Gluteenitonta juhliin, vinkkejä?
Hei sinä jonka on noudatettava syystä tai toisesta gluteenitonta ruokavaliota. Minkälaista tarjottavaa haluaisit seisovaan pöytään? Mietin ihan kaikkia vaihtoehtoja? Leipomosta tilattavat? Kaupan valmiit? Ja mieluiten itse tehdyt? Olen tehnyt esim. marekeja tai marenkikakkuja. Haluaisin tehdä suolaista ja makeaa piirakkaa. Voinko käyttää kaupan valmista gluteenitonta taikinaa? Uskallanko tehdä itse taikinan? Paljon on gluteenittomia valmiskeksejä tullut. Onko niistä mikään hyvää oikeasti?
Kommentit (59)
Voit tehdä itse, jos olet varma että pystyt tekemään ilman kontaminaatiota. Suolaiseen piirakkaan Vuohelan piirakkataikina on ainakin ihan hyvä. Esimerkiksi juustokakuthan on helppo tehdä kaikille gluteenittomiksi, kun käytät gluteenittomia keksejä
Kantolan kaurakeksit (sininen pussi) ovat OIKEASTI hyviä.
Vierailija kirjoitti:
Ei itse tehtyjä. Niitä en uskalla syödä kuitenkaan. Korvikeruoat ovat yleensä pahoja. Siis sellaiset, jotka on tehty näyttämään joltain tavalliselta ruoalta. Eli luontaisesti automaattisesti gluteenitonta ruokaa. Jäätelöä esimerkiksi.
Ei oikein seisovassa pöydässä menesty.
Vierailija kirjoitti:
Voit tehdä itse, jos olet varma että pystyt tekemään ilman kontaminaatiota. Suolaiseen piirakkaan Vuohelan piirakkataikina on ainakin ihan hyvä. Esimerkiksi juustokakuthan on helppo tehdä kaikille gluteenittomiksi, kun käytät gluteenittomia keksejä
Miten vältän kontaminaation? Riittääkö astiat jotka on pesty tiskikoneessa? Entä uunipelti joka on käsin tiskattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten vältän kontaminaation? Riittääkö astiat jotka on pesty tiskikoneessa? Entä uunipelti joka on käsin tiskattu?
Marengin olen aina tehnyt puhtaissa pestyissä astioissa. Paistanut puhtaalla pellillä puhtaalla leivinpaperilla. Onko se riittävää? Siitä tykkää usein moni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin tiskatut välineet, myös mitta-astiat, tarvittaessa uudet jauhopaketit. Jos käytät taikinan tekoon yleiskonetta, sekin pitää putsata kunnolla. Puukaulin on pieni riski tiskattunakin, kannattaa siis käyttää leivinpaperia taikinan ja kaulimen välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marengin olen aina tehnyt puhtaissa pestyissä astioissa. Paistanut puhtaalla pellillä puhtaalla leivinpaperilla. Onko se riittävää? Siitä tykkää usein moni.
Riittää hyvin.
Onko kaupan gluteenitomat karjalanpiirakat syötäviä? Niistä saisi munavoin kanssa hyvää.
Täytekakun voit tehdä gluteenittomana ja tarjota samaa kaikille, gluteeniton pohja on parempi, kuin normipohja.
Moilasella on gluteenittomia coctailpiirakoita- niihin täyteet= suolaista.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaupan gluteenitomat karjalanpiirakat syötäviä? Niistä saisi munavoin kanssa hyvää.
On. Vaasan cocktailpiirakat on ihan parhaita.
Jos et välttämättä halua niitä piirakoita, niin helppo buffa on tehdä näistä, ja ihan luontaisesti gluteenitonta:
Salaattia, tomaattia, kurkkua, oliiveja, fetaa, vuohenjuustoa, mozzarellaa
Perunasalaattia
Mureaksi haudutettua lihaa / lihapullia
Savulohta
juustokakkua / britakakkua / näin pääsiäisen aikaan pashaa?
Vierailija kirjoitti:
Pekonia ja munia.
Mahdollisimman paljon luonnostaan gluteenitonta tarjolle. Jos jäätelö ei ole mahdollinen niin esim. hedelmiä ja marmeladia, suklaata. Lisäksi Fazerin gluteenittoman ja laktoosittomat kakkuset ja Riitan herkun muffinssit ovat hyviä. Sama sitten suolaisen kanssa eli salaattia, vihanneksia, kasviksia eri muodossa ja vaikka ihan kalaa, kanaa tai lihaa.
Siis, muuten hyvä mutta ei oikein seisovassa pöydässä.
Vierailija kirjoitti:
Pekonia ja munia.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisimman paljon luonnostaan gluteenitonta tarjolle. Jos jäätelö ei ole mahdollinen niin esim. hedelmiä ja marmeladia, suklaata. Lisäksi Fazerin gluteenittoman ja laktoosittomat kakkuset ja Riitan herkun muffinssit ovat hyviä. Sama sitten suolaisen kanssa eli salaattia, vihanneksia, kasviksia eri muodossa ja vaikka ihan kalaa, kanaa tai lihaa.
Myös esim. porkkanakakku on helppo tehdä gluteenittomana. Tosiaan kaupasta löytää yllättävän paljon gluteenittomia leivonnaisia, jotka myös maistuvat hyville.
Salaattipöytä, josta kukin voi kerätä lautaselleen sitä mistä pitää, Esim. Lohta, katkarapuja, oliiveja, viininlehvä kääryleitä, täytettyjä pikku paprikoita, avocadoa, kevätsipulia, kananmunan lohkoja, tofua, tomaattia, kurkkua, salaattia, siemeniä. Öliiviöljyä kastikkeeksi.
Leipomosta tilattu G täytekakku ja kahvit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On. Vaasan cocktailpiirakat on ihan parhaita.
Sori, tuotemerkki onkin näköjään Moilas, mutta nämä paistettavat siis on paras
https://moilas.fi/tuotteet/moilas-free-from-cocktailriisipiirakka-15/
Vierailija kirjoitti:
Jos et välttämättä halua niitä piirakoita, niin helppo buffa on tehdä näistä, ja ihan luontaisesti gluteenitonta:
Salaattia, tomaattia, kurkkua, oliiveja, fetaa, vuohenjuustoa, mozzarellaa
Perunasalaattia
Mureaksi haudutettua lihaa / lihapullia
Savulohta
juustokakkua / britakakkua / näin pääsiäisen aikaan pashaa?
Salaattia, tomaattia, kurkkua, oliiveja, fetaa. Viinirypäleitä,
Peruna/sienisalaattia
Ja lihapullia tulossa kyllä
Ei itse tehtyjä. Niitä en uskalla syödä kuitenkaan. Korvikeruoat ovat yleensä pahoja. Siis sellaiset, jotka on tehty näyttämään joltain tavalliselta ruoalta. Eli luontaisesti automaattisesti gluteenitonta ruokaa. Jäätelöä esimerkiksi.