Maksetaanko elatusmaksu vielä siltä kuukaudelta, kun lapsi täyttää 18 v?
Eli kuuluuko etävanhemman maksaa vielä tuolta kuukaudelta elari?
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me avasimme lapselle tilin johon molemmat siirrettiin 50€/kk. Näistä maksettiin bussilippu, materiaalimaksuja muutamakymppi, lukiokirjat ja kirjoitusmaksut.
Helppo sopia, kun molemmat laittoi. Näki kuiteista, että meni lapsen kouluun.
Kukas nuoren asumisen ja ruuan maksoi? Olettaisin, että viikko-viikko, jos vain muut kulut tarvitsi huomioida? Meillä isä ei suostu ottamaan lapsia arkena, eli pitää heitä vain joka toinen vkl. Tällä logiikalla esim. asuminen ja ruoka jäisi yksin lähivanhemmalle.
Minä. Erosimme lapsen olessa 7kk, koin eduksi että lapsi jäi minulle taistelematta. Opiskelin yh:jana. Jatkoin elämääni, en jäänyt katkeruuteen. Nyt lapsi 27v. Välit isään hyvät. Kaikkea ei voi laskea tasan tai rahassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me avasimme lapselle tilin johon molemmat siirrettiin 50€/kk. Näistä maksettiin bussilippu, materiaalimaksuja muutamakymppi, lukiokirjat ja kirjoitusmaksut.
Kukas nuoren asumisen ja ruuan maksoi? Olettaisin, että viikko-viikko, jos vain muut kulut tarvitsi huomioida? Meillä isä ei suostu ottamaan lapsia arkena, eli pitää heitä vain joka toinen vkl. Tällä logiikalla esim. asuminen ja ruoka jäisi yksin lähivanhemmalle.
Minä. Erosimme lapsen olessa 7kk, koin eduksi että lapsi jäi minulle taistelematta. Opiskelin yh:jana. Jatkoin elämääni, en jäänyt katkeruuteen. Nyt lapsi 27v. Välit isään hyvät. Kaikkea ei voi laskea tasan tai rahassa.
Tuo on tietysti hienoa sinulta (sekä itsesi että lapsesi kannalta), mutta ei kyllä juuri saa arvostamaan lapsesi isää.
Vierailija kirjoitti:
Etävanhempi on siis kantanut vuosikaudet kaunaa ja nyt lapsen lähestyessä täysi-ikäisyyttä alkaa asiakseen tapella yhdestä kuukaudesta? Vuoden isä/äiti -palkintoa odotellessa. Mitenköhän tämä etävanhempi on ajatellut lapsen elatuksen hoituvan tästä eteenpäin? Toisella asteella opiskelevat täysi-ikäiset nuoret ovat taloudellisesti todella heikoilla, jos vanhemmat päättävät heittäytyä hankaliksi. Opintoraha on toisella asteella muutenkin pieni, ja siihen vielä vaikuttavat vanhempien tulot sekä se, asuuko vanhemman tai vanhempien kanssa. Useimmat muuttavat omilleen vasta toisen asteen opintojen päätyttyä. Esimerkkinuori saa opintorahaa muutaman kympin, jos sitäkään. Menot ovat kuitenkin aikuisen ihmisen menot.
Tilanne on ihan sama myös ei-eroperheissä. Lapsen lapsilisät päättyvät ja vanhemmat sit miettii ihan itse mitä maksavat ja mitä eivät. Elarit nyt vaan päättyy täysi-ikäisyyteen myös, rahan mietinnät on ihan samoja kuin muillakin. Jos etäisä (tai äiti) ei enää osallistu kuluihin, niin sit ei osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on tietysti hienoa sinulta (sekä itsesi että lapsesi kannalta), mutta ei kyllä juuri saa arvostamaan lapsesi isää.
Sun arvostuksella ei ole mitään väliä. Jokainen miettii nämä ihan itse. Miksi nostaa rahasta tai tapaamisista riita, ketä se hyödyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä.
Ok. Etävanhemman mukaan ei kuulu eikä aio maksaa... annan asian olla enkä haasta riitaa yhdestä kuukaudesta..halusin vain tietää, miten asia oikeasti on. :) Ja nuori täyttää ihan loppukuusta sen 18 v.
ap
Tiedoksi sinulle, että etävanhempi joutuu maksamaan tukea lapsesta, joka on toisen asteen koulutuksessa eli lukiossa tai amiksessa, huolimatta siitä onko lapsi 18 tai sitä vanhempi. Näin meni meillä, tosin jouduin tappelemaan asiasta ja sain apua oikeusaputoimistosta. Muistaakseni tätä maksua kutsuttiin koulutustueksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taas ei liity minun elämääni. Ero on ero. Pitää arvostaa omia valintoja, omaa elämäntapaa. Sille pohjalle saa rakennettua hyvän itsetunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea jatkoa elatustuelle, jos hän opiskelee. Moni ei tätä tiedä. Kantaa laittaa vireille lastenvalvijan kautta ennen kuin lapsi täyttää 18v. Se haetaan molemmilta vanhemmilta.
Mitä tämä tarkoittaa lähivanhemmalle? Että lapsen ilmaisen asumisen, ruuan jne. lisäksi pitää maksaa joku tietty summa lapsen tilille? Aika oudolta kuulostaa, jos kotona asuvan nuoren itse tarvitsisi maksaa omat ruokansa ja vessapaperinsa ja vanhemmat laittaisi jonkun summan hänen tililleen.
Kyllä kai se vanhempi normaaliolosuhteissa hoitaisi nuo, mutta tällöin toisen vanhemman kuuluisi kyllä laittaa summa lähivanhemman tilille.
Ilmeisesti se on sitten pakko ruveta nuorta laskuttamaan kaikesta käyttämästään, jos rahat menee nuoren tilille. Todella erikoista.Meillä lapsen isä maksaa joka kuukausi ruokarahaa tililleni 100 e ihan omasta tahdosta, haluaa maksaa siihen asti kunnes nyt 18 vuotias poika muuttaa omilleen. Lisäksi ostaa vaatetta pojalle
Samoin meillä lapsen isä maksaa nuoren opiskelevan vaatteita sekä antaa minulle ruoka/asumiskuluista 150 e/kk. Ihan vapaasta tahdosta meilläkin! Olen tosi tyytyväinen :)
Kateeksi käy. Me tapellaan 20 euron vipistä jota ei ei halua maksaa..Minä yksin kustannan ihan kaiken 18-vuotiaalleni esim jääkiekon joka 270/kk. Opintorahaa saa hikiset 25 euroa koska tuloni ovat sen verran "hyvät". Pärjäämme mutta säästöön ei nyt pariin vuoteen paljon jää koska nuori ei tienaa ja kulutus on suurta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi voi hakea jatkoa elatustuelle, jos hän opiskelee. Moni ei tätä tiedä. Kantaa laittaa vireille lastenvalvijan kautta ennen kuin lapsi täyttää 18v. Se haetaan molemmilta vanhemmilta.
Mitä tämä tarkoittaa lähivanhemmalle? Että lapsen ilmaisen asumisen, ruuan jne. lisäksi pitää maksaa joku tietty summa lapsen tilille? Aika oudolta kuulostaa, jos kotona asuvan nuoren itse tarvitsisi maksaa omat ruokansa ja vessapaperinsa ja vanhemmat laittaisi jonkun summan hänen tililleen.
Kyllä kai se vanhempi normaaliolosuhteissa hoitaisi nuo, mutta tällöin toisen vanhemman kuuluisi kyllä laittaa summa lähivanhemman tilille.
Ilmeisesti se on sitten pakko ruveta nuorta laskuttamaan kaikesta käyttämästään, jos rahat menee nuoren tilille. Todella erikoista.
Huoltovastuu nuoresta päättyy toisen asteen opintojen päättyessä. Ei kun nuori täyttää 18v. Koskee molempia vanhempia tämä.
"Kiva" vanhempi, joka ei halua tukea ikiomaa lastaan.
Isäni tienasi enemmän kuin äiti, joten sisareni ja minä elimme köyhyydessä.
Elarimme maksoivat isovanhemmat. Tulos: ukki haukui minut isän toiminnasta. Isä oli hänen poikansa.
Osan ihmisistä ei pitäisi KOSKAAN saada lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se on sitten pakko ruveta nuorta laskuttamaan kaikesta käyttämästään, jos rahat menee nuoren tilille. Todella erikoista.Meillä lapsen isä maksaa joka kuukausi ruokarahaa tililleni 100 e ihan omasta tahdosta, haluaa maksaa siihen asti kunnes nyt 18 vuotias poika muuttaa omilleen. Lisäksi ostaa vaatetta pojalle
Samoin meillä lapsen isä maksaa nuoren opiskelevan vaatteita sekä antaa minulle ruoka/asumiskuluista 150 e/kk. Ihan vapaasta tahdosta meilläkin! Olen tosi tyytyväinen :)
Mistä tuollaisia miehiä löytää?????? Upea mies
Jep jep. Upea mies... Taloudellisesti, ei suhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti se on sitten pakko ruveta nuorta laskuttamaan kaikesta käyttämästään, jos rahat menee nuoren tilille. Todella erikoista.Huoltovastuu nuoresta päättyy toisen asteen opintojen päättyessä. Ei kun nuori täyttää 18v. Koskee molempia vanhempia tämä.
Asia on juuri näin. Meillä oli lukion aikainen tuki, jota kutsuttiin koulutustueksi, tismalleen saman suuruinen kuin elatustukikin oli. Lukiolaisen isä pisti kovasti hanttiin, mutta ei auttanut, joutui maksamaan siihen saakka, kun lukio päättyi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut isät on luusereita. Kun esikoinen täytti 18v niin, isä kysyi, että tarviiko enää maksaa. Inhotti koko kysymys ja vastasin, että ei tarvi. Sen jälkeen ei poika on isältään mitään saanut ja isä lopetti yhteydenpidon. Nyt on toinen lapsikin täysi-ikäinen eikä isä avusta lukiolaista. Nuorimmasta kuuluu vielä elatusapu. Se menee nyt kelan perintään, kun kuukausiin ei ole isä maksanut.
En tajua miten ex kehtaa. Jo suhteessa häpesin joitain hänen tekosiaan ja rahan kanssa piheyttä. Nyt sitten tekee tämmöistä lapsilleen.
Voitko valottaa enemmän taustaa? Millainen mies oli kun aloitte pukata lapsia? Millaisen miehen kanssa menit yhteen? Milloin hän muuttui ja miksi muuttui sinun mielestä? Miten itse olet muuttunut?
Menin naimisiin kiltin, rauhallisen, harrastavan ja työssä käyvän ihmisen kanssa. Mies muuttui, ja syynä oli rakkauden loppuminen. Sitä ei myöntänyt, mutta sain niin kylmää ja töykeää kohtelua 20 vuoden suhteen viimeisinä vuosina, että hain eroa.
Lapset ovat minulle olleet aina nro 1. Ilmeisesti exältä tämä lasten huono kohtelu on joku kosto minulle tai sitten vain on itsekäs ja huono isä. Minuahan ei haittaa yhtään ettei ex ole elämässäni. Lapset kärsii ja esikoinen on siitä sanonutkin, kun isä ei ota yhteyttä, ei kutsu luokseen.
Ex ei oikein koskaan osannut olla isä. Hänen oma isänsä oli etäinen, mutta ex ei sitten osannut ottaa muista miehistä mallia isyyteen esim sisaruksistaan tai vaikka minun isästäni, joka oli hyvä isä ja isoisä. Jännää vain, että ex meni yhteen naisen kanssa, jolla itsellään oli lapsia. Siellä elää siis perhe-elämää, mutta omia lapsia ei huolehdi.
Maksetaan, eli etä maksaa täyden elatusmaksun lähivanhemmalle siltä kuulta, kun lapsi täyttää 18 vuotta.
Elatusvelvollisuus säilyy myös tämän jälkeen, jos lapsi on jatkanut/aloittanut esimerkiksi ammattiin valmistavat opinnot.
Lapsen tulee itse ilmoittaa/vaatia elatusta ja se maksetaan suoraan lapselle. Usein nämä kuitenkin sovitaan lapsen ja vanhempien välillä, mutta oikeustapauksiakin on.
Naisille ne miehen rahat kyllä kelpaa. :)
Että ihan pitäisi saada rahaa senkin jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta. :)
Naiset olisi iloisia, jos saisivat mieheltä rahaa kunnes lapsi on 25-vuotias. :)
Vierailija kirjoitti:
"Kiva" vanhempi, joka ei halua tukea ikiomaa lastaan.
Isäni tienasi enemmän kuin äiti, joten sisareni ja minä elimme köyhyydessä.
Elarimme maksoivat isovanhemmat. Tulos: ukki haukui minut isän toiminnasta. Isä oli hänen poikansa.
Osan ihmisistä ei pitäisi KOSKAAN saada lapsia.
Olen samaa mieltä. Vastenmielistä omien lasten hylkäämistä.
Vierailija kirjoitti:
Että ihan pitäisi saada rahaa senkin jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta. :)
Naiset olisi iloisia, jos saisivat mieheltä rahaa kunnes lapsi on 25-vuotias. :)
Kirjoitat miehen omista lapsista.
Vierailija kirjoitti:
Sellaista muijaa ei ole, joka kieltäytyisi elareista. Miehen palkka on muijille erittäin tärkeää. Siksi työttömät, etenkin elämäntapatyöttömät, ovat sinkkuja, kun nainen ei hyödy miehen pienistä tuista. M27
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää noin, kun toinen aste on maksuton.
Vierailija kirjoitti:
Eikös suurin osa nuorista asu kotona vielä 19-vuotiaaksi asti? Onko tosiaan oletus, että tuon viimeisen kotona-asumisvuoden kustantaa lähivanhempi yksin?
Mikähän on yleinen käytäntö eroperheissä, joissa lasten asioista saadaan sovittua asiallisesti?
Meillä oli sellainen käytäntö exän mielestä, että kun lapsi muutti 16-vuotiaana opiskelemaan toiselle paikkakunnalle, tullen viikonloppuisin vuorotellen meille, ja exälleni, niin se tarkoitti sitä että minä maksan lapsen asumisen toisella paikkakunnalla, ja exä saa lapsesta lapsilisän(joka jatkuu koko sen vuoden vielä kun lapsi on 16v). Ja sitten puoliksi kaikki muu mikä lapsesta kustannusta koituu.