Gluteenitonta juhliin, vinkkejä?
Hei sinä jonka on noudatettava syystä tai toisesta gluteenitonta ruokavaliota. Minkälaista tarjottavaa haluaisit seisovaan pöytään? Mietin ihan kaikkia vaihtoehtoja? Leipomosta tilattavat? Kaupan valmiit? Ja mieluiten itse tehdyt? Olen tehnyt esim. marekeja tai marenkikakkuja. Haluaisin tehdä suolaista ja makeaa piirakkaa. Voinko käyttää kaupan valmista gluteenitonta taikinaa? Uskallanko tehdä itse taikinan? Paljon on gluteenittomia valmiskeksejä tullut. Onko niistä mikään hyvää oikeasti?
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Fazerin G kääretorttua en ole maistanut, mutta muuten kaupan kääretortut ovat kyllä,aika mauttomia - tai sitten maistuvat pahvilta.
Riisipiirakoita olen suorastaan testannut! Yllättäen ihan parhaita ovat halvimmat eli Prismasta Rainbown voilla leivotut riisipiirakat, pakasteina myytävät siis. Nuo Hoviruoan einespiirakat eivät sytyttäneet yhtään, ne olivat jotenkin liian ”limaisen” tuntuisia.
Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.
Gluteeniton kääretorttu on helppo tehdä itsekin. Ja huom sanon tämän "tumpelokokkina".
Esim.perunajauhosta tehty kääretorttu on luonnostaan gluteeniton
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fazerin G kääretorttua en ole maistanut, mutta muuten kaupan kääretortut ovat kyllä,aika mauttomia - tai sitten maistuvat pahvilta.
Riisipiirakoita olen suorastaan testannut! Yllättäen ihan parhaita ovat halvimmat eli Prismasta Rainbown voilla leivotut riisipiirakat, pakasteina myytävät siis. Nuo Hoviruoan einespiirakat eivät sytyttäneet yhtään, ne olivat jotenkin liian ”limaisen” tuntuisia.
Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.Gluteeniton kääretorttu on helppo tehdä itsekin. Ja huom sanon tämän "tumpelokokkina".
Esim.perunajauhosta tehty kääretorttu on luonnostaan gluteeniton
Kunhan muistaa huolehtia gluteenittomuudesta kaikissa vaiheissa. Jotkut esim. ottavat normaalissa leivonnassa kaikkia jauhoja samalla mittalusikalla, ja silloin se perunajauhokin on saastunut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.
Siis kyllähän nuo normaalitkin kauppojen eineskääretortut aika pahoja ovat, sellaisia hyvin teollisen ja keinotekoisen makuisia kaikki. Ilmankin noita pärjää hyvin. Olen siis vasta aloittelemassa tätä gluteenitonta suolistovaivojen takia. Jo aikaisemmin siirryin laktoosittomalle ja se oli paljon helpompaa. Täytyy sitten vain rohkeasti kokeilla paria täällä suositeltuja gluteenitonta riisipiirakkaa. Varsinkin tuota Prisman oman merkin riisipiirakkaa näyttää olevan myynnissä paljon ja sitä myös ostetaan. Hintahan on noin 2,50 euroa 6 kappaleen pakkauksessa. Tarkoitin tuolla täytettyjen leipien kohdalla sitä, että nimenomaan enemmän noita täytettyjä einesleipiä, joita siis on kuitenkin myynnissä paljon toivoisin enemmän myös gluteenittomana. Nythän ilmeisesti Prismassakin on myynnissä vain yksi Fazerin. Valmiiksi pakattuna on turvassa saastumiselta. Selväähän on, että paistopisteessä ei gluteenittomia voi oikein myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.Siis kyllähän nuo normaalitkin kauppojen eineskääretortut aika pahoja ovat, sellaisia hyvin teollisen ja keinotekoisen makuisia kaikki. Ilmankin noita pärjää hyvin. Olen siis vasta aloittelemassa tätä gluteenitonta suolistovaivojen takia. Jo aikaisemmin siirryin laktoosittomalle ja se oli paljon helpompaa. Täytyy sitten vain rohkeasti kokeilla paria täällä suositeltuja gluteenitonta riisipiirakkaa. Varsinkin tuota Prisman oman merkin riisipiirakkaa näyttää olevan myynnissä paljon ja sitä myös ostetaan. Hintahan on noin 2,50 euroa 6 kappaleen pakkauksessa. Tarkoitin tuolla täytettyjen leipien kohdalla sitä, että nimenomaan enemmän noita täytettyjä einesleipiä, joita siis on kuitenkin myynnissä paljon toivoisin enemmän myös gluteenittomana. Nythän ilmeisesti Prismassakin on myynnissä vain yksi Fazerin. Valmiiksi pakattuna on turvassa saastumiselta. Selväähän on, että paistopisteessä ei gluteenittomia voi oikein myydä.
Varsinaisia diagnooseja itselläni ei ole, mutta lapsesta tai teinistä lähtien olen erilaisista suolistovaivoista kärsinyt. Vanhemmat myös suuttuivat tästä, enkä älynnyt, että ruokavalion muuttamisessa voisi olla ratkaisu. Tosin tuolloin vielä 2000-luvun alussakin laktoosittomuus oli aika käsittämätöntä. Sisko on kärsinyt muuten ihan samoista vaivoista. Vasta aikuisiällä tajusin siskoni esimerkistä ryhtyä laktoosittomalle ja jo se on auttanut. Vasta viime aikoina tajusin myös gluteenittomuuden merkityksen. Todennäköinen diagnoosi on laktoosi-intoleranssi, ibs, ihokeliaki/keliakia. Tiedän kyllä, että ilman virallista diagnoosia ei saisi näitä kokeiluja tehdä kun vaikeuttaa sitä diagnoosin tekemistä, mutta kun kerran hoitona on kuitenkin ruokavalio ja itse lopulta tietää, mikä ruoka sopii ja mikä ei ja kun kukaan ei tarvitse laktoosia eikä gluteenia, eikä näiden poisjättämisestä ole haittaa niin mitä väliä lopulta jos virallista diagnoosia ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaupan gluteenitomat karjalanpiirakat syötäviä? Niistä saisi munavoin kanssa hyvää.
Lapseni ainakin tykkää lidlin valmiista riisipiirakoista, mutta helppo ne on tehdä itsekin. Helpommalla pääset kun ostat valmiit ja ovat silloin varmasti gluteenittomia.
Vierailija kirjoitti:
Vähän voi vehnää olla mukana kirjoitti:
Kääretorttu jossa vain 1rkl vehnäjauhoja ja loput perunajauhoja. Noin vähän vehnää ei vaikuta gluteenittomalla.
Täytekakku pohja samoin 2 rkl vehnäjauhoja loput perunajauhoja. Ei vaikuta gluteenittomalle. Vehnää niin vähän ei tule oireita.
Olen tehnyt parille gluteenittomalle kääretortun ja täytekakun niin sanoivat että hyvä tuli. Eikä valituksia tullut.
Ei, ei, ei, ei, ei. Ei hiukkastakaan vehnää, se on keliaakikolle vaarallista vaikkei tulisikaan oireita. Eikä se kääretorttu edes tarvitse vehnää, onnistuu aivan hyvin ilmankin.
Kuules nyt. Kyllä 1 rkl tai 2 rkl voi olla vehnää, ohraa, kauraa tai ruista. Keliaatikko voi kyllä näin vähän syödä kun leivonnassa tai ruoassa on. Kun otetaan yksi pala/ annos niin vehnän ja muun suomalaisen viljan osuus siitä niin pieni joten ei aiheuta mitään harmia tai oireita.
Vähäsen voi sina ottaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kääretorttu jossa vain 1rkl vehnäjauhoja ja loput perunajauhoja. Noin vähän vehnää ei vaikuta gluteenittomalla.
Täytekakku pohja samoin 2 rkl vehnäjauhoja loput perunajauhoja. Ei vaikuta gluteenittomalle. Vehnää niin vähän ei tule oireita.
Olen tehnyt parille gluteenittomalle kääretortun ja täytekakun niin sanoivat että hyvä tuli. Eikä valituksia tullut.
Ei, ei, ei, ei, ei. Ei hiukkastakaan vehnää, se on keliaakikolle vaarallista vaikkei tulisikaan oireita. Eikä se kääretorttu edes tarvitse vehnää, onnistuu aivan hyvin ilmankin.
Kuules nyt. Kyllä 1 rkl tai 2 rkl voi olla vehnää, ohraa, kauraa tai ruista. Keliaatikko voi kyllä näin vähän syödä kun leivonnassa tai ruoassa on. Kun otetaan yksi pala/ annos niin vehnän ja muun suomalaisen viljan osuus siitä niin pieni joten ei aiheuta mitään harmia tai oireita.
Trolli.
Vähäsen voi sina ottaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä pelleile vakavilla asioilla, joku saattaa vielä uskoa.
Minä arvostan, jos juhlissa gluteenittomana on suunnilleen samat tarjottavat kuin muillekin. Esim. täytekakkua ja jotain suolaista piirasta. Ehkä erilaisia salaattiaineksia, jotka sopivat kaikille. Kaikkia lajeja en kaipaa, mutta nälkäisenäkään ei ole kiva juhlia. Ikävä aiheuttaa vaivaa emännälle ja siksi usein tarjoudun tuomaan omat eväät. Jo leivänmurut tai hitunen viljaa saattaa tehdä keliaakikon sairaaksi viikkotolkulla. Ja vilja-allergisen se voi saattaa hengenvaaraan tai viedä sairaalahoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä itse, jos olet varma että pystyt tekemään ilman kontaminaatiota. Suolaiseen piirakkaan Vuohelan piirakkataikina on ainakin ihan hyvä. Esimerkiksi juustokakuthan on helppo tehdä kaikille gluteenittomiksi, kun käytät gluteenittomia keksejä
Miten vältän kontaminaation? Riittääkö astiat jotka on pesty tiskikoneessa? Entä uunipelti joka on käsin tiskattu?
Hyvin tiskatut välineet, myös mitta-astiat, tarvittaessa uudet jauhopaketit. Jos käytät taikinan tekoon yleiskonetta, sekin pitää putsata kunnolla. Puukaulin on pieni riski tiskattunakin, kannattaa siis käyttää leivinpaperia taikinan ja kaulimen välissä.
Onneksi yleiskoneella tehty vain pernamuusia ja marenkia. Ei ikinä mitään taikinoita. Kaulin on marmoria mutta tuo leivinpaperivinkki on hyvä kyllä siihenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.Gluteeniton kääretorttu on helppo tehdä itsekin. Ja huom sanon tämän "tumpelokokkina".
Esim.perunajauhosta tehty kääretorttu on luonnostaan gluteenitonKunhan muistaa huolehtia gluteenittomuudesta kaikissa vaiheissa. Jotkut esim. ottavat normaalissa leivonnassa kaikkia jauhoja samalla mittalusikalla, ja silloin se perunajauhokin on saastunut.
Itse en leivo samaan aikaan muuta kun gluteenitonta teen ja puhtaat pestyt välineet lienevät itsestään selvää. Ehkä ei sitten kaikille. Leivonnan jälkeen aina kaikki menee konetiskin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Minä arvostan, jos juhlissa gluteenittomana on suunnilleen samat tarjottavat kuin muillekin. Esim. täytekakkua ja jotain suolaista piirasta. Ehkä erilaisia salaattiaineksia, jotka sopivat kaikille. Kaikkia lajeja en kaipaa, mutta nälkäisenäkään ei ole kiva juhlia. Ikävä aiheuttaa vaivaa emännälle ja siksi usein tarjoudun tuomaan omat eväät. Jo leivänmurut tai hitunen viljaa saattaa tehdä keliaakikon sairaaksi viikkotolkulla. Ja vilja-allergisen se voi saattaa hengenvaaraan tai viedä sairaalahoitoon.
Niin toki se on juhlissakin mahdollista että joku menisi ottamaan gluteenittomia tuotteita väärien jauhotuotteiden ottimilla. Millä sen voi estää tai sen jos joku leivänmurustelisi gluteemittomiin kun ne on pöydässä. Pitääkö ne laittaa eri pöytään?
Minulla on ihana helppo taikinaohje
piirakoille.
Siihen tulee kaurahiutaleita ja jauhoa.
Haluaisin kokeilla sitä gluteenittomilla kaurahiutaleilla ja gluteenittomalla jauholla.
Mitä jauhoa kannattaisi laittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim.perunajauhosta tehty kääretorttu on luonnostaan gluteenitonKunhan muistaa huolehtia gluteenittomuudesta kaikissa vaiheissa. Jotkut esim. ottavat normaalissa leivonnassa kaikkia jauhoja samalla mittalusikalla, ja silloin se perunajauhokin on saastunut.
Itse en leivo samaan aikaan muuta kun gluteenitonta teen ja puhtaat pestyt välineet lienevät itsestään selvää. Ehkä ei sitten kaikille. Leivonnan jälkeen aina kaikki menee konetiskin kautta.
Mutta jos olet edellisellä leipomiskerralla ottanut vaikka sitä perunajauhoa samalla välineellä kuin vehnäjauhoa, niin jauhoa ei voi enää käyttää gluteenittomaan leivontaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos olet edellisellä leipomiskerralla ottanut vaikka sitä perunajauhoa samalla välineellä kuin vehnäjauhoa, niin jauhoa ei voi enää käyttää gluteenittomaan leivontaan.
Kuka edes näin tekee? Kai sitten joku.
Tätä suolaista piirakkaa tein illanistujaisiin, jossa oli gluteenittomasti syöviä ja ihan normisyöjiä. Kaikille maistui ja sain kehut jälkikäteen vielä: https://www.ruokajakoti.fi/Gluteeniton+feta-pinaattipiirakka
Se on tehty kaurajauhoihin ja riisijauhoihin.
Onhan näitä vaihtoehtoja pilvin pimein: porkkana, lanttu, selleri, nauris, kyssäkaali, brysselinkaali, ruusukaali, munakoiso, kesäkurppa, sipuli, hapankaali. Syötävää on.
Mulla on kokemusta vain ei-keliaakokolle gluteenittomalla ruokavaliolla olevalle leipomisesta, eli ei ole ollut ihan yhtä tarkkaa sen kontaminaation kanssa.
Gluteenittomista kekseistä syntyy kyllä hyvä juustokakun pohja. Olen käyttänyt joskus pipareita, joskus digestivejä, joskus jotain dominotyyppisiä keksejä.
Kakkupohjasta tulee hyvä myös täysin perunajauhoista tehtynä. Tosin se on huokoisempi kuin vehnäjauhoista tehty, joten se on hyvä leipoa päivää aiemmin.
Jotain piirakkapohjia olen myös tehnyt gluteenittomana, mutta ne tuppaavat vähän enemmän murenemaan kuin vehnäjauhoista tehty.
Itse olen löytänyt nyt omaan käyttööni kaurajauhon, jota käytän melkein kaikkeen gluteenittomaan leivontaan, joko pelkästään tai hienon jauhoseoksen lisänä.
Minä olen sairastanut "vasta" vuodesta 2002 ja tässäkin ajassa asiat ovat muuttuneet aivan valtavan paljon parempaan suuntaan. Tietoisuus on lisääntynyt ja ruokatarjonta on ihan eri luokkaa kuin silloin.