Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

SAVUTON VARTTI - Kompromissi parveketupakoitsijoille!

Vierailija
06.09.2015 |

Syksy on taas saapunut ja on aika aloittaa uutta ja palata vanhaan. Joillekin uusi tarkoittaa tupakoinnin lopettamista, toisille taas tupakka maistuu yhä edelleen. Parveketupakointi on kesän aikana varsinkin ollut vitsaus josta tupakoimaton on saanut kärsiä yrittäessään tuulettaa kesähelteillä. Syksyllä ja talvellakin olisi mukava välillä tuulettaa mutta kesällä tuo ongelma korostuu. Talvipakkasilla ehkä myös osa tupakoitsijoista vähentää tupakalla ravaamistaan. Näin ollen nyt olisikin hyvä aika ottaa harkintaan tai jopa kokeilla SAVUTONTA VARTTIA! 

Ideana on siis, että joka TUNNIN ENSIMMÄISET 15 MINUUTTIA olisi savutonta tuuletusaikaa. Loput tunnin 45 minuutista olisi aikaa tupakoida ja tupakoimattomat tietäisivät pitää ovet ja ikkunat kiinni sinä aikana.

HYÖDYT:

- helppo muistaa

- Koko syksy ja talvi aikaa omaksua uusi tapa tai vaikka koko elämä koska sekin on tyhjää parempi

- Voisi ottaa käyttöön myös vaikka vain kesällä - harkitse asiaa tämä talvi

- Jos edes puolet rapun tupakoitsijoista ryhtyisi tähän se vähentäisi savuhaittaa paljon

- Savuttomien ei tarvitsisi kytätä milloin joku tupakoi ja juosta sulkemaan ovea tai harmistua kun menee avaamaan partsin ovea ja sieltä tuleekin savua

- PIENI TEKO, PIENI PYYNTÖ, ISO APU

Astmaatikot, hajuherkät, hajuallergiset, flunssapotilaat, lapset, eläimet, tukkoiset nenät, tupakoinnin lopettajat, allergiset ja passiivisen tupakoinnin haittoja välttelevät KIITTÄVÄT SUURESTI!

HAITAT

- Joudut vilkaisemaan kelloa ennen kuin menet tupakalle ja ehkä odottamaan 15min 

- Tupakoimattomilla on vain 15min aikaa tai ehkä oikeastaan n. 5min aikaa nauttia raikkaasta ilmasta ( olettaen että tupakka on sammunut tasatunnilta niin se savu pyörii vielä hetken )

- Pieni askel mutta joku varmasti vastustaa tätäkin ja pelkää ettei kohta saa polttaa ollenkaan mutta ei hätää: Sen valvominen on mahdotonta joten savuton joutuu alistumaan siihen jos tämä ei Sinulle sovi

Edes vähän raitista ilmaa pliis, ja oikeasti olis reiluinta että tunnista puolet olisi tupakoitsijoille ja tupakoimattomille toinen puolet joten tämä pyyntö on todella kohtuullinen.

KIITOS ETTÄ LUIT!

SAA VAPAASTI KÄYTTÄÄ OMASSA TALOYHTIÖSSÄ JA LÄHETTÄÄ TÄTÄ VIESTIÄ ESIM. ISÄNNÖITSIJÖILLE tai laittaa rappuun

Terveisin: Entinen tupakoitsija, nykyinen allerginen tukkonenä

p.s: Keskustele, miksi idea toimii, miksi ei, miten sitä voisi kehittää? Käytitkö ideaa? Toimiko se? Minkälaisen vastaanoton sai? Mitä mieltä ovat tupakoitsijat?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksua. Vahinko vain, että useimmille tässä ei nyt ole kyse tupakoinnin hajuhaitoista, vaan mennään asenteella "Ja mua kun ei määräillä". Tällainen on tyhmän ajatusmaailma. Todella hyvä idea.

Olen itse joskus samantyyppistä miettinyt, meillä kotona toteutettavaksi. Mies polttaa ja minä taas en. Kurjaa. Inhoan tuota pistävää hajua, ennen kaikkea miehessä. Jopa tietsikan hiirikin haisee. Vaikka ulkona vetää, haisee kämppä kuitenkin ja koko ajan leijuu haju. :( On uhonnut 20 vuotta lopettaa...

Vierailija
2/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 13:49"]

Fiksua. Vahinko vain, että useimmille tässä ei nyt ole kyse tupakoinnin hajuhaitoista, vaan mennään asenteella "Ja mua kun ei määräillä". Tällainen on tyhmän ajatusmaailma. Todella hyvä idea.

Olen itse joskus samantyyppistä miettinyt, meillä kotona toteutettavaksi. Mies polttaa ja minä taas en. Kurjaa. Inhoan tuota pistävää hajua, ennen kaikkea miehessä. Jopa tietsikan hiirikin haisee. Vaikka ulkona vetää, haisee kämppä kuitenkin ja koko ajan leijuu haju. :( On uhonnut 20 vuotta lopettaa...

[/quote]

Senpä takia tämä ei olekaan määräys eikä kielto, vaan pyyntö ja siihen on vapaaehtoista osallistua. Kyllä sekin jo auttaisi jos edes osa haluaisi ryhtyä tähän. Ehkä viiden vuoden päästä jo suurin osa olisi ryhtynyt tähän. 

T: Aloittaja joka lähetti tämän Allergialiittoon, Hengitystieliittoon, isännöitsijöille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä idea. Tässä olisi kyllä ainesta laajempaankin käyttöön.

Facebook-ryhmä pystyyn?

Vierailija
4/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:01"]

Facebook-ryhmä pystyyn?

[/quote]

Hyvä idea. Mä olin aikeissa tehdä kampanjavideon ja tein jo sellaisen piirroksenkin tälle kampanjalle. Teen FB-ryhmänkin. Pieni hetki. Linkitän sen sitten tähän kohta. 

T: AP

Vierailija
5/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:01"]

Facebook-ryhmä pystyyn?

[/quote]

Hyvä idea. Mä olin aikeissa tehdä kampanjavideon ja tein jo sellaisen piirroksenkin tälle kampanjalle. Teen FB-ryhmänkin. Pieni hetki. Linkitän sen sitten tähän kohta. 

T: AP
[/quote]Oletko tyhmä ? Luuletko että kaikki on jossain lärvikirjassa tai muutenkaan noudattaa mitään "Earth hour" juttuja

Vierailija
6/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen ryhmän tupakoinnin lisäämisen puolesta

Vierailija
7/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin tunnin ensimmäiset 15 minuuttia tupakointiaikaa ja loput 45 tuuletukseen. Itseänikin ärsyttää parveketupakointi sen hajun ja myrkkyjen takia. Muutenkin odotan innolla sitä päivää kun tupakointi ei ole enää laillista.

Vierailija
8/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno idea. Harmi vain ettei sovi oman idean kanssa yhteen. Minä kun käyn tästä lähin aina ensimmäisen 15minuutin aikana tupakilla.

Vierailija
9/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoin itse n. askin päivässä ja parvekkeella tulee käytyä ahkerasti. Minä haluaisin myös tuulettaa välillä, idea on loistava, koska naapurinikin tupakoivat.

Vierailija
10/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:01"] Tosi hyvä idea. Tässä olisi kyllä ainesta laajempaankin käyttöön. Facebook-ryhmä pystyyn? [/quote]   Hyvä idea. Mä olin aikeissa tehdä kampanjavideon ja tein jo sellaisen piirroksenkin tälle kampanjalle. Teen FB-ryhmänkin. Pieni hetki. Linkitän sen sitten tähän kohta.  T: AP [/quote]Oletko tyhmä ? Luuletko että kaikki on jossain lärvikirjassa tai muutenkaan noudattaa mitään "Earth hour" juttuja

[/quote]

Tein sen sivun niille jotka ovat Facebookissa ja kiinnostuneita liittymään:

https://www.facebook.com/savutonvartti

T: Aloittaja

Vierailija
11/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:21"]

Mieluummin tunnin ensimmäiset 15 minuuttia tupakointiaikaa ja loput 45 tuuletukseen. Itseänikin ärsyttää parveketupakointi sen hajun ja myrkkyjen takia. Muutenkin odotan innolla sitä päivää kun tupakointi ei ole enää laillista.

[/quote]

No, se tuskin tässä asenneilmapiirissä onnistuu. 15 minuutia on alku. 

https://www.facebook.com/savutonvartti

Vierailija
12/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava idea, ansaitsisit palkinnon! Liityn ryhmään kunhan tulee suositummaksi, en voi olla eka vauvapalstalta lähteneessä ryhmässä :D

Mieluummin saisi tietysti olla savuvartti, mutta tietysti tämä on tupakoitsijoille ihan liian vaikeaa.

Vierailija
13/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirun pienestä nää hyvät jutut yleensä lähtee, jospa tämäkin sais tuulta alleen...

Vierailija
14/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtaa naapuri-riitoihin tyyliin: "VITTU VARMAAN SAMMUTIN SEN RÖÖKIN TASALTA! VITUN HOMO PANE VUOHTA!" ja sitten tulee levyllinen jäädytettyä kusta postiluukusta.

Vierailija
15/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:51"]

Johtaa naapuri-riitoihin tyyliin: "VITTU VARMAAN SAMMUTIN SEN RÖÖKIN TASALTA! VITUN HOMO PANE VUOHTA!" ja sitten tulee levyllinen jäädytettyä kusta postiluukusta.

[/quote]

Ummehtunut pissalätäkkö eteisen matolla töistä tullessa ei houkuttele.

Vierailija
16/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:25"]Hieno idea. Harmi vain ettei sovi oman idean kanssa yhteen. Minä kun käyn tästä lähin aina ensimmäisen 15minuutin aikana tupakilla.
[/quote] Se on sun oikeutesi. Tähän on täysin vapaaehtoista osallistua.

Vierailija
17/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan nyt ihan ensimmäistä kertaa harmitella etten ole Facebookissa. Ja poltan sen askin päivässä, parvekkeella.

Vierailija
18/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse polttelen silloin tällöin parvekkeella ja on mielestäni ikävää, jos se haittaa muita. Kompromissiehdotukset naapureilta olisi ihan tervetulleita. Sulla on ap hyvä asenne.

Vierailija
19/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tupakalla kun tekee tupakkaa mieli, en kellon mukaan. Täysin typerä idea ap:lla.

Vierailija
20/24 |
06.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.09.2015 klo 14:29"]Tupakoin itse n. askin päivässä ja parvekkeella tulee käytyä ahkerasti. Minä haluaisin myös tuulettaa välillä, idea on loistava, koska naapurinikin tupakoivat.
[/quote] Joo, ajattelin että myös tupakoitsijat haluavat tuulettaa koska itsekin entisenä tupakoitsijana laitoin aina oven perässä kiinni ettei mene savu asuntooni. Toki raikkaan tuuletusilman haluan suoda kaikille. www.facebook.com/savutonvartti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi