Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kätilön työvuoro

Vierailija
10.09.2015 |

On juhlapyhäpäivän ilta. Edessä töihinlähtö. Kuopukseni itkee kaulassani, ovat isänsä kanssa lähdössä mummolaan: "Äiti, miksi sinä oot aina silloin töissä kun me ollaan vapaalla? Miksi me ei saada olla sun kanssa vaikka on juhla?" Yritän lohdutella lastani, vaikka olen väsynyt edellisen yön kiireisestä työvuorosta ja alkaa olla jo kiire töihin.

Töihin saapuessani huomaan kaikkien synnytyssalien olevan varattuna. Monitorista huomaan, että kaikilla sikiöillä ei ole hyvät sydänäänet. Muutama erikoisempi tapaus on myös löytänyt tiensä synnytyssaliin, joukossa yksi eristyksissä hoidettavakin. Huoh, tänä yönä tehdään taas töitä, huokaan.

Vuoron aluksi klo 21.45 keitetty kahvi kaadetaan pois puolenyön aikaan ja keitetään toiveikkaana uusi pannullinen, josko ehtisimme vaikka juoda. Vähän näyttää siltä, että tämä yö eletään taas vaan sillä kahvintuoksulla. Piristää toki sekin, vai mitä kollegat?

Kahden aikoihin lämmitän mikrossa kasvissosekeiton ja nostan näkkileivän pöydälle odottamaan. Ennen kuin mikro ehtii kilauttaa ilmoille nälkäisen hoitajan rakastaman äänen, on synnytyssali jälleen taas kutsunut. Tunnin päästä laitan ruuan uudelleen mikroon, taas toiveikkaana josko nyt saisin hiljennettyä mahani äänekkään vaatimuksen saada murkinaa.

Eräät synnyttäjät ovat joutuneet kipeänä odottamaan kätilöä muutaman tunnin. Pahoittelen heille kiirettä, mutta tietysti jätän kertomatta että olin juuri mukana hätäsektiossa ja elvyttämässä vastasyntynyttä. Ei, en kerro sitä, vaan teen kaikkeni että synnyttäjät kokisivat olonsa turvalliseksi ja huolettomaksi.

Aamuyön kiireessä kuulen työkaveristani, joka joutui jäämään rytmihäiriöiden vuoksi sairaslomalle. Toinen ja kolmas työkaveri on juuri aloittanut kilpirauhaslääkityksen. Eräällä meni selkä työntohinassa, kun hän ystävällisesti halusi toteuttaa synnyttäjän toiveen, laiminlyöden omaa työergonomiaansa. Mutta ei hätää, kyllä me tehdään sairaslomalaistenkin työt. Pakko on, koska ei ole olemassa sitä kuuluisaa jokua, joka ne työt tekisi.

Aamulla klo 7.30 huokaisen helpotuksesta kun työvuoro loppui. Vaikka kiireisen yövuoron tunteina kuulin monta ihanaa ja odotettua parkaisua, elämän ihaninta ääntä, vastasyntyneen laulua.

Ajelen kotiin ja kotipihassa hätkähdän että enpä taaskaan muista paljoa kotimatkasta. Niin, monenko promillen humalaan sitä valvomista verrattiinkaan?

Painan väsyneenä pääni tyynyyn ja alan nauttimaan katkonaisista unista, jotta jaksan taas seuraavan yön tehdä töitä.

Illalla vastaan ystäväni illanviettokutsuun, jälleen kerran taas saman vastauksen: "Valitettavasti olen töissä tuolloin."

Että arvoisa hallitus, vieläkö olette sitä mieltä että meiltä voidaan poistaa lisät ja vähentää lomia? Kuinka kauan meidän ajateltiin jaksavan?

Tarinassa ei ole rikottu vaitiolovelvollisuutta, vaan tarina on keksitty itse, vaikka kuulostaakin erittäin tutulta monen kätilön korviin.

Voi että, ihan selkä meni kun joku halusi synnyttää muuten kuin selällään maaten! Ihan laiminlöi omaa työergonomiaansa, voi mikä uhrautuvainen sisar hento valkoinen. Ja että tänä yönä tehdään ihan töitä, mitäs siellä muuten puuhaillaan? Voi voi kun on rankkaa kun on valinnut vuorotyön ja lastenteon.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:43"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:35"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:14"][quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 14:38"]Työvuorossa joutuu tekemään töitä. :D
[/quote]
Pointti oli nyt se että yövuorosta saatava palkka pienenee hallituksen tekemien leikkausten takia 25% ja sitä pidetään kohtuuttomana koska työ on niin raskasta
[/quote]
Päivälläkö tuo työ on sitten jotenkin helpompaa...?
[/quote] On. Yötyö on raskaampaa.
[/quote]
Jaa miksi?
[/quote]
No osaako vaikka joku viidestä alapeukuttajasta kertoa, miten se sama työ on yhtäkkiä paljon raskaampaa yöllä tehtynä???
[/quote]

Kokeile itse valvoa vaikka viikko, samalla siivoat vaikka asuntosi, muista että vessassa saat käydä vain kerran ja syöt vain kerran ja senkin hotkit. Tule ensi viikon perjantaina kertomaan miten meni.
[/quote]
Niin itse siis teen sekä yö- että päivävuoroja, enkä ole kyllä vielä huomannut että mitä eroa siinä työn raskaudessa on yö vs. päivä. Tottai kai yöllä väsyttää jos ei ole nukkunut ennen vuoroa, mutta ihan samalla lailla väsyttää päivälläkin jo ei ole nukkunut ennen vuotoa.

Vierailija
42/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa! Itse olen töissä tyksissä ja kyllä se yövuoro aina raskaampi on. Missä itse olet töissä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:43"]

Kokeile itse valvoa vaikka viikko, samalla siivoat vaikka asuntosi, muista että vessassa saat käydä vain kerran ja syöt vain kerran ja senkin hotkit. Tule ensi viikon perjantaina kertomaan miten meni.

[/quote]

Lopeta nyt jo! Yövuoroa ei tehdä koko viikkoa vaan on myös viikottainen viikkolepo. Vessasa ehtii käymään, syömään. Väillä tulee jopa aika niin pitkäksi, että ehtii nukkumaan. Toki löytyy öitä, jolloin voi olla vähän enemmän haasteita, mutta ei silti housuihinsa tarvitse kusta.

Vierailija
44/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:17"]

"Huoh, tänä yönä tehdään taas töitä, huokaan." Eikös tämä ole tarkoituskin, töissä kun kuitenkin ollaan?

[/quote]

Te jotka juutuitte tähän, onko teillä asperger-piirteitä tai poikkeuksellisen huono luetun ymmärtämisen taito, vai miksi ette ymmärrä ironista ilmaisutapaa?

Vierailija
45/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:47"]Vaikea uskoa! Itse olen töissä tyksissä ja kyllä se yövuoro aina raskaampi on. Missä itse olet töissä?
[/quote]
Tehtaassa ja samaan tapaan sitä tavaraa valmistetaan vuorokauden ajasta riippumatta.

Vierailija
46/46 |
11.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:51"]

[quote author="Vierailija" time="11.09.2015 klo 09:43"]

[/quote]

Lopeta nyt jo! Yövuoroa ei tehdä koko viikkoa vaan on myös viikottainen viikkolepo. Vessasa ehtii käymään, syömään. Väillä tulee jopa aika niin pitkäksi, että ehtii nukkumaan. Toki löytyy öitä, jolloin voi olla vähän enemmän haasteita, mutta ei silti housuihinsa tarvitse kusta.

[/quote]

Tein ennen 7 yötä aina peräkkäin, mutta tämä kiellettiin. Nykyään teen 6 yötä putkeen. Sopii minulle, vaikka on rytmihäiriöitä ja univaikeuksia. Tekee niin pitkään kun jaksaa ja sitten lopettaa ja jää makaamaan niiden 500 000 työttömän kanssa. 

Minä en halua leikkiä marttyyria hoitotyöstä. Se on vain duunia. Teen sen, mitä käsketään ja niin pitkään kuin jaksan. Kun en jaksa, niin sitten lopetan. En ole työnantajalle mitään velkaa. Se on vain työpaikka. Suomessa on niin paljon muiden rahoilla loisijoita, että voin sitten siirtyä loisijoiden seuraan ihan keveästi, kun en enää jaksa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi