Hoikka/normaalipainoinen, miten syöt?
Kuinka usein/kuinka monta kertaa päivässä? Kuinka usein syöt herkkuja? Mitkä kuuluvat ja mitkä eivät missään nimessä kuulu ruokavalioosi? Urheiletko? Painosi ja pituutesi? Ihan uteliaisuudesta kyselen, sillä taistelen itse jatkuvasti normaalipainon ja ylipainon rajalla (165/66) ja haluaisin saada selville, millaiset ruokailutottumukset teillä hoikemmilla on?
Kommentit (51)
Aamulla sokeriton jugurtti .. lounaalla 200-400g ruokaa, jossa lihaa mukana (kana, kala, nauta) .. päivälliseks jotain kevyttä, kuten leipää, tms .. illalla leipä, tai pari
Jos touhuaa paljon, niin päivälliseks toinen ruoka.
Jos pitää juoda muuta kuin vettä, niin vältä sokeroituja (melkein kaikki suomessa myytävät mehut).
Hedelmiä voi syödä, jos nälkä iskee kesken kaiken.
1. Yleensä kolme kertaa päivässä
2. Määrittele herkku! Minulle graavilohi ruisleivän päällä on herkku.
3. Ei ole mitään, mitä en söisi. Mutta kotiin en osta juurikaan mitään pullatuotteita. En vain välitä niistä.
4. Kyllä paljon ja ihan päivittäin
5. 166 cm ja 52-54 kg. Käyn vaa´alla harvoin. Kyllä muutaman kilon heittelyt tuntuvat vaatteissa ja minulla näkyy kasvoista äkkiä, ihan itse huomaan peilistä, jos on nousujohteista painokehitys.
Itse olen lapsesta asti ollut hoikka, jopa alipainoinen 30-vuotiaaksi. Lapsena ja teininä varmaankin söin vähän ja herkkupainotteisesti (vanhemmat prkl), mutta en tätä itse tajunnut, siis että annoskoot olivat pieniä jne. Jaksoin kuitenkin hyvin, eli tarpeeksi sain sinänsä ravintoa. Olen tottunut syömään huolettomasti ja en niin tuijota kaiken terveellisyyttä. Säännöllinen ateriarytmi on kuitenkin, 5 kertaa päivässä syön. Liikuntaa harrastelen kerran viikkoon+pyöräilyä ja kävelyä päivittäin.
Nainen 34 vuotta, 173 cm, 56 kg
Syön 3-4 kertaa päivässä. Normaalirasvaista pääosin kasviksia sisältävää ruokaa, myös marjoja. Ei ole kiellettyjä aineita, mutta valikoin ruokani. Olen hyvä kokki, joten herkuttelen joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 11:51"]
Aamulla sokeriton jugurtti .. lounaalla 200-400g ruokaa, jossa lihaa mukana (kana, kala, nauta) .. päivälliseks jotain kevyttä, kuten leipää, tms .. illalla leipä, tai pari
Jos touhuaa paljon, niin päivälliseks toinen ruoka.
Jos pitää juoda muuta kuin vettä, niin vältä sokeroituja (melkein kaikki suomessa myytävät mehut).
Hedelmiä voi syödä, jos nälkä iskee kesken kaiken.
[/quote]
Kaikissa mehuissa on hedelmäsokeria, ja se on ihan yhtä epäterveellistä kuin valkoinenkin.
Mehuja, limsoja jne en juo. Herkuilla tarkoitin esim marjapiirakkaa tai suklaapatukkaa. Kiitos vastauksista! Laittakaa ihmeessä lisää. Ap
Kaikkea mahdollista mutta pieniä annoksia. Normipäivä:
- aamulla rasvattomaan piimään tehty marjasmoothie ja maitokahvi (pitää mulla paremmin nälän kuin leipä tai puuro), viikonloppuna 1,5 munan munakas
- lounas voi olla keittoa 3dl, salaatti siemenillä tai pähkinöillä ja siihen 100g lihaa/kalaa/kanaa tai vaikka tonnikala-avokadohässäkkää ruisleivällä. Viikonloppuna kuittaan lounaan Lidlin maalaiscroissantilla ja hillolla. Kahvia
- välipalana menee joskus muutama pähkinä, ei päivittäin
- päivällinen kotiruokaa pieni annos, esim 1 peruna ja 2-3 lihapullaa riittää mulle hyvin. 3dl laatikkoruokaa tai keittoa. Salaattia jos on ja siivu ruisleipää jos tekee mieli
- illalla hedelmärahkaa (harvemmin kermaista), jäätelöä tai kuten eilen iso pala mustikka-valkosuklaa moussekakkua ja kahvia kun jäi viikonlopusta yli.
- lisäksi eilen tuli syötyä kourallinen suklaamakeisia kun mies kävi Porvoossa Brunbergillä....
Mun herkkua on popcorn, jäätelö, kakut mitä meillä on usein, kermamuhennettu hapankaali ja bratwurst, kuuma ja täyteläinen hapankaaligulassi.
Hampurilaisaerian syön n kerran kuukaudessa, sipsejä 2x vuodessa, nachoja ehkä 6x vuodessa kun on tortilloja ruokana mutta näitä en laske "herkuiksi"
Bmi ollut 23 viimeiset 17 vuotta, sitä ennen 19,5
Yritän aina syödä ison aamiaisen. Se tyyli nyt vaan sopii mulle. Aina näin ei oo ollut, mutta tossa pari vuptta sitten tykästyin vankkoihin aamiaisiin. Eli: aamulla vaikka puuro kaurahiutaleista, kookosjauhosta, pellavansiemenistä ja maca-jauheesta (tämänhetkinen reseptini). Tai jos en ehti puuroa keittää, pari siivua täysjhyväleipää seesaminsiementahna- ja paprika-kurkkupäällisin. Sitten vielä hedelmä, yleensä iso omena, sekä skyr rahka, jossa usein seassa vielä desi pakastemarjoja. Ohessa menee 2 jättimukia sokeritonta teetä. Ainiin, ja kourallinen naturel-sekapähkinötä.
Päivän aikana syön yleensä yhden ison aterian, jonka kellonaika vaihtelee. Syön paljon kasviksia, ihanaa. Proteiinina yleensä iso annos kalaa, kanaa, katkarapuja tai kananmunia. Kokolihaa olen hieman laiska kotona laittamaan, mutta syön siis sitäkin.
Välipaloiksi pari leipäsiivua juusto- tai pähkinätahnapäällisin ja paprika-tomaatti-kurkkusiivuin. Sekä kourallinen pari sekapähkinöitä. Ja hedelmiä, yleensä omenoita, banaani tai nektariineja. Tv-naposteluna miniporkkanoita tai pähkinöitä. Sekä paljon sokeritonta teetä tai isoja mukeja maitokahvia (puolet kahvia, puolet maitoa, käytän rasvatonta maitoa).
Miä en syö/juo? Tuoremehuja tai mitään muitakaan mehuja. En tykkää, ja mulla on vähän huono hammaslaatu, ollut aina. Hammaslääkäri sanoi, että mehujen happamuus on vaarallisinta kiilteelle, joten olen vältellyt noita niin kauan kuin muistan.
Sokeriakin yritän välttää, mutta aina se ei onnistu. Just toissapäivänä söin iltapalaksi suklaalevyn, jonka joku törkimys antoi lahjaksi :) Kotiin ostan harvoin irtiksiä tai suklaata, koska en osaa olla niitä napostelematta. Tummaa suklaata saatan joskus ostaa itse. Vehnäjauhoja en syö missään muodossa, paitsi kylässä otan tarjotun kakkupalan tms. Niin ja en syö kotona valkoista riisiä, ravintolassa tai vieraisilla kyllä otan. Irtokarkit taitaa olla mun pahin pahe. Saata niitä ostaa noin kerran viikossa parissa, mutta koitan vältellä. Sokeri vaan ei oo hyväksi.
Syön aina itseni hyvin kylläiseksi, niin että maha ei meinaa housuihin mahtua. Nukkumaan en mene nälkäisenä. Jos yhtenä päivänä syön paljon, seuraavana tuntuu yleensä mukavammalta mennä vähän keveämmin.
169 ja 53.5kg. Paino jumittanut samassa lukioiästä. Nyt 40+.
Syön aamulla puuroa, päivällä salaattia, välipalaksi rahkaa tai hedelmiä, illalla ns. kunnon ruuan eli esimerkiksi jauhelihakastiketta ja täysjyväpastaa. Herkuttelen useamman kerran viikossa yleensä karkilla ja erikoiskahveilla. Roskaruokaa tulee syötyä pari kertaa kuukaudessa. Teen fyysisesti raskasta työtä ja käyn salilla ja jumpassa 3-4 kertaa viikossa. Olen normaalipainon alarajalla, ennen olin alipainoinen, mutta nykyään on myös lihasta. En kiellä itseltäni mitään ruoka-aineita, mutta leipää ja pullaa en syö, paitsi joskus esimerkiksi hampurilaista syödessä.
Kuinka usein/kuinka monta kertaa päivässä?
- Syön silloin, kun on nälkä ja sitä, mitä tekee mieli 2-5 krt/vrk.
Kuinka usein syöt herkkuja?
- Joitain kertoja viikossa.
Mitkä kuuluvat ja mitkä eivät missään nimessä kuulu ruokavalioosi?
- Kaikki kuuluu. Leipää syön hyvin harvoin. Ja punaista lihaakin tulee käytettyä aika vähän. Karkista en tykkää, enkä maustetuista jugurteista.
Urheiletko?
- En. Joskus käyn lentiksessä tai pyöräilen, mutta muuten harrastan vain hyötyliikuntaa.
Painosi ja pituutesi?
- 50 kg ja 167,5 cm
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:12"]Kuinka usein/kuinka monta kertaa päivässä?
- Syön silloin, kun on nälkä ja sitä, mitä tekee mieli 2-5 krt/vrk.
Kuinka usein syöt herkkuja?
- Joitain kertoja viikossa.
Mitkä kuuluvat ja mitkä eivät missään nimessä kuulu ruokavalioosi?
- Kaikki kuuluu. Leipää syön hyvin harvoin. Ja punaista lihaakin tulee käytettyä aika vähän. Karkista en tykkää, enkä maustetuista jugurteista.
Urheiletko?
- En. Joskus käyn lentiksessä tai pyöräilen, mutta muuten harrastan vain hyötyliikuntaa.
Painosi ja pituutesi?
- 50 kg ja 167,5 cm
[/quote]
Enkä syö rasvattomia tuotteita.
Meissä hoikissa on niin monenlaisia!
Itse syön oikeastaan mitä vain, määrät vain ovat kohtuullisia ja syön aika harvoin. Joskus menee päiviäkin, etten syö juuri mitään. Siten taas pari päivää, kun syön kuin hevonen.
Jotkut hoikat ystäväni pitävät puolestaan tiukkaa ruokavaliota. On rahkaa, raejuustoa jne. Itse syön rennosti, mutta luontaisesti aika terveellisesti. Mieltymykset ovat vain usein erilaisia kuin lihavilla tuttavillani.
En välitä juuri makeasta enkä kovin rasvaisistakaan ruuista. En vain tykkää... Syön kyllä kaikkea, mitä eteen laitetaan. Nirsous on minusta kaukana.
Liikun paljon ja olen luonteeltankin "liikkuva". Pyöräilen, juoksen tai vähintäänkin kävelen joka paikkaan, vaikka auto olisi käytössä. Lisäksi harrastan muutaman kerran viikossa varsinaista urheilua.
170 cm 55 kg. Ikä 43, aina olen ollut hoikka ja imetysten jälkeen jopa liian laiha, paino alkanut nelosella ja se on liian vähän se.
Olen 165 cm, 53 kg. Ikää 41 v, toimistotyö.
"Kuinka usein/kuinka monta kertaa päivässä? " - 2 kertaa, ei välipaloja. Syön lounaan klo 13 ja päivällisen klo 21. Muihin aikoihin ei tee mieli ruokaa.
"Kuinka usein syöt herkkuja?" Joka päivä syön makean jälkiruoan ja viiniä lasin päivällisen kanssa.
"Mitkä kuuluvat ja mitkä eivät missään nimessä kuulu ruokavalioosi?" Mikään ei ole kiellettyä tai rajoitettua, mutta kaikkea "terveellistä" kuten täysjyväviljatuotteita inhoan joten niitä en syö.
"Urheiletko? " En todellakaan, inhoan kaikenlaista liikuntaa ja urheilua.
Kiitos asiallisista vastauksista! Mulla pahin ongelma on tuo herkuttelu, että vaikka jokapäivä menis päiväkahvilla/teellä pala pullaa, piirakkaa tms tai suklaapatukka. Muuten syön mielestäni ihan normaalisti, tässä esim.
Aamulla maustamatonta jogurttia/rahkaa/viiliä + kiivi/banaani/marjoja + pellavansiemeniä + teetä
Lounaalla keittoa (jauheliha/sei/kasvissose) + näkkileipää jonka päällä juustoa
Välipalalla hedelmää/porkkanaa/SE PULLA TAI PIIRAKKA
Päivällisenä leipää/puuroa/kananmunia, mitä nyt keksii, joskus ei mitään
Tarvittaessa iltapalalla viiliä+mehukeittoa/leipää/marjasmoothieta
Syön ainoastaan ruisleipää. Saa korjata ja antaa vinkkejä. Ap
Mä syön oikeastaan vaan ns roskaruokaa, eli pizzaa,hamppareita,namia. Leipää paljn. Ns. Kunnollinen kotiruoka 2-3 krt/vko. Annoskoopt isoja,tai ai aki syön enemmän kuin mies ja 15v teinipoika.
165/55
Onko tuo ylipaino?
Lihas painaa enemmän kuin rasva.
Olenko minä siis ylipainoinen kun painan 64 kg ja pituus on 168 cm. Lantio on 100 cm ja vyötärö 75 cm ja rinnanympärys 100 cm. Pitäisikö minun olla siis laihempi? Nyt tunnen olevani sitten blösö näillä kiloilla.
Olen 45 v., 175 cm, +- 65 kg. Minulla on kolme lasta, mikä varmasti vaikuttaa kroppaan. Teen istumatyötä.
Syön aamiaisen: kahvia, leipää, leikkeleitä ja vihanneksia, jugurttia tai vast., marjoja tai hedelmiä, tuoremehua. Lounaalla syön lämmintä ruokaa, sitä mitä lounaspaikassa tarjolla on. Pyydän usein pienemmän annoksen pääruokaa, koska lähipaikoissa on mun mielestä todella isot annokset. Illalla syödään perheen kanssa ihan tavallista, itse tehtyä ruokaa.
En urheile, mutta liikun. Kävelen paljon. Syön säännöllisesti, vuodenaikojen mukaan. Syön paljon vihanneksia, hedelmiä, marjoja yms. Se suositettu 500 g päivässä täyttyy varmaan heittämällä. En mittaa enkä punnitse :)
Mielummin kala- tai kasvisruokaa kuin lihaa.
Jos valvon myöhään, voin syödä yöpalan, joka useimmiten on voileipä tai kaksi.
Ruokajuomina vesi tai viini. Janojuomana vesi.
En syö karkkia, kahvileipää, jälkiruokia (paitsi harvoin), sipsejä tai muutakaan, mitä muut kutsuvat herkuiksi. En juo limsaa, olutta tai limusiidereitä. Olin nuorena aivan koukussa suklaaseen, mutta lopetin sen cold turkey (jolloin ymmärsin miten voimakas aine suklaa on, miten se vaikuttaa aivoihin). Juon kahvini ilman sokeria ja maitoa. En oikeastaan lisää sokeria mihinkään omaan annokseeni, mutta ruoanlaitossa käytän sitä tai hunajaa.
En syö mitään, missä lukee "kevyt", kaikki ruokamme on ihan täyttä tavaraa. En syö eineksiä. Ns. välipaloja syön todella harvoin, yleensä lounaan ja päivällisen välissä. Välipala on useimmiten hedelmiä.
Ruoka on mulle iso nautinto ja harrastus, sekä kokkaileminen että syöminen. En koskaan ahda enkä mätä. Ähky on epämukava olotila. Mä luulen että avaimet mun (ja meidän perheen) normaalipainoon ja terveyteen on monipuolinen, tavallinen ruoka ja säännöllinen syöminen.
Nro 18, en ole ylipainoinen mutta olen kokoajan lievän ylipainon ja normaalipainon rajalla, kun paino vaihtelee 65-68 kg välillä, ja pituutta on 165cm. Kuntoilen kyllä melkopaljon, lähes päivittäin lenkkeillen tai kotona jumpaten. Mitat mulla on lantio 95, vyötärö 72 ja rinnanympärys 88. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 12:28"]
Onko tuo ylipaino?
Lihas painaa enemmän kuin rasva.
Olenko minä siis ylipainoinen kun painan 64 kg ja pituus on 168 cm. Lantio on 100 cm ja vyötärö 75 cm ja rinnanympärys 100 cm. Pitäisikö minun olla siis laihempi? Nyt tunnen olevani sitten blösö näillä kiloilla.
[/quote]
Jatkan vielä:
Aloitan aamuni kahvilla. Juon paljon kahvia maidolla.
Syön pari leipäsiivua margariinilla ja malkara+juusto ja maitolasi.
Syön lautasellisen: lihaa+kasviksia+hiilareita ja kaikkea on yhtä paljon.
Syön kaksi kertaa viikossa tai en ollenkaan leivonnaisia.
Juon viiniä pari ladia viikossa, en käytä muita päihteitä.
En tupakoi tai liiku.
Syön aamiaisen, lounaan, välipalan ja päivällisen. "Herkkuja" en syö, jos niillä tarkoitetaan karkkia ja sipsejä ja limua, mulle ei maistu sellaiset. Muuten syön todella vaihtelevasti ja monipuolisesti mitä tahansa ruokia nakkikastikkeesta ostereihin. Urheilen noin neljä kertaa viikossa. Pituus 160, paino 50.