Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahvi aiheutti minulle paniikkikohtauksia ja ahdistuneisuushäiriön :O

Vierailija
07.09.2015 |

Paranin kun luovuin kofeiinista kokonaan. Aiemmin join vähintään 5 kuppia päivässä kahvia.

Kahvin ja paniikkihäiriön yhteydestä:

"Huomattava osa paniikkihäiriöpotilaista on lopettanut kahvinjuonnin sivuvaikutusten vuoksi (Uhde ym. 1984). On havaittu, että ahdistuneisuus- ja paniikkihäiriötä sairastavien herkkyys kofeiinille on lisääntynyt (Boulenger ym. 1984, Lee ym. 1985), ja tämä ominaisuus johtaa sitten vähentyneeseen käyttöön. Yleisestä ahdistuneisuushäiriöstä kärsivät ovat erityisen herkkiä kofeiinille (Bruce ym. 1992). Lisäksi tiedetään, että kofeiini herkistää paniikkihäiriöpotilaiden makuaistia (Apfeldorf ja Shear 1993). Monet potilaat kertovat, että kofeiinin vaikutukset elimistössä ovat samantapaisia kuin paniikkikohtauksen aikana esiintyvät reaktiot (Charney ym. 1985). Kofeiini on tunnettu myös yöllisten, unenaikaisten paniikkikohtausten aiheuttajana (Mellman ja Uhde 1989).

Kofeiinin käytön rajoittaminen määrästä 200–540 mg/vrk on helpottanut oirehdintaa yleistä ahdistuneisuutta tai paniikkihäiriötä sairastavilla jopa neljäsosassa tapauksista ilman muita toimenpiteitä (Bruce ja Lader 1989). Keskeistä lienee somaattisten oireiden väheneminen, joka estää tilanteen väärintulkintaa ja sitä kautta paniikkia (Salzer ja Berenbaum 1994)."

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ei tätäkään asiaa pidä likaa yleistää.

Vierailija
2/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:35"]

No, ei tätäkään asiaa pidä likaa yleistää.

[/quote]

En sitä tarkoittanutkaan, useimmat sietävät kofeiinia ilman ongelmia. Mutta siis joillekin herkemmille voi käydä näinkin. Yhteyttä ei välttämättä tule ajatelleeksi. (Toki on myös sellaisia paniikkipotilaita jotka eivät ole koskaan kofeiinia käyttäneetkään.)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astmalääkkeet voivat tehdä saman. Minulle kävi niin.

Vierailija
4/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu täällä!

Vierailija
5/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama juttu! Joskus join kahvia eikä tullut mitään. Mutta toisinaan tuli niin että kun join aamulla klo 10 kahvia niin vielä illalla klo 19 oli kauheat pärinät päällä. Tästä on kaksi vuotta aikaa ja sen jälkeen lopetin kahvinjuonnin kokonaan. Tykkään kyllä kahvin mausta ja esim. kahvijugurtit on nannaa. Täytyisi ehkä kokeilla joskus kofeiinitonta kahvia.

Vierailija
6/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin, että jos on muuten jo alkuunsa levoton tai ahdistunut olo, kahvi tai energiajuoma voi laukaista paniikkikohtauksen, tai muita ikäviä oireita kuten käsien tärinää liian hermostollisen ärsytyksen takia. Mutta jos on rauhallinen olo niin kahvi tai energiajuoma ei haittaa mitään.

Vierailija
7/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuossa jotain perää. Paniikkihäiriö on minulla tosin ollut jo lapsena, jolloin en kahvia juonut. Mutta olen kyllä huomannut että energiajuomat on ihan no-no. Ihan kuin rytmihäiriön olisi saanut.

Vierailija
8/8 |
07.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en paniikkihäiriöstä tai diagnosoidusta ahdistuneisuushäiriöstä kärsi, mutta muutoin ahdistun, stressaan ja pelkään sosiaalisia tilanteita. Oireet pahenivat kun aloitin kahvinjuonnin (en tuolloin älynnyt yhdistää...) ja oireet nyt miltei minimissään jos en nauti lainkaan kofeiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä