Kasvissyönnistä
Kertokaa mulle.. Miksi niin moni vegetaristi syö kalaa, vaikka ei syö lihaa? Siinä tapetaan eläin ruuaksi ihan samalla tavalla. Ja jos lähdetään siitä, että kala on saanut elää vapaana ennen pyydystämistä, niin miksi ei samalla logiikalla saa syödä riistaa?
Kommentit (35)
Minä olen vegaani. Mutta meillä lapset ovat pesco-ovo-laktovegetaristeja, ja todellakin syön jämät heidän lautasiltaan, ennemmin kuin heitän roskiin. Toki voisin antaa koirille. Mutta niillä on omat ruokansa. KUKAAN muu ei määrittele, mikä minun ruokavalioni on, ihan itse sen teen.
En näe kalaa samalla tavalla ajattelevana olentona kuin esim. sikaa ja lehmää, siksi annan lastenikin syödä sitä. Mutta ensisijaisesti he syövät kalaa terveyssyistä.
Todella moni on nykyään kalaa syövä kasvissyöjä, jos he itse haluavat sanoa olevansa kasvissyöjiä, niin mitä siitä? Sitten he ovat sitä, oman määritelmänsä mukaan.
Mitäpä muiden ruokavaliot sulle mitään kuluu, AP? Älä kyylää muiden syömisiä ja äläkä retostele niitä netissä. On olemassa sellainen asia kuin kauniit käytöstavat.
Koska se on täysin jokaisen oma valinta, että mitä syö ja mitä ei. Jotkut eivät syö lihaa, jotkut eivät mitään eläinperäisiä tuotteita, jotkut kaikkea mahdollista.
Minä en ymmärrä sitä, miksi erilaisten kasvissyöjien tulisi aina perustella omat valintansa? Miksi ns. kaikkiruokaisten ei tarvitse perusteilla muille lihansyöntiään?
Jos syöt kalaa, et voi kutsua itteäs kasvissyöjäksi. Kumma miten ihmiset haluaa välttämättä olla "kasvissyöjiä" , onkse hienoo vai? Kas kumma kun kuitenkin kala, kana, äyriäiset maistuu...
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:30"]
Koska se on täysin jokaisen oma valinta, että mitä syö ja mitä ei. Jotkut eivät syö lihaa, jotkut eivät mitään eläinperäisiä tuotteita, jotkut kaikkea mahdollista.
Minä en ymmärrä sitä, miksi erilaisten kasvissyöjien tulisi aina perustella omat valintansa? Miksi ns. kaikkiruokaisten ei tarvitse perusteilla muille lihansyöntiään?
[/quote]
Itse olen jo niin kyllästynyt perustelemaan omaa pesco-ovo-vegetarismiani, että olen alkanut kysyä jokaiselta kysyjältä takaisin, miksi sinä syöt lihaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:26"]Mitäpä muiden ruokavaliot sulle mitään kuluu, AP? Älä kyylää muiden syömisiä ja äläkä retostele niitä netissä. On olemassa sellainen asia kuin kauniit käytöstavat.
[/quote]
Ja taas!! Minä vaan kysyin! Tämä taitaakin olla erityisen arka puheenaihe "kasvis"syöjien keskuudessa.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:30"]Koska se on täysin jokaisen oma valinta, että mitä syö ja mitä ei. Jotkut eivät syö lihaa, jotkut eivät mitään eläinperäisiä tuotteita, jotkut kaikkea mahdollista.
[/quote]
Mä voin perustella sulle: Liha on hyvää ja kuuluu ihmisen ruokavalioon.
Ei mulle ainakaan ruokavalio oo mitenkään arka asia, siinä ei vaan mun mielestä ole mitään keskusteltavaa. Kerron jos kysytään mut en sen enempiä siitä avaudu. Syön mitä syön ja annan muillekin ruokarauhan.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:38"]Ja edelleen, vaikka olis termit hukassa, miksi on ok syödä kalaa, mutta ei lihaa. Kukaan teistä ei vastannut.
Ap
[/quote]
Eiköhän kukin laita itsellensä ne rajat. Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta.
Itse syön vain lihaa, jota olen itse pyytänyt. Kalaa saa helpoiten.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:38"]Ja edelleen, vaikka olis termit hukassa, miksi on ok syödä kalaa, mutta ei lihaa. Kukaan teistä ei vastannut.
Ap
[/quote]
Eiköhän kukin laita itsellensä ne rajat. Ei ole olemassa yhtä oikeaa vastausta.
Itse syön vain lihaa, jota olen itse pyytänyt. Kalaa saa helpoiten.
[/quote]
Tässä ensimmäinen hyvä perustelu.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:30"]Koska se on täysin jokaisen oma valinta, että mitä syö ja mitä ei. Jotkut eivät syö lihaa, jotkut eivät mitään eläinperäisiä tuotteita, jotkut kaikkea mahdollista. Minä en ymmärrä sitä, miksi erilaisten kasvissyöjien tulisi aina perustella omat valintansa? Miksi ns. kaikkiruokaisten ei tarvitse perusteilla muille lihansyöntiään? [/quote] Mä voin perustella sulle: Liha on hyvää ja kuuluu ihmisen ruokavalioon.
[/quote]
Ahaa. Ja mä kun oon luullut, että ihmisillä on paljon erilaisia ruokavalioita (erilaiset kasvissyöjät, laktoositon, gluteeniton, vähähiilihydraattinen, paleo, erilaisia allergioita jne. jne.) eikä yhtä kaikille sopivaa.
Kehitysmaissa ei syödä välttämättä lihaa, kun siihen ei ole varaa. Eivätkö he sitten olekaan ihmisiä? Eivätkö kasvissyöjät ole ihmisiä?
Vähän kaipaisin jotain parempaa perustelua kuin, että on vaan tottunut lihansyöntiin eikä osaa muunlaisia malleja ajatella. Punaista lihaa ei edes kovin paljon suositella syötävän viikossa, kun sen liiallisella syömisellä on haittavaikutuksia esim. suolistolle.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:38"]
Ja edelleen, vaikka olis termit hukassa, miksi on ok syödä kalaa, mutta ei lihaa. Kukaan teistä ei vastannut. Ap
[/quote]
Luulen, että osalla syynä on maku ja/tai lihan tehotuotanto. Minä syön lihaa, mutta en tehotuotettua eli yleensä riistaa tai vapaana laiduntavaa luomukarjan lihaa. En asu Suomessa ja nuo naudat joiden lihaa syön käyskentelevät vapaana kymmenien neliökilometrien laitumella, joka ei todellakaan ole täynnä karjaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:33"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 20:26"]Mitäpä muiden ruokavaliot sulle mitään kuluu, AP? Älä kyylää muiden syömisiä ja äläkä retostele niitä netissä. On olemassa sellainen asia kuin kauniit käytöstavat. [/quote] Ja taas!! Minä vaan kysyin! Tämä taitaakin olla erityisen arka puheenaihe "kasvis"syöjien keskuudessa. Ap
[/quote]
Mitäs te trollit syötte? Siis siinä välissä kun aloittelette näitä typeriä samoja provoja päivästä toiseen? :D
Mun mielestä näissä oikeissa termeissä pitäytyminen on ihan hyvä, niin että asiaan perehtymättömätkin oppivat vähitellen kuka syö mitäkin. Olen kasvissyöjä ja minulle on ehdotettu ruokaloissa mm. kala-annosta. En tod. syö kalaa.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 19:58"]
MINKÄ TAKIA VÄITÄTTE ITSEÄNNI KASVISSYÖJIKSI TAI VEGANEIKSI, JOS ETTE OLE SITÄ? ONKO NIIN HEMMETIN VAIKEA SANOA ESIM. SANA LAKTO-OVO-VEGAANI?
[/quote]
Lakto-ovo-VEGAAANI? Se on kyllä jo ihan vegetaristi.
Mä kerron olevani kasvissyöjä, jos jonnekin tilaisuuteen pitää ilmoittaa oma ruokavalio/allergiat, koska en mielelläni syö kalaa, jos on hyvä kasvisruoka tallella. Muissa tilanteissa kerron olevani pesco-vegetaristi. Kalaa syön, koska se on ilmaston kannalta parempi vaihtoehto kuin punainen liha, ja koska lapsen haluan syövän kalaa sen terveysvaikutusten vuoksi, joten samalla voi syödä itse eikä tarvitse tehdä kahta eri ruokaa. Kala meille yleensä lisäksi tulee vieressä olevasta järvestä, joten ilmastokuormitus on todella pieni.