Mitkä tavarat kodissa ovat muuttuneet tarpeettomiksi sitten -95?
Luetelkaamme mitkä tavarat ovat muuttuneet tarpeettomiksi kodeissa sitten vuoden 95 digitaalisaation takia
- c-kasetit ja cd-levyt
- videokasetit ja dvd-levyt
- bussiaikataulut
- puhelinluettelot
- kirjat
- paperiarkistot
- valokuvakansiot
- aikakaus- ja sanomalehdet
Kommentit (69)
Ja mulle lehdet ja kirjat on kyllä edelleen tärkeitä
Kalusteista atk-pöytä (siis sellainen massiivinen), puhelinpöytä ja lankapuhelin, cd-tornit, vhs-nauhurit, herätyskellot.
Kirjat eivät ole kyllä muuttuneet mitenkään tarpeettomiksi, vaikka luen myös e-kirjoja
Lankapuhelin
Toimistossa: faksi ja kirjoituskone
Puhelinkopit
Minulle, mutta ei kaikille, tarpeettomaksi ovat muuttuneet kellot, paperikalenterit, muistilehtiöt, kirjepaperi, kirjekuoret ja postimerkit ja laskujen tilisiirtokuoret.
MM-95 Karjala-lippikset...tai ainakin olisi pitänyt muuttua.
Mulla on vanha tapa laittaa edelleen puhelinluettelo talteen kun se tulee. Ei se paksu joka on liittyjän omistajille vaan tää joku ilmaisjakelu tms. En ole varmaan kymmeneen vuoteen aukaissut sitä, mutta joka vuosi otan uuden talteen ja vien vanhan paperinkeräykseen.
Bussiaikataulu on ainakin minulle edelleen varsin kätevä, koska netti joko toimii tai sitten ei. Ylipäätään kaikki aidosti tarpeellinen on minulla edelleen "painettuna",
Tutulta katosi kaikki lapsensa kuvat vuosilta 2003 - 2008 kun pilvipalvelussa oli joku katkos ja kas - sen jälkeen niitä bittejä ei enää ollut.
Tässä taloudessa käytetään yhä noita kaikkia.
Kasetit, dvdt ja cd pelittää yhä kun löytyy toimiva vekotin niille.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:07"]
Kalusteista atk-pöytä (siis sellainen massiivinen), puhelinpöytä ja lankapuhelin, cd-tornit, vhs-nauhurit, herätyskellot.
Kirjat eivät ole kyllä muuttuneet mitenkään tarpeettomiksi, vaikka luen myös e-kirjoja
[/quote]
No miten atk pöytä ja cd torni ovat muuttuneet? Ymmärrän, että maku on voinut muuttua sisustuksen suhteen mutta kyllähän nämä ovat ihan vielä tätä päivää. VHS nauhuri toki ollut historiaa jo hetken mutta herätyskelloja kyllä näkee, kaikki ei luota pelkkään puhelimeen.
Itse en käytä enää keittokirjoja vaan iPad on keittokirjani. Paperikarttoja oli kotona vielä vuonna 1995. Puhelinluettelon karttasivut olivat kova sana kun piti etsiä reittiä tuntemattomaan kaupunginosaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:15"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:07"]
[/quote]
No miten atk pöytä ja cd torni ovat muuttuneet? Ymmärrän, että maku on voinut muuttua sisustuksen suhteen mutta kyllähän nämä ovat ihan vielä tätä päivää. VHS nauhuri toki ollut historiaa jo hetken mutta herätyskelloja kyllä näkee, kaikki ei luota pelkkään puhelimeen.
[/quote]
Minulla ei ole ollut pöytätietokonetta enää kymmeneen vuoteen, toki tiedän, että esim. pc-pelaajilla on. Vanhat cd-levyt ovat varastossa jossain vielä, niiden musiikki on tallennettuna bittiavaruuteen, josta voin sitä kuunnella useilta laitteilta. Levyjen ei tarvitse olla käden ulottuvilla. Miksipä ei herätyskelloja näkisi, mutta itse olen luottanut puhelimen herätykseen vuodesta 1996, enkä ole vielä joutunut pettymään.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:04"]
Luetelkaamme mitkä tavarat ovat muuttuneet tarpeettomiksi kodeissa sitten vuoden 95 digitaalisaation takia
- c-kasetit ja cd-levyt
- videokasetit ja dvd-levyt
- bussiaikataulut
- puhelinluettelot
- kirjat
, - paperiarkistot
- valokuvakansiot
- aikakaus- ja sanomalehdet
[/quote]
Höpsis. Mitkään muut noista eivät ole muuttuneet tarpeettomiksi kuin videokasetit (eivätkä nekään, jos kyse on jostain nauhoiteesta, joka sisältää vaikka vanhan hyvän sarjan tai elokuvan, katsos kun ihan kaikkea ei edelleenkään saa Netflixistä...), C-kasetit (äänen tallentaminen kännykällä ja tietsikalla niin helppoa) sekä bussiaikataulut ja puhelinluettelot.
Mutta haloo! Dvd on edelleen todella kätevä, jos haluaa tallentaa elokuvan pitkäksi aikaa. Boksit tulee ja menee ja niiden muisti on kaput kovalla käytöllä parissa vuodessa, ja netin elokuvasaiteilta ei saa likipitäenkään kaikkea, yleensä vain massaelokuvia.
Kirjat ovat edelleen paras tapa nauttia kirjallisuudesta, sähköisiä kirjoja hyvin huonosti ja niukka valikoima saatavilla, lähinnä uutuuskirjoja. Aikakauslehdet hyvin huonosti netissä, ja sanomalehdissä moni preferoi sitä lukukokemusta...
Valokuvakansiot taas ovat erinomainen tapa säilöä valokuvat tuleville polville. Sähköiset pilvipalvelut joo, jos et välitä siitä, että kuvasi saattavat olla hakkeroitavissa ja amerikkalaisen turvallisuuspalvelun luumuiltavana. Omalle koneelle ne voi toki säilöä muutamaksi vuodeksi, mutta kone voi hajota helpostikin niin, että muistia ei saa pelastettua. Ja niin edelleen. Rakkaat kuvat kannattaa ehdottomasti edelleen teettää myös paperikuviksi!
PC