Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iäkkäät vanhemmat ja vanha ok-talo, pattitilanne!

Vierailija
25.03.2022 |

Olen 10v yrittänyt saada vanhempiani ymmärtämään, että heidän täytyy tehdä vanhan talonsa suhteen joku ratkaisu. Joko kunnostaa se tai etsiä hyvissä ajoin uudempi asunto.

Nyt ollaan sit tilanteessa, jossa toinen vanhempi joutunut sairaalaan ja liikuntakyky ei ehkä koskaan palaa ihan ennalleen. Ei tule pärjäämään 2 krs talossa, ei pääse apuvälineillä edes ovesta sisään, ei vessaan, ei suihkuun. Noiden muutostöiden lisäksi pitäisi tehdä keittiöremontti ja vaihtaa katto, koska kummatkin tiensä päässä.

En ymmärrä, että ovat asuneet lähes 50v samassa talossa ja MITÄÄN kunnostustöitä ei ole voitu tehdä.

Miten saan heidät tajuamaan, että nyt ei auta kuin alkaa katsoa uutta asuntoa? Kunnostustöihin menisi niin kauan aikaa, että sairastunut joutuisi olemaan kuukausia jossain laitoksessa valmistumista odotellessa?

Kommentit (238)

Vierailija
1/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oikeasti ihan todella surkea tilanne. Asiasta kun puhuu, isäni suuttuu, kun hänen tekemänsä talo ei kelpaa. Pömpeli on niin ikävässä kunnossa, että äiti ei ole halunnut edes omia sukulaisiaan enää vuosiin kutsua kylään. Olen yrittänyt etsiä heille jo pari vuotta muuta ratkaisua, mutta mikään asunto ei ikinä kelpaa, ei ole just täydellinen. Aina löytyy joku älytön vika. Vaikka liian pieni sauna. No, heidän saunassa ei kiuas ole edes toiminut 10 vuoteen…

Vierailija
2/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa he sen itsekin huomaavat jossain vaiheessa, että on pakko muuttaa. Kannattaa ymmärtää mikä on oikeasti sun ongelma, ja mikä muiden, ap. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä painajainen! Jos 50 vuoteen ei talossa ole tehty mitään peruskorjauksia, on siellä käytännössä käyttöikä tullut vastaan i h a n kaikessa.

Vierailija
4/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Klassinen "Miksi ihmiset eivät tee niin kuin haluaisin" -ongelma.

Ihmisenä olemisen syvintä olemusta.

Vierailija
5/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun yritän löytää ratkaisua asiaan, etenkin isäni suuttuu ja tulee vaan riitaa. Kyllä hän korjaa ja hän laittaa. Mut mitään ei ole aiemminkaan korjattu ja laitettu. Jotain kun hajoaa, niin ei voida uusia. Ei edes kodinkoneita.

Vierailija
6/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tajuaa kohta, kun on pakko. Missään laitoksessa ei saa enää olla odottelemassa remontteja.

Vierailija
7/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaipa he sen itsekin huomaavat jossain vaiheessa, että on pakko muuttaa. Kannattaa ymmärtää mikä on oikeasti sun ongelma, ja mikä muiden, ap. 

No mä en halua, että mun vanhempi joutuu vanhainkotiin siksi, että ei voi enää elää arkea kotonaan. Kun asuaan olisi yksinkertainen ratkaisu.

Vierailija
8/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tommosia täälläkin tulee myyntiin. Remontit tekemättä ja hirvee hinta. Sitten ihmetellään kun ei mene kaupaksi. Myynti hinta on tontti - purkukustannukset. Uudet / hyvin ylläpidetyt menee kaupaksi viikossa, tollaiset roikkuu vuodesta toiseen.

Vierailija
9/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä stressaa. Hehän saavat itse päättää asioistaan. Ikäihmiset on hankalia, mutta oma on elämänsä.

Vierailija
10/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset anna vanhempiesi ratkaista asiaa itse? 

Älä sekaannu, mutta älä myöskään auta askareissa. He muuttavat, jos huomaavat sen välttämättömäksi.

Vierailija
11/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä painajainen! Jos 50 vuoteen ei talossa ole tehty mitään peruskorjauksia, on siellä käytännössä käyttöikä tullut vastaan i h a n kaikessa.

No niin onkin. Ja se on ollut jo vuosia nähtävissä.

Vierailija
12/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun yritän löytää ratkaisua asiaan, etenkin isäni suuttuu ja tulee vaan riitaa. Kyllä hän korjaa ja hän laittaa. Mut mitään ei ole aiemminkaan korjattu ja laitettu. Jotain kun hajoaa, niin ei voida uusia. Ei edes kodinkoneita.

Anna siis isäsi hoitaa. Miksi puutut asioihin joihin he eivät halua sinun puuttuvan?

Vierailija
13/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mä en halua, että mun vanhempi joutuu vanhainkotiin siksi, että ei voi enää elää arkea kotonaan. Kun asuaan olisi yksinkertainen ratkaisu.

Ei vanhainkoti teihin pääse, jos vähänkin järki pihisee ja pääsee wc:hen.

Vierailija
14/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne tajuaa kohta, kun on pakko. Missään laitoksessa ei saa enää olla odottelemassa remontteja.

No mihin tällainen ihminen sitten menee? Asuu pihalla jossain katoksessa vai?

Vierailija
15/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta kun se ei ole sinun päätös. Anna aikuisten hoitaa omat asiansa.

Vierailija
16/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sinä sitä asiaa päätä, joten turha siitä on stressata. Eikä vanhainkotipaikkaa tuosta noin vaan saa, ei sinne kukaan vasten tahtoaan joudu.

17/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna iäkkäiden ihmisten asua missä haluavat, mitä se sinulle kuuluu. Eivät ilmeisesti ole dementikkoja niin vastaavat omasta elämästään. Ellei kämppä romahda niskaan niin hyvin voivat asua, ihmiset ovat asuneet luolissakin. Se että pakotetaan jättämään oma rakas koti on lopun alkua monille.

Vierailija
18/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omien vanhempien talo ehkä aikanaan tulee sitten omaksi ongelmaksi. Ränsistymisen seuraaminen ahdistaa.

Vierailija
19/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä stressaa. Hehän saavat itse päättää asioistaan. Ikäihmiset on hankalia, mutta oma on elämänsä.

Olen tästä samaa mieltä. Monilla vanhoilla esim on pieni eläke, ei riitä raha remppoihin, mutta silti on heille tärkeintä elämässä asua omassa talossa.

Ehkä ei mene kaupaksi, mutta mietipä paljonko he ovat laittaneet siihen rahaa, ja kauanko saaneet asua. Ehkä koko rahan edestä jo.

Vierailija
20/238 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna siis isäsi hoitaa. Miksi puutut asioihin joihin he eivät halua sinun puuttuvan?

No eihän asioiden voi vaan antaa olla ja odotella, että toinen vanhempi on kotikuntoinen - ja sit todetaan, että hän ei voi olla kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän