Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhanen ja yksityinen lääkäri. Parempi kuin julkinen?

Vierailija
10.09.2015 |

Mitähän mun kannattaisi ottaa huomioon, että he todella kuuntelevat ja uskovat mua, että kärsin vajaatoiminnasta.
En tietenkään sata varma ole mutta oon niin väsynyt jo näihin oireisiin!
Väsyttää suurimman osan päivästä. Voisin vaan olla sängyn pohjalla eikä ole motivaatioo juurikaan. Mun puhetaidot on niin surkeet kun en jaksa ajatella ja pää on ihan sumussa. En muista edes kauheen hyvin enää ja keskittyminen on niin hankalaa. Naama ja kaula on ihan turvoksissa jatkuvasti ja turhauttaa.
Ärsyynnyn myös tosi helposti nollasta sataan.

Oon käynyt monta kertaa julkisella puolella ottamassa arvot ja lääkärit on vaan sanonu, että ihan ok arvot on vaikka onkin vähän viiterajojen ulkopuolella. Ei oo kuunnellu mun oireita sitten enää vaan sanonu, että seurataan tilannetta.
Viimeksi siis arvot katottu viime vuoden toukokuussa eli yli vuosi sitten ja oireet ei oo kadonnu mihinkään. Välillä vähän helpottaa ja oon pirteempi mutta kuitenkin tuntuu ettei tällänen olo voi olla osana normaalia elämää kun ajatus ei pelaa ja väsyttää.
Pelottaa että ne taas sanoo saman enkä saa näille oireille mitään helpotusta. Oon ollut vielä mt potilaana niin hienoo jos ne takertuvat siihen vaikka en nyt koe itseäni erityisen stressaantuneeksi tai masentuneeksi.
Suvussani on tätä vajaatoimintaa myös, ihan lähisuvussa siis joten voisin uskoa kärsiväni tästä kun tosiaan oireetkin puhuvat puolestaan.

Yksityiselle nyt varasin ajan jos ne ottaisi mut tosissaan ja selvittäisivät asiaa paremmin. Toivottavasti en vain rahojani menetä. Pakko yrittää saada tämä kunto jotenkin kohenemaan kun ei vaan jaksaisi enää tätä!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
22/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä hoidon hakemiseen! Kilpirauhasasiat vaativat valitettavasti potilaan omaa aktiivisuutta. Ole sinnikäs, huolehdi siitä että olet perillä toimenpiteistä ja saat selitykset tuloksiisi. Kilpirauhasen perusteeton epäily on nykyään niin yleistä, ettei sairautta oteta samalla tavalla vakavasti kuin vielä 10 vuotta sitten, jolloin itse aloitin tyroksiinilääkityksen (nyt 1mg joka aamu). Hoidon saaminen ei välttämättä ole helppoa, mutta koita jaksaa.

Oma esimerkkini: Käypähoidon mukaan kontrollit pitäisi ottaa vuosittain, jotta lääkitys pysyy oikealla tasolla. Kontrolleihin minua ei ole koskaan kutsuttu, mutta tänä vuonna jouduin suorastaan vaatimaan sitä! Ei kuulemma tarvitse testata oireettomia potilaita. Vaikka onhan vuosikontrolli osa hoitoani ja aivan eri asia kuin ne kärjistetysti "laiskat ja lihavat", jotka turhaan syyttävät olostaan ja ylipainostaan kilpirauhasta. Testeissä ei kumma kyllä näy vajaatoimintaa, jos kyseessä on luulosairaus, mutta onneksi nämä tyypit tietävät lääkäreitä paremmin, kuinka "henkilökohtainen olo" kertoo kilpirauhasen toiminnasta enemmän kuin viitearvot... Vetämättömyys ei tietenkään voi johtua elämäntavoista, aina pitää syyttää sairauksia. Olen katkera siitä, että hoidon saaminen on vaikeutunut ja taso laskenut tämän muotivillityksen myötä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole tehty käypähoito suosituksia.

Vierailija
24/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:56"]Kävin katsomassa nyt nuo kilpirauhasarvot onakannassa mitkä otettiin siis viime vuonna.
TSH oli 3,8
Ja t4V arvo 12,7

Juuri katsoin eilen yhdeltä sivustolta niin 2,5 olisi normaali TSH arvo?
[/quote]

Vierailija
25/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat vajaatoimintaa; TSH on yli viitearvon (2,5) ja ylimenevät arvot ovat vajaatoimintaa. Myös T4V on viitearvojen alarajassa, siinä asteikko toisinpäin. Ja kun sinulla on vajaatoiminta ja jos arvot ovat vuoden vanhat, niin tuskinpa ainakaan tuosta ovat parantuneet. Eli mars kokeisiin ja sit lääkitys käyntiin. Ja kuka idiootti täällä oikein alapeukuttaa, joku työhönsä tympiintynyt lääkäri jonka kaikki kilpirauhaspotilaat tietävät ko. asioista enemmän kuin lääkärinsä?

Vierailija
26/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:44"]Ovat vajaatoimintaa; TSH on yli viitearvon (2,5) ja ylimenevät arvot ovat vajaatoimintaa. Myös T4V on viitearvojen alarajassa, siinä asteikko toisinpäin. Ja kun sinulla on vajaatoiminta ja jos arvot ovat vuoden vanhat, niin tuskinpa ainakaan tuosta ovat parantuneet. Eli mars kokeisiin ja sit lääkitys käyntiin. Ja kuka idiootti täällä oikein alapeukuttaa, joku työhönsä tympiintynyt lääkäri jonka kaikki kilpirauhaspotilaat tietävät ko. asioista enemmän kuin lääkärinsä?
[/quote]

Oikeestaan helpotus kuulla, että sain noinkin varman vastauksen, että sitä tätä on mitä olen epäiltykin jo kauan. Hyvä kun menin yksityiselle mutta jospa hänkin olis yhtä varma vajaatoiminnasta kun minä ja tähän keskusteluunkin kantaa ottaneet. Odotan niin paljon sitä lääkityksen aloittamista! Sillä pääsisin tästä kaikesta voimattomuudesta ja vitutuksesta eroon kun mikään ei suju niinkun pitäis, ei aivot eikä muukaan :D
Jospa nyt tuo erikois yleislääkäri olis ihana ja antaisi kokeilla.
Laitto se mulle lähetteen maksa-arvoihin, D-vitamiinipitoisuuteen, veriarvoihin eli vissii hemoglobiini, veren sokeriarvot ja kaikki nuo kilpirauhasarvot mitä on eikä pelkästää katota noita kahta arvoo :)
Tuleepahan monet arvot nyt selvitettyä kerralla..

Vierailija
27/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:56"]Kävin katsomassa nyt nuo kilpirauhasarvot onakannassa mitkä otettiin siis viime vuonna.
TSH oli 3,8
Ja t4V arvo 12,7

[/quote]
[/quote]

Minä sain noilla arvoilla lääkityksen, TSH oli 3,6
Vajishan sulla on.

Vierailija
28/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:15"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 12:56"]Kävin katsomassa nyt nuo kilpirauhasarvot onakannassa mitkä otettiin siis viime vuonna.
TSH oli 3,8
Ja t4V arvo 12,7

[/quote]
[/quote]

Minä sain noilla arvoilla lääkityksen, TSH oli 3,6
Vajishan sulla on.
[/quote]

Saitko ihan julkisella vai jouduitko yksityisellä käymään?
Aika raivostuttavaa, että porukka joutuu vuosia oleen ilman lääkitystä vaikka on selvä vajaatoiminta D:

Vierailija
29/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä yksityiselle ja käy vain siellä!
Olet sen arvoinen.

Vierailija
30/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:12"]

Kilpirauhasen vajaatoimintaan ei ole tehty käypähoito suosituksia.

[/quote]

Kyllä on tehty käypähoitosuositus.

Vierailija
31/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:39"]Mene ihmeessä yksityiselle ja käy vain siellä!
Olet sen arvoinen.
[/quote]

Kävin ja toivon, että osaavat antaa asianmukaista hoitoa :) parhaimmassa tapauksessa saan ensi viikolla jo lääkityksen kun kaikki kokeet tulevat.

Vierailija
32/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsh oli 5.9. T4v viitearvoissa.. Seurataan, vaikka pumppu ei toimi niin kun pitää, paino kun vaan nousee ja mikään uni ei riitä..

Vierailija
33/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 17:50"]Tsh oli 5.9. T4v viitearvoissa.. Seurataan, vaikka pumppu ei toimi niin kun pitää, paino kun vaan nousee ja mikään uni ei riitä..
[/quote]

No kyllä on sullakin selvä vajis!! Mee yksityiselle! Jos ei hänkään lääkkeitä myönnä niin sitten endolle! Toihan on ihan törkeetä D:

Vierailija
34/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:44"]

Ovat vajaatoimintaa; TSH on yli viitearvon (2,5) ja ylimenevät arvot ovat vajaatoimintaa. Myös T4V on viitearvojen alarajassa, siinä asteikko toisinpäin. Ja kun sinulla on vajaatoiminta ja jos arvot ovat vuoden vanhat, niin tuskinpa ainakaan tuosta ovat parantuneet. Eli mars kokeisiin ja sit lääkitys käyntiin. Ja kuka idiootti täällä oikein alapeukuttaa, joku työhönsä tympiintynyt lääkäri jonka kaikki kilpirauhaspotilaat tietävät ko. asioista enemmän kuin lääkärinsä?

[/quote]

Heh....puhut täyttä sontaa. Kenellä tahansa voi olla TSH yli 2.5 ja se ei todellakaan ole merkki mistään vajaatoiminnasta.

Vierailija
35/54 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

35: lääkäri linjoilla? Kyllä, arvot heittelevät kaikilla pitkin päivää, mutta viitearvo on viitearvo ja syystä siinä missä on. Tuohan yläraja on vasta muutama vuosi sitten laskettu Suomessa lähemmäksi kansainvälisiä viitearvoja, aiemmin oli 4,5 ja jopa suurempikin. On myös tutkittu että terveillä ko.arvo on yleensä 1-2, eli on aivan perusteltua sanoa että TSH-arvo 2,5 on vajaatoimintaa. Joten menisitkö vaikka lueskelemaan vaikka vähän lisää aiheesta ennenkuin tulet aukomaan sitä päätäsi aiheesta hieman enemmän tietäville :)

Vierailija
36/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 16:54"]Oikeestaan helpotus kuulla, että sain noinkin varman vastauksen, että sitä tätä on mitä olen epäiltykin jo kauan. Hyvä kun menin yksityiselle mutta jospa hänkin olis yhtä varma vajaatoiminnasta kun minä ja tähän keskusteluunkin kantaa ottaneet. Odotan niin paljon sitä lääkityksen aloittamista! Sillä pääsisin tästä kaikesta voimattomuudesta ja vitutuksesta eroon kun mikään ei suju niinkun pitäis, ei aivot eikä muukaan :D Jospa nyt tuo erikois yleislääkäri olis ihana ja antaisi kokeilla. Laitto se mulle lähetteen maksa-arvoihin, D-vitamiinipitoisuuteen, veriarvoihin eli vissii hemoglobiini, veren sokeriarvot ja kaikki nuo kilpirauhasarvot mitä on eikä pelkästää katota noita kahta arvoo :) Tuleepahan monet arvot nyt selvitettyä kerralla..

[/quote]No itse asiassa, monella ihan oikeasta vajaatoiminnastakaan kärsivällä ei lääkitys paranna sitä voimattomuutta, lihavuutta yms. asiaan liittyviä oireita

Vierailija
37/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]

Olen raskaana ja TSH 0,46 ja T4V 13. Olo on todella uupunut ja heikko koko ajan, pää ei toimi väsymyksen takia. Onko niin, että oireeni ei liity kilpirauhaseen, koska arvot normaalit tai hyvin lähellä normaalia? Parempihan se olisi, että syynä raskaus ja olo kohenee vauvan synnyttyä.

[/quote]Kilpirauhasesi on kunnossa. Minulla nuo oireet raskausaikana enteilivät synnytyksen jälkeistä masennusta.

Vierailija
38/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne arvot ei kerro totuutta. Itselläni on ollut väsymystä, ylipaino-ongelmia, iho-ongelmia, uniongelmia, hiukset ja kulmakarvat tippuneet jne. Uskoin yleislääkäriä joka sanoi, että arvot täysin normaalit (T4v juuri viitearvon alarajalla) vaikka minusta näkee kilometrin päähän että jotain häikkää o. Samainen lääkäri vuosikaudet määrännyt masennuslääkkeitä ja ihmetellyt kun ei niistä ole apua. Suosittelen todella että etsit hyvän endon yksityiseltä. Pelkkä Thyroxin ei välttämättä auta, voi olla että joudut kokeilemaan eläinperäistä lääkettä myös. Pääasia että löytyy cocktail joka toimii. Facebookissa on hyvä vajisryhmä johon kannattaa liittyä.

Vierailija
39/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

#40 puhuu täyttä sontaa, älkää vain uskoko jos olette täältä etsimässä vastauksia kilpirauhasvaivoihinne

Vierailija
40/54 |
12.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.09.2015 klo 18:21"]Olen raskaana ja TSH 0,46 ja T4V 13. Olo on todella uupunut ja heikko koko ajan, pää ei toimi väsymyksen takia. Onko niin, että oireeni ei liity kilpirauhaseen, koska arvot normaalit tai hyvin lähellä normaalia? Parempihan se olisi, että syynä raskaus ja olo kohenee vauvan synnyttyä.
[/quote]

Selvä vajis.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän