Paras keino saada mieto ja hyvä tuoksu pyykkiin?
Käytän useimmiten tuoksuttomia pesuaineita, mutta joskus haluaisin saada etenkin lakanoihin hyvän, miedon tuoksun. Olen tehnyt itse pyykkietikkaa esimerkiksi laventelista ja se on aika kiva, mutta haluaisin kokeilla muitakin vaihtoehtoja, joten tähän etsin nyt vinkkejä.
Minulla eikä muilla perheenjäsenillä ole tuoksuallergioita eikä muitakaan esteitä saada lakanoihin tai vaatteisiin mieto tuoksu. Lähinnä ongelma on siinä, etten tykkää useimpien pesu- tai huuhteluaineiden tuoksumaailmoista, vaan koen ne aika päällekäyvinä. Mitä pehmeää, mietoa tuoksua suosittelisit? Saa olla joko itse pesuaine, pyykkietikka, huuhteluaine tai joku ihan muu idea.
Kommentit (28)
Minulla on ollut vuosia LV nestemäinen pyykinpesuaine kirjopyykille käytössä. Tätä siis käytän pääasiassa.
Mutta tykkään myös hyvästä tuoksusta pyykissä ja olen etsinyt sekä täyttänyt kodinhoitohuoneen kaappeja erilaisilla tuoksuvilla pesuaineilla.
Voin suositella A+ cherry blossom ja wild flowers-pyykinpesunesteitä. Tosi miellyttävät ja juuri sopivat tuoksut. Pesuteho myös hyvä.
Kaapissa on myös pari kertaa käytetty Perlana renew blossom-pesuneste. Tässä myös ihana tuoksu. Pullon muotoilu on vaan epäkäytännöllinen, niin jäänyt odottamaan siirtoa käytettyyn pesuainepulloon.
Methodeista minulla taitaa olla kaikki suomesta saatavat tuoksut. Näistä paras on vaaleanpunainen. Käytin Methodia paljon yhdessä vaiheessa, mutta jäänyt kaapinpohjalle, kun pesuteho ei mielestäni niin hyvä.
Sama täällä: käytän hajusteetonta pesuainetta, mutta lakanoihin haluaisin miedon tuoksun. Suihkutan ilmaan sängyn yläpuolelle Elisabeth Ardenin Green tea edt:tä.
Ulkokuivatus on luomutuoksu.
Älkää höpiskö allergioista. Voipi pyöräyttää lopuksi 10 min kuivurissa, niin siitepölyt lähtee ja ulkoilman tuoksu säilyy.
Laitan pieneen pulloon 2/3 tavallista etikkaa ja 1/3 ruusuvettä tai appelsiininkukkavettä.
Puhtaan pyykin ei kuulu tuoksua tai haista miltään. Paras tuoksu on ulkona kuivatussa hajusteettomasti pestyssä pyykissä.
Voimakkaasti hajustetuilla pesevistä ajattelen niiden olevan niin likaisia että pitää peittää paha haju
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä tuoksuvat pesuaineet ovat todella harvassa. Meillä käytetään nykyään hajuttomia, ennen sitä oli serto käytössä, se oli ihan ok mutta ei varsinaisesti hyvä sekään.
Suurin osa hajustetuista on aivan karmeita... Mikähän siinäkin oikein on? Tykkäisin esimerkiksi monesta miedosta kukkaistuoksusta, joita luonnosta löytyy, mutta ilmeisesti niiden jäljittely ei kai sitten ole niin helppoa ja lopputulos on voimakas, tunkkainen ja ällöttävä.
Tuo on totta, että hyvältä tuoksuvia pesuaineita on harvassa. Mielestäni myös useimmat suihkusaippuat haisevat ihan hirveiltä. Itse kuulun niihin ihmisiin, jotka nuuskuttavat kaupassa kaikki mahdolliset pullon saippuoista ja pesuaineista lähtien, koska minulle tuoksut ovat tärkeitä. En siis halua elää hajuttomassa maailmassa, mutta minua ympäröivien tuoksujen täytyy olla hyviä. Kun olen kerran löytänyt hyvän tuoksuis
Toivottavasti et availe niitä pulloja, kuten jotkut...
Minulla oli vaihe kun ostelin paljon pesuaineita ja olen käynyt lukuisia eri merkkejä ja tuoksuja läpi.
Parhaimmat miedot tuoksut on kokemukseni mukaan näissä (ei missään tietyssä järjestyksessä):
Serto - tuoksu on aina ollut hyvä ja mieto jopa huuhteluaineissa, joita olen käyttänyt lakanoihin.
Ecover - näissä on ihanan raikas ja miellyttävä tuoksu. Omat suosikkini Ecoverilta tuoksun perusteella on honeysuckle & jasmine ja hienopesuaine waterlily & honeydew
Ole hyvä - nämä on hajustettu vain eteerisillä öljyllä, eli tuoksu on oikein luonnollinen, mieto ja raikas. Sopii luonnollisuutensa takia varmaan monille niillekkin ketkä oireilee keinotekoisista hajusteista.
Persil sensitive - tätä olen löytänyt Normalista. Vaikka nimessä on sensitive, niin näihin on silti laitettu mieto tuoksu. Tykkään kovasti kun on niin mieto ja raikas. Pesuteho on myös oikein hyvä. Itse olen niitä kapseleita käyttänyt, mutta niillä on siellä myynnissä myös pulloissa nestemäistä siinä samassa tuoksussa.
Lumme pesuaineista olen pitänyt miellyttävimpänä Metsä -tuoksulla olevaa pesuainetta, se on aika mieto.
Method pesuaineissa on hyvä tuoksu, joka ei ole sellainen kemiallinen löyhkä kuin aika monessa muussa tavallisessa hajustetussa pesuaineessa, mutta se on noita mainitsemiani mietoja vahvempi ja pysyvämpi.
Nykyään itse käytän lähes aina hajusteetonta pesuainetta ja huuhteluaineeksi etikkaa, johon olen lisännyt muutaman pisaran yleensä piparminttu eteeristäöljyä. Tuoksu on ihana ja miellyttää minua sen ajan kun otan pyykit koneesta ja ripustan ne kuivumaan, mutta vaatteiden kuivuttua tuoksu haihtuu kokonaan ja pyykit on hajusteettomia.
Pyykkietikat oma tekemät tai kaupan valmiit pyykkietikat on kyllä todella hyvä tapa saada raikasta pyykkiä.