Lastenhoidon opetusta köksäntunneilla?
Tuli puheeksi eri paikkakunnalta kotoisin olevan kaverini kanssa yläasteen köksäntunnit. Ihmetys oli suuri kun hän alkoi muistella miten kotitaloustunneilla opeteltiin vaihtamaan vaippoja ja kylvettämään vauvaa. En tiedä ovatko opetussuunnitelmat poikenneet paljonkin toisistaan eri puolilla Suomea mutta kun itse kävin yläastetta 90-luvun alkupuolella Pääkaupunkiseudulla meillä ei tosiaan käyty läpi mitään lastenhoitoon liittyvääkään. Kaikki muu kodinhoitoon liittyvä oli esillä muttei tuo aihe. Kyse ei ole myöskään siitä että olisin lintsaillut tai ollut muuten paljon poissa tunneilta, luokkakaverit muistavat samoin ettei lastenhoito ollut aiheena kertaakaan. Mites muut, onko teillä opetettu lastenhoitoa vai ei?
Kommentit (8)
Minulle ei. Kävin vain pakollisen seiskaluokan kurssin. Kuulemma valinnaisaineessa käytiin hieman läpi.
Ei todellakaan ollut tuollaista vaan ruoanlaittoon ja siivoukseen ym. kodin perusasioihin liittyviä asioita käytiin läpi 90-luvun lopussa.
Ei ollut lastenhoitoa vuosina 2000-2003.
Kai ne opintosuunnitelmat on valtakunnallisia eli kaikkialla pitäisi olla samanlaista opetusta.
Kristiina xx kirjoitti:
Ei ollut lastenhoitoa vuosina 2000-2003.
Kai ne opintosuunnitelmat on valtakunnallisia eli kaikkialla pitäisi olla samanlaista opetusta.
Jokaisella kunnalla ja koululla on sen lisäksi omat opetussuunnitelmat.
Kävin ysärin alussa yläkoulua eikä köksäntunneilla ollu lapsiin viittaavaakaan. Kodinhoitoa ja ruokapuolta oli.
Olen syntynyt -93, eli ei ollut mitään lastenhoidon opetusta. Kävin kaikki mahdolliset valinnaiset kotsat, eikä niissäkään ollut.
Meillä oli tähän ihan erillinen oppiaine. Perhekasvatusta opetettiin lyhyen aikaa ja siinä opetettiin lasten hoitoa ja kodin hoitoa.
Minulle on. Olin yläasteella 1980-luvun lopussa.