Kaipaatteko sosialistista yhteiskuntaa?
Kysymys otsikossa. Minkälainen Suomi olisi sosialistisena yhden puolueen järjestelmänä? Kaikki olisi valtion omistuksessa sekä terveydenhuolto ja päivähoito olisivat maksuttomia? Tämän hallituksen tekoja miettiessä tämmöinen juolahti mieleen.
Toisaalta itä-blokin maaissa tuo sosialismi ei tainnut onnistua kovinkaan hyvin...
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:43"]
En helvetissä, sosialismi on niin pahaa myrkkyä kansalle että pitää muuritkin rakentaa ympärille ettei kansa karkaa onneaan ulkomaille.
[/quote]
Heh av:llahan melkein kaikki ovat tämän viikon olleet sosialisteja :D Yhdessä ketjussa suunniteltiin vasemmistoliiton vallankumoistakin!
On täällä ennenkin ollut ketjuja joissa Neuvostoliittoa on ylistetty ihanneyhteiskunnaksi. Tätähän stallarit harrastivat 70-luvulla, käymättä koskaan itse neukuissa :'D
Sosialistinen yhteiskunta: koko kylä äänestää demokraattisesti minkä väriset seinät olohuoneeseesi maalataan. Valtio tarjoaa maalit
Kapitalistinen yhteiskunta: valitset itse minkä väriset seinät olohuoneeseesi maalaat, mutta maksat itse myös maalit.
Itselleni ensimmäinen vaihtoehto on ennemminkin painajainen kuin unelma...
Jos ruvetaan sellaista harkitsemaan lähden heti pois täältä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:47"]
En helvetissä, sosialismi on niin pahaa myrkkyä kansalle että pitää muuritkin rakentaa ympärille ettei kansa karkaa onneaan ulkomaille.
[/quote]
Heh av:llahan melkein kaikki ovat tämän viikon olleet sosialisteja :D Yhdessä ketjussa suunniteltiin vasemmistoliiton vallankumoistakin!
On täällä ennenkin ollut ketjuja joissa Neuvostoliittoa on ylistetty ihanneyhteiskunnaksi. Tätähän stallarit harrastivat 70-luvulla, käymättä koskaan itse neukuissa :'D
[/quote]
Neuvostoliitto oli lähimpänä ihanneyhteiskuntaa kuin mikään muu maailmanhistorian yhteiskunta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:47"]
Neuvostoliitto oli lähimpänä ihanneyhteiskuntaa kuin mikään muu maailmanhistorian yhteiskunta.
[/quote]
Perusteleppa hieman... Miten mm. nälänhätä, vain yhden aatteen eli kommunismin tuputtaminen ja toisinajattelijoiden lahtaaminen oli hienoa ja ihanaa?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:49"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:47"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Hehheh! :D
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:47"][quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:43"]
[/quote]
[/quote]
Kyllähän sosialismi monille kelpaa aina tukien muodossa. Sitten kun pitäisi itse tinkiä jostain yhteisen hyvän takia niin siitäkö se vasta metakka nouseekin, erittäin hyvin nähtävissä siitä että sairaspäiväkarenssi koetaan ihmisoikeusloukkauksena.
80-luvun Suomen puolisäännöstellyssä taloudessa tavallisen ihmisen asiat olivat hyvin. Te nuoret ette ehkä muista, mutta Suomessakin oli joskus maksuton perusterveydenhuolto. :(