Miksi hautajaisissa ei saa olla
lyhythihaisella puserolla? naisen vaatteista kyse.
Kommentit (54)
Kesäkuumalla lyhythihainen pusero on aivan eri asia kuin nämä esitetyt vesirajamekot tai muut paljastelut. Käytösoppaissa mainitaan ainoastaan hillitty tummasävyinen vaatetus, ei puhuta mitään helman tai hihojen pituudesta. Tuo edellä mainittu maalaisjärki on ihan asiaa.
Ei ole hihaton, niinkuin joku onnistui lukemaan. Lyhythihainen, olkapään ja kyynerpään puoleen väliin.
Nythän ei enää kesäkuuma.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:42"]
lyhythihaisella puserolla? naisen vaatteista kyse.
[/quote]
Mun käsittääkseni hautajaisiin kuuluu pukeutua mahdollisimman peittävästi.Olkapäitä ei saa paljastaa kirkossa muutenkaan,mutta yleensä hautajaisiin pitkähihaista ja lahkeista vaatetta,sekä hame säädyllisen mittainen.Ei kai siihen ole kummempaa syytä kuin että kunnioitetaan tilaisuutta pukeutumalla arvokkaasti ja se kuuluu hyviin käytöstapoihin.
Itse olen ateisti ja omaan tatuointeja ja tukkakin herättää paljon huomiota enkä piittaa jumalasta hittoakaan. Silti varsinkin kirkollisiin tilaisuuksiin säädyllinen pukeutuminen ja suht siisti ulkonäkö, en halua herättää pahennusta muissa tärkeänä päivänä ja haluan kunnioittaa muiden uskontoa ja että huomio pysyy siinä kenen juhlat tai hautajaiset on. Vaikka ei itse usko niin mielestäni on piittaamatonta mennä kirkkoon minkänäköisenä sattuu, jotkut ottaa raamattunsa ja uskontonsa kovinkin tosissaan.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:21"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:40"]
Miksi suomalaisille etiketin noudattaminen on niin vaikeaa? Tulee mieleen se kakara ala-asteelta, joka ei suostunut koskaan noudattamaan opettajan ohjeita, vaan aina piti sooloilla.
[/quote]
Yleensä säännöissä on jotain järkeä, mutta hienostelussa ja turhassa peittelyssä ei.
[/quote]
Niin, että sinusta on ok mennä hautajaisiin lyhyessä kesämekossa? Kuten esim.:
http://litbimg.rightinthebox.com/images/384x384/201412/qdgyzz1418960804038.jpg
[/quote]
No ei. Vielä kerran: asiallinen ja hillitty voi olla ihan maalaisjärjelläkin, ottamatta mittanauhaa helman pituuden takia tai olemalla ilman ihonväriä peittäviä sukkahousuja. Onko sillä mitään väliä, jos hameen alta vilahtaa ihan ihonvärinen nillkka ilman mustia sukkahousuja tai kesähelteellä pukeutuu vaikkapa tuohon Ap:n ehdottamaan hihattomaan??
[/quote]
Ei ap hihattomasta ole mitään maininnut, vaan lyhythihaisesta.
No hautausmaalla ei ainakaan sopisi olla olkapäät paljaana. Kenties siksi? Näin on ainakin hautausmaatyöntekijöitä ohjeistettu.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:44"]
Koska se ei kuulu etikettiin, on huonon tavan vastaista.
[/quote]:D
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:36"]Miksi yleensä hautajaiset ovat surujuhlat? Johtuuko se siitä, että olemme kateellisia vainajalle joka pääsee sinne Taivaan iloihin, kuten siunaustilaisuudessa kerrotaan. Jos kerran vapautuu tästä maanpäällisestä ikeestä niin saattojoukon pitäisi iloita vainajan puolesta samoin kuin monissa latinalais amerikkalaisissa maissa tehdään.
[/quote]
Onhan se tavallaan iloinenkin asia, tavallaan. Kun siskoni kuoli, olin tavallaan onnellinen koska hänen ei enään tarvinnut kärsiä kipuja, kuoli siis jokapuolelle levinneeseen syöpään. Ehkä se surullisuus hautajaisissa tulee siitä kun se kuitenkin on ihmisen viimeinen matka, ja sen jälkeen ei ole enää, koskaan mahdollisuutta nöhdä tätä itselle rakasta ihmistä, kun hänet lasketaan maahan.
En ymmärrä miksi kyseenalaistetaan hautajaispukeutumunen. Tai siis varsinkin jos menee jonkun ei niin läheisen ihmisen hautajaisiin, niin en todellakaan haluasi olla omaisia kohtaan loukkaava puleutumisellani, vaan pyrkisin pukeutumaan peittävästi ja etiketin mukaan. Kirkossahan ei saa olla mitään käsivarsia näkyvillä, mutta esimerkiksi muistotilaisuudessa voi vaikka sen jakkutakin tms ottaa pois jos kuuma. Olen onneksi joutunut vain kahtiin hautajaisiin, ja pukeutunut etiketin mukaan, myös kunnioittaakseni vainajan muistoa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:20"]
No hautausmaalla ei ainakaan sopisi olla olkapäät paljaana. Kenties siksi? Näin on ainakin hautausmaatyöntekijöitä ohjeistettu.
[/quote]
Ja missähän hautausmaalla on näin?:D Oon ollut hautausmaalla töissä ja oon saanut pitää ihan mitä vaatteita lystää. Varsinkin kuumana kesäpäivänä mulla on ollut vaan shortsit ja toppi.
Hautajaiset ovat arvokas tilaisuus, ja sinne tulee pukeutua asianmukaisesti. Netistä voit lukea käytöstapoja hautajaisiinkin.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:58"]Hautajaiset ovat arvokas tilaisuus, ja sinne tulee pukeutua asianmukaisesti. Netistä voit lukea käytöstapoja hautajaisiinkin.
[/quote]
En vieläkään ymmärrä mitä asiatonta ja hyvien tapojen vastaista on lyhythihaisessa puserossa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 20:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 16:21"]
Miksi suomalaisille etiketin noudattaminen on niin vaikeaa? Tulee mieleen se kakara ala-asteelta, joka ei suostunut koskaan noudattamaan opettajan ohjeita, vaan aina piti sooloilla.
[/quote]
Yleensä säännöissä on jotain järkeä, mutta hienostelussa ja turhassa peittelyssä ei.
[/quote]
[/quote]
No ei. Vielä kerran: asiallinen ja hillitty voi olla ihan maalaisjärjelläkin, ottamatta mittanauhaa helman pituuden takia tai olemalla ilman ihonväriä peittäviä sukkahousuja. Onko sillä mitään väliä, jos hameen alta vilahtaa ihan ihonvärinen nillkka ilman mustia sukkahousuja tai kesähelteellä pukeutuu vaikkapa tuohon Ap:n ehdottamaan hihattomaan??
[/quote]
Ei ap hihattomasta ole mitään maininnut, vaan lyhythihaisesta.
[/quote]
Hyvä ihme, muutama sentti sinne tänne. Joka ketjuun pitää löytyä vähintään yksi saivartelija... monelle vanhoilliselle mummelille lyhythihainen=hihaton. Mutta itse asian ydinhän jäi vissiin ymmärtämättä tuon hihaton/lyhythihainen asian takia, vai?Pointti oli se, että asiallisesti voi pukeutua verhoamatta silti itseään ihan kiireestä kantapäähän, vaikka etiketti keskiajalta niin käskisikin.
Kun tietylle asialle on tehty etiketti, tyhmät haluavat väkisin rikkoa sen, koska eivät halua olla kenenkään määräiltävissä. "Mä niin haluun laittaa Peran hautajaisiin noi mun uudet mikrosortsit ja V-kaula-aukkoisen ja selästä avonaiseen mittatilaustyönä tehdyn silkkipaidan, että mun 'Natural'-tatska ja suihkurusketus pääsevät loistamaan! Niihin sopii ihkut korkkarit ja mun turkoosit ja isoimmat korvikset ja kaulakorut! Mä haluun!"
Minäminäminä-jankutus menee liian pitkälle.
Siksi koska sinä menet kirkkoon ja sinne ei mennä puolipukeessa. Muualla maailmassa heitetään turistitkin ulos kirkoista jos on vähissä vaatteissa . Niinkuin uimaasuissa. Luulis jo maalaisjärki sanovan mutta kun ei. Näitä varten opeteaan uskontoa vaan kun ei mene perille ei sitten millään.....
Mulla oli äitini hautajaisissa yllä musta mekko ja vaaleanharmaat sukkahousut, vaikka olisi pitänyt laittaa mustat. En ajatellut sinä päivänä kovinkaan selvästi... Jostain luin, että lähiomaisilla saa olla päällään mitä vaan, muilla hautajaisvierailla sen sijaan pitäisi olla sen etiketin mukainen vaatetus sellaisena kohteliaana eleenä niitä lähimpiä kohtaan. Ehkä siis saan anteeksi ne rumat harmaat sukkahousuni, vaikka itse en kyllä tuota mokaa tule unohtamaan.
Onhan näitä vanhoillisen etiketin jäänteitä vaikka kuinka paljon. Maalaisjärki voisi olla kova sana, mutta kaikki ei omista sellaista:
Esim työkaverin helmikuisissa hautajaisissa ihmettelin itsekseni vainajan siskon perheen pukeutumista. Siskolla oli semmoinen ohut pitsinen minimekko, spagettiolkaimilla.. oli varautunut huiviin, mutta yleensä se röntysti nyrkissä mukana. Siskon 16 vuotiaalla tyttärellä oli sähkönsininen olkaimeton mekko, liian pieni. Tissit tursus ja perse vilkku. Korkea korkoiset saapikkaat.
Siskon 13 vuotiaalla pojalla oli tumma puku, se oli kyllä armottoman lyhyt, mutta sentään tumma puku.
11 vuotiaalla tyttärellä sellainen espanjasta ostettu flamencomekkonen ja vastaavat pinkit mustapilkulliset korkkarit. Oli aivan itse meikannut överi punaiset huulet ja tumman siniset silmät kulmakarvoja myöten. Tukka oli sellaisella jännäsykeröllä, etten ollut varma, että oliko se yrittänyt peittää valtavia takkujaan, vaiko ihan oikeasti tyylikäs mielestään. (niin ja äiti on kampaaja ammatiltaan)
Mies oli sitten farkuissa ja valkoisessa olut mainospaidassa (t-paita). mies oli ainoa, joka noloili vaatetustaan. Selitteli, ettei ehtinyt shoppailla yms.
Kyllähän siinä mieleen tuli, etteikö heillä ollut varaa hankkia huomaamattomampia (sopivampia) vaatteita. Edes lainata. Meiltäkin olisi löytynyt kaikille heille sopivammat vaatteet lainaksi.
Selvisi muistotilaisuudessa, että näille oli yritetty lainata vaatteita, heille oli annettu jopa rahaa vaatteisiin, mutta perheen aikuiset olivat piipahtaneet viettämässä roisia viikonloppua Tallinnassa. Siitäkin saatiin kuulla liian seikkaperäinen kertomus. Muuten näiden suku oli aivan fiksun ja fiinin oloista porukkaa, mutta tää siskon perhe on jotenkin hukassa. Palstamäärityksen mukaan aito valkoroska perhe?
Sotahan tästä touhusta kahveilla syntyi. Äärimmäisen mielenkiintoista ja viihdyttävää kaltaiselleni av-mammalle. Kyllä siinä oli tyrskähdyksissä pitelemistä.
Vainaja oli hauska ja vilpitön tyyppi, jalat maassa. Aivan loistava heppu. Hän olisi arvostanut kyllä sitä syntynyttä härdelliä, eikä tosiaan olisi piitannut tuon perheen pukeutumisesta yms. Hän ei ollut pikkusielu. Harmi, että sairaus vei.
Mieheni kummitädin hautajaisissa kaikilla oli asialliset mustat vaatteet, paitsi yhdellä naisella oli vaaleanpunainen neulepusero. Minusta epäkunnioittavaa.
[/quote]
[/quote]
[/quote]