Teini oli koko yön kadoksissa. Kaverit olivat menneet kotiinsa ja oma viilettänyt koko yön teillä tietämättömillä
Lähti illalla kavereiden kanssa ulos. Näin koko porukan kun kävivät täällä illalla. Meillä 24 on ihan viimeinen kotiintuloaika. Jätkää ei kuulunut vielä yhdeltäkään eikä hän suvainnut vastata mun soittoihin tai viesteihin. Mies lähti autollakin ajamaan kylille etsimään poikaa. Laitoin pojan parin kaverin äidille viestiä, että onko poika siellä. Lähinnä sillä ajatuksella, että huomaavat aamulla ja lähettävät sankarin himaan. Yksi äiti soitti melkein heti mulle takaisin, että hänen poikansa on tullut jo pari tuntia sitten kotiin. Ysin maissa meidän sankari saapui tukka kipeänä kotiin. Ei suostunut kertomaan missä on viilettänyt koko yön. Hieman huolestuttaa että ei ollut ainakaan omien kavereiden seurassa.
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiki suurin osa on sitä mieltä ettei ap:n olisi pitänyt olla huolissaan kun 15v on koko yön poissa kotoa eikä poikaa saanut kiinni puhelimella?? Sairasta. Kyllä minä olisin ihan aikuisestakin läheisestä hirveän huolissani jos ei ilmoita mitään eikä tule kotiin sovitusti. Todellakin ap:n on tehtävä pojalle selväksi että oli sitten viimeinen kerta kun jää yöksi johonkin kertomatta siitä!
Tämä palsta on just näin pimeä. 15- vuotias on ihan lapsi vielä eikä todellakaan ole normaalia olla teillä tietymättömillä. paitsi tietysti tällä palstalla se on ihan ok, normiteinin hommaa.
Ei ehkä tällä paapomisaikakaudella. Ite kävin 90-luvulla teininä jo baarissa.... Hengissä ollaan ja ihan normaali ihminen minusta tuli.
Onneks ei ollu ylenpalttista paapomista. Tuli itesenäinen ihminen ja osasin hoitaa asiani jo nuorena, enkä odottanut valmista.
Ja ennen ku joku alkaa haukkua mun äiti, niin se ei ollu/ei ole alkoholisti , eikä mikään mukaan syrjäytynyt , vaan ihan tavallinen ihminen. Se ei oikeestaan koskaan ole itse edes juonut.
Miten liittyy alaikäisenä baarissa pyöriminen siihen, että susta kasvoi itsenäinen ihminen.
Tarkoitin sillä sitä, että ei kaikki nuoret tarvii mitään jäätävää paapomista ja kauhistelua siitä, että neelää nuoruuttaan. Ei tarvi aina epäillä nuoren omaa arvioinitkykyä tai älykkyyttä.
Toiset on paljon järkevämpiä jo nuorena, kun omat vanhemmat ja osaa pitää kyllä huolen itestään.
Ja alaikäisenä baarissa pyäriminen oli vain yksi esimerkki. Ettei se automaattisesti tarkoita sitä, että ihmisestä tulee luuseri juoppo , jonka elämä on sitten siinä. Niikun tällä palstalla usein ajatellaan, että jos nuori kokeilee rajojaan ja vietää sitä nuoruuttaan , niin automaattisesti siitä tulee sitten hulttio.
JÄNNÄSTI SE OMA NUORUUS JA SIELLÄ TEHNDYT HÖLMÖILYT ON UNOHTUNUT. VAi onko kaikki tällä palstalla olevat vanhemmat olleet "kilttejä äidin pikku palleroita myös teineinä?"
Mahdan epäillä.
Muistakaa te "virheettömät äidit" myös se, että lapsi on elänyt turvallisen lapsuuden, jos se uskaltaa kokeilla rajoja. Jos on turvaton lapsuus taustalla, eivät uskalla ottaa mitään riskejä, päinvastoin sulkeutuvat kotiin ja yrittävät suojella vanhempiaankin. Siinä on peiliin katsomisen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se homma lähtee vanhemmilla noin lapasesta, että teini vaan on omilla teillään. En tajua. Tällä palstalla se on kyllä ihan normi, sen tiedän, nuoret on nuoria ja kaikki ryyppää ja plaa plaa. Kaikki nuoret ei todellakaan ole tuollaisia.
Minkälaisen kruunun haluat? Laitan tulemaan. Ootko ihan pälli? Ei tietenkää kaikki nuoret ole sellaiisa, mutta YLLÄTYS toiset ovat.
Kottinkaan ei voi ketään vangita. Se nuori saattaa sanoa, että "joo, joo en tee mitään, tuun ajoissa" mutta sitten se ei tulekkaan.
Sillä nuorella on semmonenkin ku oma tahto ja se saattaa uhmata vanhempiaan, välittämättä seurauksista.
Joten voitko mennä Jesseilemään muualle? Ja olla syyllistämättä vanhempia? Niistä ihan normaaleista ja hyvistä vanhemmista voi syntyä semmosia lapsia, jotka ei usko mitään tai ne tekee mitä niitä huvittaa.
Voitko kuvitella? Vaikka kaikkes teet, ni vit.....uiks menee? Joten, älä pliis syyllistä vanhempia. EI tää elämä oo mikään mustavalkoinen .
Ja tiedän mistä puhun. Joten pää kiinni, kiios
Ihan pikkasen tuntuu nyt kolahtavan suhun. Tollanen vuodatus vaan pistää miettimään, että huono omatunto on sulla itselläsi. Kielenkäyttösi ja haukkumisesi ei ainakaan susta kovin älykästä kuvaa anna.
Aivan sama mulle, minkälaisen kuvan annan jollekki ihmiselle, joka ei tunne. EI tämä sinunkaan vastaus nyt antanu sinusta sellasta kuvaa, että osiaist katsoa asioita muultakin kannalta , kun omastas. Vertaamalla omia lapsias muiden lapsiin.
Ei mulla oo huono omatunto. Sainoin, että tiedän mistä puhun. Useamman nuoren kanssa eläneenä.
Ovat kovin erilaisia, siitä huolimatta vaikka lähtökohdat ovat samat.
Enkä koe mitään huonoa omaatuntoa siitä, että teinari ns. perseilee kaikesta huolimatta vaikka kaikkes teet.
Ei silloin tarvii kärsiä huonosta omasta tunnosta, jos tiedät tehnees mihin pystyt
Mulla ei ole edes omia lapsia, että en tiedä mistä vertailusta puhut. Työskentelen kyllä nuorten kanssa ja totean edelleen sen perusteella, että tällä palstalla on ihan pimeää se miten normalisoidaan nuorten sekoilua ja huonoa käytöstä vaan perusteella, että semmosta nyt vaan sattuu. Isolle osalle ei satu.
Ja sen kyllä huomaa, että sulla ei ole omia lapsia. Ne on just pahimpia moralisteja , joilla ei ole mitään omakohtaista kokemusta.
JA yllätys. Suurinosa nuorista tekee ihan samoja asioita, mutta tiiätkö mitä? NE EI JÄÄ KIINNI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se homma lähtee vanhemmilla noin lapasesta, että teini vaan on omilla teillään. En tajua. Tällä palstalla se on kyllä ihan normi, sen tiedän, nuoret on nuoria ja kaikki ryyppää ja plaa plaa. Kaikki nuoret ei todellakaan ole tuollaisia.
Minkälaisen kruunun haluat? Laitan tulemaan. Ootko ihan pälli? Ei tietenkää kaikki nuoret ole sellaiisa, mutta YLLÄTYS toiset ovat.
Kottinkaan ei voi ketään vangita. Se nuori saattaa sanoa, että "joo, joo en tee mitään, tuun ajoissa" mutta sitten se ei tulekkaan.
Sillä nuorella on semmonenkin ku oma tahto ja se saattaa uhmata vanhempiaan, välittämättä seurauksista.
Joten voitko mennä Jesseilemään muualle? Ja olla syyllistämättä vanhempia? Niistä ihan normaaleista ja hyvistä vanhemmista voi syntyä semmosia lapsia, jotka ei usko mitään tai ne tekee mitä niitä huvittaa.
Voitko kuvitella? Vaikka kaikkes teet, ni vit.....uiks menee? Joten, älä pliis syyllistä vanhempia. EI tää elämä oo mikään mustavalkoinen .
Ihan pikkasen tuntuu nyt kolahtavan suhun. Tollanen vuodatus vaan pistää miettimään, että huono omatunto on sulla itselläsi. Kielenkäyttösi ja haukkumisesi ei ainakaan susta kovin älykästä kuvaa anna.
Olen eri tyyppi, mutta kyllä se kolahtaa kun toiset tuomitsevat toisia vanhempia. Toisilla vanhemmilla kun on vaikeampia lapsia. Ihmiset ovat erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri tyyppi, mutta kyllä se kolahtaa kun toiset tuomitsevat toisia vanhempia. Toisilla vanhemmilla kun on vaikeampia lapsia. Ihmiset ovat erilaisia.
Kuten sanoin aikaisemmin, ei kolahda. EI kiinnosta , mitä joku random Pirkko ajattelee, koska sillä ei ole hajuakaan mistään.
Mulla on itellä kyllä jo aikuisia lapsia, jotka eli ns. rauhallisen nuoruuden ja sitte pari vähän nuorempaa, joilla meni pikkasen lujempaa. Sittemin nekin rauhottunut. Mutta ei ole olemassa mitään "jos toimin näin, niin laspi toimii näin totuutta"
Kas , kun ne lapset on myös ihmisiä. EI mitään robotteja. Niillä on omat luonteensa ja tahtonsa. Halusit tai et.
Harrastanut kiihkeää peppuseksiä jonkun vanhemman herrasmiehen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiki suurin osa on sitä mieltä ettei ap:n olisi pitänyt olla huolissaan kun 15v on koko yön poissa kotoa eikä poikaa saanut kiinni puhelimella?? Sairasta. Kyllä minä olisin ihan aikuisestakin läheisestä hirveän huolissani jos ei ilmoita mitään eikä tule kotiin sovitusti. Todellakin ap:n on tehtävä pojalle selväksi että oli sitten viimeinen kerta kun jää yöksi johonkin kertomatta siitä!
Tämä palsta on just näin pimeä. 15- vuotias on ihan lapsi vielä eikä todellakaan ole normaalia olla teillä tietymättömillä. paitsi tietysti tällä palstalla se on ihan ok, normiteinin hommaa.
Ei ehkä tällä paapomisaikakaudella. Ite kävin 90-luvulla teininä jo baarissa.... Hengissä ollaan ja ihan normaali ihminen minusta tuli.
Onneks ei ollu ylenpalttista paapomista. Tuli itesenäinen ihminen ja osasin hoitaa asiani jo nuorena, enkä odottanut valmista.
Ja ennen ku joku alkaa haukkua mun äiti, niin se ei ollu/ei ole alkoholisti , eikä mikään mukaan syrjäytynyt , vaan ihan tavallinen ihminen. Se ei oikeestaan koskaan ole itse edes juonut.
Meillä 90-luvun teineillä ei vaaroja ollut läheskään niin paljon kuin tänä päivänä!
Mitäs äänestitte niitä vaaroja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 90-luvun teineillä ei vaaroja ollut läheskään niin paljon kuin tänä päivänä!
Se on eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele väittees? Totta kai oli. Ihan samat vaarat , ku nykyään. EI ne mhinkään ole muuttunut. Silloin niitä ei vaan toitotettu niin paljon. Aina on ollu kaikkea , mitä tänäkin päivänä on. Missä harhoissa elät? Ai, että ihmiset on muuttunut huonompaan suuntaan? Taitaa olla kuule ihan toisinpäin
se on trans-ikäinen ja noudattaa trans-kellonaikaa.
Minkäs sä sille voit jos se kokee olevansa 22 joka tuli kotiin tasan sovittuun aikaan? Oletko joku transfoobikko?
Jatkos paat pari spärdärii sen rotsin taskuu.
Vaatisin (ei tiukasti mutta asiallisesti) kertomaan missä on ollut. Kertokaa, miten huolissanne olette olleet, ja että häntä lähdettiin etsimään. Sanomattakin selvää, että ei saa toistua.
Vierailija kirjoitti:
Hän on aivan varmasti ollut jonkun tytön luona, tai sitten on ajautunut jonkun kotibileisiin ja jäänyt sinne. Ei sitä aina välttämättä hengailla ainoastaan omien kavereiden kanssa.
Meidän kaveriporukka juoksi bileestä toiseen 15-vuotiaana. Sillon riitti kun sanoi äidille että olen Sadun luona yötä ja Satu sanoi että oli meillä.
Olipas teillä viisaat vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perustele väittees? Totta kai oli. Ihan samat vaarat , ku nykyään. EI ne mhinkään ole muuttunut. Silloin niitä ei vaan toitotettu niin paljon. Aina on ollu kaikkea , mitä tänäkin päivänä on. Missä harhoissa elät? Ai, että ihmiset on muuttunut huonompaan suuntaan? Taitaa olla kuule ihan toisinpäin
Äänestetään lisää nuoria miehiä Suomeen, mikä voi mennä muka pieleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on aivan varmasti ollut jonkun tytön luona, tai sitten on ajautunut jonkun kotibileisiin ja jäänyt sinne. Ei sitä aina välttämättä hengailla ainoastaan omien kavereiden kanssa.
Meidän kaveriporukka juoksi bileestä toiseen 15-vuotiaana. Sillon riitti kun sanoi äidille että olen Sadun luona yötä ja Satu sanoi että oli meillä.
Olipas teillä viisaat vanhemmat.
Totta! Minäkin luen Seiskaa ja katselen Salkkareita.
Joku tyttö pyytänyt kotiinsa yöksi. Siinä tilanteessa ei kukaan poika kieltäydy ja mene kotiin äitinsä luokse 😎
Mulla ei ole edes omia lapsia, että en tiedä mistä vertailusta puhut. Työskentelen kyllä nuorten kanssa ja totean edelleen sen perusteella, että tällä palstalla on ihan pimeää se miten normalisoidaan nuorten sekoilua ja huonoa käytöstä vaan perusteella, että semmosta nyt vaan sattuu. Isolle osalle ei satu.