Paljonko leikkaukset nipistävät sh:n ja lähihoitajan keskiansiosta? 50%??
Arkipyhien poistuminen, sunnuntaikorvausten pienennys, ylityökorvausten pienennys, palkaton eka sairaspäivä ... loman lyhennys. Kuinka suuri vaikutus tällä kaikella on hoitajien keskiansioihin? Pieneneekö 50% vuositasolla
Kommentit (50)
Todella epäreilu leikkaus, koska kohdistuu ihmisiin, jotka tekevät paljon töitä ja ovat työtä tekemällä saaneet lisätienestejä. Siis työtä tekemällä! Järkyttävää, suomalaista oikeistopolitiikkaa polkea työtä tekeviä. Sairaanhoitajien palkat ovat Suomesss Euroopan toisiksi pienimmät. Kaikkialla maksetaan enemmän. Turha haaveilla ulkomaalsisista hoitajista vanhusten määrän moninkertaistuessa.
Itse olen lh ja peruspalkka on hieman alle 2000e, siittä pois verot niin ei paljoa naurata elättää itteensä ja perhettä suurkaupungissa. Vuokrat ja laskut vie nyt jo palkasta n.75% ja jos lisiä ei olis niin elämä menis oikeesti kädestä suuhun meiningillä. Arvon kolme ässää vois kokeilla miltä elämä tuntuu kun elää pelko perseessä, että vaikka koira sairastuis ja tulin "yllättäviä" kuluja tai jos itse sairastuisin enkä sais sairaslomarahoja.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:55"]
Toi nyt on ihan fiksua että helatorstait ja ties mitkä kirkolliset pyhät poistuu, harva niistä nauttiva edes on mitenkään uskonnollinen. Ja sama juttu ekan palkattoman sairauspäivän kanssa, miksi työnantajan pitäisi maksaa jonkun sairastelusta? Nuo muut sitten on vähän niin ja näin. Kai tässä jokin yleislakko vielä nähdään. Eniten ihmettelen miten soini kehtaa edes näyttää naamaansa kun hallitus jossa itse istuj käytännössä tekee kaiken päinvastoin kuin mistä soini on Paasannut. Mahtaa persujen äänestäjät olla nyt ylpeitä valinnoistaan. Olisi muuten kannattanut lisätä lääkispaikkoja reilusti jotta poskettomiksi kohonneet lääkärien palkat edes jollain aikavälillä laskisivat kohtuullisiksi. Kansantalouteenhan tuollaiset kulut ovat myrkkyä. Vain vienti voi meidät pelastaa.
[/quote]
Viennistähän tässä on koko ajan ollut kysekin. Tosin nämäään toimenpiteet eivät auta. Ne niimttäin eivät paranna yritysten vientiosaamista eikä tuotekehittelyä. Ja siellähän se suurin ongelma on.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:27"]
Itse olen lh ja peruspalkka on hieman alle 2000e, siittä pois verot niin ei paljoa naurata elättää itteensä ja perhettä suurkaupungissa. Vuokrat ja laskut vie nyt jo palkasta n.75% ja jos lisiä ei olis niin elämä menis oikeesti kädestä suuhun meiningillä. Arvon kolme ässää vois kokeilla miltä elämä tuntuu kun elää pelko perseessä, että vaikka koira sairastuis ja tulin "yllättäviä" kuluja tai jos itse sairastuisin enkä sais sairaslomarahoja.
[/quote]
Päiväkodeissa työskenteleviin tuo sairaspäivän palkattomuus iskeekin pahiten. Milläs siinä lapsikatraassa vältyt saamasta vatsatauteja ja flunssia.
Todella kenkku juttu heikäläisille.
Eipä tässä voi tehdä muuta, kuin hakeutua tosiaan Ruotsiin/Norjaan töihin tai vaihtaa kokonaan alaa. Mä olen urani huipulla, lomapäiviä on se 30 eikä enempää tipu. Lisäksi nyt viedään siitä vähäisestäkin palkasta lisien pienennyksenä aikamoinen siivu, joten ei jaksa enää. Kannattaa toivoa, ettei itse tai kukaan läheisistä enää sairastu, en tiedä mikä on hoidon laatu tämän kaiken jälkeen... (Siis vähänkin järjelliset ja pätevät lähtevät muihin töihin, ja heidät korvataan halpatyövoimalla jostain thaikkulasta tai ambomaasta, jotka eivät osaa edes suomea. Onnea matkaan.)
Minne säästyneet rahat menee? Duunarin ostovoima pienenee.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:27"]
Kyllä se vaikutus joka tapauksessa suuri on, sillä kaikki leikkaukset kohdistuvat hoitohenkilökuntaan. Jos keskiansio, brutto, on 2800e kuussa ykis sairastumiskerta maksaa sinulle n. 200e, siis se on päiväpalkkasi minkä menetät kun se ensimmäinen sairaspäivä on palkaton.
Hoitajien palkka on naurettavan pieni ja sitä parannetaan juurikin vuorolisillä ja ylityökorvauksilla.
Itseäni tämä ei kosketa ollenkaan, olen eri alalla, yksityisellä, tuntipalkalla niin että voin muutenkin säädellä palkkaani ja työaikaani ihan itsenäisesti kunhan työt tulevat tehdyksi. Harmittaa vain pienipalkkaisten siskojen puolesta, jolla maksatetaan Elinkeinoelämän Keskusliiton iskoenkäisten optioita ja eläkepäivien Portugalin golfpäiviä.
[/quote]
Ohhoh...vähän voisi tutustua aiheeseen josta kommentoi... Vai että kaikki leikkaukset hoitohenkilökuntaan... muutko ei ole pyhinä töissä tai sairasta koskaan? Hoitohenkilökunta on ilmeisesti samalla myös työnantajia ja palkanmaksajia, jos kerran kaikki leikkaukset kohdistuivat vain hoitohenkilökuntaan... Oletkohan uhrannut ajatustakaan sille, miten paljon yksi sairastumiskerta maksaa tällä hetkellä työnantajalle? Ja ylityö- ja pyhäkorvaukset tosiaan laskivat sen muutaman hassun prosentin...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:38"]
Eipä tässä voi tehdä muuta, kuin hakeutua tosiaan Ruotsiin/Norjaan töihin tai vaihtaa kokonaan alaa. Mä olen urani huipulla, lomapäiviä on se 30 eikä enempää tipu. Lisäksi nyt viedään siitä vähäisestäkin palkasta lisien pienennyksenä aikamoinen siivu, joten ei jaksa enää. Kannattaa toivoa, ettei itse tai kukaan läheisistä enää sairastu, en tiedä mikä on hoidon laatu tämän kaiken jälkeen... (Siis vähänkin järjelliset ja pätevät lähtevät muihin töihin, ja heidät korvataan halpatyövoimalla jostain thaikkulasta tai ambomaasta, jotka eivät osaa edes suomea. Onnea matkaan.)
[/quote]
No onnea matkaan sinullekin! Kai olet siis tietoinen, että ei nuo uudistukset mitään unikkeja keksintöjä ole, vaan esim. Ruotsista pitkälti sovellettuja. Esim. tuo palkoton 1. sairauspäivä on ollut siellä käytäntönä jo 20 vuotta...
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:42"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:27"]
Kyllä se vaikutus joka tapauksessa suuri on, sillä kaikki leikkaukset kohdistuvat hoitohenkilökuntaan. Jos keskiansio, brutto, on 2800e kuussa ykis sairastumiskerta maksaa sinulle n. 200e, siis se on päiväpalkkasi minkä menetät kun se ensimmäinen sairaspäivä on palkaton.
Hoitajien palkka on naurettavan pieni ja sitä parannetaan juurikin vuorolisillä ja ylityökorvauksilla.
Itseäni tämä ei kosketa ollenkaan, olen eri alalla, yksityisellä, tuntipalkalla niin että voin muutenkin säädellä palkkaani ja työaikaani ihan itsenäisesti kunhan työt tulevat tehdyksi. Harmittaa vain pienipalkkaisten siskojen puolesta, jolla maksatetaan Elinkeinoelämän Keskusliiton iskoenkäisten optioita ja eläkepäivien Portugalin golfpäiviä.
[/quote]
Ohhoh...vähän voisi tutustua aiheeseen josta kommentoi... Vai että kaikki leikkaukset hoitohenkilökuntaan... muutko ei ole pyhinä töissä tai sairasta koskaan? Hoitohenkilökunta on ilmeisesti samalla myös työnantajia ja palkanmaksajia, jos kerran kaikki leikkaukset kohdistuivat vain hoitohenkilökuntaan... Oletkohan uhrannut ajatustakaan sille, miten paljon yksi sairastumiskerta maksaa tällä hetkellä työnantajalle? Ja ylityö- ja pyhäkorvaukset tosiaan laskivat sen muutaman hassun prosentin...
[/quote]
Ei ole vielä laskenut mikään. Tuskin vielä vuoden 2016 alustakaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:38"]
[/quote]
No onnea matkaan sinullekin! Kai olet siis tietoinen, että ei nuo uudistukset mitään unikkeja keksintöjä ole, vaan esim. Ruotsista pitkälti sovellettuja. Esim. tuo palkoton 1. sairauspäivä on ollut siellä käytäntönä jo 20 vuotta...
[/quote]
Sillä pienellä erolla, että Ruotsissa sh:n palkka on vertailukelpoinen työn vaativuuteen nähden, sh:n työ non rajattua erikoisosaamista sekä lomaedut alkavat pyöriä heti töiden alkamisesta mikäli olet ns. vakihenkilökuntaa.
Minäkään en ymmärrä miten SH:n tai Kirvesmiehen lomien ja palkan leikkaaminen edesauttaa suomen kilpailukykyä tai edistää vientiä?
Hei, kertokaahan nyt oikeasti, kuinka pienistä rahoista on kyse! Jos lomaa on valmiiksi jo 30 päivää -> ei vaikuta. Ylityökorvaukset -> niitä tuskin hirveästi tulee eli vaikutus pieni. Arkipyhät yms. -> tämä koskee kaikkia ja KOROSTAN, että esim. helatorstai oli työpäivä vielä 2000-luvun alussa tai ns. arkivapaa eli se oli joko palkaton tai tehtiin myöhemmin takaisin. Palkaton saikkupäivä -> käytäntö mm. Ruotsissa jo, koskee kaikkia.
Loppujen lopuksi ainoa selkeä hoitajiin kohdistuva muutos on, että pyhälisästä vietäisiin 25%. Ts. laskekaapa nyt ihan oikeasti, mistä summasta on kyse. Jos te teette vaikka kaksi sunnuntaivuoroa kuussa, niin vaikutus on muutama kymppi. Jos nyt teidän tuntipalkka on vaikka 13 Euroa ja sunnuntailisällä 26 Euroa, niin jatkossa saatte 22,75 tunti. Eli menetätte 3,25 Euroa/h. Ja kahdessa sunnuntaissa yhteensä 52 Euroa. Nyt täällä huudetaan kuin oltaisiin viemässä satoja Euroja kuussa. Ei olla. Vain pieni nipistys ja hoitajat tulee mukaan samoihin talkoisiin kuin muutkin. Sillä on myös arvo, että on töitä taantumankin aikana. Moni muu on työtön.
Onko sairaanhoitajan palkka Ruotsissa oikeasti 3500€/kk.
34 kerropa nyt ihan omin sanoin miksi jo valmiiksi alipalkatun ammattiryhmän pitäisi lähteä yhtään mihinkään talkoisiin mukaan? Onnea vaan hoitajien pitämiseen alalla hermannit.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:34"]Niin ja Soini vielä sanoi,että vuorotyöläisiä on niin vähän ?? Olen itse Sh ja mieheni metallialalla vuorotyötä teemme molemmat ja entäs kaikki poliisit,vartijat,lähihoitajat,palomiehet ym... [/quote] Uravalintakysymys.
[/quote]
Soinihan myös perusteli, että työuupumus paranee, kun ylityökorvauksia pienennetään. Ihmiset tekevät ylitöitä samalla tavalla, mutta niistä maksetaan vähemmän.
Sunnuntaikorvausten pienenemistä hän perustelee sillä, että ihmiset haluavat tehdä työnsä viikolla, joten sunnuntaikorvausten pienentäminen motivoi ihmisiä työskentelemään arkipäivinä.
Olen kai tyhmä, mutta en ymmärtänyt, miten se parantaa työuupumusta, jos joutuu tekemään entisenlaisesti ylitöitä, mutta saa pienemmän palkan siitä
[/quote]
Mitä vittua?! Pitäähän ne mummot ja sairaat ihan samalla tavalla sunnuntaisinkin hoitaa! Miten hoitoala tästä hyötyy?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:57"]
34 kerropa nyt ihan omin sanoin miksi jo valmiiksi alipalkatun ammattiryhmän pitäisi lähteä yhtään mihinkään talkoisiin mukaan? Onnea vaan hoitajien pitämiseen alalla hermannit.
[/quote]
siksi, että hoitajat ei ole alipalkattuja mitenkään. Heidän palkkansa on erittäin hyvä verrattuna Suomen yleiseen palkkatasoon/palkkahierarkiaan. Samalla tasolla tai jopa alapuolella ne kaikkialla maailmassa verokkiammatteihin nähden.
Ja koittakaa nyt tajuta, että meidän julkinen talous on pullistunut liian isoksi. Sieltä on pakko leikata. Lisien ja lomien leikkaaminen on yksi tapa. Toinen voisi sitten olla reipas 5% höylä kaikille läpi. Herätkää oikeasti reaalimaailmaan, tällä hetkellä Suomessa on massatyöttömyys ja jokainen työssäkäyvä saa olla kiitollinen, että on duuni jäljellä. Yksityisellä on leikattu ja leikattu jo vuosia, tervetuloa myös julkiselta todellisuuteen!
Olen erikoissairaanhoidossa. Peruspalkka 2200 just ja just. Se on joko alan tai maan vaihto edessä.
Näyttää olevan vielä siellä Arkadianmäelläkin sellainen mielikuva, että tätä työtä tehdään ihan vaan kutsumuksesta ja hyvästä tahdosta.
Tiedoksi vaan: ei tehdä!
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:16"]
Arkipyhien poistuminen, sunnuntaikorvausten pienennys, ylityökorvausten pienennys, palkaton eka sairaspäivä ... loman lyhennys. Kuinka suuri vaikutus tällä kaikella on hoitajien keskiansioihin? Pieneneekö 50% vuositasolla
[/quote]Ei ihme tuolla matematiikalla, että olet lähihoitaja.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 17:57"]Norjassa arvostetaan suomalaisten sairaanhoitajien koulutustasoa.
[/quote] Mutta suosivat ruotsinkielentaitoisia... joten suomenruotsalaiset hoitajat ainakin saavat helposti töitä.