Auttakaa kiltit joku mua - asunto on JÄÄSSÄ
Eli asun vanhassa pienessä puukerrostalossa. Asunnossani on kolme patteria. Olen laittanut nuo jo aikoja sitten päälle (21 astetta). Mutta niistä tulee ihan hiljalleen sitä lämpöä ja sitä tehoa ei voi laittaa suuremmalle. Nää on siis semmosia, että patterin yläosasta nousee sitä lämmintä illmaa (sähköpatterit). Ei ole muita nappeja kuin päälle/pois, lämmönlisäys ja -vähennys, ja kaksi kummallista nappia -> toisessa on 5 ja toisessa 7. Kun niistä painaa, niin ei tapahtu mitään. Koko patteri on ihan kylmä, nousee vaan ihan vähän sitä lämpöstä ilmaa. Asunto on ihan kylmä. Ei käyttöohjeita missään.
Kommentit (107)
jos olet lukenut ohjeet ja patterit ovat päällä,olet säätänyt kaikki lämpötilan alennukset pois tai nostanut lämmöt niistäkin riittävän ylös,niin sitten nostat vaan lämpötilat itsellesi ja lämärille sopiviksi.
meillä on vanhassa ok talossa suora sähkölämmitys,sähköpattereilla seinällä,joka huoneessa valokatkaisijan korkeudella lämpömittari minkä mukaan olen talvella hakenut pattereiden termarit sopivaan kohtaan välittämättä siitä missä asennossa patterin termari on.
jos laitat patterin termariin 21astetta ei silloin huoneessa ole automaattisesti 21 astetta,varsinkaan vanhassa torpassa.
Alat käymään salilla niin lihakset lämmittää. Joku pitää huonona vitsinä mutta ei ole vitsi vaan fakta.
Mä en oikein pysynyt selvillä mitä tässä tapahtuu, mutta AP voisi aloittaa ottamalla yhteyttä isännöitsijään ja juttelemalla sen kanssa asiasta. Asuminen tossa taitaa tulle melkomoisen kalliiksi, jos tähän aikaan jo joutuu laittamaan (ylimääräsiä) sähköpattereita päälle.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 12:30"]
Mä en oikein pysynyt selvillä mitä tässä tapahtuu, mutta AP voisi aloittaa ottamalla yhteyttä isännöitsijään ja juttelemalla sen kanssa asiasta. Asuminen tossa taitaa tulle melkomoisen kalliiksi, jos tähän aikaan jo joutuu laittamaan (ylimääräsiä) sähköpattereita päälle.
[/quote]
Mä en tajua tätä kun niin moni väittää ettei tarvitse vielä lämmittää. Kyllä moni omakotiasujakin varmaan on tänäkin kesänä lämmittänyt välillä.
Eihän tuota yöllä ole edes kymmentä astetta, ja jos päivällä käy tuurilla 15 asteessa niin aika vilpoista kai se jo on.
Ja miten se sähköpatteri on ylimääräinen jos muuta lämmitystä ei ole?
En jaksanut lukea koko ketjua.
VARO ainakin käyttämästä sellaisia irrallisia lisälämmittimiä, pattereita, puhaltimia jne.
Sen lisäksi, että saat aivan hirveän sähkölaskun., ne ovat paloturvallisuusriski.
Ota yhteyttä talonmieheen (jos sellainen ylellisyys on) tai isännöitsijään ja tarkista ikkunoiden ja mahdollisen parvekkeen oven tiivistykset.
Eikä se merkitse mitään, että tiivisteet ovat paikallaan... Ne voivat olla vanhat ja painuneet tai muuten riittämättömät. Tarkistuta ne huoltomiehellä, niin hän neuvoo jatkon.
Kuinka paljon enemmän sähköä se irrallinen patteri vie, verrattuna siihen kiinteään sähköpatteriin?
Autopuhaltimilla tai hiustenkuivaajalla ei kannata lämmittää. Voi tulla vikaa siihen pyörivään ja ylikuumenee.
Osta muunlainen irtopatteri. Huomioi kuitenkin, että 10 ampeerin sulakkeenalla ei saa olla yhteensä kuin noin 2200 watin edestä laitteita. Itsellä palaa sulake, kun unohdan irtopatterin päälle,.kun kuivaan hiuksia.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:57"]
Autopuhaltimilla tai hiustenkuivaajalla ei kannata lämmittää. Voi tulla vikaa siihen pyörivään ja ylikuumenee.
Osta muunlainen irtopatteri. Huomioi kuitenkin, että 10 ampeerin sulakkeenalla ei saa olla yhteensä kuin noin 2200 watin edestä laitteita. Itsellä palaa sulake, kun unohdan irtopatterin päälle,.kun kuivaan hiuksia.
[/quote]
Autopuhaltimen kyllä tulee kestää käyttöä. Alustan tietenkin on syytä olla palamaton. Mielestäni todella hyvä vaihtoehto ilman puhallinta varustetulle sähköpatterille, kun saa ilman kiertämään ja lämpö leviää nopeammin.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:24"]
Mä en tajua tätä kun niin moni väittää ettei tarvitse vielä lämmittää. Kyllä moni omakotiasujakin varmaan on tänäkin kesänä lämmittänyt välillä.
Eihän tuota yöllä ole edes kymmentä astetta, ja jos päivällä käy tuurilla 15 asteessa niin aika vilpoista kai se jo on.
Ja miten se sähköpatteri on ylimääräinen jos muuta lämmitystä ei ole?
[/quote]
Riippuu vähän millaisessa talossa asuu. Me asumme uudehkossa kerrostalossa, joka on ehkä vähän liiankin hyvin eristetty. Nyt näiden kylmien öiden myötä lämpö tippuu aamulla johonkin 22-23 asteeseen, kun on pidetty parvekkeen ovea vähän raollaan. Sitten kun taloa aletaan lämmittää, niin eipä se lämpö siitä talvellakaan alle 24 asteen tipu.
Mulla on kyllä autopuhallin alkanut pyöriä huonosti ja sitten ne langat tuli aivan punaisiksi. Samoin käynyt hiustenkuivaajille. Useille.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 13:51"]
Kuinka paljon enemmän sähköä se irrallinen patteri vie, verrattuna siihen kiinteään sähköpatteriin?
[/quote]
Erotus on tasan 0.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:35"]
En usko, että on kylmä..
[/quote]
Mua vähän epäilyttää, jos syyskuun alussa kämppä jäässä. Miten helmikuussa?
Ostin tällaisen hätävaraksi, kun asuin omistus puutalossa ja meillä oli välillä sähkökatkoja.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/timco-s-85a1-2,5-kw-petroolil%C3%A4mmitin
Tunti ja olkkarissa tulee hiki.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:51"]
Ehkä on parmpikin ettei sähkölasku yllätä. Sähköpatteri imaisee helposti 50 kw / vrk = 5 euroa. Kolme patteria 15 euroa. Kolmessa kuukaudessa pelkät patterit 1350 euroa
[/quote]
1000 w patteri ei voi imasta 50 kw vuorokaudessa. Mulla oli 1000w, 1000w, 800w, 800w. Ne siis imaisevat 3600w jos kaikki käyvät samaan aikaan. Suunnilleen 10 tuntia "päivästä" (yöllä) päällä, kun termostaatti katkoo. 10h x 3600w = 36kw, eikä mitään miljoonia watteja. Unohda tuon höpinät ap.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 16:03"]
Mulla on kyllä autopuhallin alkanut pyöriä huonosti ja sitten ne langat tuli aivan punaisiksi. Samoin käynyt hiustenkuivaajille. Useille.
[/quote]
Sitten pitää vaihtaa hiilet siihen, jos ei pyöri.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:15"]
Ehkä on parmpikin ettei sähkölasku yllätä. Sähköpatteri imaisee helposti 50 kw / vrk = 5 euroa. Kolme patteria 15 euroa. Kolmessa kuukaudessa pelkät patterit 1350 euroa
[/quote]
1000 w patteri ei voi imasta 50 kw vuorokaudessa. Mulla oli 1000w, 1000w, 800w, 800w. Ne siis imaisevat 3600w jos kaikki käyvät samaan aikaan. Suunnilleen 10 tuntia "päivästä" (yöllä) päällä, kun termostaatti katkoo. 10h x 3600w = 36kw, eikä mitään miljoonia watteja. Unohda tuon höpinät ap.
[/quote]
Jatketaanpa huvikseen laskemista
36 x 352 = 12 672 x 0,15 = 1900 e vuodessa (sähkösopimus KANNATTAA kilpailuttaa sähkölämmittäjän)
1900 / 12 = 158e / kk. Laskin vähän yläkanttiin tuon, mutta se on kiinni sähkösopimuksestasi.
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:20"]
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 18:15"]
[/quote]
[/quote]
Jatketaanpa huvikseen laskemista
36 x 352 = 12 672 x 0,15 = 1900 e vuodessa (sähkösopimus KANNATTAA kilpailuttaa sähkölämmittäjän)
1900 / 12 = 158e / kk. Laskin vähän yläkanttiin tuon, mutta se on kiinni sähkösopimuksestasi.
[/quote]
Ja sitten kun hieman lasketaan realistisemmin, niin tuo summa on jaettava vähintään kolmella, niin ollaan todella lähellä oikeaa summaa. Esim. heinäkuussa ei kenelläkään ole patterit päällä 10h/vrk.
Avaa termostaatti , neulaventtiili voi olla jumissa ! Myös monissa termostaateissa on sokka ettei avaudu kokonaan, sen pystyy poistamaan helposti kapeanokkaisilla pihdeillä .
Joo sama juttu minunkin kodissa. Mutta ainut ero on se et asun vuokralla. Soitin huolto yhtiöön tuli katsomaan ja lähti pois. Sanoi et jos ei vähän ajan päästä ala tulla lämpöä nii soittele uudestaan. Just joo, on siinäkin huoltomies! No onneks kohta muutan pois täältä. Huhhhuh
[quote author="Vierailija" time="10.09.2015 klo 12:05"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 22:11"]
Älytöntä laittaa lämpömittari 160 cm korkeuteen. Eihän se vanhassa puutalossa kerro, millaista on vaikka polven korkeudella. Meillä.on.lämpömittari matalalla ja se näyttää nyt 23.
[/quote]
Facepalm.. Tuo 160cm nyt sattuu vaan olemaan virallinen korkeus lämpömittärille, silloin kuin lämpötiloja mitataan.
Juu ja ne jalat on maassa (hyr hyr) ja pää ylhäällä (hiki hiki).
[/quote]
160 cm tuntuu turhan korkealta, jos ajattelee että ison osan ajasta ihmiset on tuota matalammalla kun ovat kotona: istuvat, nukkuvat jne. Virallinen voi olla, mutta ei välttämättä anna oikeaa kuvaa siitä miltä sisälämpötila tuntuu käytännössä.