Tietääkö kukaan miksi Volvo teki ennen niitä kulmikkaita autoja? Vähän niin kuin Lada paitsi isompia?
Ne olivat kuitenkin kalliita ja hyviä, eli vain ulkonäössä oli säästetty. Oliko Ruotsissa joku materiaalipula 60-luvun lopussa kun ne muotoiltiin? Tuskin juuri mikään muu länsiauto oli siihen aikaan sen näköinen.
Kommentit (19)
Juuri tuon näköisiähän kaikki autot olivat, nuo olivat vain isompia.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon näköisiähän kaikki autot olivat, nuo olivat vain isompia.
Ei ainakaan Saab, MB, Audi, BMW, Citröen. Halvemmissa autoissa saattoi ollakin samaa laatikkotyyliä.
Varmaan siksi, että Volvon tuolloin suunnitellut ja muotoillut autot noudattivat ajan henkeä; moni muukin auto oli tuolloin "vähän" kulmikkaampi. - - Pyöreämpien ja "pehmeämpien" muotojen onnistunut toteuttaminen maksanee enempi.
Yhtä kaikki makuasioita; omasta mielestäni osa vanhemmista "kantti kertaa kantti" Volvoista(kin) on muodoiltaan paremman näköisiä kuin osa kuluneella vuosikymmenellä markkinoille tulleista.
Sinkkumies
He jotka ostavat Volvon tai Ladan riittää se että renkaat ovat pyöreät.
Katsoppa volvo 445, onko kulmikas?!
Vierailija kirjoitti:
Varmaan siksi, että Volvon tuolloin suunnitellut ja muotoillut autot noudattivat ajan henkeä; moni muukin auto oli tuolloin "vähän" kulmikkaampi. - - Pyöreämpien ja "pehmeämpien" muotojen onnistunut toteuttaminen maksanee enempi.
Yhtä kaikki makuasioita; omasta mielestäni osa vanhemmista "kantti kertaa kantti" Volvoista(kin) on muodoiltaan paremman näköisiä kuin osa kuluneella vuosikymmenellä markkinoille tulleista.
Sinkkumies
Minäkin pidän niistä, mutta olihan ne erinäköisiä kuin muut. Olikohan Volvoissa laitettu muotoilussa säästynyt raha turvallisuusvarusteisiin tai ylipäänsä laatusaksalaisia korkeampaan vakiovarusteluun? Saksalaisethan olivat erittäin karuja hinnat alkaen malleiltaan.
No se oli siihen aikaan muotia. Esim. monet amerikkalaiset autot siihen aikaan oli samanlaisia kolmen laatikon muotoilua. Kato vaikka joku 1970-luvun Cadillac tai Lincoln.
Volvo Amazon oli vielä pyöreähkö ja kaunis auto. Mutta sitten kartano-volvo saavutti Ruotsissa suurta suosiota ja sama konsepti on päällä vieläkin kiinalaisten johdolla. Mutta, materiaalipulasta tuskin on kyse, vähemmän hukka-ainesta virtaviivaisissa autoissa on kuin noissa kulmikkaissa Volvoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon näköisiähän kaikki autot olivat, nuo olivat vain isompia.
Ei ainakaan Saab, MB, Audi, BMW, Citröen. Halvemmissa autoissa saattoi ollakin samaa laatikkotyyliä.
Porsche, Dodge, Chevrolet kanssa listalle!
Pellin vääntäminen kulmikkaaksi tai pyöreämmäksi ei ollut kustannuksiltaan sen kummempaa. Sitä aikaisempina aikoina oli ollut pyöreää ja muoti vaatii aina uutta, joten kulmikasta välillä.
Ihan siitä syystä, ettei muotoilussa käytetty tuulitunneleita eikä ollut tietokonemallinnuksia ilmanvastuksesta. Pyöreys muodoissa vähentää tuulivastuksen myötä myös polttoaineen kulutusta. Siksi nykyautot suunnitellaan tuulitunneleissa tai ainakin niitä mallintavilla tietokoneohjelmilla.
Geometrisuus oli yhteiskunnan muotokieltä. On monia syitä miksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon näköisiähän kaikki autot olivat, nuo olivat vain isompia.
Ei ainakaan Saab, MB, Audi, BMW, Citröen. Halvemmissa autoissa saattoi ollakin samaa laatikkotyyliä.
Audi:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqO96xjm9UFrlHzVu…
Volvo:
https://img12.img-bcg.eu/auto24/320/620/149772620.jpg
Onpa joo ihan hirveä ero.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa volvo 445, onko kulmikas?!
Ei ole oikea Ruotsalainen Volvo.
Vierailija kirjoitti:
No se oli siihen aikaan muotia. Esim. monet amerikkalaiset autot siihen aikaan oli samanlaisia kolmen laatikon muotoilua. Kato vaikka joku 1970-luvun Cadillac tai Lincoln.
Näyttiköhän Saab 99/900 vanhanaikaiselta kulmikkaiden autojen rinnalla siihen aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tuon näköisiähän kaikki autot olivat, nuo olivat vain isompia.
Ei ainakaan Saab, MB, Audi, BMW, Citröen. Halvemmissa autoissa saattoi ollakin samaa laatikkotyyliä.
Audi:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSqO96xjm9UFrlHzVu…
Volvo:
https://img12.img-bcg.eu/auto24/320/620/149772620.jpg
Onpa joo ihan hirveä ero.
Mitä nyt Audi on maailman kauneimpien neliovisten valmistaja.
1970-luvulla autot oli kulmikkaita.