Miksi nuorilla ylipainoisilla naisilla norsumaiset jalat?
Olen nyt törmännyt tähän ilmiöön muutamaan otteeseen tuolla keskustassa. Nyt kun vielä ollut melko lämmintä päivisin niin nämä korostuu mekoissa tai lyhyissä leggingseissä, eli arviolta noin 20-30v. naiset jotka ylipainoisia niin heillä saattaa olla suht normaalin näköiset kasvot ilman kaksos- ja kolmosleukoja ja ilman ylimääräistä hyllymistä poskissa ja kaulatkin erottuvat, olkapäät normaalilevyiset ja käsivarret vain hieman turvonneet samoin kuin vatsa, mutta se pinkeän näköinen runsas turvotus on lähinnä vyötäröstä alaspäin eli reisissä, pohkeissa ja nilkoissa. Eli koivet on käytännössä reisistä asti ylhäältä alas nilkkoihin saman näköiset kuin norsulla eli ympärysmitta sama ja nilkat niin paksut ettei jalkaterää meinaa näkyä niiden alta. Oletteko huomanneet samaa?
Aiheuttaako tuota ylipainon lisäksi joku sairaus, liian suolainen ruoka?
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:21"]
Eiköhän se johdu liikkumattomuudesta. Pelkää istumista ollu koko elämä. Ei ennen tollasii ollu.
[/quote]
Ei välttämättä, toisaalta hyvin raskas jaloillaolo (esim keittiötyö, kampaajan työ jne) pakkaa läskiä tai nestettä nilkkoihin. Kun vaan joku keksisi miten sen saa pois. Liikuttua tulee varmaan 15km työpäivän aikana
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 12:19"]
Olen nyt törmännyt tähän ilmiöön muutamaan otteeseen tuolla keskustassa. Nyt kun vielä ollut melko lämmintä päivisin niin nämä korostuu mekoissa tai lyhyissä leggingseissä, eli arviolta noin 20-30v. naiset jotka ylipainoisia niin heillä saattaa olla suht normaalin näköiset kasvot ilman kaksos- ja kolmosleukoja ja ilman ylimääräistä hyllymistä poskissa ja kaulatkin erottuvat, olkapäät normaalilevyiset ja käsivarret vain hieman turvonneet samoin kuin vatsa, mutta se pinkeän näköinen runsas turvotus on lähinnä vyötäröstä alaspäin eli reisissä, pohkeissa ja nilkoissa. Eli koivet on käytännössä reisistä asti ylhäältä alas nilkkoihin saman näköiset kuin norsulla eli ympärysmitta sama ja nilkat niin paksut ettei jalkaterää meinaa näkyä niiden alta. Oletteko huomanneet samaa?
Aiheuttaako tuota ylipainon lisäksi joku sairaus, liian suolainen ruoka?
[/quote]
Et ole ap sitten koskaan kuullut päärynälihavuudesta?
Tunsin ennen todella siron naisen. Siis oikeasti sellaisen hyvin pienikokoisen. Järkytyin tänä kesänä, kun näin hänet. Hänen ylävartalonsa oli edelleen pieni ja kasvot laihat, mutta jalat olivat muuttuneet kamaliksi norsujaloiksi.
Olen kuullut amerikkalaisten naisten ihmettelevän suomalaisten ja muidenkin pohjoismaisten vyötäröttömyyttä. Muualla on yleisempää säilyttää vyötärö ja lihoa naisten fysiologian mukaisten rasvavarastojen kohdilta eli reidet, takapuoli, rinnat jne.
Mikä lienee syynä.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 19:21"]
Eiköhän se johdu liikkumattomuudesta. Pelkää istumista ollu koko elämä. Ei ennen tollasii ollu.
[/quote]
Ei välttämättä, toisaalta hyvin raskas jaloillaolo (esim keittiötyö, kampaajan työ jne) pakkaa läskiä tai nestettä nilkkoihin. Kun vaan joku keksisi miten sen saa pois. Liikuttua tulee varmaan 15km työpäivän aikana
[/quote]
Kunnon venyttely ja "pyörittely" pistää nesteet kiertämään ja parantaa liikkuvuutta.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:25"]
Olen kuullut amerikkalaisten naisten ihmettelevän suomalaisten ja muidenkin pohjoismaisten vyötäröttömyyttä. Muualla on yleisempää säilyttää vyötärö ja lihoa naisten fysiologian mukaisten rasvavarastojen kohdilta eli reidet, takapuoli, rinnat jne.
Mikä lienee syynä.
[/quote]
Korkeampi testotaso, syynä voisi olla esimerkiksi oluen (tai muun alkoholin) juominen ja tupakointi.
24: ei linkkaamassasi kuvassa mitään päärynävartaloista nuorta naista ollut. Ihan normaalivartaloinen vain. Hartiat ja lantio suunnilleen samanlevyiset. Oikeasti päärynävartaloisella on selvästi leveämpi ja pulleampi lantion seutu.
Luin äskettäin jostain, että ylipaino johtuu osittain jonkinlaisesta lievästä rasvakudoksen tulehduksesta, joten ei ole mikään ihme, jos kipujakin joskus tuntuu.
Olen itsekin ylipainoinen, en kauheasti - paitsi av-mammojen kriteerien mukaan - mutta kuitenkin. Kyllä minulla on tullut tasaisesti ylimääräistä joka puolelle kehoa, myös käsivarsiin ja jalkoihin eli olen pysynyt sopusuhtaisena. Painoa tai BMI:tä en tiedä, mutta vaatteisiini mahdun, en tarvitse sopu-telttaa. Elefantin jalkoja ei ole, mutta nilkoilla on varsinkin kuumalla ilmalla taipumusta lievään turvotukseen. Mutta pillifarkkuja tai legginsejä en käytä ulkona liikkuessani. Niitä virityksiä kyllä näkee enemmän kuin lääkäri määrää!
Miksi APlla ei ole elämää? Niinpä. Katso vaan omia kinttujasi. Terv. Tukkijalka
Mikä lienee syynä.
[/quote]
Vai amerikkalaiset naiset sitä ihmettelevät. Minun taas on luultu käyttävän korsettia, kun on mukamas niin hoikka vyötärö. Suomalainen tavis-päärynä olen.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:49"]
24: ei linkkaamassasi kuvassa mitään päärynävartaloista nuorta naista ollut. Ihan normaalivartaloinen vain. Hartiat ja lantio suunnilleen samanlevyiset. Oikeasti päärynävartaloisella on selvästi leveämpi ja pulleampi lantion seutu.
Luin äskettäin jostain, että ylipaino johtuu osittain jonkinlaisesta lievästä rasvakudoksen tulehduksesta, joten ei ole mikään ihme, jos kipujakin joskus tuntuu.
Olen itsekin ylipainoinen, en kauheasti - paitsi av-mammojen kriteerien mukaan - mutta kuitenkin. Kyllä minulla on tullut tasaisesti ylimääräistä joka puolelle kehoa, myös käsivarsiin ja jalkoihin eli olen pysynyt sopusuhtaisena. Painoa tai BMI:tä en tiedä, mutta vaatteisiini mahdun, en tarvitse sopu-telttaa. Elefantin jalkoja ei ole, mutta nilkoilla on varsinkin kuumalla ilmalla taipumusta lievään turvotukseen. Mutta pillifarkkuja tai legginsejä en käytä ulkona liikkuessani. Niitä virityksiä kyllä näkee enemmän kuin lääkäri määrää!
[/quote]
No onhan tuossa kuvassa nyt klassinen päärynälihava.
Mikä lienee syynä.
[/quote]
Siis aiemmin Suomessakin jopa reilusti ylipainoiset naiset olivat tasaisesti lihaisia ja kurvikkaita, ja naiselliset muodot kuitenkin erottuivat. Tämä ikäluokka taitaa nyt olla jotain 40-70v. Semmoisia tuhteja Venuksia :) Rinnat saattoivat olla näyttävät ja korkealla, vyötärössä ja pepussa ylimääräistä ja vyötäröllä muutama makkara ja reidet tukevat, mutta nilkat olivat sirot ja usein jopa sääret!
Kasvot sellaiset enkelinpyöreät eikä mitään honeybooboon-äitityylistä kaulatonta monileukaa kuten nyt!
Nyt se ylipaino ja lihavuus on sellaista TANKKIMAISTA eikä naisellista, nimenomaan tällä uudella polvella. Mikään naisellisuus ei enää korostu. Syynä einekset ja muu jalostettu ruoka? Liikkumattomuus? Geenimutaatio??
Itselläni on aina ollut esimerkiksi sirot nilkat. Paino jää kaksarista reisiin, pohkeet on tietysti hiukan tukevammat painon mukaan, mutta eivät koskaan varsinaisesti paksut muuhun kroppaan verrattuna.
Mitenköhän e-pillerit vaikuttavat naisten hormonitoimintaan pitkällä aikavälillä yhdistettynä nykyiseen ravintoon ja elintapoihin? Voisko ne olla jossain määrin lihavuuden uusissa tyypeissä osallisena (esim. vyötärön katoaminen, tukkijalkoihinkin ehkä)?
[quote author="Vierailija" time="09.09.2015 klo 20:14"]
Et ole ap sitten koskaan kuullut päärynälihavuudesta?
http://blog.fooyoh.com/attach/3/201304101243388736.jpg
[/quote]
Tuo Mischa ei ole lihavaa nähnytkään! Paremmalta se näyttää tuossa kun sen OC-nuorisosarjan aikaan jolloin oli ihan vinkuheinän ja anorektisen näköinen. Jopa se lyhyt, hoikahko mutta kurvikas kaverinsa siinä sarjassa näytti tosi pulskalta hänen rinnallaan!
Monilla naisilla nykyään tällaiset kasvot kuin tuolla Honey Boo Boon June-mammalla!
Aiheuttaako joku kilpirauhasvaiva tuota?
Tämmöisiä elefantin jalkoja olen itsekin ihmetellyt, mahtaa kenkien pitäminen sattua jalkojen turvotuksen takia? :( Tai miten ne saa yleensäkin enää pois jalasta päivän päätteeksi? Saappaista ja korkkareista kai voi vaan haaveilla?
http://www.nhs.uk/Conditions/lipoedema/PublishingImages/lea2_342x198.jpg
Jos jalat ja nilkat turpoilee niin ne pitäisi nostaa ylös, vaikka seinää vasten samalla kun katsoo telkkaria, jos ei pysty liikkumaan muuten.
Toka viimeisessä kuvassa lienee ns. kuukasvot, taustalla Cushingin tauti. Juu kilpirauhasvaivat aiheuttavat kyllä turvotusta, ainakin itselläni jalat ovat varsinkin lämpimillä ilmoilla aikamoiset tukit. Muutoin olen normaalipainoinen.
Enpä ole huomannut ja minulla on näin 110kg painavana vielä melko sirot, erottuvat nilkat. Pohkeeni ja reiteni ovat todella muhkeat sensijaan...vatsastani puhumattakaan.