Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

WT-perheen lapsi yliopistossa

Vierailija
08.09.2015 |

Myönnän ihan suoraan, että tulen vähemmän "korkeatasoisesta" ympäristöstä: Olen kouluja käymättömän teiniäidin lapsi, sisaruksillani on eri isät ja vain yksi heistä on enää kuvioissa. Kotoisin olen pienen kaupungin lähiöstä ja lastensuojelu on tullut vuosien saatossa tutuksi. Myös yksi siskoistani on jo teiniäiti.

Itse opiskelen toista vuotta Helsingin yliopistossa alaa x ja koen olevani väliinputoaja: kotona vieraillessani en voi puhua opiskelijaelämästäni siten, että tulisin ymmärretyksi. Yliopiston sosiaalisissa tapahtumissa tunnen itseni ulkopuoliseksi, kun en voi puhua rapujuhlista tai sunnuntaibrunsseista. Tuntuu, etten puhu aina edes samaa kieltä muiden kanssa.

Ennen opintojeni aloittamista ulkona syöminen tarkoitti lähinnä kebulassa käyntiä. Ennen ensimmäisiä sitsejä en ollut juonut edes viiniä, viinaa toki senkin edestä.

Kohtalotovereita? Ajatuksia?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olla akateemisia ja lapseni pääsi ensi yrittämällä lääketieteelliseen Helsinkiin.

Vierailija
42/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:00"]Ei olla akateemisia ja lapseni pääsi ensi yrittämällä lääketieteelliseen Helsinkiin.
[/quote]
Onneksi olkoon! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on merkittävä koulutuksellisen eriarvoisuuden muoto, jolta "mahdollisuuksien tasa-arvo" -jengi sulkee silmänsä.

Vierailija
44/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä, ei Suomessa kovin suuria luokkaeroja ollut vielä muutama vuosikymmen sitten, täällä on aika pieni eliittiväki ollut. Ymmärrän tietysti että monilla tarve unohtaa ja peittää juurensa.

Vierailija
45/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukuni ensimmäinen lääkäri ja tohtori. Vanhempani (toisella opistotason koulutus, toisella ammattikoulutus) ovat fiksuja ja koulutusta arvostavia, joilla ei lapsena ollut taloudellisesti mahdollista lähteä oppikouluun. Ala-asteen jälkeen kouluhommat olen hoitanut täysin itsenäisesti. Opiskeluaikana olisi varmasti ollut paljon tukea lääkärivanhemmista, joita monilla oli, mutta hyvin pärjäsin itsekin.

Vierailija
46/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:17"]

Mitä ihmettä, ei Suomessa kovin suuria luokkaeroja ollut vielä muutama vuosikymmen sitten, täällä on aika pieni eliittiväki ollut. Ymmärrän tietysti että monilla tarve unohtaa ja peittää juurensa.[/quote]

Muutama vuosikymmen sitten oli tilanne se, että talous kasvoi ja julkinen sektori laajeni, jolloin tarvittiin koulutettua väkeä lisää. Akateemisia oli silloin niin vähän, että heidän omat lapset ei riittäneet mihinkään, piti alkaa värväämään duunareiden ja maalaisten lapsia.

Nykyään tilanne on tasan päinvastoin.

Vierailija
47/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]Ap:lle suosittelisin ihan tosissani esim. käytöksen kultaisen kirjan lukemista :D. Siitä oli mulle hyötyä, kun lapsuuden kotona ei esim. kertaakaan (oikeasti, ei kertaakaan) käyty ravintolassa, tai opetettu syömään haarukalla ja veitsellä. Paljon voi onneksi opetella aikuisena, vaikkei ne "sivistyneet tavat" välttämättä ikinä tule ihan samalla lailla selkärangasta kuin niillä, joille ne on opetettu jo lapsena.
[/quote]

Että oikein pitää kirjoista opiskella, kuinka ollaan "hienompien" ihmisten kanssa. Mä en ainakaan ketään alkais yrittää mielyttämään missään tilanteessa, jos joku ei mua omana itsenäni hyväksy, niin saa olla hyväksymättä.

Ja kyllä näistä monista viesteistä huokuu oman perheen hylkääminen ja häpeä, niin ihan ymmärrettävää mun mielestä, jos perheenne kokevat, että olette "pettäneet" ne. Ylipiston käyneet kun ei muita parempia ole millään tavalla. Esim humanistisista ja joistakin muista aloista suurin osa on ihan turhia muutenkin. Onneksi tulevaisuudessa todennäköisesti karsitaan näitä ja ihmiset tekee enemmän oikeita töitä.

Vierailija
48/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska yliopistossa puhutaan "rapujuhlista ja brunsseista". Ap joko ei itse ole oikeasti yliopistossa, tai sitten tää on joku itsetunnonnostatus.

Vierailija
49/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:34"]

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]Ap:lle suosittelisin ihan tosissani esim. käytöksen kultaisen kirjan lukemista :D. Siitä oli mulle hyötyä, kun lapsuuden kotona ei esim. kertaakaan (oikeasti, ei kertaakaan) käyty ravintolassa, tai opetettu syömään haarukalla ja veitsellä. Paljon voi onneksi opetella aikuisena, vaikkei ne "sivistyneet tavat" välttämättä ikinä tule ihan samalla lailla selkärangasta kuin niillä, joille ne on opetettu jo lapsena. [/quote] Että oikein pitää kirjoista opiskella, kuinka ollaan "hienompien" ihmisten kanssa. Mä en ainakaan ketään alkais yrittää mielyttämään missään tilanteessa, jos joku ei mua omana itsenäni hyväksy, niin saa olla hyväksymättä. Ja kyllä näistä monista viesteistä huokuu oman perheen hylkääminen ja häpeä, niin ihan ymmärrettävää mun mielestä, jos perheenne kokevat, että olette "pettäneet" ne. Ylipiston käyneet kun ei muita parempia ole millään tavalla. Esim humanistisista ja joistakin muista aloista suurin osa on ihan turhia muutenkin. Onneksi tulevaisuudessa todennäköisesti karsitaan näitä ja ihmiset tekee enemmän oikeita töitä.

[/quote]

Voi voi, taisi kolahtaa nämä ketjussa olleet kuvaukset wt-perheistä.

Vierailija
50/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:44"]Ap:lle suosittelisin ihan tosissani esim. käytöksen kultaisen kirjan lukemista :D. Siitä oli mulle hyötyä, kun lapsuuden kotona ei esim. kertaakaan (oikeasti, ei kertaakaan) käyty ravintolassa, tai opetettu syömään haarukalla ja veitsellä. Paljon voi onneksi opetella aikuisena, vaikkei ne "sivistyneet tavat" välttämättä ikinä tule ihan samalla lailla selkärangasta kuin niillä, joille ne on opetettu jo lapsena. [/quote] Että oikein pitää kirjoista opiskella, kuinka ollaan "hienompien" ihmisten kanssa. Mä en ainakaan ketään alkais yrittää mielyttämään missään tilanteessa, jos joku ei mua omana itsenäni hyväksy, niin saa olla hyväksymättä. Ja kyllä näistä monista viesteistä huokuu oman perheen hylkääminen ja häpeä, niin ihan ymmärrettävää mun mielestä, jos perheenne kokevat, että olette "pettäneet" ne. Ylipiston käyneet kun ei muita parempia ole millään tavalla. Esim humanistisista ja joistakin muista aloista suurin osa on ihan turhia muutenkin. Onneksi tulevaisuudessa todennäköisesti karsitaan näitä ja ihmiset tekee enemmän oikeita töitä.

[/quote]

En mäkään ole alkanut herroja kumartelemaan. Voin kyllä raflassakin syödä pelkällä haarukalla veitseen koskematta.

Vierailija
51/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 21:57"]

[/quote]

Voi voi, taisi kolahtaa nämä ketjussa olleet kuvaukset wt-perheistä.

[/quote]

Kerran juntti, aina juntti... Ei ymmärretä hyvän käytöksen merkitystä, vaan nähdään se ainoastaan toisten "mielyttämisenä" (sic!).

Vierailija
52/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:12"]What the Fuck toi WT tarkoittaa? Witun Tahvot?????? Itse olen niin köyhästä perheestä että meillä ei puhuta kotona englantia.
[/quote]

WT = white trash. Suomessa käytössä ainoastaan av-palstalla , kertonee jotain palstan tasosta?

Vierailija
53/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei työläisperhetaustassa ole mitään vikaa. Ei sitä tarvitse nolostella. Mutta ei ne vanhempien työt ja tekemiset ole kovin kiinnostavia, vaan se, millainen ihminen on nyt. Olen duunariperheestä ja koko sukuni toinen maisteri. Ei taustalla ole merkitystä siinä, onko joku kiinnostava ja mukavaa seuraa. Öykkäri on ääliö, vaikka olisi millä taustalla. Kiva tyyppi on haluttua seuraa, vaikka lapsuuden piirit olisivat olleet niukat.

Vierailija
54/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki: älä kutsu ketään kermaperseeksi, kultalusikaksi tai porvariksi. Eräs wt-taustainen yliopistokaverini nimittäin tekee tätä...

Vierailija
55/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 18:17"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 15:32"]

Kuulostaa provolta jo ihan sen takia, että tässä aloituksessa tehdään av-palstalta jo vanhastaan tuttuja yleistyksiä siitä, millaisia nämä "akateemiset" ovat. Mistähän ihmeestä nekin on kaivettu. Ja että ihan opiskelijaporukassakun suurin osa olisi muka tällaista ihme yläluokkaa - voin kertoa, että suurin osa siitä on ihan av-palstan omaa kuvitelmaa. - t. Yo-opiskelija, vaikeasti päästävä ala, molemmat vanhemmat töissä yliopistolla, isä professorina

[/quote]

Kun (jos) aikuistut kunnolla, opit itsekin tunnistamaan niitä asioita, joiden vuoksi sinun on ollut helpompi uida sisään akateemiseen maailmaan.

Muistatko esim. minkä ikäinen olit, kun tiesit, mitä tarkoittaa professori ja mitä professori käytännössä tekee?
[/quote]

Ei meillä silloin mitenkään isän työstä erityisesti puhuttu. Hyvä että tiesin mikä on yliopisto. Niin että saman ikäisenä kuin muutkin varmaan, ihan pienenä ajattelin kai että isän työhön liittyy ihan hirveä määrä papereita. :D
-
Kuten toisessa (heti perään kirjoittamassani) viestissä sanoin, tietenkin eroja on kotien kulttuureissa paljon ja niillä on paljonkin merkitystä. On kuitenkin ihan harhaluulo kuvitella, että yliopistolla olisi pääsääntöisesti jotain hienostokansaa. Ei ole, vaan kuten tässäkin ketjussa huomaa, ihmiset ovat monenlaisista taustoista sinne tulleet, ja niin kuuluu ollakin.
-
Kritisoin siis sitä, että aloitus ei vaikuta aidolta - ihan siitä syystä, että yliopisto-opiskelijoista suuri osa ei mitään rapujuhlia ja muuta hienostelua harrasta. Mikäli AP on niin kokenut, on hän luultavasti osunut johonkin tiettyyn porukkaan kuuntememaan niitä juttuja, ja kaikkien iloksi muitakin ryhmiä löytyy.

Vierailija
56/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:06"]

[/quote]

En mäkään ole alkanut herroja kumartelemaan. Voin kyllä raflassakin syödä pelkällä haarukalla veitseen koskematta.

[/quote]

... ja saatat vahingossa, tietämättäsi toimia ihan etiketin mukaan! On paljon ruokia, jotka kuuluukin syödä pelkällä haarukalla.

Vierailija
57/67 |
08.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 22:06"]

[/quote]

[/quote]

... ja saatat vahingossa, tietämättäsi toimia ihan etiketin mukaan! On paljon ruokia, jotka kuuluukin syödä pelkällä haarukalla.
[/quote]

No piti tulla pätemään.

Vierailija
58/67 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut puhuu vaikkapa motocross-harrastuksestaan tai jostain tietyistä peleistä, kyllä niissäkin keskusteluissa moni jää ulkopuoliseksi.

Vierailija
59/67 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 19:45"]

Koska yliopistossa puhutaan "rapujuhlista ja brunsseista". Ap joko ei itse ole oikeasti yliopistossa, tai sitten tää on joku itsetunnonnostatus.

[/quote]

No ainakin mun kaveriporukassa useat päivittivät viime kuussa Instaan kuvia rapujuhlistaan. Ja brunssikuvia on harvase viikonloppu. Helsingin yliopistossa opiskelen.

Vierailija
60/67 |
09.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sukuni ainut ylioppilas (pl. kaukaiset pikkuserkut) ja kyllähän se nyt yliopisto-opiskelijana alkaa tuntua. Esim. kaikkien kehotus verkostoitua opiskeluaikana on minulle vieras, siis miten verkostoidutaan??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän