AMSTERDAMISSA KÄYNEET!!
Olemme menossa perheen kesken (vanhemmat + 3 teini-ikäistä) Amsterdamiin syyslomalla. Olemme siellä kolme kokonaista päivää. Mitkä kohteet/aktiviteetit on "pakko" kokea?
Kommentit (54)
Miten hyvin menee julkista liikennettä Schipholin kentän ja kaupungin välillä?
Minä kävin ravintoloissa, Rembrandt- museossa, Van Gogh- museossa, Anne Frankin talossa, menin bussilla jonnekin kylään katsomaan juustonvalmistusta ja maistelemaan juustoja, katsomaan tuulimyllyjä, juustofestivaaleilla ja kävin myös jossain pienoismallimaailmassa.
Kannattaa käydä ainakin siellä Anne Frankin talossa, ehkä lapsesi käyvät näitä asioita läpi koulussa. Siinä oppisi samalla uutta.
Harmin paikka, etten muista kaikkia paikkoja missä olen käynyt. Siitä on jo vähän aikaa.
Mutta kyllä sieltä tekemistä löytyy!
Mielestäni Amsterdam on turvallinen ja siisti paikka. :)
Tosi hyvin menee julkiset Schipholin ja Damin välillä, joku juna/metro (välillä maan alla, välillä ei) lähtee suoraan lentokentän alta ja lippu maksoi reilut neljä euroa, matka kesti ehkä 15-20min.
Damin juna-asemalta (jonne toi metrojunajuttu) saa ostettua esim. 48h voimassa olevia ratikkalippuja, suosittelen sellaista sillä ratikat kulkee siellä tosi kätsysti. Sieltä mistä niitä lippuja saa (aseman sisältä katsottuna oikeasta päästä) sai myös turistioppaita joissa oli lueteltu nähtävyydet, millä ratikalla niihin pääsee ja millä pysäkillä pitää hypätä pois.
Me mentiin klo 19 lähtevälle kanaaliristeilylle (huhtikuussa), se oli aivan upea koska aurinko laski risteilyn aikana. Nähtiin siis sekä auringon valaisema että yövaloissaan loistava Amsterdam!!!
Itse tykästyin kohteeseen niin, että olen lähdössä uudestaankin :) Rento, rauhallinen kaupunki!
Suosittelen käymään Amsterdamissa myös keskustan ulkopuolella Pijpissä ja Jordanissa! Pijp on boheemi ja persoonallinen alue jossa on paljon hauskoja pikkuputiikkeja, taidetta ja kahviloita, sekä iso puisto jossa ihmiset käyvät virkistymässä piknikillä ystävien kanssa. Pijpissä on arkisin klo 17 saakka yksi iso katu täynnä kojuja; katuruokaa, koruja, taidetta jne myynnissä. Kannattaa käydä!
Jordan taasen on symppis alue täynnä second hand-liikkeitä ja vintage-liikkeitä ja romanttisia kahviloita :) aivan lähellä keskustan laitaa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:12"]
Olemme menossa perheen kesken (vanhemmat + 3 teini-ikäistä) Amsterdamiin syyslomalla. Olemme siellä kolme kokonaista päivää. Mitkä kohteet/aktiviteetit on "pakko" kokea?
[/quote]
Miksi 18 vastaajaa on laittanut tähän kysymykseen yläpeukun? Mitä se tarkoittaa? Hyvä kysymys?
Anne Frankin taloa en taas menisi suosittelemaan.. Jonot ovat piiinaavaan pitkät ja se varsinainen nähtävyys, itse Anne Frankin talo ei kyllä tunnu sen jonotuksen arvoiselta.. Yliarvostettu paikka...
Madame tussauds on hauska paikka erityisesti teini-ikäisiä ajatellen! Suosittelen lämpimästi!
Amsterdamista löytyy myös kissamuseo jossa asuu katteja ja joka on täynnä kuuluisia kissa-aiheisia maalauksia ja taideteoksia :) suosittelen, todella sympaattinen ja kiva paikka!
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 21:59"]
Rijksmuseum on tosi hieno, ja ihan pirun iso. Kanavaristeilylle kannattaa mennä ilman muuta. Van Gogh museo oli vähän kökkö. Madame Tussauds saattaa kiinnostaa teinejä. Punaisten lyhtyjen katu on ääriään myöten täynnä turiseja vauvasta vaariin. Ehkä se rankempi meno siellä alkaa yöllä mutta siinä ysin maissa lauantai-itana ei ollut mitään hirveän erikoista, jokunen akka siellä ikkunassa, baari, sex-shop, taas ikkuna, baari jne.. ja porukkaa kuin pipoa.
[/quote]
Mä olen niin eri mieltä noista museoista. Rijksmuseum on tylsä, mutta Van Gogh -museo ihana. Olen käynyt siellä kolme kertaa, ja jättäisin Rijksmuseumin välistä ja menisin sen sijaan Van Gogh -museoon. Mun mielestäni Van Goghin työt on ihania, ja hän oli todellinen taiteilija, joka maalasi intohimosta, pakosta kuvata näkemänsä.
Mutta näin meillä on erilaisia makuja:)
Olen ollut kanavaristeilyllä sekä päivällä että illalla, ja suosittelisin iltaa. Illalla näkee hauskasti mm. asuntolaivoihin sisälle, kun hollantilaisethan ei käytä verhoja, vaan olohuoneet ja keittiöt on kaikki avoinna (makuuhuoneet on sitten laivoissa ja asunnoissa siellä toisella puolen), ja ihmiset heiluttelee ohi ajaville kanavalaivoille. Kaupunki ja sen sillat on myös tosi kaunis iltavalaistuksessa. Normaalien risteilyjen lisäksi sieltä löytyy kaiken maailman pizzaristeilyjä, illalisristeilyjä ja juusto-viini -risteilyjä. Oltiin nuorten kanssa tällaisella juusto-viini -risteilyllä, oli kiva, nuoret sai limpsaa.
Anne Frankin talo näköjään jakaa mielipiteet. Itse koin sen vaikuttavana, mutta olen kyllä lukenut päiväkirjan, ja se teki nuorena vaikutuksen. Kannattaa joko varata lippu etukäteen, itse menimme n. tuntia ennen sulkemisaikaa, ja jonoa ei ollut enää juuri ollenkaan.
Nro 8 vielä vastaa... Amsterdam dungeon voi ehkä joo olla teinien mieleen. Olihan se sinänsä ihan hauska, mutta samalma rahalla olisi varmasti löytynyt mielenkiintoisempaakin nähtävää. Siis ihan hauskat pari tuntia (jonotus + itse kierros), mutta silti vähän mitäänsanomaton kokemus. Ja taidemuseo kannattaa valita ihan sen oman taiteellisen mieltymyksen mukaan. Jos tietää, ettei Van Gogh iske, niin ei sinne museoon kannata mennä :D Mutta vaihtoehtoja on paljon! Ja kaupunki on kyllä turvallinen. Illalla vaan koko perhe pitää huolta, ettei juttele hämärille tyypeille (niin kuin jokaisessa matkakohteessa yleensä tehdään...). Kadulla yritetään kaupata kokaiinia, joka on oikeasti heroiinia. Jotkut turistit ostaneet ja kokeilleet, päätyneet sairaalaan. Kolme kuollut siihen kokeiluun. Mutta huumeita löytyy joka kaupungista, tosin Amsterdamissa ehkä vähemmän näitä kovia huumeita koska polttavat pilveä. Itse en nähnyt ainoatakaan oikeaa narkkaria. Täysi-ikäisistä mummoihin ja vaareihib ihmiset polttivat pilveä, eikä ollu mitään örinöitä. Joivat siinä sivussa ehkä yhden kaljan tai limsaa. Rauhallista oli :)
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:30"]
Teinien iät on tosiaan 18, 16 ja 14 joten uskon, että kyllä hekin ihan hyvin "kestäisivät" tuon punaisten lyhtyjen alueen.
ap
[/quote]Saattavat jopa saada uranvalintaideoita.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:30"]
Teinien iät on tosiaan 18, 16 ja 14 joten uskon, että kyllä hekin ihan hyvin "kestäisivät" tuon punaisten lyhtyjen alueen.
ap
[/quote]
Aika paljon muutakin on Damissa kuin punaiset lyhdyt, kerran siellä käyneenä ei ole kyllä mitään hinkua takaisin, enkä veisi sinne lapsiani, ovat minkä ikäisiä hyvänsä. Jos mietin, mikä mielestäni lähinnä kuvaa sitä touhua on turkistarhauksesta näkemäni videot: ahdistuneita, häkkiin ajettuja eläimiä syöttinä saalistajalle...
Mutta hieno kaupunki, kanavaristeilyä suosittelen ja ihan kävelyä ympäriinsä, museot on upeita.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2015 klo 07:03"]
Miten hyvin menee julkista liikennettä Schipholin kentän ja kaupungin välillä?
[/quote]
Hyvin, lähes ilmainen (8e/suunta) juna 10 min välein.. vai 8 min.. lipun saa ostaa kentältä automaatista vaikka luottokortilla. Ihan parhaat yhteydet mitä oon käyttänyt missään kaupungissa lentokentältä keskustaan.
Kattenkabinet!!! Kissamuseo, jossa asuu myös seitsemisen kissaa. http://m.kattenkabinet.nl/en/home-2/
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 17:20"]
Red light district !!!
[/quote]
Eikös se ollut Rotterdamissa?
[/quote]
Toinen niistä. Hollannin ensimmäinen laillistettu Tippelzone avattiin Haagissa, vuotta myöhemmin Rotterdamissa. Amsterdamiin se tuli vasta paljon myöhemmin.