Voisitko lopettaa alkoholin käytön miehen / naisen takia?
Jos tapaisit aivan ihanan miehen tai naisen, mutta hän ei yhtään siedä kumppanin alkoholin käyttöä. Pystyisitkö luopua juomatavoistasi, siis te jotka juotte alkoholia? Ettei nyt kukaan tule kiillottamaan sädekehää, että hähää, enpä koskaan edes juo...
Kommentit (60)
Joo ja ei. Henkilö, joka vaatii kumppaniltaa jotain noin ehdotonta, vaikuttaa vähän hankalalta tapaukselta. Jos lasi viiniä ruuan kanssa on hänelle liikaa, niin tämä olisi ison keskustelun paikka. Asia muuttuu ymmärrettäväksi jos taustalla on esim. vakava alkoholiongelma puolisolla itsellään tai vaikka hänen exällä/vanhemmallaan. Voisin luopua helposti kaikesta alkoholista kotona ja humalahakuisesta juomisesta, jota harrastan tosin noin kaksi kertaa vuodessa muutenkin.
Haluaisin sanoa, että voisin lopettaa, mutta todennäköisesti alkaisin pian juoda salaa. Sitten lopulta tilanne alkaisi ahdistaa, vetäisin pääni täyteen ja hoippuisin tilittämään tuntojani kumppanille. Alkoholi on mulle jonkin sortin ongelma.
En kyllä toisaalta todennäköisesti tule päätymään noin ehdottoman ihmisen kanssa yhteen.
Jos alkoholin käyttöni olisi ongelmallista, pyrkisin ainakin sen lopettamaan. Toki näin on helppo sanoa silloin, kun ongelmaan ei ole, luultavasti alkoholistina en haluaisi lopettaa enkä edes pystyisi lopettamaan.
Jos joku absolutisti vaatisi, että en saa otaa lasillista punaviiniä hyvän ruoan kanssa, vaikka mitään ongelmaa ei alkoholinkäyttööni liittyisi, en luultavasti ihastuisi koko ihmiseen eikä hän olisi unelmieni mies. EI kukaan järkevä ahlua rajoittaa ja hallita puolisonsa elämää.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:52"]Jos tapaisit aivan ihanan miehen tai naisen, mutta hän ei yhtään siedä kumppanin alkoholin käyttöä. Pystyisitkö luopua juomatavoistasi, siis te jotka juotte alkoholia? Ettei nyt kukaan tule kiillottamaan sädekehää, että hähää, enpä koskaan edes juo...
[/quote]Itse rentoudun parilla viinilasilla välillä. Enkä ottaisi niin nipoa kumppania joka käskisi luopumaa ja yrittäisi hallita minua:)
Tykkään juoda alkoholia. Inhoan kaikenlaista kontrollointia.
En ottaisi tuollaista miestä joka ei siedä kohtuullistakaan alkoholin käyttöä. Minulla päivällisen kanssa lasi viiniä on suuria elämän nautintoja, josta ei edes ole mitään haittaa, joten turhan nipolta kuulostaisi mies jota sellainen häiritsisi. Varmaan muissakin asioissa nipottaja, ei minun tyyliseni.
Tällainen kumppani ei varmasti hyväksyisi myöskään mitään tyttöjen iltoja tai muita vastaavia kodin ulkopuolella tapahtuvia asioita, joissa ehkä saatetaan ottaa lasillinen tai olla ottamatta. Eli ei kiitos, en ottaisi tuollaista miestä ja hänen takiaan lopettaisi ystävyyssuhteita ja istuisi vain kotona toisen silmien alla. N41
Kyllä mulle on monikin nainen urputtanut juomatavoistani. En ole muuttanut. Olisi varmaan pitänyt muttei sen enää tässä iässä väliä ole.
Voisin lopettaa. En pidä humalan aiheuttamasta olotilasta mutta silloin tällöin (kerran muutamassa kuukaudessa) tulee juotua sosiaalisissa tapahtumissa ihan tottumuksesta.
Jos siihen etten voisi ottaa satunnaisesti edes ruuan kanssa yhtä lasia viiniä on jokin syy (esim kumppani olisi toipuva/toipunut alkoholisti) niin voisin. Jos taas ilman mitään syytä ei sietäisi edes yhden alkoholiannoksen (lasi viiniä, kuohari juhlissa tms) eli ei humalahakuisesti/isompien määrien juomista niin uskon, että parisuhde tulisi kaatumaan joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 07:23"]
Periaatteessa voisin kun en nytkään juo edes kerran kuukaudessa lasin tai pari viiniä, mutta enpä usko, että se lasi tai pari voi häiritä ketään niin paljoa. Kukaan ei voi olla niin ylitarkka vahtimaan toista, että siitä määrästä urputtaa minulle, nelikymppiselle naiselle. Eli käytännössä jos näin tapahtuisi, niin urputtakoon yksinään, en lähtisi hänen kelkkaansa. Eiköhän tuollaisella ihmisellä mene moni muukin asia ihan yli normaalista ja kontrollifriikit eivät kiinnosta.
[/quote]
Nelikymppisenä miehenä vastaukseni/tilanteeni on aivan sama. Juon hyvin harvoin alkoholia, ja voisin olla vaikka kokonaan juomatta. Vähäinen ja satunnainen/kohtuullinen alkoholin käyttö on kuitenkin normaalia aikuisten toimintaa. Itsekin voin juoda (vaikka pienen humalan) sosiaalisissa tilaisuuksissa, jos se sopii tilanteeseen ja seuralaiselleni. Pitäisin erikoisena, että haluaisin fanaattisen puolison.
41v m
Aivan ehdottomasti voisin lopettaa. Oon ryypännyt niin paljon, ettei siitä saa enää mitään iloa irti ja edellinen parisuhde meni vituiksi molempien jatkuvan ryyppäämisen takia...
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:52"]
Jos tapaisit aivan ihanan miehen tai naisen, mutta hän ei yhtään siedä kumppanin alkoholin käyttöä.
[/quote]Tämä on sisäisesti ristiriitainen virke. Ei kukaan, joka ei siedä lainkaan kohtuullista alkoholin käyttöä, voi olla minun mielestäni ihana.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:51"]
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:12"]
Voisin, mutta sitten toisen tulisi olla valmis tekemään vastaava uhraus minun puolestani. Esim ei enää typeriä suomalaisia viihdeohjelmia telkusta kun minä olen kotona. Tyyliin Putous, Kummelit ja muuta paskaa. Jos mies muuten kattois niitä ja hekottelis, eikä suopuis luopumaan, niin kyllä minä nauttisin sen lasillisen viiniäni silloin, enkä tod samassa huoneessa missä suomiviihde pyörii. Tämä nyt on vaan esimerkki, mutta hänen pitäisi kyetä vastaavaan jos minä pyytäisin.
[/quote] Täsmälleen näin vaikka joku tästä ehti jo nalkuttamaan ettei asia ole yhtään sama. :D
[/quote]
Kolmekymppisenä miehenä olen samaa mieltä. Ei että kieltäisin typerät telkkariohjelmat, mutta tasavertainen kumppanuus vaati molemminpuolisia kompromissejä, tai uhrauksia jos sitä sanaa haluaa käyttää. Dokaamiset hoidin pois nuorena, korkeintaan viikottaisesta ruoka- tai iltajuomasta voisin helposti luopua, ei olisi paha uhraus.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:14"]
tasavertainen kumppanuus vaati molemminpuolisia kompromissejä, tai uhrauksia jos sitä sanaa haluaa käyttää
[/quote]Itse asiassa hyvä parisuhde ei vaadi juuri lainkaan kompromisseja tai uhrauksia.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:52"]
Jos tapaisit aivan ihanan miehen tai naisen, mutta hän ei yhtään siedä kumppanin alkoholin käyttöä. Pystyisitkö luopua juomatavoistasi, siis te jotka juotte alkoholia? Ettei nyt kukaan tule kiillottamaan sädekehää, että hähää, enpä koskaan edes juo...
[/quote]
Alkoholin? Niinkuin tarkoitat desinfiointiaineissa? Olet pihalla, jos valmistan olutta ei se ole mainitsemaasi ja väärin käsittämääsi alkoholia vaan ohrasta humalasta ja vedestä valmistettua juomaa, jossa on myös hitunen alkoholia. Kysymyksesi on vain pihalla olevan ihmisen kysymys, jossa ei edes puhuta juomisesta vaan käytöstä. Putkessasi on varmaankin yksinäistä ja luvuutesi ei auta sinua keksimään omin aivoin tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:19"][quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 11:14"]
tasavertainen kumppanuus vaati molemminpuolisia kompromissejä, tai uhrauksia jos sitä sanaa haluaa käyttää
[/quote]Itse asiassa hyvä parisuhde ei vaadi juuri lainkaan kompromisseja tai uhrauksia.
[/quote]
Kyllä se vaan vaatii.
Exäni ei halunnut puhuttavan koko aiheesta, totesi joskus, ettei hänen alkon käyttöön puututa. Viikonloppuisin meni pari pulloa viiniä, 6-8 kaljaa, baarissa snapseja. Viikolla pari, kolme kaljaa lähes joka ilta. Joittenkin tuttavieni mielestä tuo ei ollut paljon, minun mielestäni oli. Yhtään viikonloppua ei mennyt koko yhdessä olemisen aikana ilman alkoholia. Ainakin jokunen kalja oli saatava. Ja määrät lisääntyivät, tietysti.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2015 klo 08:12"]
Voisin, mutta sitten toisen tulisi olla valmis tekemään vastaava uhraus minun puolestani. Esim ei enää typeriä suomalaisia viihdeohjelmia telkusta kun minä olen kotona. Tyyliin Putous, Kummelit ja muuta paskaa. Jos mies muuten kattois niitä ja hekottelis, eikä suopuis luopumaan, niin kyllä minä nauttisin sen lasillisen viiniäni silloin, enkä tod samassa huoneessa missä suomiviihde pyörii. Tämä nyt on vaan esimerkki, mutta hänen pitäisi kyetä vastaavaan jos minä pyytäisin.
[/quote] Täsmälleen näin vaikka joku tästä ehti jo nalkuttamaan ettei asia ole yhtään sama. :D