Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ihminen tyhmentyä?

Vierailija
25.03.2022 |

Mitä mieltä olette, voiko ihminen oikeasti tulla tyhmemmäksi? En siis tarkoita iän väistämättä tuomaa hidastumista, vaan oikeasti kognitiivisen kapasiteetin laskua. Olin mielestäni nuorempana paljon fiksumpi. Opin nopeasti ja osasin ajatella moniulotteisesti. Kärsin kuitenkin samalla hyvin vaikeasta masennuksesta ja ahdistuksesta, ja lopulta sain pahan burnoutin. Nämä kestivät vuosia. Nykyään tuntuu, että olen ihan idiootti. Voiko burnout jotenkin käräyttää aivot lopullisesti idiootin tasolle? En enää opi, en muista, en osaa ajatella, looginen hahmotuskykyni on heikko. Ärsyttää, kun en pärjää opiskeluissa, saa töitä jne. :(

Kommentit (49)

Vierailija
1/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys, ja olen miettinyt samaa. Jonkinlainen idioluutio kesken 😅

Vierailija
2/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole varma laskeeko burnout varsinaisesti ÄO:ta mutta se laskee kyllä voimakkaasti normaalia toiminnantasoa, jolla lienee on sama efekti. Epäilen että miehelläni on ollut burnout ja hän puhuu samasta asiasta: ajatus ei enää leikkaa ja ideoita on vaikea keksiä, mikä on vähän huonompi homma luovalla alalla. En tiedä mikä tuohon voisi olla ratkaisuna. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi tyhmentyä ajan myötä. Todistus: kuka tahansa veteraanipoliitikko.

Vierailija
4/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monen kohdalla riittää kun pullauttavat lapsen,sitte tietävät kaiken kaikesta eikä kukaan saa neuvoa.

"eihän sillä ole edes lapsia"

Vierailija
5/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

peruskoulun tuotoksia kirjoitti:

katso teini tiineenä ohjelmia äitylit tatuoituja lävistettyjä pimpoja ido...ja ja aina on yhteiskunnan vika kun mikään ei onnistu

Älä nyt mollaa peruskoulun tuotoksia. ei mitään tekemistä peruskoulun kanssa. vettuilijat ja kettuilijat ovat yleisemmin sitä ns muka sivistynyttä porukkaa. tietenkään jos ei ole mistään kiinnostunut eikä halua itseopiskella asioita niin silloin voi jotain ongelmaa olla. Joillekin sopii tietynlainen oppiminen. Eli tuo peruskouluvertaus on aika ontuva. myösin ne perinteiset kiusaamisjutut vielä kokemuksena niin.

Vierailija
6/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole varma laskeeko burnout varsinaisesti ÄO:ta mutta se laskee kyllä voimakkaasti normaalia toiminnantasoa, jolla lienee on sama efekti. Epäilen että miehelläni on ollut burnout ja hän puhuu samasta asiasta: ajatus ei enää leikkaa ja ideoita on vaikea keksiä, mikä on vähän huonompi homma luovalla alalla. En tiedä mikä tuohon voisi olla ratkaisuna. :(

Olen ajatellut samaa. Vielä lukiossa jaksoin kehittää ajatteluani, opiskella jne. mikä totta kai kehittää. Ikävuodet 20-30 menikin sitten pääsääntöisesti burnout-oireissa ja mielenterveyttä hoidellessa. Samalla kun ikätoverit opiskelivat, hankkivat tietoa, taitoja ja kokemuksia, itse jäin kehityksessä sinne lukiolaisen tasolle tietyllä tapaa. Ihan hullua tämä suorituskeskeisyys, tiedän todella monia joilla on ollut työelämän vaativuuden takia lievempiä burnouteja :/ Hullua, että kolmekymppisenä joutuu esim. siirtymään osittaiseen työaikaan kun työelämä on kertakaikkisesti liian kuormittavaa... :/

Tsemppiä sulle ja miehellesi! 

Vierailija
7/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseäni on psykoosi tyhmentänyt. Lääkityskin vaikuttaa jonkin verran. Muisti ainakin on olematon. Tosin en vieläkään ihan tyhmä ole, mutta huonomuistisuus harmittaa.

Vierailija
8/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Burnnout tekee tuota. Mullakin oli psykooseja mutten tiedä miksi. Ne oli tosi pahoja enkä saanut mitään apua niin siksi epäilen huumaamista.

Vierailija
9/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi.

Aivovamman saaneilta ollaan tutkittu älykkyyden laskua, ja näin usein tapahtuu lievemmissäkin tapauksissa, mutta vain hetkellisesti. On arvioitu, että ”älykkyyden katoaminen” aivovamman takia on lähtöisin traumasta.

Monet mielentilat vaikuttavat meidän kykyymme käyttää aivojamme, mutta tämä ei poista älykkyyttämme vaan kykyämme käyttää aivojamme parhamme mukaan.

Eli ihmisen kyky toimia ja käyttää aivojaan voi heiketä elämän eri vaiheissa, mutta nämä ovat usein hetkellisiä.

Aivot ovat lihas. Laiska lihas! Monet asiat vaativat meiltä voimia käyttää aivojamme. Mutta lihasta voi kehittää. Tavitsemme vain energiaa ja päättäväisyyttä.

Netistä luulisin löytävän jotain vinkkejä aivojen ”jumppaamiseen”, mutta mikäli sinusta tuntuu pahalta, saattaisi ulkopuolinen apu, perhe tai terveydenhuollon ammattilainen, auttaa. Energiaa sinä taidat eniten kaivata.

Tsemppiä! <3

Vierailija
10/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkään en usko älykkyyden laskuun, mutta keskittymisen heikentyminen aiheuttaa tuollaista. Tutkitusti ihmiset eivät nykyaikana kykene enää useinkaan syventymään asioihin, joten he käyttäytyvät kuin yksinkertaiset, vaikka älykkyys olisi kohdallaan.

Vierailija
11/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

IKÄ EI NYT AINAKAAN TUO MUKANAAN MITÄÄN TYHMENTYMISTÄ... jotkut kyllä vanhenevina jotenkin heikentyvät... MUTTA TOISET PÄINVASTOIN...

Sellainenkin ilmiö on että vaikka kroppa vanhenee niin ihminen tuntee nuortuvansa kun vanhenee... REVI SIITÄ!!! 

Vierailija
12/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IKÄ EI NYT AINAKAAN TUO MUKANAAN MITÄÄN TYHMENTYMISTÄ... jotkut kyllä vanhenevina jotenkin heikentyvät... MUTTA TOISET PÄINVASTOIN...

Sellainenkin ilmiö on että vaikka kroppa vanhenee niin ihminen tuntee nuortuvansa kun vanhenee... REVI SIITÄ!!! 

Osa lopettaa ajattelun kun joutuu eläkkeelle. Siitä alkaa syöksykierre, jossa pienikin asia muuttuu aivan käsittämättömäksi ratkaista. Osa taas jatkaa pään käyttöä, jolloin he voivat olla hyvinkin fiksuja ja kokemuksen avulla aivan eri tasolla kuin nuoret.

Vierailija
13/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi.

Aivovamman saaneilta ollaan tutkittu älykkyyden laskua, ja näin usein tapahtuu lievemmissäkin tapauksissa, mutta vain hetkellisesti. On arvioitu, että ”älykkyyden katoaminen” aivovamman takia on lähtöisin traumasta.

Monet mielentilat vaikuttavat meidän kykyymme käyttää aivojamme, mutta tämä ei poista älykkyyttämme vaan kykyämme käyttää aivojamme parhamme mukaan.

Eli ihmisen kyky toimia ja käyttää aivojaan voi heiketä elämän eri vaiheissa, mutta nämä ovat usein hetkellisiä.

Aivot ovat lihas. Laiska lihas! Monet asiat vaativat meiltä voimia käyttää aivojamme. Mutta lihasta voi kehittää. Tavitsemme vain energiaa ja päättäväisyyttä.

Netistä luulisin löytävän jotain vinkkejä aivojen ”jumppaamiseen”, mutta mikäli sinusta tuntuu pahalta, saattaisi ulkopuolinen apu, perhe tai terveydenhuollon ammattilainen, auttaa. Energiaa sinä taidat eniten kaivata.

Tsemppiä! <3

Itselleni on käynyt kuvaamallasi tavalla. Muisti ei toimi. Keskittyminen surkeata. Eikä minkään tekemistä meinaa tulla enää mitään. Aivovamman saamisesta on jo yli vuosi. Pelkään pahinta. Eli sitä, että oireet jäisivät pysyviksi.

Vierailija
14/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ainakin dokannut aivoni mössöksi ja olen hidas nykyään. T: MIES

Vierailija
15/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut vanhempieni tyhmentyneen selkeästi eläkkeelle jäämisen jälkeen. Varmasti ikä vaikuttaa, mutta ei ole ainoa syy.

Vierailija
16/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokin kai multitaskaaminen, stressi, uupuminen saattavat tuoda tuollaisia oireita. Varsinaisesta tyhmentymisestä ei kaiketi kuitenkaan ole kyse.

Vierailija
17/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuroplastisuus...

aivoja pitää käyttää ja harjaannuttaa.

Vierailija
18/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kognitio laskenut. En varsinaisesti ole tyhmentynyt,mutta "jumittaa". Ja saatan kesken lauseen unohtaa ihan täysin mistä puhun. Ja keskittyminen herpaantunut.

Kova pala,kun pitänyt fiksuutta aina parhaana puolenani.

Toki,jotkut satunnaiset saattavat pitää minua vieläkin suht.fiksuna,mutta itse huomaan eron.

Jotain testejähän tuohon on, siis kognitioon.

En tosin ole terve muutenkaan.

Tosin iltasanomien testien mukaan olen aina nero😏

( Hassua muuten miten nykyään on puhuttu,että multitaskaaminen kuluttaa aivoja.. ei siitä ennen puhuttu)

Vierailija
19/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on ihan fakta, että stressi ja masennus huonontavat kognitiivisa taitoja, mutta se ei ole pysyvää. Tai mikäli olo helpottaa niin taidotkin taas palautuvat. 

Vierailija
20/49 |
25.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan paljon kännykkä ja älylaitteet vaikuttavat näihin... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kahdeksan