Kutsu ex-mieheni hautajaisiin, pitäisikö mennä?
Lasteni isä tappoi itsensä firman mentyä nurin. Myös minä sain kutsun hautajaisiin eksäni tahdosta (kertoi jäähyväiskirjeessä). Yhteiset lapsemme menevät hautajaisiin joka tapauksessa. Minunkin kai pitäisi, vai kuinka näissä tilanteissa tulee käyttäytyä?
Voiko joku kokea läsnäoloni loukkaavaksi, vaikka minut on kutsuttu?
Kommentit (27)
Tottakai menet jos se oli vainajan toive.
No jos nyt vaikka lapsiasi tukemaan..
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:32"]Onko lapset isojakin?[/quote]
Eksäni ja minun lapset ovat 12 ja 14. Isä oli lapsille hyvin hyvin tärkeä ja läheinen, joten tukenakin pitäisi olla.
Jos on kutsuttu niin sinne vaan, jos joku siitä loukkaantuu niin suksikoon kuuseen. Pakko sinne ei ole kuitenkaan mennä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:32"]Onko lapset isojakin?[/quote]
Eksäni ja minun lapset ovat 12 ja 14. Isä oli lapsille hyvin hyvin tärkeä ja läheinen, joten tukenakin pitäisi olla.
[/quote]
Mene lasten takia. Heillä on hyvä olla äiti mukana ikävällä hetkellä. Ajattele tilanteessa lasten surua ja turvattomuudentunnetta, älä omia kaunojasi. Mene hautajaisiin lastesi äitinä, älä ex-vaimona.
Mitä mieltä lapsisi ovat, olen joutunut pohtimaan mitä tuossa tilanteessa tekisin, onneksi sillä kertaa "asia" meni ohi. Jos lapseni olisivat halunneet olisin mennyt, vaikka se olisi loukannut ex:n silloista puolisoa. Ihmisellä on kuitenkin vain yksi ainoa isä ja minusta perillisillä on oikeus kutsua hautajaisiin ketä haluaa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:35"]Ajattele tilanteessa lasten surua ja turvattomuudentunnetta, älä omia kaunojasi.[/quote]
Ei minulla ole kaunoja. Mies oli hyvä mies. Sekin minua pelottaa, pystynkö olemaan lapsille tukena, koska murrun hautajaisissa aivan varmasti.
Ei voi loukata, jos sinut on kutsuttu, menet lastenne kanssa ja käyttäydyt asiallisesti erityisesti leskeä kohtaan. Leski on se, joka voi olla tulostasi herkillä, jos välinne eivät ole olleet hyvät.
Sinä menet sinne lastesi tueksi. Mitä sitten jos joku kokee sen loukkaavaksi, kyseessä on lastesi isä.
Tuskin kukaan noin suuren surun hetkellä tajuaa olla niin pikkumainen, että pahastuisi läsnäolostasi etenkään, kun ihminen itse sitä toivoi. Lapsesi tarvitsevat sinua siellä. He ovat juuri sen ikäisiä, että alkavat ajatella elämää ja kuolemaa ymmärtäen jälkimmäisen lopullisuuden. Oman isän poismeno, etenkin oman käden kautta, on ehkä heidän koko tähänastisen (mahdollisesti pitkälle tulevaisuuteenkin) elämänsä suurin tragedia. Harva meistä osaa edes kuvitella, mitä se on. Joten mene sinne. Ei haittaa vaikka itket ja suret, ne ovat hautajaiset. Ei lapsille tarvitse näytellä, ettei tuollainen tunnu missään, etenkin kun he ovat jo noin isoja. Pääasia että olet heille sekä henkisesti että fyysisesti läsnä ja kuuntelet heitä oman surusi läpi. Yhdessä sureminen on heille varmasti tärkeä osa prosessia.
Unohtui vielä se tärkein: otan osaa sydämeni pohjasta. Voimia koko perheelle.
Kappeliin tai kirkkoon voi mennä myös kutsumatta siunauksen ajaksi, mutta tässä tapauksessa, kun on oikein vainajan toive, niin leskelläkään ei pitäisi olla mitään naputtamista. Ja kun lapset ovat vielä noin nuoria, niin edes heitä tukemaan menisin. Voithan sitten muistotilaisuuteen mennessä jättäytyä vähän sivummalle pöydistä. Varmaan kaikki ymmärtävät, että olet vainajan lasten äiti.
Voi surkeus. Lämmin osanotto ja voimia sinulle ja etenkin lapsillesi.
Voit ihan huoletta mennä hautajaisiin, jos vain itse olet sinne valmis menemään. Ja varmaan itsesikin kannalta parasta elää hautajaiset todeksi, auttaa ehkä hieman käsittelemään tuota järjenvastaista tapahtumaa.
Miten joku voi tehdä lapsillensa noin? Tarkoitan siis itsemurhaa. En voi käsittää... Joillekin raha-asiat merkitsevät nähtävästi enemmän kuin omat lapset. Voimia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:15"]
Miten joku voi tehdä lapsillensa noin? Tarkoitan siis itsemurhaa. En voi käsittää... Joillekin raha-asiat merkitsevät nähtävästi enemmän kuin omat lapset. Voimia.
[/quote]
Ei itsemurhaa tehdä siksi, että "vituttaa ku rahat loppu". Varmasti vainajan epätoivo on ollut suurempi kuin kukaan meistä osaa kuvitella. Ihminen, joka on niin masentunut, että päätyy itsemurhaan, uskoo ihan tosissaan tekevänsä palveluksen myös läheisilleen. Vasta paremmin voivana voi edes alkaa käsittää, mitä se tekisi tai olisi tehnyt heille.
Traagista, ettei mies saanut ajoissa apua, tai osannut sitä vaatia.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:26"]Traagista, ettei mies saanut ajoissa apua, tai osannut sitä vaatia.[/quote]
Miehelle avun hakeminen on vaikeaa, koska naiset pitävät heikkoa miestä luuserina. Jos on epäonnistunut, köyhä ja mieli järkkyy, niin mies on naisille alinta kastia.
Kun tällainen mies tekee itsemurhan, niin senkin jälkeen naiset vielä parjaavat häntä.
T. Mies
P.s. Voin myös omasta kokemuksesta kertoa, että avun saaminen on todella vaikeaa. Kun menee lääkärille puhumaan itsetuhoisuudesta, niin ensin lääkäri luulee, että yrittää vain lintsata töistä ja sitten työntää pilleripurkkireseptejä kouraan. Siinä tilanteessa jää aika yksin.
Mene, mutta älä vain lastesi vuoksi, vaan itsekin jättämään lopulliset jäähyväiset.
Minkä ihmeen vuoksi joku loukkaantuisi? En tajua. Itse menisin ilman muuta.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:32"]Onko lapset isojakin?[/quote]
[/quote]
Kyllä menisin. Lapset tarvitsee sinua siellä sekä paljon. Osanotto ja voimia.
Onko lapset isojakin?
Kysy lapsilta mitä haluavat.
Voisin laittaa adressin lasten mukana