sämpylöiden sijaan tee helpompaa pataleipää (ohje löytyy googlaamalla muistaakseni Maailman helpoin pataleipä). Sitä perusohjetta voi muokata mieleisekseen lisäämällä porkkanaa, yrttejä, valkosipulia... Tee vaikka lauantaina kaksi ja sunnuntaina kaksi, pakasta osa viipaleina niin on helppo ottaa käyttöön.
Viikonloppuna tee koko seuraavan viikon suunnitelma ruokien suhteen. Mieti ruuat esim näin: Maanantaina sunnuntain tähteet. Tiistaina spaghetti polognesea, ja samalla kun siihen paistetaan jauheliha, paistat toisen satsin ja laitat jääkaappiin. Keskiviikkona lohta ja riisiä. Keitä riisiä tuplamäärä. Torstain ruoka onkin sitten jo puoliksi valmis: riisillä ja jauhelihalla täytettyjä paprikoita.
Jne. Ymmärsit varmaan idean.

Meillä ostetaan huomenna naudan takuumureaa sisäpaistia. Huomenna illalla ennen nukkumaanmenoa laitan sen vuokaan, hieron pintaan mausteita ja kaadan vettä päälle. Uuni 125 ja sinne koko yöksi. Aamulla riivin sen haarukalla. Pulled beef on valmis! Ja sitä syödään lauantaina paistettujen perunoiden kanssa (keitän huomenna ylimääräisiä samalla kun keitän niitä ruuaksi muutenkin) ja sunnuntaina patongin välissä salaatin, tomaatin ja majoneesin kanssa.

Vierailija
14/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

500 euroa kuukaudessa viidelle hengelle on kyllä todella tiukka budjetti, jos tuon pitää sisältää aamiaiset ja päivälliset ja kaikki muut (esim. kahvi tms.). Aika haasteellista on kasata laadukkaista raaka-aineista tuohon budjettiin ruoat, mutta kyllä toki jotain saa tehdyksi.

Nyt kun on syksy, niin ostat useamman kilon sipuleita, perunoita, tomaatteja, lanttuja yms. kasviksia ja rakennat ruoat niiden ympärille. Niitä saa nyt edullisesti ja kotimaisina kun on sesonki. Torilla kannattaa myös käydä, jos paikkakunnalla sellainen on. Kasviksista voi tehdä todella halvalla vaikkapa herkullisen ja täyttävän sosekeiton. Ja jos löytyy alennuksesta viimeisen päivän lihaa, niin kasvisten kanssa uuniin, jolloin saadaan helppo ja halpa pataruoka. Kaikkein halvimmat ruhonosat ja pitkä haudutus, niin on maittavaa.

Kananmunat ovat erittäin edullisia ja hyvä proteiinin lähde. Niitä kannattaa ottaa ruokavalioon mukaan runsaasti. Viljatuotteista varmaankin paras on kaurapuuro, joka on terveydellisesti hyvää, sisältää kuitua ja on erittäin halpaa. Leivästä ja leivänpäällisistä kannattaa luopua, sillä ne ovat todella kalliita, eikä niistä ole mainittavaa hyötyä ravitsemuksellisesti. Tietysti itse leipoen saa leipää todella halvalla, tai esimerkiksi valmiista taikinasta pasteijoita, jotka voi täyttää omatekemillä täytteillä. Nämäkään eivät paljoa maksa.

Sanomattakin tietysti selvää, että tarjouksia hyödynnetään silloin kun niitä on, ja tavara on järkevää. Myöskin kytätään kaupassa kaikki -30% tai -50% laput ja ostetaan niitä jos mahdollista. Ja dyykkaus ja sienestys/marjastus ovat ilmaisia ja ekologisia harrastuksia, joilla saa pienennettyä ruokalaskua myös huomattavasti.

Vierailija
15/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:09"]

[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:08"]

[/quote]

Ei ole pilalla jos on vähän harmaa. Pannulle vaan. 

[/quote]

Vierailija
16/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaa se, että mitä siellä jääkaapissa alunalkaen oli viimeisten ruokaostosten jälkeen? Minua hirvittää tuo 800 euroa ruokaan kuussa, ja se, että jos tekee keittoa ja sämpylöitä, niin keittiö on kuin pommin jäljiltä! Kuka siivoaa, kuka selvittää tiskit ja mikä on aikataulu? Siivotaanko sotkut sitä mukaa kun niitä tulee? Minä siivoa keittiössä samlla kun laitan ruokaa tai leivon, ja näin keittiö pysyy siistinä koko ajan, eikä tarvitse tehdä kauheata "loppusiivousta" keittiöhommien jälkeen. 

Meillä ostetaan ruokaa sen verran mitä syödään, ja tärkeätä on, että koko perhe syö yhtäaikaa. Jos kaikki syövät oman aikataulun mukaan, niin sehän voi olla kaaos, ja kaikkea pitää olla varalta jääkaapissa. Jos yhteiset ruoka-ajat eivät onnistu, niin silloin on hyvä olla valmiina lämmitettävää kotiruokaa tai hyvin tehtyjä valmiita välipaloja, joilla selviää yhteiseen ruokahetkeen asti.

Jääkaappiin kannattaa ostaa vain ruokaa joka sitten syödään pois. Ei mitään "ylimääräistä". Ylimääräisellä tarkoitan luemattomia ruokatarvikkeita, jotka on ostettu sillä mielellä, että jospa noista jotakin. Olen sitä mieltä, että säästää paljon jos käy useammin kaupassa kuin kerran viikossa. Itse käyn ostamassa pieniä määriä ruokaa useamman kerran viikossa, ja näin ei tule ostettua niitä ylimääräräisiä tarvikkeita tai muita heräteostoja periaatteella "kaiken varalta". 

Minua on nykyään alkanut jopa ahdistamaan jos jääkaapissa ja kuivakaapissa on liikaa kaikkea. Minulla on kuitenkin aina sama kasvisvoittoinen perustarpeisto, jota täydennän tarvittaessa, ja jonka lisäksi voi jopa päivittäin ostaa kaupasta lihaa tai kalaa. En koskaan muuten osta ruokaa varastoon. Toki on kuiva-aineita ym. ostettuna, mutta periaate on, että sitten vasta ostetaan uutta kun entinen loppuu. Kannattaa siis suunnitella ja miettiä mikä olisi oman perheen perustarpeisto, jonka ympärille tai niiden innottamana aletaan ruokia valmistaa. Mielestäni monipuoliset kasvikset ovat paras lähtökohta, ainakin meillä toimii.  

Vierailija
17/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
18/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jääkaappi oli aika tyhjä viikon alussa, perusmausteita ym. löytyi

- keittiö pommin jäljiltä, koska piti pakastaa banaania, selvitellä useampi pussillinen matoisia omenoita (osa vieläkin pussissa), leivoin omenapiirakan ja sämpylöitä, tein mustikkavispipuuroa iltapalaksi jne. 

- siivoan keittiötä normaalisti samaan aikaan, kun teen ruokaa, mutta kun tekee paljon, tulee myös paljon tiskiä. 

- kaupassa voisi käydä useammin kuin kerran viikossa, niin suunnittelu olisi helpompaa, mutta vie aikaa ja lähikaupat kalliita

Vierailija
19/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ruokakuluissa ei aina tarkoita sitä, että kaikki tehdään itse, ja sitten tulee stressiä kaikista sotkuista ym. Jos aika on kortilla, niin kannattaa vaikka ne sämpylät ostaa kaupasta kiireimpänä aika, ja leipoa niitä siiten kun on enemmän aikaa. Säästääkö tosiaan, jos banaaneja ostaa pakastettavaksi? Eikö ne ole aika kailla halpoja muutenkin. Itse pakastan vain marjoja, ja omia leipomuksia, esim. sämpylöitä ja pullaa. Pakastaminenkaan ei siis aina ole ratkaisu säästämiseen, mutta itse poimitut ja pakastetut marjat ovat kyllä. 

En ikinä osta "alennusruokaa", siis ruokaa, jonka parasta ennen päivä on heti tai ihan lähellä. Ostan tuoreinta mahdollista, ja se antaa enemmän joustovaraa. En osta suuria määriä tuoretta ruokaa kerralla, vain se mitä päivän tai parin sisällä syödän. Tulee säästöä! 

Vierailija
20/38 |
10.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksenne :Nro 20 sama kuin nro 17 :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan