Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

veisitkö lapsen verikokeisiin jos ei pysy käyrillä

Vierailija
06.09.2015 |

Kun 'lääkäri määrää'.
Tyttö syö todella hyvin. Päälle 3000g oli kun syntyi, eli pienikokoinen. Nyt 2v ja n.86cm ja painoa 12g.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin, jos kerran syö hyvin. Voi olla imeytymishäiiriö tai jokin muu hoidettavissa oleva sairaus. 

Vierailija
2/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin, siitä ei ole mitään haittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lääkärillä on aihetta epäillä jotain kasvuun liittyvää pulmaa, tietenkin veisin. Verikokeesta ei ole haittaa lapselle.

Vierailija
4/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se syö?

Vierailija
5/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi en veisi? Verikoe on kuotenkin aika pieni harmi. 

Vierailija
6/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12grammaa... Hmm. Todellakin veisin;)

Vierailija
7/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut eihän toi ole edes mitenkään pienikokoinen kaksivuotias? Tietysti jos tosiaan käyrillä tippuu, niin ehkä se sit kannattaa. Verikokeet ei oo mikään paha nakki, meidän kohta kaks vee on käyny monesti, viimeks viikko sitten ja vaan pistettäessä vähän itkeskeli, muuten oli ihan kuin ei mitään. Toki oli tutti ja vähän jotakin katseltavaa hämäyksenä, mut tosi hyvin meni.

Vierailija
8/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Verikokeessa varmistetaan, ettei liian vähäinen kasvu johdu mistään sairaudesta.

Vierailija
9/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap minun tyttö on nyt 2 vuotta ja painaa 11.6 kg ja samanpituinen kuin sinun. Oli kans syntyessä hieman päälle 3000g. Neuvolassa sanottu vaan että hyvin kasvaa ?! Pieni toki on mut omalla käyrällä kasvaa. Miksiköhän lääkäri teille tuollaista suosittelee? ? Jos kerran vielä syö hyvin...

Vierailija
10/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:10"]Ap minun tyttö on nyt 2 vuotta ja painaa 11.6 kg ja samanpituinen kuin sinun. Oli kans syntyessä hieman päälle 3000g. Neuvolassa sanottu vaan että hyvin kasvaa ?! Pieni toki on mut omalla käyrällä kasvaa. Miksiköhän lääkäri teille tuollaista suosittelee? ? Jos kerran vielä syö hyvin...
[/quote]

Siinä on iso ero, onko pienikokoinen vai putoaako käyrillä.

Vierailija
11/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin, ja vein meidän 1-vuotiaan. Painokäyrä ollut laskussa. Ihan mielenkiinnosta, minkäkokoinen lapsesi oli 1v:nä, Ap? Meillä 74cm ja n.8,3kg. Sytyessän alle 3kg ja 46cm.

Vierailija
12/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:10"]

Ap minun tyttö on nyt 2 vuotta ja painaa 11.6 kg ja samanpituinen kuin sinun. Oli kans syntyessä hieman päälle 3000g. Neuvolassa sanottu vaan että hyvin kasvaa ?! Pieni toki on mut omalla käyrällä kasvaa. Miksiköhän lääkäri teille tuollaista suosittelee? ? Jos kerran vielä syö hyvin...

[/quote]No ap:n lapsi painaa kirjekuoren verran. 

Vierailija
13/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika samoissa mitoissa ja koska kasvaa kuitenkin tasaisesti omalla käyrällään, kehittyy normaalisti ja jaksaa touhuta, ei ole kukaan ollut asiasta huolissaan. Pienikokoinen olen minäkin lapsesta asti ollut, joten sillä oletettavasti on osuutensa asiassa.

Kyllä mä käyttäisin verikokeissa kuitenkin, ei siinä mitään menetä ja saat sitten mielenrauhan kun on sitten tutkittu :)

Vierailija
14/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisin... Oma pituuskasvuni  hidastui huomattavasti kun lapsena sairastuin keliakiaan. Diagnoosi tuli ennen eskariin menoa. Vielä koulunkin alkaessa olin pitkään luokan lyhin tyttö...Tottakai selvittäisin ettei ole lapsella jotain vastaavaa ongelmaa.

Pääseehänn siinä sitten ainakin turhista huolista eroon jos mitään ei löydy. Parempi katsoa kuin katua.

Vierailija
15/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kasvuu liity sairauksiin. Tai siis hidaskasvu jos johtuu sairaudesta niin se sairaus on jokin kilpirauhasenvajaatoiminta tai keliakia. Ei siis esim. Mikään syöpä ei hidasts kasvua. Että ei tarvitse vakvaa sairautta pelätä.

Vierailija
16/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vienyt, kun kouluiässä valitettiin liiasta laihuudesta ja yritettiin laittaa kokeisiin. MInä tiesin, että itse olen kasvanut ruipelona ja niin meidän suvussa aina, ja minusta kun kerran pituutta kasvoi ja söi hyvin, ei mitään hätää. Eikä ole ollutkaan.

Vierailija
17/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:20"]

Ei se kasvuu liity sairauksiin. Tai siis hidaskasvu jos johtuu sairaudesta niin se sairaus on jokin kilpirauhasenvajaatoiminta tai keliakia. Ei siis esim. Mikään syöpä ei hidasts kasvua. Että ei tarvitse vakvaa sairautta pelätä.

[/quote]

Hoitamaton keliakia aiheuttaa mm. syöpää, lapsettomuutta ja osteoporoosia... Kilppariongelmat johtaa usein masennukseen sairastumiseen eli itsemurhariski kasvaa. Kyllä nuokin on aika vakavia juttuja jos niitä ei hoida...

18/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vuoden ikäinen tuota kokoluokkaa. Mutta meillä taas yli käyrien. Käyrät hälyttäneet jatkuvasti ja mahdollista hormonitoiminnan häiriöstäkin mainittu (perään tyynnytellen, että tuskinpa). Jos lääkäri määräisi ne verikokeet, totta kai mentäisiin. Jos kyseessä olisi jokin korjattavissa oleva ja mahdollisesti myöhemmin haittaava vaiva, joka voitaisi noin tunnistaa ja hoitaa, niin hyvähän se on selvittää.

Tosin tuo koko ei nyt kuulosta tavattomalta 2-vuotiaalle.

Vierailija
19/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:21"]

En ole vienyt, kun kouluiässä valitettiin liiasta laihuudesta ja yritettiin laittaa kokeisiin. MInä tiesin, että itse olen kasvanut ruipelona ja niin meidän suvussa aina, ja minusta kun kerran pituutta kasvoi ja söi hyvin, ei mitään hätää. Eikä ole ollutkaan.

[/quote]

Mitä jos olisi paljastunut myöhemmin, että taustalla olikin sairaus, jonka olisi voinut huomata vuosia aiemmin? Joskus voi ollakin jotain. 

Vierailija
20/23 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 22:20"]Ei se kasvuu liity sairauksiin. Tai siis hidaskasvu jos johtuu sairaudesta niin se sairaus on jokin kilpirauhasenvajaatoiminta tai keliakia. Ei siis esim. Mikään syöpä ei hidasts kasvua. Että ei tarvitse vakvaa sairautta pelätä.
[/quote]

Meillä pienikokoinen 4-vuotias tyttö. Syntyi noin kolmikiloisena, ja on nyt noin 3-vuotiaan kokoinen. Käytiin verikokeissa, koska monesti tämän tyyppiseen pienikokoisuuteen saattaa löytyä syy Turnerin oireyhtymästä. Se on vakava sairaus, vaikkei varsinaisesti uhkaakaan henkeä. Siihen kuitenkin liittyy sydän ongelmia, lapsettomuutta, puberteetin puuttumista yms.
En miettinyt hetkeäkään että käydäänkö verikokeessa. Jos turneri olisi löytynyt, niin mitä nopeammin löytyy, sitä nopeammin voidaan minimoida siihen liittyviä vaikeuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kaksi