Jumalan nimeen vannominen loppuu oikeussaleissa
Käräjäsaleissa ei enää ensi vuoden alussa vannota totuuden puhumista jumalan nimeen. Edellinen eduskunta hyväksyi viime keväänä lainuudistuksen, jonka voimaantulon myötä todistajan vala siirtyy historiaan.
http://www.kymensanomat.fi/Online/2015/09/06/Jumalan%20nimeen%20vannominen%20loppuu%20oikeussaleissa/2015519530930/4
Kommentit (25)
Kyllä tälläkin hetkellä saa valita Jumalan kautta vannottavan valan tai kunniaan ja omatuntoon vetoavan vakuutuksen välillä.
Vieläkin te kehtaatte täällä pilkata Jumalaa?? Tajuatteko yhtään mitä tuomioita Jumala on kohta kaatamassa Suomen päälle teidän sydämenne kylmyyden ja syntienne tähden? Ja te vaan yhä kiellätte Jumalan. Voi teitä. Kun ne vitsaukset tänne vyöryvät te toivotte ettette olisi edes syntyneet.
Kääntykää heti synnin tieltä ja uskokaa Jeesuksen evankeliumi.
Oli jo aikakin. Oikeudenkäynti on kylmää faktaa, uskonasiat taas jotain ihan muuta. Herran nimeen vannominen on yhtä tyhjän kanssa kun tietää mitä pedofiilejä ynnä muita ihmisen irvikuvia uskonlahkot ovat täynnä ja paatuneimmat vannovat vaikka kuolleen äitimuorinsa nimeen jos sillä välttävät rangaistuksen. Hyvä että tulee tuollekin teatterille loppu.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 08:53"]
No jo on aikakin! Hyvä! Yhtä uskottavaahan se onkin ollut kuin Pelle Hermannin nimeen vannominen tai Joulupukin nimeen vannominen.
[/quote]
Minä olen aina vannonut omantunnon nimiin, kun minulla ei ole omaatuntoa.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 09:36"]
Ai jaa. Kun todistin tänä vuonna oikeudessa, minulta kysyttiin vannonko valani (en muista oikeita termejä) uskonnolliseen tapaan vai uskontovapaaseen tapaan. Molemmille olisi siis omat kaavat jo nyt.
[/quote]
no ensi vuonna ei enää kysytä mitään.
Koskahan lopettavat eduskunnan juoksuttamisen kirkosssa ja ministerivalan vannomisen jumalan nimeen?