PITÄISIKÖ TEHDÄ LASTENSUOJELUILMOTUS?
Oon 17v ja oon aina välillä lapsen vahtina eräällä perheellä. Sielä asuu vanhemmat ja kaksi lasta 5v ja 7v.
Perheenkodissa on aina todella sotkusta. Eteisen lattia täynnä hiekkaa ja roskaa. Jokapuolella eteistä vaatekasoja, kengät ihan miten sattua heitelty. Eteisen pöytäkin ihan täynnä roinaa.
Vessassa taas haisee kuselta ja lattiat on täynnä kissanhiekkaa, lavuaarit ja peilikaapit täynnä hammastahnatahroja.
Keittiössä saattaa olla vielä iltapäivällä aamupala sekä loudas astiat . Jokapaikassa likaisia paistinpannuja ja astoita. Pödtät ja lattiat täynnyä murusia ja tahmeita länttejä.
Olkkari taas todella täynnä kaikkea tavaraa. Ja joka paikassa tavara kasoja ja vaatekasoja sekä kaikki ihan sekaisin.
Vanhempienkin huoneen lattiat ja vaatekaapin esustat täynnä likaisia vaatteita. Ja sängyn alus ihan täynä pölyä.
Sekä lastehuoneessa jokapaikassa tavaraa. Yksin kertaisesti ei pysty kävelemään sielä niin, ettei satuta jalkaansa johonkin. Vaatekaapeihinkin vaatteet vain viskottu ei siis viikattu tms.
Mietin onko tuollaisessa paikassa lapsilla oikein hyvä olla? Kyllä omassa kodissa on aina siistiä ja roskatonta. Sekä kavereiden, vaikka tuppautuisinkin sinne keskellä arkea.
Mitä mieltä te olette tästä?
Kommentit (55)
Meillä on aamulla siistiä, mutta kun kaksi pientä alle 3v:tä heräävät ja aloittavat päivän touhuilut niin iltaan mennessä näyttää kuin pommin jäljiltä. Siivoilen päivän mittaan pahimmat haaverit, mutta en jaksa tuhlaa arvokasta aikaa jatkuvaan siivoamiseen kun kaksi pyörremyrskyä sotkevat vain lisää. Vietän päivät nauttien lasten seurasta ja illalla kun lapset ovat nukkumassa niin riittää 1h siivoamiseen kun ei ole ketään jaloissa pyörimässä. Ja näin meillä on jälleen aamulla siistiä ja rumba alkaa alusta.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:38"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:40"]Kuulostaa ihan mun lapsuudenkodilta. Oli kyllä kivaa ku äiti ehtihan tehdä meidän kanssa kaikkea, eikä ollut kokoajan siivoamassa... Lukekaa tuo nyt tarkasti ja miettikää onkohan teillä samanlaista? Joo: kengät ei oo rivissä. Eteisen pöydällä tavaraa. Aina ei ehdi täyttämään astianpesukonetta. Kissanhiekka astia haisee (kute aina..). Lastenhuone on mitä on..... Vaatteita ei oo viikattu. Ei ehkä niin pahoja asioita kuitenkaan?
[/quote]
On meilläkin usein kengät miten sattuu ja tavaroita ja vaatteitta siellä täällä, mutta kissanhiekkalaatikko ei haise. Ei ole normaalia että kissanhiekkalaatikko haisee kokoajan, kissaparat.
[/quote]
teet juuri ihan omia olettamuksia... Mikä on aloittajan todellinen "silloin tällöin" lastenhoitajana tällä perheellä? silloin tällöin on aika laaja ja yksilöllinen käsite miten sen kukin ottaa. Meillä on silloin tällöin sotkua ja silloin tällöin saattaa jopa kissanhiekkalaatikko haista, meidän silloin tällöi ei ole aina eikä edes useimmiten..
Kuulostaapas ihan meidän asunnolta miinus kissa plus rotat (jotka haisee vaikka häkki olisi siivottu tuntia aikaisemmin, kirotut teinipojat!). Siivoan joka aamu pari tuntia, mutta illalla on kyllä veto niin veks, ettei paljon jaksa vaatteita viikkailla...
[/quote] On meilläkin usein kengät miten sattuu ja tavaroita ja vaatteitta siellä täällä, mutta kissanhiekkalaatikko ei haise. Ei ole normaalia että kissanhiekkalaatikko haisee kokoajan, kissaparat.
[/quote]
Ei niin. Ihmiset käyttävät huonolaatuisia kuivikkeita, mikä on ikävää siistien kissojen kannalta. Ei meillä haise, vähääkään, vaikka kissoja on useampi.
Meillä on kaksi kissaa ja kaksi alle 3v lasta. Siivoan lasten jälkiä pitkin päivää muun touhuamisen ohella,vanhempi osaa laittaa lelut leikin jälkeen paikoilleen,samoin kengät sisälle tullessa. Pölyt pyyhin ja imuroin päivittäin (ylä- ja kellarikerroksen 2-3krt/viikko),astiat suoraan koneeseen,samoin pyykit. Myös wc pestään päivittäin. Tähän menee noin tunti. Koti on siisti ja aikaa jää muuhunkin. Siistissä kodissa myös viihtyy paremmin.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:37"]
Mikä itseisarvo siisteys on nykyään? Ei oo varmaan teiltä pois jos meillä nyt on paikat vähän vinksinvonksin.
[/quote]
Kyllähän se kodin siisteys ihmisestä kertoo paljonkin asioita.
Ja aloituksen jutussa nyt vaan ei ole "vähän sillee vinksinvonksin" vaan ihan kyllä saastaista, jos kerta vessassa haisee kusi, likaisia vaatekasoja joka puolella taloa ja ruoat jätetään mätänemään astioihinsa.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 15:52"]
Meillä on aamulla siistiä, mutta kun kaksi pientä alle 3v:tä heräävät ja aloittavat päivän touhuilut niin iltaan mennessä näyttää kuin pommin jäljiltä. Siivoilen päivän mittaan pahimmat haaverit, mutta en jaksa tuhlaa arvokasta aikaa jatkuvaan siivoamiseen kun kaksi pyörremyrskyä sotkevat vain lisää. Vietän päivät nauttien lasten seurasta ja illalla kun lapset ovat nukkumassa niin riittää 1h siivoamiseen kun ei ole ketään jaloissa pyörimässä. Ja näin meillä on jälleen aamulla siistiä ja rumba alkaa alusta.
[/quote]
Epäjärjestys on eri asia kuin sotku. Teillä ei varmaan kuitenkaan wc haise, eikä ruokia jätetä pilaantumaan?
Meillä on kaapit siistinä, ei kissaa, eikä haise kusi, mutta muuten kuulostaa aika tutulta. Vaatekasoja on siksi, että vaatteita ei pestä joka käytön jälkeen, eikä niitä toisaalta laiteta kaappiinkaan puhtaiden sekaan. Vessan peilit pesen kerran viikossa, siinä välissä on usein hammastahnaa. Tiskit jäävät joskus laittamatta, koska koneessa on puhtaat astiat ja meillä lapset saavat viikkorahaa astianpesukoneen tyhjentämisestä. Kengät on usein sikin sokin, vaikka järjestän ne vähintään kerran päivässä. Jne.
Meillä kun mies ja lapset on kotona niin hetki sitten siivottu koti räjähtää täysin käsiin. Koko ajan en jaksa raivota, itkeä, huutaa ja nalkuttaa, enkä rakentavasti hyvässä hengessä keskustella asiasta, koska edes 5 vuodessa se ei ole auttanut mitään. Niinpä teen ainoastaan täysin pakolliset hommat, koska olen kaikesta yksin vastuussa ja saisin muuten kulkea rätti kädessä koko ajan. Harvoin siivoan sitten isommin, kun on aikaa ja inspis. Jos jotakuta sattuu häiritsemään, on hyvä ja tarttuu mopin varteen aivan itse. :)
Meistä olisi varmaan tehty nykykriitereillä lastensuojeluilmoitus, kun äiti oli iltatöissä, mä olin ekaluokkalaisena illat 9- ja 10-veljien kanssa ja meillä oli aina järkyttävä sotku. Jotain 12-vuotiaasta tein suurimman osan siivouksista ja ruuista, veljet tekivät ison osan pihatöistä yms. Vanhin veli aloitti traktorityöt 15-vuotiaana. Yrittäjien lapsi olen siis. Ihan tavallisia meistä tuli. Jos olisi puututtu, se olisi ollut paljon negatiivisempi asia.
Kyllä kaikki mahdolliset ja mahdottomat ilmoitukset samalla kertaa : lasu, Eu:n tuomioistuin , julkisensananneuvostoon, kaikkiin kotimaisiin lehtiin ja lähikauppojen ilmoitustauluille . Näin pääsee jo hyvään alkuun .
Enpä ihmettele yhtään, että lasu on ongelmissa, kun jengi tekee täysin turhia ilmoituksia. Turhia, koska asiaan voi itsekin vaikuttaa paikanpäällä.
Tavalliseen elämään huudetaan lasua ja valtiota liian helpolla apuun. Tehkääs vaihteeksi itse. Missä on kuuluisa suomalainen talkoohenki, yhteisöllisyys.
Itsekkyys ja "ei kuulu mulle"- asenne rehottaa villinä.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 17:13"]
Enpä ihmettele yhtään, että lasu on ongelmissa, kun jengi tekee täysin turhia ilmoituksia. Turhia, koska asiaan voi itsekin vaikuttaa paikanpäällä. Tavalliseen elämään huudetaan lasua ja valtiota liian helpolla apuun. Tehkääs vaihteeksi itse. Missä on kuuluisa suomalainen talkoohenki, yhteisöllisyys. Itsekkyys ja "ei kuulu mulle"- asenne rehottaa villinä.
[/quote]
Niinpä. Jos oot AP töissä tällä perheellä niin voisit aivan hyvin samalla vähän järjestellä paikkoja. En nyt tarkoita että alkaisit kissahiekkoja vaihtelemaan tai vessoja pesemään mutta vaikka lasten kanssa keräisit lelut paikalleen, se auttaisi. Lapset usein tottelee vähän vieraampaa mieluummin kuin äitiä joka saa huomauttaa, lahjoa, kiristää ja uhkailla ennenkuin jotain tapahtuu.
Nimim. ainoa joka tekee jotain siivon eteen 4 hengen perheessä. Siksi meillä on jatkuva sekasotku mutta ei kuitenkaan saastaista.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:40"]Kuulostaa ihan mun lapsuudenkodilta. Oli kyllä kivaa ku äiti ehtihan tehdä meidän kanssa kaikkea, eikä ollut kokoajan siivoamassa... Lukekaa tuo nyt tarkasti ja miettikää onkohan teillä samanlaista? Joo: kengät ei oo rivissä. Eteisen pöydällä tavaraa. Aina ei ehdi täyttämään astianpesukonetta. Kissanhiekka astia haisee (kute aina..). Lastenhuone on mitä on..... Vaatteita ei oo viikattu. Ei ehkä niin pahoja asioita kuitenkaan?
[/quote]
On meilläkin usein kengät miten sattuu ja tavaroita ja vaatteitta siellä täällä, mutta kissanhiekkalaatikko ei haise. Ei ole normaalia että kissanhiekkalaatikko haisee kokoajan, kissaparat.