Mies ei halunnut naimisiin, ja kärsii nyt siitä kun haluan pitää erilliset rahat
Ollaan siis oltu piiitkään avoliitossa. Joskus alkuvuosina puhuttiin naimisiinmenosta ja molemmat halusi naimisiin, vaikka se ei kummallekaan aivan valtavan tärkeä asia ollut (siis avioliitto sinänsä, yhteinen tulevaisuus kyllä tietenkin). Avioehtoa ei ollut tarkoitus laittaa, vaan molemmat oltiin sitä mieltä että se ei ole tarpeen. No aika kului, mies ei kosinut, elettiin kuitenkin hyvää yhteistä elämää ja nyt sitten vuosikausia myöhemmin ollaan edelleen yhdessä mutta ei naimisissa, mies ei sitten kai halunnutkaan kosia koskaan eli mennä naimisiin, avoliitto kai sitten riitti hänelle.
Minä olen aina ollut sitä mieltä, että on yhteiset rahat vasta kun mennään naimisiin, avoliitossa erilliset rahat vaikka tietenkin yhteiset asiat maksetaan yhdessä, jollain reilulla tavalla tulojen mukaan tai suunnilleen puoliksi. Mies on sotkenut muutama vuosi sitten raha-asiansa ja menettänyt sijoituksia, teki konkurssinkin ja sellaista. On työtön nyt. Minä taas olen ollut koko ajan ihan hyväpalkkaisessa työssä. Miestä harmittaa, kun meillä ei olekaan nyt yhteiset rahat. Tietenkin maksan kaikesta enemmän, koska tienaan enemmän, mutta mies ei voikaan mennä millekään yhteiselle tilille, johon tulisi minun palkka, maksamaan omia harrastushankintojaan ym. Tämä hiertää välejämme, minusta syy on hänen kun ei halunnutkaan naimisiin, turha valittaa nyt kun itse päätti olla kosimatta. MP?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
MP? Moottoripyörä? Ducati?
Sekin voisi olla, mutta tällä kertaa on mielipiteitä. Ap
Vähän vanhanaikaista ajattelua että naimisiin mennään vain jos mies hoksaa kosia.
Muuten ihan ok että harrastukset jää vähemmälle jos ei ole varaa harrastaa.
Syy ei oikeastaan ole siinä, ettette menneet naimisiin vaan siinä, että toinen kuvittelee maksattavansa elämisensä toisella.
Siis olitte sopineet menosta naimisiin, puhuneet asiasta avioehtoa myöten, mutta silti odotit miehen kosimista? Ja miksi ihmeessä avioliitossa pitäisi olla yhteiset rahat?
Vierailija kirjoitti:
Vähän vanhanaikaista ajattelua että naimisiin mennään vain jos mies hoksaa kosia.
Muuten ihan ok että harrastukset jää vähemmälle jos ei ole varaa harrastaa.
En tarkoittanut kosinnalla mitään polvistumista, vaan sitä, että mies olisi selkeästi ilmaissut halunsa mennä naimisiin niin, että haluaa sopia päivän ja tekee selväksi että nyt järjestetään ne häät. Eli vie asiaa eteenpäin selvästi tahtonsa ilmaisten. Ap
Elämä on valintoja. Äläkä sitten mene mihinkään "jos rakastaisit mua, niin..." -juttuihin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Siis olitte sopineet menosta naimisiin, puhuneet asiasta avioehtoa myöten, mutta silti odotit miehen kosimista? Ja miksi ihmeessä avioliitossa pitäisi olla yhteiset rahat?
Ei pidä olla yhteiset rahat, ei tietenkään. Se oli miehen toive, siis aikana kauan ennen hänen rahaongelmia ja konkurssia. Ja silloin sanoin hänelle, että yhteiset rahat käy minulle, mutta vain avioliitossa. Ap
No, me ollaan naimisissa mutta meillä yhteinen tili mutta sen lisäksi kyllä ihan erilliset raha-asiat. Ei tulisi mieleenkään elättää miestä. Nytkin tuntuu että maksan enemmän yhteisistä asioista kun ostan kaikki lasten kamat ja ruoat pääsääntöisesti..
Vierailija kirjoitti:
Mihin sä mielipiteitä tarvitset?
Ihan kiinnostaa muiden mielipiteet siitä, että toiminko väärin, olenko ”julma” kun en haluakaan yhteisiä rahoja kun mies ei kerran halunnutkaan naimisiin jne. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos mies kosisi nyt, mitä vastaisit?
On jo jotenkin fiilis mennyt koko avioliitosta. En osaa sanoa mitä vastaisin. Ap
Minä aina jaksan ihmetellä sitä, että naimisiin meno on kiinni siitä, ”hoksaako” / viitsiikö mies kosia. Tällä vuosisadalla! Itse menin naimisiin 1960-luvulla, enkä todellakaan muista, kumpi meistä kosi. Ei se kosinta maailman suurin asia ole, etenkään jos jo pitkään on asuttu yhdessä.
No et ole.Yhteinen tili asumis- ja ruokamenoille pitäisi riittää ihan kaikille pareille.
Siis maksaisit miehen menot, jos olisitte menneet naimisiin? Siis yhden paperinpalan allekirjoittamisen takia olisit valmis elättämään toisen?
Avoliitossa ei todellakaan kannatta elättää puolisoa.