Miksi hautajaisissa ei saa olla
lyhythihaisella puserolla? naisen vaatteista kyse.
Kommentit (54)
Hautajaisetiketissä on muitakin hölmöhköjä sääntöjä naisten pukeutumiseen eritoten. Mm. Sukkahousujen pitää olla mustat, hameen pituus on mielellään alle polven, ja olkapäät ei saa olla paljaat. Tukka ei saa olla auki, jollei se ole ihan lyhyt.
En ole keksinyt enkä saanut koskaan selitystä miksi näitä tapoja edelleen vahditaan kuin mykkä v####a, kai se on vaan vanhoillinen, elämään jäänyt tapa ja mitä vanhempi ihminen, sitä tiukemmin siitä kiinni pitää. Tietysti asukokonaisuuden pitää minunkin mielestäni olla tilaisuuteen asiallinen, mutta ehkä vähän voisi joissain asioissa höllentää...
Olkapäiden peittäminen tosin pätee myös häihin tai mihin tahansa kirkossa järjestettyyyn tilaisuuteen. Häissä varsinkaan en ymmärrä mikä vika on paljaissa olkapäissä, jos morsiammellakin tissivako vilkkaa ja monella vieraalla myös. Hameen mitta samoin saattaa paljastaa melko ylös, mutta voi herramunjestas jos ne olkapäät näkyy...
No kyl saa olla, vähän vanhanaikaisia osa tuommoisista säännöistä. Noi on vanhoja sääntöjä, ei sellaisia tarvitse nykyään orjallisesti noudattaa.
Eiköhän tuo ole samanlaisia vanhanaikaisia tapoja kuin se, että häissä vain morsiamella saa olla valkoinen pitkä mekko (todella typerä tapa) tai että maistraatissa vihkijä ei saa olla tuulipuvussa. Typeriä sääntöjä, jotka ei perustu mihinkään.
Joo, menään vaaan hautajaisiin housuissa jiosta persvako näkyy, puserossa josta tissivako näkyy, kaikki ihkut tatskat näkyvillä. Hautajaisvieraiden pointtina on olla näkymättömiä jotta vainajan muistelu pääsee pääosaan. Ei siis mennä esittämään omia uusia korkkareita eikä laiteta kaikkia koruja päälle. Ja niin hassua kuin se onkin, niin pukeutumisella fiksu erottuu tyhmästä. Onko se niin kamalaa jos pitää hautajaisiin pukeutua neutraalisti? On, v####u ko mä haluun mun vittonin feikkikassin olalle.... Mä haluun
Kyllä mulla on kesällä/kuumalla ollut hautajaisissa lyhyemmät hihat.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:04"]
Joo, menään vaaan hautajaisiin housuissa jiosta persvako näkyy, puserossa josta tissivako näkyy, kaikki ihkut tatskat näkyvillä. Hautajaisvieraiden pointtina on olla näkymättömiä jotta vainajan muistelu pääsee pääosaan. Ei siis mennä esittämään omia uusia korkkareita eikä laiteta kaikkia koruja päälle. Ja niin hassua kuin se onkin, niin pukeutumisella fiksu erottuu tyhmästä. Onko se niin kamalaa jos pitää hautajaisiin pukeutua neutraalisti? On, v####u ko mä haluun mun vittonin feikkikassin olalle.... Mä haluun
[/quote]
Miksi taas vetää tuollainen ääripää asiaan? Asiallinen voi ja pitääkin olla, kuitenkaan olematta vanhoillisuuden orja. hautajaisissakin tilaisuuden pitäisi voida olla vainajan itsensä "näköinen",ja toiveiden mukainen jos vaan mahdollista. Olen ollut hautajaisissa, jossa vainaja nimenomaan kielsi kaikki ulisevat surulaulut,ja mustan värinä. Ihan arvokkaasti hänetkin haudattiin.
Mustia vaatteita on niin monenlaisia, väri kun on ollut jo pitkään suosittu myös arkikäytössä. Eniten minua hautajaisissa ovat tosiaan häirinneet hyvin lyhyet helmat tai ohuet puserot, jotka sopivat paremminkin iltamenoihin kuin arvokkaaseen, varsinkaan surutilaisuuteen. Kaikilla muuten fiksun oloisilla suomalaisilla ei aina asuvalinta osu kohdalleen, eikä näköjään lasten, saati teinien vaatteisiin vanhemmat pääse lainkaan vaikuttamaan.
Muitakin tummahkoja, arvokkaita värejä kyllä käytetään joissakin piireissä, mutta surumustan, jopa aivan kokomustan vaatimustakin olen enemmän kuullut.
Joissakin maissahan hautaus täytyy tehdä jo yhden päivän kuluessa, onkohan ihmisillä tosiaan siellä aina varalla suruasu?
Ulkomailla, jo Ruotsissa, on huomattavasti vapaampaa ja hyväksyttyä vapaamuotoisempi hautajaispukeutuminen.
Miksi yleensä hautajaiset ovat surujuhlat? Johtuuko se siitä, että olemme kateellisia vainajalle joka pääsee sinne Taivaan iloihin, kuten siunaustilaisuudessa kerrotaan. Jos kerran vapautuu tästä maanpäällisestä ikeestä niin saattojoukon pitäisi iloita vainajan puolesta samoin kuin monissa latinalais amerikkalaisissa maissa tehdään.
Miksi suomalaisille etiketin noudattaminen on niin vaikeaa? Tulee mieleen se kakara ala-asteelta, joka ei suostunut koskaan noudattamaan opettajan ohjeita, vaan aina piti sooloilla.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:40"]
Miksi suomalaisille etiketin noudattaminen on niin vaikeaa? Tulee mieleen se kakara ala-asteelta, joka ei suostunut koskaan noudattamaan opettajan ohjeita, vaan aina piti sooloilla.
[/quote]
Yleensä säännöissä on jotain järkeä, mutta hienostelussa ja turhassa peittelyssä ei.
Aivan turhia sääntöjä, evvk!
Minun hautajaisissani sopii pukeutua miten kukin haluaa.
Kunhan virsiä ei lauleta eikä puhuta paskaa kuolemanjälkeisestä elämästä.
Ei luterilaisessa kirkossa sillee mitää tollasia sääntöjä ole. Etikettiin kuuluu, että ei herätä minkäänlaista huomiota pukeutumisellaan. Ennen vanhaan paljaat olkapäät herättivät huomiota, eivät oikeastaan enää. Kunhan rintsikoiden hihnat ei sieltä näy.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:52"]
No kyl saa olla, vähän vanhanaikaisia osa tuommoisista säännöistä. Noi on vanhoja sääntöjä, ei sellaisia tarvitse nykyään orjallisesti noudattaa.
[/quote]
No joo, mutta eikös sitä nyt edes hautajaisiin voisi pukeutua asiallisemmin? Vai onko sinnekin pakko päästä minihameessa? Se nyt vain on kohteliasta olla esittelemättä itseään hautajaisissa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]
[/quote]
Yleensä säännöissä on jotain järkeä, mutta hienostelussa ja turhassa peittelyssä ei.
[/quote]
Miksiköhän Suomessa kaikki ei-"siisti"teepaitajafakut-yhdistelmät katsotaan hienosteluksi? Johtuuko tämä jostain pula-ajasta, jolloin vain rikkailla oli varaa ostaa enemmän kuin 1 vaatekertaa?
[/quote]
[/quote]
Niin, että sinusta on ok mennä hautajaisiin lyhyessä kesämekossa? Kuten esim.:
http://litbimg.rightinthebox.com/images/384x384/201412/qdgyzz1418960804038.jpg
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:46"]
Aivan turhia sääntöjä, evvk!
Minun hautajaisissani sopii pukeutua miten kukin haluaa.
Kunhan virsiä ei lauleta eikä puhuta paskaa kuolemanjälkeisestä elämästä.
[/quote]
Eihän kukaan halua eläessään, että omissa hautajaisissa synkistellään ja lauletaan virsiä, vaan pitäisi jonkun Elvis-imitaattorin esittää stand-upia, jne. Kummasti kuitenkin tähän asti kaikissa hautajaisissa, joihin olen osallistunut on synkistelty ja laulettu virsiä kirkossa, eikä esim. mainittua stand-upia ole kuulunut tai menty ajamaan cartingia. Seurakuntakodilla tosin saattaa olla joku sovinnainen musiikkiesitys kappaleesta, josta vainaja piti. Sekin hyvin rauhalliseen ja hartaaseen tahtiin.
Johtuu katsokaas siitä, ettei perikunta halua herättää sukulaisissa pahennusta kovin exoottisilla tempauksilla, vaikka vainaja olisi jotain eläessään halunnutkin. Siksi myös omat hautajaisenne tulee olemaan samanlaiset kuin kaikilla muilla, joissa pukeudutaan mustiin, synkistellään ja lauletaan virsiä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:50"]
[/quote]
[/quote]
Niin, että sinusta on ok mennä hautajaisiin lyhyessä kesämekossa? Kuten esim.:
http://litbimg.rightinthebox.com/images/384x384/201412/qdgyzz1418960804038.jpg
[/quote]
Onkohan jossain televisiosarjassa näkynyt tuollainen asuvalinta hautajaisissa, kun se nyt herättää kiinnostusta täälläkin?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 14:44"]
Koska se ei kuulu etikettiin, on huonon tavan vastaista.
[/quote]
Eli mielestäsi on siis hyvätapaista mennä lyhythihaisessa?
Koska se ei kuulu etikettiin, on huonon tavan vastaista.