Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gluteenitonta juhliin, vinkkejä?

Vierailija
26.03.2022 |

Hei sinä jonka on noudatettava syystä tai toisesta gluteenitonta ruokavaliota. Minkälaista tarjottavaa haluaisit seisovaan pöytään? Mietin ihan kaikkia vaihtoehtoja? Leipomosta tilattavat? Kaupan valmiit? Ja mieluiten itse tehdyt? Olen tehnyt esim. marekeja tai marenkikakkuja. Haluaisin tehdä suolaista ja makeaa piirakkaa. Voinko käyttää kaupan valmista gluteenitonta taikinaa? Uskallanko tehdä itse taikinan? Paljon on gluteenittomia valmiskeksejä tullut. Onko niistä mikään hyvää oikeasti?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vinkkejä maidoton+gluteeniton, mielellään jotain valmista tai puolivalmista.

Vierailija
22/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatavilla on myös useita samalla kertaa laktoosittomia, gluteenittomia ja vegaanisia snäkejä ja sipsejä. Tällaisiakin kannattaa harkita. Ainakin Taffelilla on tällaisia tuotteita, eikä näiden ominaisuuksien puuttumista huomaa tuotteessa mitenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustokakut on hyviä ja ei tarvi tehdä taikinaa, joka voi olla ongelmallinen. Pakasteesta löytyy gluteenittomia valmiskakkuja myös. Itselläni juuri irtopohjakakkuvuoassa tehdyt jutut onnistuu kun ei tarvi alkaa räpiä taikinan kanssa, esim. rahkakakut/piirakat ja juustokakut. Tuo suolainen piirakka on myös hyvä idis, oma lempparini on pinaatti vuohenjuusto. Pizzapohja on vähän haastava gluteenittomana. Salaatit on gluteenittomia jos ei sinne tunge mitään krutonkeja ja jos haluaa pastasalaatin sitä pastaa löytyy gluteenittomanakin. Pestokanasalaatti on esim hyvää pastalla. Pienempiin illanistujaisiin olen itse lämmitellyt salaatin lisukkeeksi gluteenittomia minipatonkeja uunissa, siihen tuorejuustoa päälle. Myös kylmiä wrappeja olen tehnyt tonnikalatäytteellä johon tulee mm tuorejuustoa. T.gluteeniton

Vierailija
24/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kaupan gluteenitomat karjalanpiirakat syötäviä? Niistä saisi munavoin kanssa hyvää.

Kyllä ovat. - Oikein hyviä Lidlin oman merkin karjalanpiirakat ovat omaan makuuni vähän turhan suolaisia -makuja on toki monenlaisia- mutta esim. mutta vähän kalliimmat moilasen tekemät ovat parempia. - Myös K ryhmän ja S -ryhmän omien merkkien Pirkka ja ja rainbow(?) karjalanpiirakat ovat hyviä.

Huokaus. Enpä olsi vielä joitain vuosia sitten uskonut kirjoittavani tällaistä. Gluteenittomia tuotteita saa nykyään Suomessa niin helposti. Ja mikä parasta "rajoitteeni" jo tunnetaan. Koska inhottavinta itselleni on ollut se kun on joutunut tekemään itsestään jotenkin numeron kun olen kertonut keliakiasta. 

Yleensä tähän on suhtauduttu hyvin mutta vielä viime vuosituhannen lopulla muistan kohdanneeni heitä, joille sairauteni (keliakia) oli vain merkki siitä että minulla on isompaa häikkää korvien välissä kun ruisleipä on kaikille ni-in terveellistä ja kuka hullu ei tykkäisi vehnäpullista. (Enää taitaa olla tämä palsta, jossa olen vielä kuluneella vuoskymmenellä kohdata  heitä, joilla on tarve halveksia ja mätkiä keliakiaa sairastavia)

Vierailija
25/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin ostettua, pidä gluteenittomat muista tarjottavista erillään ja säästä pakkaukset. Esim. kaura ei käy kaikille.

Vierailija
26/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kääretorttu jossa vain 1rkl vehnäjauhoja ja loput perunajauhoja. Noin vähän vehnää ei vaikuta gluteenittomalla.

Täytekakku pohja samoin 2 rkl vehnäjauhoja loput perunajauhoja. Ei vaikuta gluteenittomalle. Vehnää niin vähän ei tule oireita.

Olen tehnyt parille gluteenittomalle kääretortun ja täytekakun niin sanoivat että hyvä tuli. Eikä valituksia tullut.

Vierailija
27/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt jaksa lukea, onko joku jo vinkannut. Mutta siis Virtasalmen viljatuotteen sivuilla on paljon reseptejä gluteenittomaan leivontaan. Suklaakakku oli törkeän hyvä. Siellä saattaa olla useampikin ohje, itse tein sellaisella reseptillä, jossa kakun päällä on tomusokeria. En muista nyt tarkkaa nimeä.

Vierailija
28/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän voi vehnää olla mukana kirjoitti:

Kääretorttu jossa vain 1rkl vehnäjauhoja ja loput perunajauhoja. Noin vähän vehnää ei vaikuta gluteenittomalla.

Täytekakku pohja samoin 2 rkl vehnäjauhoja loput perunajauhoja. Ei vaikuta gluteenittomalle. Vehnää niin vähän ei tule oireita.

Olen tehnyt parille gluteenittomalle kääretortun ja täytekakun niin sanoivat että hyvä tuli. Eikä valituksia tullut.

Ei, ei, ei, ei, ei. Ei hiukkastakaan vehnää, se on keliaakikolle vaarallista vaikkei tulisikaan oireita. Eikä se kääretorttu edes tarvitse vehnää, onnistuu aivan hyvin ilmankin.

Vierailija
29/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kaupan gluteenitomat karjalanpiirakat syötäviä? Niistä saisi munavoin kanssa hyvää.

Kyllä ovat. - Oikein hyviä Lidlin oman merkin karjalanpiirakat ovat omaan makuuni vähän turhan suolaisia -makuja on toki monenlaisia- mutta esim. mutta vähän kalliimmat moilasen tekemät ovat parempia. - Myös K ryhmän ja S -ryhmän omien merkkien Pirkka ja ja rainbow(?) karjalanpiirakat ovat hyviä.

Huokaus. Enpä olsi vielä joitain vuosia sitten uskonut kirjoittavani tällaistä. Gluteenittomia tuotteita saa nykyään Suomessa niin helposti. Ja mikä parasta "rajoitteeni" jo tunnetaan. Koska inhottavinta itselleni on ollut se kun on joutunut tekemään itsestään jotenkin numeron kun olen kertonut keliakiasta. 

Yleensä tähän on suhtauduttu hyvin mutta vielä viime vuosituhannen lopulla muistan kohdanneeni heitä, joille sairauteni (keliakia) oli vain merkki siitä että minulla on isompaa häikkää korvien välissä kun ruisleipä on kaikille ni-in terveellistä ja kuka hullu ei tykkäisi vehnäpullista. (Enää taitaa olla tämä palsta, jossa olen vielä kuluneella vuoskymmenellä kohdata  heitä, joilla on tarve halveksia ja mätkiä keliakiaa sairastavia)

Mitkä noista gluteenittomista riisipiirakoista ovat siis parhaita? Mieluiten siis ei pakastetuote tai ei ainakaan kypsänä pakastettu, joka pitää vain sulattaa. Olen vasta aloittelemassa gluteenitonta. Vehnän, ruiksen ja ohran olen jo jättänyt ja gluteenittomia leivonnaisia kyllä olen hyvin kaupasta löytänyt, mutta leipien ja juurikin riisipiirakoiden kanssa on ongelmaa. En ole noita vielä uskaltanut ostella. En ole vielä täysin gluteenittomalla kun 100% kaurasta valmistettua leipää, joka siis on kuitenkin saastunut kun on valmistettu samalla linjastolla muiden viljojen kanssa olen vielä syönyt, mutta tuostakin aion luopua. Selvästi vehnän jättämisellä on ollut positiivista vaikutusta. Ruista söin vain noissa tavallisissa riisipiirakoissa ja ruisleivän jouduin jättämään jo kauan sitten. Vaikeinta tässä on ollut se, että kauppojen paistopisteiden tuotteita ei saa enää syödä. Noiden tilalle olen sitten ostanut jugurtin, hedelmän ja salaattia. Toivoisin kuitenkin kauppoihin myyntiin enemmän täytettyjä gluteenittomia leipiä.

Vierailija
30/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kääretorttu tai täytekakku on helppo tehdä perunajauhoihin, jotka nyt ei niin kovin kalliita ole.

Korviketuotteet, jotka pyrkii näyttämään samalta, kuin gluteenillinen on monesti mauttomia, mutta esim. voileipäkakussahan maistuu ne täytteet. eikä se leipä niinkään, joten sama kai se on tekeekö sen saksalaiseren gluteenittomaan paahtoleipään vai suomalaiseen venhäpaahtoleipään.

Meidän äiti teki, kun olin lapsi juhliin sellaisia naposteltavia, mihin tuli koktailitikkuun juustonpala, viinirypäle ja kinkun pala esim. Niihinhän ei mitään viljatuotetta tarvitse laittaa.

Salaatti on kanssa tosi hyvää ja eihän sen pastasalaattia tarvitse olla. Sen kanssa voi olla vaikka karjalanpiirakoita. Nurmeslaisen Porokylän leipomon gluteenittomat karjalanpiirakat on tosi hyviä.

Vierailija
31/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipäjuusto on yksi juhlaklassikko ja se ei nimestään huolimatta sisällä viljaa. Täällä Pohjoispohjanmaalla sitä on tapana syödä juhlissa pieninä viipaleina kahvin kanssa kylmänä. Muualta Suomesta olevilta tutuilta vasta olen oppinut tavan syödä sitä lämmitettynä ja lakkahillon kanssa.

Vierailija
32/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Fazerin gluteeniton kääretorttu hyvää? Entä Hoviruoan gluteenittomat riisipiirakat? Prismassa on näköään myynnissä viittä erilaista gluteenitonta riisipiirakkaa, mutta todella kiinnostaa, mikä on noista paras. En ole vielä uskaltanut maistaa yhtään. Kaipaan jo riisipiirakoita. Jonkun noista ajattelin tänään ostaa.

Vierailija
33/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Fazerin gluteeniton kääretorttu hyvää? Entä Hoviruoan gluteenittomat riisipiirakat? Prismassa on näköään myynnissä viittä erilaista gluteenitonta riisipiirakkaa, mutta todella kiinnostaa, mikä on noista paras. En ole vielä uskaltanut maistaa yhtään. Kaipaan jo riisipiirakoita. Jonkun noista ajattelin tänään ostaa.

Moilasen valkoisessa pussissa on minusta parhaita.

Vierailija
34/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin no, on gluteenitonta ja gluteenitonta. Nykyään esim Fazer tunkee kovasti tuotteisiin ohraa, kauraa, vehnää jossain muodossa. Vain luonraisesri gluteeniton on kaikille käyvää

Vierailija
35/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leipäjuusto on yksi juhlaklassikko ja se ei nimestään huolimatta sisällä viljaa. Täällä Pohjoispohjanmaalla sitä on tapana syödä juhlissa pieninä viipaleina kahvin kanssa kylmänä. Muualta Suomesta olevilta tutuilta vasta olen oppinut tavan syödä sitä lämmitettynä ja lakkahillon kanssa.

Kahvileivän korvaajana ihan oiva. Saa lisukkeita muitakin. Toinen ns helppo on munakasrulla,

Vierailija
36/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä noista gluteenittomista riisipiirakoista ovat siis parhaita? Mieluiten siis ei pakastetuote tai ei ainakaan kypsänä pakastettu, joka pitää vain sulattaa. Olen vasta aloittelemassa gluteenitonta. Vehnän, ruiksen ja ohran olen jo jättänyt ja gluteenittomia leivonnaisia kyllä olen hyvin kaupasta löytänyt, mutta leipien ja juurikin riisipiirakoiden kanssa on ongelmaa. En ole noita vielä uskaltanut ostella. En ole vielä täysin gluteenittomalla kun 100% kaurasta valmistettua leipää, joka siis on kuitenkin saastunut kun on valmistettu samalla linjastolla muiden viljojen kanssa olen vielä syönyt, mutta tuostakin aion luopua. Selvästi vehnän jättämisellä on ollut positiivista vaikutusta. Ruista söin vain noissa tavallisissa riisipiirakoissa ja ruisleivän jouduin jättämään jo kauan sitten. Vaikeinta tässä on ollut se, että kauppojen paistopisteiden tuotteita ei saa enää syödä. Noiden tilalle olen sitten ostanut jugurtin, hedelmän ja salaattia. Toivoisin kuitenkin kauppoihin myyntiin enemmän täytettyjä gluteenittomia leipiä.

Kuten kirjoitin makuja on monenlaisia, joten yhtä oikeaa vastausta siihen mikä olisi paras gluteeniton riisipiirakka ei ole. - Oma suosikkini on Moilasen gluteeniton riispiirakka; koska sitä saan lähikaupastani. - Löytyy pakastealtaasta. 

Täytettyjen ja tai ylipäätään muiden kuin pakastettujen tai vähintään muoviin (tms kääreseeen) gluteenittomien tuotteiden myynti on kaupoille iso haaste. - Mistä löytää niitä varten tarpeeksi puhdas tila, ettievät ne joudu kosketuksiin gluteenia sisältävien tuotteiden kanssa. 

Itse olen keliakiaa sairastamisen veteraani (jo vuodesta 1976), joka tiedostaa erinomaisen hyvin seem että joiatin vuosikymmeniä sitten keliakia oikeasti vaivasi kun sitä ei oikeasti tunnettu tai siihen suhtauduttiin vähätellen tai ikävimmillään vaivana korveini välissä. Toiveita saa ja totta kai pitääkin olla mutta itse vain olen kiitollinen siitä, miten hyvin keliaakikkona asiat on Suomessa jo nyt.

Vierailija
37/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fazerin G kääretorttua en ole maistanut, mutta muuten kaupan kääretortut ovat kyllä,aika mauttomia - tai sitten maistuvat pahvilta.

Riisipiirakoita olen suorastaan testannut! Yllättäen ihan parhaita ovat halvimmat eli Prismasta Rainbown voilla leivotut riisipiirakat, pakasteina myytävät siis. Nuo Hoviruoan einespiirakat eivät sytyttäneet yhtään, ne olivat jotenkin liian ”limaisen” tuntuisia.

Mutta yleisesti ottaen kannustan kyllä kokeilemaan itse leivottuja juttuja, niin suolaisia kuin makeitakin. Juhliin on helppo tehdä pellillisiä suolaisia piirakoita (esim. feta+pinaatti, lohi+parsa, tomaatti+sipuli jne jne), niistä on kiva laittaa tarjolle tarvittava määrä palasia, ja ne maistuvat myös kylminä. Myös voileipäkakut onnistuvat hyvin gluteenittomina.

Vierailija
38/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja se sopii erittäin hyvin myös suolaiseksi tarjottavaksi esim. salaatin joukkoon.

Vierailija
39/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samat kokemukset itselläni laktoosi-intoleranssista. Joillekin tuntui olevan kovin vaikea hyväksyä, etten voi syödä tai juoda mitään laktoosia sisältävää.

Loputtomasti kerrottiin, ettei sun enää tarvitse laihduttaa, ai toi on se muotisairaus, oletko ihan itse keksinyt sen?

Joskus kun pyydettiin sukulaisille syömään, ruokaan olikin ihan vaan vähän lisätty kermaa tai voita.

Kun eihän se haittaa, kun vaan muuten ei ole mitään kiellettyä ainesosaa. Paitsi että haittaa,

kun olen sitten monta päivää tosi kipeä.

Vierailija
40/59 |
26.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moilasen tuotteet on mun lemppareita gluteenittomista. Tosi hyviä pakastetuotteita