Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puoliso ei halua, että meillä käytetään pyykkietikkaa

Vierailija
26.03.2022 |

Kuvittelee, että kaikki haisee sen jälkee etikalta. Sillä on joku pakkomielle huuhteluaineisiin ja niitä on hänen mielestään ihan pakko käyttää kaikelle pyykille.

Miten kääntää tuon pää? Haihtuuhan se etikan haju pesun jälkeen niin kuin luvataan?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis etikkahan tuoksuu vain sen hetken, kun avaat pullon ja lorautat sitä lokeroon. Samaten kun nostat pyykit rumpuun.

Rummutuksen jälkeen vaatteissa ei haise etikka yhtään.

Vierailija
42/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tuli näitä pyykkietikoita huuhteluaineiden lisäksi.

Ne tuoksuu paljon miedommalle, kun ne halpis huuhtikset joita osa käyttää. Itse käytän tav etikkaa joskus joihinkin pyykkiin esim urheiluvaatteet.

Olen päiväkodissa töissä ja kyllä on välillä sen tuoksuisia lapsilla vaatteet, että meinaa pääkipu iskeä, vaikka en ole edes mitenkään yliherkkä hajuille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on helppoa, miksi väitellä. Se, joka haluaa käyttää, käyttää. Joka ei halua käyttää, ei käytä huuhteluaineita.

Vierailija
44/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne tuoksuu paljon miedommalle, kun ne halpis huuhtikset joita osa käyttää. Itse käytän tav etikkaa joskus joihinkin pyykkiin esim urheiluvaatteet.

Olen päiväkodissa töissä ja kyllä on välillä sen tuoksuisia lapsilla vaatteet, että meinaa pääkipu iskeä, vaikka en ole edes mitenkään yliherkkä hajuille.

Ainahan etikkaa on ollut. Nyt on kehitelty "uusi" tuote, pyykkietikka. Ja jengi maksaa ylihintaa samasta tavarasta =)

Vierailija
45/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se päättää, joka pyykit pesee.

Ja kyllä, etikan haju haihtuu pois.

Ei muuten haihdu. Vaan haisee päiviä sen jälkeen.

Laitat liikaa?

Mä laitan hajustamattoman pesuaineen sekaan tai pesen jopa vain etikalla. En siis käytä huuhteluaineena, joten etikkappyykki huuhdellaan normaalisti.

Vierailija
46/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan etikkaa on ollut. Nyt on kehitelty "uusi" tuote, pyykkietikka. Ja jengi maksaa ylihintaa samasta tavarasta =)[/quot]

Joo niin on. Tarkoitinkin, että niille jotka tykkää tuoksuista. Onhan se etikka ollut vähän sellainen hittituote viime vuosina. Itse en ainakaan muista, että lapsuudessani ja nuoruudessa ( olen 84) äidit olisi hirveästi etikalla pyykänneet🤔.

Vierailija
47/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haiseehan se! Ja vielä pitkään. Ainakin työvaatteissa kun kostuvat raskaassa työssä. Ehkä teillä etätyöläpsyttelijöillä ei pellavatunikat hiestä kostu niin väitätte ettei haise.

Olehan hiljaa luuletko olevas ainoo tässä maailmassa joka hikoilee.

Vierailija
48/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitä etikkaa pitäisi yleensäkään käyttää (saati huuhteluainetta)?

Jos käyttää kuivausrumpua, ei todella tarvita minkäänlaista huuhteluainetta.

Huuhteluaine kertyy kuivausrummun rakenteisiin. Minun tyttäreni kämppis käytti huuhteluainetta. Tyttäreni ei itse omalle pyykilleen käytä, mutta kämppiksen kanssa yhteisessä koneessa oli sen verran huuhteluainejäämiä, että ne tarttuivat tyttäreni vaatteisiin. Tyttäreni pesi vaatteensa välillä minun koneessani, ja kuivatti ne minun kuivausrummussani. Alkoi rumpuun kertyä jotain valkoista "karstaa". otin yhteyttä kodinkonehuoltoon. Huoltomies kävi katsomassa, ja totesi karstan huuhteluaineen aiheuittamaksi.

Eli aika tiukassa on se huuhteluaine, kun se vaatteisiin tarttuu. Paitsi kuivausrummussa se sitten jotenkin mystisesti siitä irtoaa ja tarttuu kuivausrummun tiivisteisiin ym. rakenteisiin.

Vierailija
49/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taloyhtiön pesulassa ällöttää mennä pesemään pyykkiä etikalla peseneen jälkeen, kyllä se haisee.

Vierailija
50/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pyykkietikka voimakkaasti haise etikalle muutenkaan, eikä todellakaan haise pyykissä edes kosteana. Sehän ei ole niin vahvaa kuin tavallinen väkiviinaetikka.

Kokeile vaan pyykkietikkaa äläkä mainitse asiasta miehellesi mitään. Todennäköisesti miehesi ei huomaa mitään. Toki jos hän on tottunut vahvaan huuhteluaineen tuoksuun pyykissä, niin sen puuttumisen voi varmasti panna merkille. Pyykkietikka antaa huomattavasti miedommin tuoksua pyykkiin kuin tavalliset huuhteluaineet.

Koittakaa nyt ymmärtää, että osa ihmisistä ei siedä etikkaa lainkaan, edes mietona miltei tuoksuttomana. Osa vihaa suorastaan se on niin inhottava haju. Ei pyykki vaadi välttämättä huuhteluainetta, jos on hyvä pesuaine. PyyHkeille käy tuoksuton huuhteluaine.

Nimenomaan pyyhkeille ei saa laittaa huuhteluainetta, koska huuhteluaine heikentää imutehoa.

Vierailija
51/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon te sitten sitä etikkaa laitatte, joiden mielestä se ei jää haisemaan?

Entä te, joilla se haju on jäänyt vaatteisiin?

Itse joskus kokeilin etikkaa huuhteluaineen korvikkeena. Aika pieni oli se tippa, jonka kesti laittaa, ettei haju jää vaatteisiin. Niin pieni määrä ei todellakaan vaikuttanut pyykin pehmeyteen millään tavalla.

Vierailija
52/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se jää haisemaan ikävästi, hyi. Usein huomaa hotelleissa, että uudet "puhtaat" pyyhkeet haisevat aivan etikalle. Vastenmielistä on sellaisilla itseään kuivata. Ovat siis hyvin kuivuneita, mutta haju silti pinttynyt. Tulee olo että mikä pointti käydä suihkussakaan, kun heti perään joutuu pyyhkimään ihon pahalla hajulla.

Vierailija
53/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi edes käyttää huuhteluainetta? Pesee mahdollisimman ekologisella pesuaineella tai pesupähkinöillä. Pyykinpesusta aiheutuu suuri kuorma vesistöihin. 

Vierailija
54/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä jotakin pyykkietikkaa pitäisi käyttää?

Pesuaine kyllä riittää ja pyykki tuoksuu oikealta puhtaalta ja on puhdasta!

Vierailija
55/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en mä ole mitään lupia kysellyt. Olen pessyt pyykkiä ja muut ovat niitä käyttäneet. Etikat on siellä pyykinpesuaineiden vieressä ja muutkin voi käyttää, kun pyykkiä pesevät. En tiedä käyttävätkö vai eivät, mutta ei meillä tommosista asioista nyt ainakaan riidellä.

Vierailija
56/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin pyykkietikasta voi jäädä etikkamainen tuoksu kun pyykki märkää mutta kuivana raikas ja hyväntuoksuinen (Kesäsade). Tai kokeile pari tippaa eteeristä öljyä koneeseen.

Vierailija
57/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeks vaan, mutta kyllä sen etikan haistaa kuivistakin vaatteista!! Joka muuta väittää, on väärässä. Pari kertaa kokeilin ja hyi saa*eli, joutu peseen pyykit uusiks että sai sen löyhkän pois. Ihan kammottava haju muutenki etikassa, en siedä sitä yhtään. :p

Ei etikka haise yhtään!

Ethän lotrannut, et pessyt umpitäydessä koneessa ja käytit kunnon huuhtelut päälle???

Kun etikka on huuhdeltu asiallisesti, se ei haise lainkaan kuivassa pyykissä.

Etikka on väkevä aine ja tarpeetonta läträtä sitä. Entä jos iholla on haava? Se menee puhdistuslaitokselle ja osa partikkeleista mereen lopulta jokien kautta. Ei tarvita enää ylimääräisiä ainesosia luontoon.

Etikka hajoaa luonnossa ja on muutenkin ihan ”luonnollinen” kemikaali verrattuna hajustettuihin pesu ja huuhteluaineisiin

Vierailija
58/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisosi pitäisi lukea tekstiilien hoito-ohjelaput, monessa huuteluaineen käyttö on kielletty. Vaatteeseen joustoa tuovat materiaalit menevät huuhteluaineella pilalle (elastaanit), pyyhkeet eivät enää imekään kosteutta kuten pitäisi ja varsinkaan mikrokuituiset siivousliinat eivät enää täytä tehtäväänsa.

Muun pyykin kohdalla pitää miettiä miksi huuhteluainetta käyttäisi, esim. sähköistymisen poisto voi olla paikallaan, riippuen esim. vuodenajasta ja materiaalista, mutta oikeasta tarpeesta, ei automaattisesti!

Ilman huuhteluainetta pärjää hyvin. Hajustelut pesu- ja huuteluaineet voisi kieltää, niin paljon niistä on harmia yhteisissä pesukoneissa ja kuivaushuoneissa, työpaikoilla, päiväkodeissa jne. Samalla säästyy rahaa ja luontoa.

Vierailija
59/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etikka haisee karmeelta pyykissä. Joissakin tummissa vaatteissa väriaineissa on etikkamainen haju - jäävät kauppaan.

Samoin kun tehdään etikkasäilykkeitä.

Autojen bensan lisäaine löyhkää hirveästi etikkamaiselle, kun jotkut autot lähtevät liikkeelle.