Vääntäkää rautalangasta tuo loppiainen / helatorstaijuttu?
Teen toimistotyötä, jossa toimisto on auki aina arkipäivisin. En tee asiakaspalvelua, mutta minulla ei ole mahdollisuutta työskennellä esim. lauantaisin vaikka haluaisinkin. Tarkoittavatko hallituksen leikkaukset sitä, että minun on pakko kökkiä kotona loppiaisena ja helatorstaina ja tammikuun sekä toukokuun palkka on pienempi? Palkattomuus ei ole ongelma vaan se, jos en voisi ottaa palkattomia päiviä maanantaina tai perjantaina työnantajan kanssa sopimaani ajankohtaan. Ensi vuonna loppiainen on keskiviikkona. En ole kristitty, joten en vietä em. pyhäpäiviä mitenkään.
Kommentit (17)
ihan vain palataan takaisin 90-luvulle.
En halunnut tästä taistelua julkinen vs. yksityinen sektori, mutta työskentelen siis julkisella puolella. Palkattomuus ei ole minulle ongelma vaan ajankohta.
Onko päiväkodit, pankit ja muut sitten auki ao. päivinä myös?
Kyllä, palataan siihen että elämä sujuu normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:37"]
ihan vain palataan takaisin 90-luvulle.
[/quote]
Miten niin? Ennen vuotta 1992 nuo ovat olleet palkallisia päiviä, mutta viikonloppuun sijoittuneita kuten helluntai nykyäänkin. Tässä muutoksessa tammikuun palkasta vähennetään yhden päivän palkka ja 6.1. ollaan vapaalla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:39"]
[/quote]
No ei ole, kun se on palkaton vapaapäivä. Eli työnantaja ei maksa kotona olemisesta.
En käsitä minäkään. Jos kuukausipalkkani on 3100 euroa, tammi- ja toukokuun palkka on satasen pienempi. Vastineeksi "saan" pitää ihan turhan palkattoman vapaapäivän keskellä viikkoa. Niin myös työkaverit, jotka ovat vaikka hinduja tai muslimeja.
Samaan syssyyn olisi voitu laittaa ryypiskelypäivä vappukin. Tai edes siirtää se arkipäivilltä pois vakituisesti vaikka toukokuun ekalle lauantaille. Mutta ainiin, siinä vanha malli käy, onhan osto/myyntimarkkinat sille päivälle kovat.
Tuntuu kyllä oudolta, jos kahden päivän palkka "pelastaa Suomen", kun Keski-Euroopassa on enemmän arkipyhiä kuin meillä. Saksassa lisäksi kahdella isolla kirkkokunnalla voi olla jopa eri päivät juhlapäiviä eikä se ole ollut mikään ongelma.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:48"]
Tuntuu kyllä oudolta, jos kahden päivän palkka "pelastaa Suomen", kun Keski-Euroopassa on enemmän arkipyhiä kuin meillä. Saksassa lisäksi kahdella isolla kirkkokunnalla voi olla jopa eri päivät juhlapäiviä eikä se ole ollut mikään ongelma.
[/quote]
No hei, tekosyitä on aina hauska keksiä. Tämä oli tämän hallituksen hauska vitsi olla maksamatta ihmisille palkkaa ja syyksi keksittiin nää arkipyhät palkkavapaiksi. Siellä ne hihittelivät innoissaan kuola ulos suusta valuen, kun näitä paperille tai tablarin ruudulle kirjattiin. Osaan sieluni silmin sen nähdä. :D
Eikös tämä tarkoita paluuta 1990-luvulla (ainakin joillain aloilla) olleeseen käytäntöön, jolloin loppiainen "tehtiin sisään" (meillä taisi lähteä tuntisaldosta 7,5 tuntia). Eli loppiainen ja helatorstai ovat vapaapäiviä edelleen ja kaupat ym. kiinni.
[/quote]
Ei. Kaikilla näillä on vapaapäivä, mutta se on palkaton.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:00"]
[/quote]
Ei. Kaikilla näillä on vapaapäivä, mutta se on palkaton.
[/quote]
Eli esim. päiväkodin työntekijälle käytännössä palkanalennus tammikuussa ja toukokuussa, kun mahdollisuutta palkattoman päivän korvaamiseen lauantaina ei ole.
Entä, jos loppianen osuu viikonlopulle, onko se silti palkaton vapaapäivä?
Kyllä mulle sopisi että mute taisin arkipyhinä sitten vaikka lauantaille. Pitkälauantai ja Helalauantai mutta ei mai kukaan voi mua pakottaa palkatylmalle vapaalle, kun olen kuukausipalkalla. Kai mä sitten voin mennä töihin tienaamaan? Ja tässä tehdään kuulema lisää työpaikkoja. Miten? Myös sunnuntaisin poistaminen kuulema tekee lisää työpaikkoja. Kertoisitko joku että MITEN ja mille alalle?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:53"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:48"]
[/quote]
No hei, tekosyitä on aina hauska keksiä. Tämä oli tämän hallituksen hauska vitsi olla maksamatta ihmisille palkkaa ja syyksi keksittiin nää arkipyhät palkkavapaiksi. Siellä ne hihittelivät innoissaan kuola ulos suusta valuen, kun näitä paperille tai tablarin ruudulle kirjattiin. Osaan sieluni silmin sen nähdä. :D
[/quote]
Eiköhän tämä ole lähinnä neuvottelukysymykseksi suunniteltu, eli ns. annetaan periksi että saadaan muut tai ainakin osa muista suunnitelmista toteutettua.
Se miten sovitte asian käytännössä työnantajan kanssa on aivan teidän välinen juttu. Ja jos olet yksityisellä ja firma haluaakin maksaa palkan niin sekin on aivan teidän juttunne.